Cafeïne en creatine
Koffie / cafeïne is een storende factor. Ik heb wat dat aangaat nog wat meer info opgezocht voor een klant:
Hoe koffie een effect heeft op creatine is nog niet duidelijk. Dát het een negatief effect heeft op de opname is wel vastgesteld.
Koffie blijft vrij lang in het lichaam. Bij de gemiddelde volwassene is na 5 uur nog de helft van de cafeïne aanwezig. Die waarde van 5 uur kan overigens flink verschillen van persoon tot persoon.
Wetenschappers hebben geopperd dat cafeïne aan de creatine transporter bindt en de werking daardoor negatief beïnvloedt..
Het volgende lijkt me daarom verstandig, als je creatine een goede kans wilt geven:
- Geen koffie
- Geen thee
- Geen energy drinks
- Geen fatburners met cafeïne
- Geen chocola of chocomel (zelfs chocomel dat bleek invloed te hebben)
- Niet mixen in hete drank
Spiertype en creatine
Een factor die nog niet ter sprake is gekomen in dit topic is spiertypering. Creatine neemt beter op in witte (explosieve) spiervezels dan in rode vezels.
Iedereen heeft een bepaalde mix van rode en witte spiervezels. Die vezeltypering is grotendeels genetisch bepaald. Je wordt er mee geboren. Bij jarenlange intensieve training kan je wel een lichte verschuiving krijgen naar rode vezels. En op T-Nation wordt beweerd dat coenzym Q10 het aandeel witte vezels zou kunnen opvoeren (dat weet ik nog zo net niet).
Jaap en ik zitten bijzonder ver naar de explosieve spiervezel-kant (vandaar onze voorkeur voor werpnummers in atletiek). Dit kan de reden zijn dat wij bovengemiddeld goed reageren op creatine.
Oh ja en we drinken geen koffie, geen thee en we eten weinig vlees.
Kris