AndroidHealthClinic

Vraag betreft voeding.

Bezoekers in dit topic

geheim1

Novice
Lid geworden
29 aug 2012
Berichten
3
Waardering
0
Massa
72kg
Vetpercentage
8%
Beste,

Mijn naam is Rick (23 jaartjes jong), en ik doe krachttraining voor ongeveer 2 a 3 jaar, en dit gemiddeld 5 tot soms wel 6 keer per week.
Ik werk op kantoor, dus doe eigenlijk niks anders dan stil zitten de hele dag..
Ik weeg op dit moment 82kg bij een lengte van 1,87m met een vetpercentage van ongeveer 17 a 18%.

Nou is het zo dat ik niet teerden ben met hoe snel ik progressie boek, ik heb het gevoel dat ik een beetje stagneer in mijn voortgang.
En ik wil dit dus gaan veranderen door mijn voeding aan te passen, omdat dit toch wel mijn struikelblok is.

Ik heb een heleboel gelezen op internet betreft voeding, en hierdoor ben ik aardig wat wijzer geworden, alleen kom ik ook een heleboel tegenstrijdige regels of dingen tegen welke het mij niet makkelijker maken dit hoofdstuk 'voeding' te begrijpen, dus hoop ik dat jullie mij een stap verder kunnen helpen.

Ik zou graag niet in 'vet' willen aankomen maar voornamelijk in spiermassa.
Nou is het zo dat ik heb uitgerekend dat ik ongeveer 2575Kcal per dag nodig heb (zonder training).
Maar hoe ga ik vanuit hier bepalen hoeveel gram eiwitten ik nodig heb of koolhydraten?

---

Nou heb ik gelezen dat veel mensen de macro's methode hanteren bijvoorbeeld: 30/50/20
En dit bijvoorbeeld bij eiwitten weer delen door 4 (omdat 1 eiwit 4Kcal levert).
Dan kom ik uit op ongeveer 193gram eiwtten per dag.

---

Maar op internet heb ik ook gelezen dat mensen hun behoefte berekenen aan de hand van hun gewicht.
Daar hanteerde zij de volgende regel '2gram eiwitten per kg lichaamsgewicht',
Dus: 82kg x 2gram eiwitten= 118gram eiwitten per dag.

En de rest aanvullen met koolhydraten en vetten tot je, je dagelijks behoefte van 2575KCal bereikt.

Zo als zichtbaar is aan dit simpele rekensommetje, ligt er een groot gat betreft de behoefte van het nuttigen eiwitten.
Wat is nou de 'beste' manier om dit te berekenen?

Mijn Voedingschema nu is:

Ontbijt (7:30)
Shake Smart protiën 19/0/2
AH Bruine bol 5/2/20
1 plak jonge kaas 6/4/0

Tussendoor (10:00)

Smartbar 16/6/12
Appel 0/0/20
AH Bruine bol 5/2/20
1 plak jonge kaas 6/4/0

Lunch (13:00)
1 glas Rijst 120gram 3/0/33
Kipfilet 125gram 29/2/0
Jumbo groentemix 50gram 1/0/2

Tussendoor (15:30)
AH Bruine bol 5/2/20
1 plak jonge kaas 6/4/0
AH Franse magere kwark 500gram 43/2/23

Avond eten (17:30)
Wat de pot schaft, voorbeeld spagehttie carbonara 30/28/75

Training (19:00)
Na training Shake Smart protiën 19/0/2

Laatste maal 22:00
1 glas Rijst 120gram 3/0/33
Kipfilet 125gram 29/2/0
Jumbo groentemix 50gram 1/0/2

Totaal 2502Kcal - 224gram eiwitten - 58gram vetten - 261gram koolhydraten

En last but not least, ik heb met dit schema nog steeds honger, is dat een teken dat ik toch te weinig eet?
Of is dat een natuurlijke lichaam reactie dat ik iets dus niet goed doe?
is dat dit dan een teken wat mijn voortgang belemmert?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, dat zou ik enorm waarderen, leg het maar uit in baby-taal dan kan ik dat allemaal meenemen met het maken van een eigen voedingsschema.

Bedankt alvast!
 
Honger=spierafbraak?
Volgens mij klopt daar niks van. Je hoort genoeg verhalen mensen cutten en geen/weinig spier verliezen. Correct me if im wrong maar volgens mij klopt daar niks van. Ja onder behoefte eten kan leiden tot spierverlies maar mits je genoeg eiwitten eet valt dit mee. En obese mensen kennen ook honger hoor.
 
Mensen die cutten en geen spier verliezen zijn of beginners of mensen die steroids gebruiken. Voor de rest lever je altijd spieren in wanneer je cut, de een meer als de ander natuurlijk..
 
82kg x 2 gram eiwit is volgens mij 164 en niet 118... scheelt nogal..
 
2-2,5 gr eiwit per kg lichaamsgewicht
minimaal 1 gr vet per kg lichaamsgewicht
rest koolhydraten :)
 
Misschien een beetje teveel kaas in je dieet voor het leuke? 1 keer in je dag de kaas vervangen door pindakaas (zo vervang je verzadigde vetten door onverzadigde vetten)? Volgens mij krijg je trouwens met 1 plak jonge kaas meer binnen dan 6/4/0 die je zei, lijkt me.
 
Toch nog even verder of honger meteen spierafbraak is. Ik ben zelf wel benieuwd of dat dit inderdaad meteen zo is.
Het lijkt mij namelijk sterk overdreven dus hoor graag andermans meningen hierover.

Onder behoefte eten zorgt in inderdaad voor katabole processen maar het lijkt mij sterk overdreven dan je meteen spieren afbreekt. Volgens mij is vet een veel nuttigere energievoorraad bij een energietekort voor het lichaam. Ook zou ik denken dat honger subjectief is. Zelfs Skatermarvin heeft volgens mij bijvoorbeeld altijd honger. nu valt hij weliswaar af maar hij heeft dit gevoel ook als hij aankomt.

Niet om te mierenneuker maar ik denk dat TS zich onnodig zorgen gaat maken als hij elke keer bij een beetje honger denkt dat die zijn spieren verliest.
 
Toch nog even verder of honger meteen spierafbraak is. Ik ben zelf wel benieuwd of dat dit inderdaad meteen zo is.
Het lijkt mij namelijk sterk overdreven dus hoor graag andermans meningen hierover.

Onder behoefte eten zorgt in inderdaad voor katabole processen maar het lijkt mij sterk overdreven dan je meteen spieren afbreekt. Volgens mij is vet een veel nuttigere energievoorraad bij een energietekort voor het lichaam. Ook zou ik denken dat honger subjectief is. Zelfs Skatermarvin heeft volgens mij bijvoorbeeld altijd honger. nu valt hij weliswaar af maar hij heeft dit gevoel ook als hij aankomt.

Niet om te mierenneuker maar ik denk dat TS zich onnodig zorgen gaat maken als hij elke keer bij een beetje honger denkt dat die zijn spieren verliest.
Ik heb inderdaad altijd honger...

Maar honger is niet per definitie een teken van spierverlies...uberhaupt begin je op 17% echt niet eerst spieren af te breken...

Het enige dat je kunt doen is gewoon een tijdje dit schema volhouden (al kan het wel beter) en wegen en meten...want tja: meten = weten ;)
 
Honger komt zeer waarschijnlijk doordat je veel eten d.m.v shakes doet, en vloeibaar voedsel sneller verteerd word en dus zorgt voor eerder honger gevoel
 
Honger = spierafbraak.
Onzin. Hongergevoel is niet lineair aan spierafbraak. Hongergevoel wordt veroorzaakt door verhoogde ghreline en verlaagde leptine. Deze hebben indirect wel een verband met allerlei processen, waaronder spiereiwitsynthese, in je lichaam, maar niet in zodanige mate dat je kunt stellen; honger=spierafbraak.
 
Back
Naar boven