MuscleMeat

WK Kwalificatie België - Brazilië, here we come!!

Deze ranglijst is niet serieus te nemen. Ergens staat Mali ook boven Brazilie, dat de top 20 nog niet eens haald. Kan iemand zich de topprestaties van Kroatie nog herinneren dat ze op de 4e plaats staan?

Waarom staan Colombia en Ecuador boven Uruguay? Laatste is 4e op de laatste wk, en in 2011 winnaar van de Copa Libertadores. Dit puntensysteem is waardeloos.

Ok, de ranking is niet heilig of absoluut, maar ze als waardeloos bestempelen is ook overdreven. San Marino, Liechtenstein, etc... ga je nooit hoog zien staan in de ranking. De ploegen die hoog gerankt staan zijn wel degelijk ploegen waar je rekening mee moet houden. Wat ik wil zeggen: de ranking geeft wel een (vage) indicatie.

Wat wel een probleem is: vriendenmatchen worden meegeteld. Hoewel, ik vind dat nu niet per se een probleem. Het echte probleem is, dat veel teams vriendenmatchen niet serieus nemen. De teams die dat wel doen zijn slim, want zij worden beloond met een goede loting voor de grote tornooien :)

België heeft sinds tijden weer een goede ploeg, denk dat ze wel eens ver kunnen komen.
Ze hebben in elk geval meer strijdlust dan de toch wel arrogante Nederlanders.

Ok, de ranking is niet heilig of absoluut, maar ze als waardeloos bestempelen is ook overdreven. San Marino, Liechtenstein, etc... ga je nooit hoog zien staan in de ranking. De ploegen die hoog gerankt staan zijn wel degelijk ploegen waar je rekening mee moet houden. Wat ik wil zeggen: de ranking geeft wel een (vage) indicatie.

Wat wel een probleem is: vriendenmatchen worden meegeteld. Hoewel, ik vind dat nu niet per se een probleem. Het echte probleem is, dat veel teams vriendenmatchen niet serieus nemen. De teams die dat wel doen zijn slim, want zij worden beloond met een goede loting voor de grote tornooien :)

Ik vind het beter zo dat deze meegeteld worden, je wil toch wel enig incentief geven om alles te geven ook voor friendlies. Ze worden al vrij zwak gewogen ivm de competitieve wedstrijden, dus een probleem kan dat op zich niet zijn.

Wat betreft onze ploeg geeft het zeker de juiste indicatie zoals je zegt. Ik denk dat niemand erover twijfelt dat dit onze beste nationale ploeg ooit is en dat toont deze ranking ook.

Niet tegen jou bedoeld bascross, maar ik vind het altijd raar als mensen het aantal inwoners van een land ter sprake brengen. Nederland kan betere statistieken voorleggen dan veel 'grote' landen. Het enige dat ontbreekt is die WK titel.

Dat klopt, maar dat komt voornamelijk omdat voetbal in Nederland enorm goed georganiseerd is. Daarnaast is het volkssport nummer 1, zo'n beetje ieder kind heeft ooit wel gevoetbald. Hierdoor krijg je automatisch ''meer'' talent. België is denk ik qua organisatie met jeugdvoetbal gelijkwaardig aan Nederland, maar er zijn (een stuk) minder actieve voetballers. Daarom moet Nederland eigenlijk altijd winnen.

Spanje is bijvoorbeeld op dit moment goed, maar de organisatie qua jeugdvoetbal is natuurlijk niks vergeleken met Nederland en België, daardoor benutten ze het hogere inwoner aantal niet. Nederland en Belgie zijn trouwens ook redelijk klein en dat is een voordeel bij de jeugdcompetities. De beste jeugd speelt tegen de beste jeugd van het hele land. In Spanje is dat bijvoorbeeld nooit haalbaar.

Dat klopt, maar dat komt voornamelijk omdat voetbal in Nederland enorm goed georganiseerd is. Daarnaast is het volkssport nummer 1, zo'n beetje ieder kind heeft ooit wel gevoetbald. Hierdoor krijg je automatisch ''meer'' talent. België is denk ik qua organisatie met jeugdvoetbal gelijkwaardig aan Nederland, maar er zijn (een stuk) minder actieve voetballers. Daarom moet Nederland eigenlijk altijd winnen.

Spanje is bijvoorbeeld op dit moment goed, maar de organisatie qua jeugdvoetbal is natuurlijk niks vergeleken met Nederland en België, daardoor benutten ze het hogere inwoner aantal niet. Nederland en Belgie zijn trouwens ook redelijk klein en dat is een voordeel bij de jeugdcompetities. De beste jeugd speelt tegen de beste jeugd van het hele land. In Spanje is dat bijvoorbeeld nooit haalbaar.

Hier zit je er denk ik naast. ook al heeft Nederland meer voetballers, het is de jeugdopleiding die Nederland zo goed maakt. Dat Nederland over het algemeen een beter team heeft is logisch omdat er 2 x zo veel voetballers zijn. Maar Nederland heeft in 50 jaar veel meer wereldsterren opgeleid dan belgie heeft.

Toptrainers die aan de wereldtop aan de bak zijn geweest; Hiddink, Cruijff, v Gaal, advocaat, Rijkaard, Michels en een stuk of 20 die alle subtoppers hebben gehad.

tijdelijk de allerbeste van de wereld; Cruijff, Gullit, van Basten.

Absolute wereldtoppers die Belgie nooit heeft gehad;
Neeskens, Van Hangegem, Rijkaard, Koeman, Bergkamp, v Persie,

En dan kan je nog een reeks daar onder noemen waar van Belgie nog geen kwart van heeft opgeleid van dezelfde kwaliteit als o.a. ;Robben, Overmars, F en R de Boer, Davids, vd Sar, Seedorf, Krol, van Nistelrooy, Stam, Sneijder.

Je kan toch niet stellen dat belgie dezelfde kwaliteit opleiding heeft anders had Belgie wel meer wereldtoppers gehad.

Helaas zie ik dit op termijn niet meer gebeuren. Spelers opleiden kijkt iedereen van elkaar af. Onze beste trainers worden nu gewoon gekocht om de opleiding in hun land goed neer te zetten (Hiddink als 1e). Voetbal lijkt hier wat minder beoefend te worden. Op straat vind je nog weinig voetballende kinderen en 1 a 2 keer trainen per week is te weinig. Grote arme landen waar kinderen niks anders doen en de opleiding steeds beter wordt zullen het verschil gaan maken.

Laatst bewerkt:
Denk dat het in België wel al veel verbeterd is de laatste jaren, vooral op het vlak van jeugd laten doorstromen naar het eerste elftal.

Dat maakt natuurlijk niets uit. In Spanje speelt de best jeugd tegen de beste jeugd uit de regio. Regio's die even groot en bevolkt zijn als heel Nederland. Spanje doet het ook niet onaardig op jeugdtoernooien. Weet niet of je het EK o21 aan het volgend bent maar jongens als Thiago, Isco en Muniain zijn echt ziekelijk goed.

Portugal heeft trouwens even veel inwoners als Belgie. En die winnen wel altijd van Nederland en presteren op toernooien.

Hier zit je er denk ik naast. ook al heeft Nederland meer voetballers, het is de jeugdopleiding die Nederland zo goed maakt. Dat Nederland over het algemeen een beter team heeft is logisch omdat er 2 x zo veel voetballers zijn. Maar Nederland heeft in 50 jaar veel meer wereldsterren opgeleid dan belgie heeft.

Toptrainers die aan de wereldtop aan de bak zijn geweest; Hiddink, Cruijff, v Gaal, advocaat, Rijkaard, Michels en een stuk of 20 die alle subtoppers hebben gehad.

tijdelijk de allerbeste van de wereld; Cruijff, Gullit, van Basten.

Absolute wereldtoppers die Belgie nooit heeft gehad;
Neeskens, Van Hangegem, Rijkaard, Koeman, Bergkamp, v Persie,

En dan kan je nog een reeks daar onder noemen waar van Belgie nog geen kwart van heeft opgeleid van dezelfde kwaliteit als o.a. ;Robben, Overmars, F en R de Boer, Davids, vd Sar, Seedorf, Krol, van Nistelrooy, Stam, Sneijder.

Je kan toch niet stellen dat belgie dezelfde kwaliteit opleiding heeft anders had Belgie wel meer wereldtoppers gehad.

Helaas zie ik dit op termijn niet meer gebeuren. Spelers opleiden kijkt iedereen van elkaar af. Onze beste trainers worden nu gewoon gekocht om de opleiding in hun land goed neer te zetten (Hiddink als 1e). Voetbal lijkt hier wat minder beoefend te worden. Op straat vind je nog weinig voetballende kinderen en 1 a 2 keer trainen per week is te weinig. Grote arme landen waar kinderen niks anders doen en de opleiding steeds beter wordt zullen het verschil gaan maken.

Je staart je blind op het verleden. Inderdaad historisch gezien heeft nl een beter opleiding, betere ploeg, meer gepresteerd, klinkerende namen... maar wees niet blind voor het heden. Alle tekenen zijn daar dat België het even goed doet op dit moment als Nl op dit moment en zich eveneens kan verheugen op een even mooie toekomst.

Die absolute wereldtoppers komen nog, en zijn al daar (Hazard, Kompany, Debruyne, Courtois) en de spelers met veel kwaliteiten zijn er nu ook (fellaini, Mignolet, Witsel, Dembélé, etc...). De toekomst met youngsters als Van Praet ziet er ook rooskleurig uit.

Je kan natuurlijk niet verwachten dat we op één generatie, het gevolg van een fel verbeterde jeugdopleiding die ca 10 geleden in gang is gezet, dezelfde rijke geschiedenis kunnen voorleggen als Nederland die al decennia lang over een top opleiding beschikt? Op vlak van geschiedenis is er idd een haast onoverbrugbare kloof tussen België en Nederland.

Ik geef aan dat Nederland niet meer het verschil kan maken. Dus het zou goed kunnen dat andere landen nu een even goede opleiding hebben. Er zijn geen geheimen meer in de keuken. Ik weet niet of de reactie dat Belgie niet mee kan met Nederland alleen vanwege het aantal voetballers ging. Vandaar dat ik aangeef dat er meer verschillen waren anders had Belgie ook meer toppers gehad in het verleden.
Helaas zal de prestaties van Nederland niet meer te handhaven zijn omdat ze te klein zijn. Belgie doet het nu goed, maar denk dat dit meer toeval is zoals ze in 86 ook een goede ploeg hebben gehad. op termijn zijn onze landen te klein en is onderscheid maken door op te leiden te moeilijk geworden.
Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italie, Brazilie, Argentinie zullen altijd de top blijven. Misschien in een verre toekomst Rusland of zelfs wel een China. Met 1 miljard inwoners moet dit toch eens wat gaan worden.

Laatst bewerkt:
Dat maakt natuurlijk niets uit. In Spanje speelt de best jeugd tegen de beste jeugd uit de regio. Regio's die even groot en bevolkt zijn als heel Nederland. Spanje doet het ook niet onaardig op jeugdtoernooien. Weet niet of je het EK o21 aan het volgend bent maar jongens als Thiago, Isco en Muniain zijn echt ziekelijk goed.

Portugal heeft trouwens even veel inwoners als Belgie. En die winnen wel altijd van Nederland en presteren op toernooien.

Dat lijkt mij zeer sterk. Spanje heeft drie keer zoveel inwoners, maar het land is meer dan 13 keer zo groot.

Portugal heeft in de afgelopen 20 jaar twee keer in een halve finale van een EK gestaan, verder niks gepresteerd. Je hebt wel gelijk dat Nederland het vaak slecht doet tegen Portugal, geen idee hoe dat kan.

Bedenk me net dat Portugal in eigen land ook tweede is geworden op het EK, maargoed op WK's is het sowieso niet veel geweest.

Ohh ,ben ik weel lekker snugger :cheer:

Terug
Naar boven