Fitness Seller

Word je van suiker anders dik dan van vet?

sarcasme.
dit is echt een domme vraag.
teveel eten maakt dik.
het verschilt gewoon per persoon waar die aankomt in vet..
logischer kan het toch niet
O sorry, ik pak soms sarcasme erg slecht op..
maar domme vragen bestaan niet, domme antwoorden daarentegen weer wel....

Onder jullie bodybuilders zijn eigenlijk twee groepen als ik het goed begrijp;

de éne groep zegt; macro's maken niks uit als je maar onder/op/boven onderhoud eet afhankelijk van cut/bulk

de andere groep zegt; pas op je macro's het maakt veel verschil uit

Nee, je begrijpt het niet goed. Zo simpel is het niet.

Een bierbuik is makkelijk te verklaren. Het heeft een hoog calorie gehalte. Zeker draagt dat bij aan het buikje. Maar zeer regelmatig liters vocht in de maag hebben rekt hem ook uit. Andere dranken ook hoog in calorie maar sterker (gedestilleerde dranken bijvoorbeeld) zullen minder snel zo'n buikje opleveren. Een v/d redenen dat ik het vooral bij Port, Jägermeister en Amaretto hou (naast dat het verdomde lekker is). Op welke plekken je vet aankomt heb je geen invloed op en is vooral genetisch bepaalt (als je wat ouder wordt zet je sowieso wat meer rond de heupen aan dan als je jong bent) en deels ook door je hormoon huishouding. Suikers luiden wel sneller tot een overgewicht dan vetten.

Maar zeer regelmatig liters vocht in de maag hebben rekt hem ook uit. Andere dranken ook hoog in calorie maar sterker (gedestilleerde dranken bijvoorbeeld) zullen minder snel zo'n buikje opleveren.

Interessante theorie, hier heb ik nog nooit van gehoord en het lijkt me op het eerste gezicht niet heel logisch. Heb je hier een betrouwbare bron van?

Een bierbuik is makkelijk te verklaren. Het heeft een hoog calorie gehalte. Zeker draagt dat bij aan het buikje. Maar zeer regelmatig liters vocht in de maag hebben rekt hem ook uit. Andere dranken ook hoog in calorie maar sterker (gedestilleerde dranken bijvoorbeeld) zullen minder snel zo'n buikje opleveren. Een v/d redenen dat ik het vooral bij Port, Jägermeister en Amaretto hou (naast dat het verdomde lekker is). Op welke plekken je vet aankomt heb je geen invloed op en is vooral genetisch bepaalt (als je wat ouder wordt zet je sowieso wat meer rond de heupen aan dan als je jong bent) en deels ook door je hormoon huishouding. Suikers luiden wel sneller tot een overgewicht dan vetten.

Dat heb ik dan toch anders gehoord.

Nee.

Als ik maar 2000 kcal mag eten per dag, en ik eet dit aan vetten, mag ik minder grammen vet eten dan grammen suikers (want 1gr vet = 9 kcal, 1 gr suiker = 4 kcal).
Mensen die overgewicht hebben, hebben dit váák doordat ze veelal vet eten, waardoor ze dus al snel over hun onderhoud heen zitten.

Zijn uitspraak is wel op duizend manieren op te vatten. Hij kan het ook hebben over de processen die snelle suikers op gang zetten (sneller weer honger) en niet de absolute kcal waarde per gram.

Sterk bewerkte suikers is de nr 1 reden voor de overgewicht epidemie. Koolhydraten zullen sowieso sneller tot vet aanzet luiden dan vetten. Vetten kunnen ook nog eens de verbranding stimuleren.

Interessante theorie, hier heb ik nog nooit van gehoord en het lijkt me op het eerste gezicht niet heel logisch. Heb je hier een betrouwbare bron van?

Je lijkt gelijk te hebben. Ik heb ooit gelezen dat veel vocht net als voedsel de maag oprekt. Echter vocht passeert snel en de maag is rekbaar. Kan daar niks over vinden, wel dat alle alcoholische dranken voor een vochtophoping in de maagstreek kunnen zorgen.

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/03@07N.pdf

Bladzijde 66;

''De kans op overconsumptie van energie blijkt bij een vetrijke voeding echter groter te zijn. Het verschijnsel dat vet op korte termijn niet meer verzadigend is dan koolhydraten, bevordert passieve overconsumptie van vet en daarmee een verhoogde energie-inneming.''

En ik heb het over bewerkt voedsel, niet whole foods. Sommige bewerkte suikers blijken geen verzadigingssignalen meer af te geven. Natuurlijk als je puur naar calorie totaal kijkt lijd een overschot tot overgewicht. Maar die epidemie was er plots, daarvoor hadden we al fastfood en waren we vermogend genoeg om te veel voedsel te nuttigen. En je gewoon goed voedsel eet en gebalanceerd maakt het niet zo heel veel uit of je wat meer vetten of koolhydraten binnen krijgt. Als je een oorzaak zoek voor een ziekte epidemie waar overheden van weg kijken is dit wel belangrijk. Het is niet zo dat bijna niemand een slechte discipline heeft en het is niet alleen het volk haar schuld. Het is wel zo dat je het zelf doet maar mensen moeten wel goed voorgelicht worden en als bepaald voedsel als gif is voor je volk (enorm overgewicht epidemie en belachelijk hoog type 2 diabetes %) moet je ingrijpen als overheid.

En ik heb het over bewerkt voedsel, niet whole foods. Sommige bewerkte suikers blijken geen verzadigingssignalen meer af te geven. Natuurlijk als je puur naar calorie totaal kijkt lijd een overschot tot overgewicht. Maar die epidemie was er plots, daarvoor hadden we al fastfood en waren we vermogend genoeg om te veel voedsel te nuttigen. En je gewoon goed voedsel eet en gebalanceerd maakt het niet zo heel veel uit of je wat meer vetten of koolhydraten binnen krijgt. Als je een oorzaak zoek voor een ziekte epidemie waar overheden van weg kijken is dit wel belangrijk. Het is niet zo dat bijna niemand een slechte discipline heeft en het is niet alleen het volk haar schuld. Het is wel zo dat je het zelf doet maar mensen moeten wel goed voorgelicht worden en als bepaald voedsel als gif is voor je volk (enorm overgewicht epidemie en belachelijk hoog type 2 diabetes %) moet je ingrijpen als overheid.

Hij in dat filmpje ook.

http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/03@07N.pdf

Bladzijde 66;

''De kans op overconsumptie van energie blijkt bij een vetrijke voeding echter groter te zijn. Het verschijnsel dat vet op korte termijn niet meer verzadigend is dan koolhydraten, bevordert passieve overconsumptie van vet en daarmee een verhoogde energie-inneming.''

Maar dan heb je het over gedrag, niet over lichaamsprocessen. Die sterk bewerkte suikers waren er eerder in de VS. Ook draaien ze daar overal allerlei suikers afkomstig uit mais door voedsel heen. Na de VS was Engeland aan de beurt en nu wij. Ja, je moet veel vet vermijden als je geen overgewicht wil, net als te veel koolhydraten. Als je net als jij naar gedrag kijkt is het in ieder geval belangrijk te weten over wat sommige bewerkt voedsel tegenwoordig doet. Puur voedsel is gewoon het beste uiteindelijk, maar je hebt voedsel en je hebt voedsel. Nu hebben we het niet over iets wat gewoon minder voedend is, maar gewoon helemaal geen verzadigingssignalen meer laat afgeven.

---------- Post toegevoegd 18 October 2013 om 21:22 ----------

Ik heb het niet over 1 filmpje, als zal hij vast een punt hebben. Die heb ik al eerder gezien. Maar vet alleen verklaart niet de enorme epidemie die rond gaat. Straks zal meer dan 1 op de 3 mensen type 2 diabetes hebben en als deze generaties ouder worden betalen we ons helemaal kapot aan zorgverzekering. Dit is een enorm probleem waarvan fastfood maar een van de redenen is, maar niet de enige, en vetten ook niet. Het probleem is niet zwart wit en ligt niet alleen aan discipline. Mensen worden echt voedsel verslaafd.

Laatst bewerkt:
Ik heb het niet over 1 filmpje, als zal hij vast een punt hebben. Die heb ik al eerder gezien. Maar vet alleen verklaart niet de enorme epidemie die rond gaat. Straks zal meer dan 1 op de 3 mensen type 2 diabetes hebben en als deze generaties ouder worden betalen we ons helemaal kapot aan zorgverzekering. Dit is een enorm probleem waarvan fastfood maar een van de redenen is, maar niet de enige, en vetten ook niet. Het probleem is niet zwart wit en ligt niet alleen aan discipline. Mensen worden echt voedsel verslaafd.

Is vooral gelinkt aan fructose. Dus niet aan alle simple sugars, ook was het gewoon een antwoord op je stelling "Suikers luiden wel sneller tot een overgewicht dan vetten."

Maar dan heb je het over gedrag, niet over lichaamsprocessen. Die sterk bewerkte suikers waren er eerder in de VS. Ook draaien ze daar overal allerlei suikers afkomstig uit mais door voedsel heen. Na de VS was Engeland aan de beurt en nu wij. Ja, je moet veel vet vermijden als je geen overgewicht wil, net als te veel koolhydraten. Als je net als jij naar gedrag kijkt is het in ieder geval belangrijk te weten over wat sommige bewerkt voedsel tegenwoordig doet. Puur voedsel is gewoon het beste uiteindelijk, maar je hebt voedsel en je hebt voedsel. Nu hebben we het niet over iets wat gewoon minder voedend is, maar gewoon helemaal geen verzadigingssignalen meer laat afgeven.

---------- Post toegevoegd 18 October 2013 om 21:22 ----------

Waardoor mensen meer gaan eten? <-- dit is toch ook gedrag? Of heb ik het nu mis..

goed filmpje insanityy, had er dezelfde gedachten over

En ik heb het over bewerkt voedsel, niet whole foods. Sommige bewerkte suikers blijken geen verzadigingssignalen meer af te geven.

Het lichaam reageert qua hormoonafgifte niet identiek op iedere producten, maar vergeet niet dat verzadiging ook deels een mechanische component kent. Daarnaast is een belangrijk probleem de tijd tot registratie van verzadiging.

Vergis je namelijk overigens niet, het merendeel van patiënten met obesitas kent namelijk wel degelijk verzadiging.

Kijken we naar wat en hoe hedendaags gegeten wordt, en wat en hoe men 50 jaar geleden at, dan zal ik persoonlijk mijn geld eerder inzetten op:

- Producten met een hogere kalorie dichtheid.
- Minder tijd nemen voor het eten, waarbij verzadiging vaak pas later wordt ervaren.

Natuurlijk als je puur naar calorie totaal kijkt lijd een overschot tot overgewicht. Maar die epidemie was er plots, daarvoor hadden we al fastfood en waren we vermogend genoeg om te veel voedsel te nuttigen.

Het aanbod van fastfood is ook erg veranderd in de loop der jaren. Ja, het was vroeger al wel beschikbaar. Maar vroeger was het niet op dezelfde wijze normaal als momenteel om 's ochtends het ontbijt te skippen, bij de boterham express een croissantje en broodje te halen. 's Middags bij de patatzaak of shoarma tent op de hoek je lunch te halen. En onderweg naar huis nog even een hamburger uit de muur te trekken voor je de trein in stapt, thuis komt en je magnetron maaltijd klaar maakt.

Vergis je namelijk niet, voor veel mensen is dit zo ongeveer hoe hun dagelijkse diëet er uitziet in de jonge jaren. Een gewichtstoename van 10 - 15 kg gedurende de studententijd is dan ook vaak niet ongehoord.

En je gewoon goed voedsel eet en gebalanceerd maakt het niet zo heel veel uit of je wat meer vetten of koolhydraten binnen krijgt.

Ook hier ligt het gevaar op de loer. Vaak juist bij de mensen vanaf mid 20 zie je bij overgewicht dat er niet eens zo heel slecht gegeten wordt. Maar zijn het slechts kleine overschotten per dag. Dat in combinatie met een vrij passieve levensstijl van tegenwoordig (auto of ov naar het werk, veelal kantoorwerk, etc). Het overschot wordt dan ook vrij snel behaald. En bijv. 25-50 kcal per dag overschot, minder dan één droge boterham te veel, is echter al voldoende om op jaarbasis toch 1 - 2 kg te doen toenemen.

Kijkt men naar de consumptie over de afgelopen decennia, dan speelt een toenemende consumptie ook een belangrijke rol. In de jaren '70 at de gemiddelde vrouw in de VS ca. 1700 kcal. In de eerste jaren van het nieuwe millennium lag dit rond 2000 kcal. Voor mannen is dit niet anders.

Waarbij er vroeger dan ook waarschijnlijk onder behoefte gegeten wordt, wordt er nu door verhoogde intake en verminderd verbruik sneller boven behoefte gegeten.

Als je een oorzaak zoek voor een ziekte epidemie waar overheden van weg kijken is dit wel belangrijk. Het is niet zo dat bijna niemand een slechte discipline heeft en het is niet alleen het volk haar schuld. Het is wel zo dat je het zelf doet maar mensen moeten wel goed voorgelicht worden en als bepaald voedsel als gif is voor je volk (enorm overgewicht epidemie en belachelijk hoog type 2 diabetes %) moet je ingrijpen als overheid.

Het probleem hierin is dat jij bepaalde voedingsproducten als gif lijkt te bestempelen. Terwijl dat niet onderbouwd is. De regering kan daar dan ook niet op inspringen en stellen "eet product X niet langer!". Het enige waar op geattendeerd kan worden is om over consumptie tegen te gaan, advies kan gegeven worden om een gezond gewicht te bereiken, etc. En dit laatste is veelal iets wat vanuit de gezondheidszorg de aandacht gegeven wordt.

De overheid heeft voor wat betreft voeding en voedingsadviezen geen echte weggelegde rol naar mijn mening, behoudens het toezicht door de NVWA zoals deze al reeds wordt verzorgd. Waar de overheid denk ik wel meer op zou kunnen inspelen is het helpen stimuleren van beweging en mogelijkheden tot. Denk aan:

Subsidies voor loop/fiets woon-werkverkeer;
Subsidies voor bedrijven voor het afsluiten van contracten met een sportschool, dan wel zelf sport faciliteiten te openen binnen het bedrijf;
Aanleg voor publieke groenvoorzieningen en paden geschikt voor diverse cardio doeleinden, openbare zwembaden, etc.

Ok. Topicstarter is inmiddels al helemaal de weg kwijt met al die verschillende inzichten, meningen en amateur diëtisten.

Terug
Naar boven