MuscleMeat

Winkelen tot een derde duurder

Deflatie is overigens een veel grotere bedreiging en ondermijner voor een economie dan inflatie. Deflatie zorgt voor dalende prijzen wat er voor zorgt dat mensen uitkopen gaan uitstellen. Als je toch weet dat alles in de toekomst goedkoper wordt ben je niet snel aankoopsbereid.

Inflatie tussen de 1 en 2% is zeer gezond voor een economie. Centrale banken spelen daarbij een grote rol om de inflatie te beteugelen d.m.v. renteingrepen. Een stijgende rente als een te hoge inflatie dreigt en een dalende wanneer deflatie dreigt. Stijgende rente betekent meer sparen en dus minder consumeren, dit ontrekt dus geld uit het systeem en heeft een prijsdempend effect. Andersom, dalende rente betekent (meestal) meer consumeren omdat geld op de bank amper iets oplevert. Hiermee wordt dus meer geld toegevoegd aan het systeem en heeft dan ook een inflatoir effect.

Een rentedaling wordt meestal ingezet om een economie weer op gang te trekken daar waar een stijgende rente meestal wordt ingezet om een economie af te koelen.

Tot zover de economische les. :D

Als het niet in balans is met de lonen is het nog steeds inflatie.
Tuurlijk, heb ik ooit anders beweerd? Zoals gezegd is een kleine inflatie niet meteen ongezond. Echter het steeds stijgen van prijzen en lonen zorgt er wel voor dat de concurentie met buitenland lastiger wordt. Als bedrijven hier hogere lonen moeten betalen en uiteindelijk te weinig marge hebben om de concurentie met bijv. China aan te gaan, dan verhuizen ze naar buitenland. Dit veroorzaakt weer meer werkloosheid en dus kosten voor de staat, wat weer de koopkracht verminderd. Het is dus zeker geen goede zaak op lange termijn.

Inflatie tussen de 1 en 2% is zeer gezond voor een economie.
Op lange termijn zou het wel eens minder gezond kunnen zijn... Als je het dus internationaal bekijkt.

Op welke termijn ook is een lage inflatie altijd gezond. Als prijzen gelijk blijven is de stimulans om nu te kopen al een stuk minder en bij dalende prijzen neemt de stimulans om te kopen al helemaal af. Krapte in het monetaire systeem is geen oplossing, dat is een remmer van de economische groei.

Dat er tegelijkertijd een grote aanslag wordt gedaan op de natuurlijke bronnen is een ander verhaal. In het slechtste geval zijn we enkele tientallen jaren eerder door die bronnen heen maar dan nog zullen we op termijn op zoek moeten gaan naar alternatieven.

Ach ja aan de ene kant is inflatie een b*ch. Maar aan de andere kant mag het van mij wel blijven stijgen en dan is mijn huis over 10 jaar 6 ton waard :)

en als niemand je huis kan kopen ???

Hoe denk jij dat de huizenprijzen kunnen stijgen? Zo lang mensen meer over hebben voor huizen zullen de prijzen nog wel blijven door stijgen. 1 forse rentestijging en het is over met de pret.

ik kan nog veeeel van je leren ericR.

De luchtbel v/d huizenmarkt gaat een keer stuk. Simpelweg omdat de stijging steeds verder bij het dragende kapitaal van de gemiddelde koper weg ebt. En met de dalende koopkracht kun je daar op den duur de donder op zeggen.

Het fictieve geld komt een keer niet over de balk, en dan daalt het vertrouwen, en dan begint het sneeuwbal effect.

Laatst bewerkt:
Oke en hoe zit het met de havermout, brinta, kwark, eieren, kip, tonijn en bier? De rest interesseert me niet.

Oke en hoe zit het met de havermout, brinta, kwark, eieren, kip, tonijn en bier? De rest interesseert me niet.

:D Bier word iig duurder.... accijns worden ook verhoogd dus alle huishoudelijke produkten zullen ook stijgen.

Inflatie/deflatie blijft toch een golfbeweging, het k*tste vind ik al die belastingen/verzekeringen die weer omhoog gaan met tientallen procenten.

Mijn Knokkels en vingers jeuken, meer zeg ik niet.:D

Deflatie is overigens een veel grotere bedreiging en ondermijner voor een economie dan inflatie. Deflatie zorgt voor dalende prijzen wat er voor zorgt dat mensen uitkopen gaan uitstellen. Als je toch weet dat alles in de toekomst goedkoper wordt ben je niet snel aankoopsbereid.

Inflatie tussen de 1 en 2% is zeer gezond voor een economie. Centrale banken spelen daarbij een grote rol om de inflatie te beteugelen d.m.v. renteingrepen. Een stijgende rente als een te hoge inflatie dreigt en een dalende wanneer deflatie dreigt. Stijgende rente betekent meer sparen en dus minder consumeren, dit ontrekt dus geld uit het systeem en heeft een prijsdempend effect. Andersom, dalende rente betekent (meestal) meer consumeren omdat geld op de bank amper iets oplevert. Hiermee wordt dus meer geld toegevoegd aan het systeem en heeft dan ook een inflatoir effect.

Een rentedaling wordt meestal ingezet om een economie weer op gang te trekken daar waar een stijgende rente meestal wordt ingezet om een economie af te koelen.

En jij hebt niet eens een opleiding genoten :scratch:

Grappig dat dat altijd wordt gezegd over deflatie, dat het zorgt dat mensen hun geld op de bank laten staan omdat ze er later meer voor kunnen kopen. In feite is dat namelijk helemaal niet anders dan in een normale economie met inflatie. Als er namelijk sprake is van deflatie heb je altijd zeer lage rentes om het tij te keren. In Japan is er bijvoorbeeld 0% rente dacht ik, omdat je daar dus deflatie hebt. In Japan groeit de hoeveelheid produkten die je kan kopen ook, alleen op een andere manier, je krijgt daar geen rente op je spaargeld, maar het geld dat je hebt wordt meer waard. Maar psychologisch zal in een deflatie economie het geld misschien toch wat minder snel worden uitgegeven inderdaad.

Maar het klopt inderdaad dat het economisch handiger is om een lichte inflatie te hebben.

Tot zover míjn economische les. :D

Ik ben laatst voor mijn werk in Noorwegen geweest en vergeleken met daar zijn wij een goedkoop landje.

Precies! En ga maar eens een maand naar Zwitserland... je kunt dan je eigen faillissement bijna aanvragen zo duur is alles daar.

Maar evengoed niet leuk dat alles duurder wordt... iedere keer als ik wat meer verdien gaat het onmiddellijk weer op aan prijsstijgingen.
Luxe kadootjes voor mezelf... forget it.

Terug
Naar boven