XXL Nutrition

Breaking News Zeer zware aardbeving schrikt japan op

Nee. Dat hoor ik mensen steeds maar roepen, maar dat is dus niet zo. Hebben een kort geheugen en te lui om eens wat op te zoeken.
Kweenie maar misschien lijkt dat zo omdat we alles meteen horen, media en techniek enzo, en dat is dus meteen maar reden om te stoppen met nadenken verder.

Maar serieus, ik hoor mensen van 30-40 zelfs gewoon roepen bij een bui in Augustus ofzo "dat hadden we vroeger toch niet" , nee joh! Tuurlijk niet.

las toch onlangs ergens dat olieboringen en onderzeese kernproeven mogelijks een verband zouden kunnen hebben met sommige aardbevingen. niet alles komt in de media.

Dankzij deze beelden sta je toch weer even stil bij het feit dat we eigenlijk niet mogen klagen over het klimaat en de aardkorst rondom Nederland. Op wat overstromingen na en de watersnoodramp in '53 hebben we maar weinig te lijden gehad. Orkanen, cyclonen en tsunami's zijn ons nog altijd gespaard gebleven.

Pas wanneer de begane grond van je woning onder water staat zul je beseffen wat voor een impact dit soort natuurrampen hebben op je omgeving. Desalniettemin wens ik de Japanners alle sterkte om er weer bovenop te komen.

Ik vroeg het me ook af of het alleen maar leek alsof het de laatste tijd telkens vaker gebeurt omdat ik er meschien meer besef van heb gekregen door het ouder worden (in 2000 was ik 9 jaar oud toen dacht ik aan heele andere dingen)

verder http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/03/89_aardbeving_japan_live.html

word telkens geupdate
nu is er ook bekend dat er 88.000 mensen vermist worden.

Je leest nooit iets over wat er voor 2000 gebeurde?

Hier een lijst van aardbevingen :

http://www.bbc.co.uk/news/world-12717980

Daar ga je geen patroon in vinden en let wel de aardbevingen van de laatste jaren worden hier meer vermeld dan aardbevingen voor 2000.

Een veel uitgebreidere lijst :

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_deadly_earthquakes_since_1900

helemaal uit de lucht gegrepen is het niet wat Anu beweert..

cijfers liegen niet (even vlug uitgerekend):

hieronder een overzicht van de afgelopen 30 jaar van het aantal aardbevingen van 6.0 of hoger op de schaal van Richter (6.0 of hoger zijn de aardbevingen die er toe doen, die in het nieuws komen , en waarbij de meeste schade en slachtoffers vallen)

1980-1989: 1085 aardbevingen >= M6.0
1990-1999: 1492
2000-2009: 1611

als je kijkt naar de aardbevingen groter dan M8.0 (zoals in Japan):
1980-1989: 4
1990-1999: 6
2000-2009: 13

zie ook: http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eqarchives/year/graphs.php

En dan praat ik niet eens over de cumulatieve energie die daarbij vrij is gekomen.
Als je het onderstaande in acht neemt, dan begrijp je dat de vrijgekomen energie de afgelopen 30 jaar logaritmisch is toegenomen:

The magnitude scale is really comparing amplitudes of waves on a seismogram, not the STRENGTH (energy) of the quakes. So, a magnitude 8.7 is 794 times bigger than a 5.8 quake as measured on seismograms, but the 8.7 quake is about 23,000 times STRONGER than the 5.8! Since it is really the energy or strength that knocks down buildings, this is really the more important comparison. This means that it would take about 23,000 quakes of magnitude 5.8 to equal the energy released by one magnitude 8.7 event.

.

helemaal uit de lucht gegrepen is het niet wat Anu beweert..

cijfers liegen niet (even vlug uitgerekend):

hieronder een overzicht van de afgelopen 30 jaar van het aantal aardbevingen van 6.0 of hoger op de schaal van Richter (6.0 of hoger zijn de aardbevingen die er toe doen, die in het nieuws komen , en waarbij de meeste schade en slachtoffers vallen)

1980-1989: 1085 aardbevingen >= M6.0
1990-1999: 1492
2000-2009: 1611

als je kijkt naar de aardbevingen groter dan M8.0 (zoals in Japan):
1980-1989: 4
1990-1999: 6
2000-2009: 13

zie ook: http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eqarchives/year/graphs.php

En dan praat ik niet eens over de cumulatieve energie die daarbij vrij is gekomen.
Als je het onderstaande in acht neemt, dan begrijp je dat de vrijgekomen energie de afgelopen 30 jaar logaritmisch is toegenomen:

The magnitude scale is really comparing amplitudes of waves on a seismogram, not the STRENGTH (energy) of the quakes. So, a magnitude 8.7 is 794 times bigger than a 5.8 quake as measured on seismograms, but the 8.7 quake is about 23,000 times STRONGER than the 5.8! Since it is really the energy or strength that knocks down buildings, this is really the more important comparison. This means that it would take about 23,000 quakes of magnitude 5.8 to equal the energy released by one magnitude 8.7 event.

.
indrukwekkende post
Zou dit allemaal aan de opwarming van de aarde liggen (Dat beweerde iemand mij net)

Nee de opwarming van de aarde staat totaal los van aardbevingen. Dat het aantal aardbevingen sinds 1980 is toegenomen zal dan wel, maar hoeft verder niets te betekenen en hoeft zeker geen voorteken te zijn van een globale ramp oid. Aardbevingen gebeuren onregelmatig, dus bepaalde jaren zijn er meer, andere jaren minder.

Omdat met de temperatuur van gesteente de dichtheid verandert, kunnen temperatuursveranderingen het isostatisch evenwicht beïnvloeden.
De warmtestroom uit het binnenste der Aarde is niet overal gelijk. Op sommige plekken wordt de aardkorst daardoor meer verwarmt dan op andere, en zet daarom uit. Dit kan tot spanningen leiden. Wordt een bepaald deel van de lithosfeer opgewarmd dan zal ze uitzetten en zal de lithosfeer omhoog bewegen om het isostatisch evenwicht te herstellen. De grootste warmte-anomalieën bevinden zich boven divergente plaatgrenzen en zogenaamde mantelpluimen, de laatsten worden hotspots genoemd. Grootschalig vulkanisme gaat daarom vaak gepaard met tektonische opheffing. Op dezelfde manier zal tektonische daling plaatsvinden wanneer het vulkanisme ten einde is en de lithosfeer weer afkoelt.
Een speciaal geval is de oceanische lithosfeer. Deze wordt gevormd door vulkanisme bij de mid-oceanische ruggen, maar zal van de ruggen af steeds kouder worden. Vanwege het isostatisch evenwicht liggen de ruggen hoger dan de rest van oceanische bekkens. De afkoeling van een stuk oceanische lithosfeer zal na de vorming door kunnen gaan totdat de afkoeling gelijk is met de warmtestroom van onderen, uit het binnenste van de Aarde. Uit berekeningen blijkt dat dit het geval is na ongeveer 40 miljoen jaar.
De thermische processen die de isostasie beïnvloeden blijken meestal veel minder snel te verlopen de tektonische. De twee kunnen echter niet los gezien worden. Wanneer de lithosfeer door afschuivingen en bekkenvorming dunner wordt, zal de hete asthenosfeer omhoog bewegen om het isostatisch evenwicht te herstellen. Daardoor zal de lithosfeer opwarmen.

Bron wikipedia
Ik denk eigelijk dat de opwarming van de aarde indirect wel invloed er op heeft

indrukwekkende post
Zou dit allemaal aan de opwarming van de aarde liggen (Dat beweerde iemand mij net)

Hard to tell..

Ik persoonlijk denk dat het opwarmen van de aarde, en de toename in seismologische + vulkanische activiteit slechts "bijproducten" zijn van de veranderingen die momenteel gaande zijn binnen ons zonnestelsel.

Ik zou je aanraden om de volgende universitaire lezing te volgen, gehouden op de TU Delft door een fysische/geofysische wetenschapper:
http://collegerama.tudelft.nl/media....aspx?peid=35db8f210f224262b3dc5e939f4e7a651d

edit: Ohja.. de video vereist Microsoft Silverlight.

Je kan Silverlight framework hier downloaden: [Link niet meer beschikbaar]

.

Omdat met de temperatuur van gesteente de dichtheid verandert, kunnen temperatuursveranderingen het isostatisch evenwicht beïnvloeden.
De warmtestroom uit het binnenste der Aarde is niet overal gelijk. Op sommige plekken wordt de aardkorst daardoor meer verwarmt dan op andere, en zet daarom uit. Dit kan tot spanningen leiden. Wordt een bepaald deel van de lithosfeer opgewarmd dan zal ze uitzetten en zal de lithosfeer omhoog bewegen om het isostatisch evenwicht te herstellen. De grootste warmte-anomalieën bevinden zich boven divergente plaatgrenzen en zogenaamde mantelpluimen, de laatsten worden hotspots genoemd. Grootschalig vulkanisme gaat daarom vaak gepaard met tektonische opheffing. Op dezelfde manier zal tektonische daling plaatsvinden wanneer het vulkanisme ten einde is en de lithosfeer weer afkoelt.
Een speciaal geval is de oceanische lithosfeer. Deze wordt gevormd door vulkanisme bij de mid-oceanische ruggen, maar zal van de ruggen af steeds kouder worden. Vanwege het isostatisch evenwicht liggen de ruggen hoger dan de rest van oceanische bekkens. De afkoeling van een stuk oceanische lithosfeer zal na de vorming door kunnen gaan totdat de afkoeling gelijk is met de warmtestroom van onderen, uit het binnenste van de Aarde. Uit berekeningen blijkt dat dit het geval is na ongeveer 40 miljoen jaar.
De thermische processen die de isostasie beïnvloeden blijken meestal veel minder snel te verlopen de tektonische. De twee kunnen echter niet los gezien worden. Wanneer de lithosfeer door afschuivingen en bekkenvorming dunner wordt, zal de hete asthenosfeer omhoog bewegen om het isostatisch evenwicht te herstellen. Daardoor zal de lithosfeer opwarmen.

Bron wikipedia
Ik denk eigelijk dat de opwarming van de aarde indirect wel invloed er op heeft
Je gooit twee dingen door elkaar...

De opwarming van de aarde, daarmee wordt bedoeld de opwarming van de atmosfeer door de uitstoot van broeikasgassen.

Dat stuk dat jij citeert gaat over warmtestromen in de aarde en heeft niets te maken met de opwarming van de atmosfeer.

Je gooit twee dingen door elkaar...

De opwarming van de aarde, daarmee wordt bedoeld de opwarming van de atmosfeer door de uitstoot van broeikasgassen.

Dat stuk dat jij citeert gaat over warmtestromen in de aarde en heeft niets te maken met de opwarming van de atmosfeer.

Oeps sorry mijn fout, niet slim om wetenschappelijk te doen wann je stoned ben !
Maar de opwarming van de atmosfeer (wat uiteindelijk ook de aardkorst meer verwarmd) heeft dat totaal geen effect ? want wat warm word zet tog uit ? als het uitzet schuurd het met andere korsten = aardbevingen ?

Als ik totaal mis sla hiermee mijn excuses, trollscience doet gekke dingen met je.

Hehe nee ook niet.

ik denk dat het dodental idd wel flink op zal lopen.

Mensen in gebouwen woningen die ff voor bij drijven.

Zag nog zat auto's rijden, toen ze gepakt werden door die golf.

Een hele trein die word vermist? dat soort dingen.

Afschuwelijk dit, het zal je maar gebeuren dat je zo je met huis en al wordt weggespoeld.
Ik wil de japanners heel veel sterkte toewensen in deze moeilijke tijden.

Oeps sorry mijn fout, niet slim om wetenschappelijk te doen wann je stoned ben !
Maar de opwarming van de atmosfeer (wat uiteindelijk ook de aardkorst meer verwarmd) heeft dat totaal geen effect ? want wat warm word zet tog uit ? als het uitzet schuurd het met andere korsten = aardbevingen ?

Als ik totaal mis sla hiermee mijn excuses, trollscience doet gekke dingen met je.
Ja door het verschil in temperatuur veranderd de dichtheid, maar de dichtheid + dikte van de aardkorst lijkt mij te groot om daar zulke grote impacten op te hebben.

Tevens zit de breuklaan onder een paar km water wat de druk zou verdelen en als isolatie zou bieden tegen de temperatuur rijsing in de atmosfeer.

Ik zag gisteren ook nog iemand die probeerde te vluchten. Alleen zijn auto deed het niet meer. Toen ging hij maar rennen was kansloos tegen de snelheid. Heftig om te zien.

Gisteren waren twee wetenschappers in de wereld draait door. Die vertelde ook dat de aardbevingen van de laatste tijd statistisch gezien niet zijn toegenomen.

Maakt je toch wel angstig zoiets. Iemand al eens gedacht aan een Tsunami bomb?

Wat zou dat betekenen? Is er dan nog een veel grotere ramp?

Dankzij deze beelden sta je toch weer even stil bij het feit dat we eigenlijk niet mogen klagen over het klimaat en de aardkorst rondom Nederland. Op wat overstromingen na en de watersnoodramp in '53 hebben we maar weinig te lijden gehad. Orkanen, cyclonen en tsunami's zijn ons nog altijd gespaard gebleven.

Pas wanneer de begane grond van je woning onder water staat zul je beseffen wat voor een impact dit soort natuurrampen hebben op je omgeving. Desalniettemin wens ik de Japanners alle sterkte om er weer bovenop te komen.
De watersnood van 53 kan je hier niet mee vergelijken daar heb je gelijk mee, maar daar zijn ook heel veel mensen omgekomen in het koude water.
Mijn opa was toen nog jong en is met zijn vrouw gevlucht naar Leeuwarden. Toen hij terug kwam om Zeeland weer op te bouwen kreeg hij te horen dat zijn ouders en die van zijn vrouw zijn omgekomen in de kille zee. Zijn hele leven heeft hij dit meegedragen tot hij op 86-jarige leeftijd overleed.
Jaren later heeft de watersnood nog steeds invloed op Zeeuwen. We zullen het nooit vergeten.
Luctor et emergo

Verschrikkelijk wat er in Japan nu nog steeds aan de hand is! Het houdt maar niet op

Laatst bewerkt:
Maakt je toch wel angstig zoiets. Iemand al eens gedacht aan een Tsunami bomb?

Was op history channel nog een leuke docu onlangs over tsunami's. Je wil niet weten wat een beetje meteoriet zou kunnen veroorzaken. Maar om het nu als wapentuig te gaan ontwikkelen... dan kun je die bomb beter meteen op het doel gooien. (hebben ze ook wel ervaring mee in Japan)

Terug
Naar boven