XXL Nutrition

Zijn mijn gains beperkt door steeds dezelfde oefeningen te doen?

Ik doe 4oefeningen voor borst en ook 4 voor benen (kuiten incluis!). Op deze manier groeien deze spieren het beste bij mij :) Als ik meer (of minder) oefeningen voor deze spiergroepen doe, lijkt het me minder goed af te gaan. Dus het is volgens mij niet 'hoe groter je spieren, hoe meer oefeningen'. Zelf wat uitzoeken wat per spiergroep best werkt :)

Borst :
decline bench press 12/10/8/6/4
Cable flys 4x8
Incline dumbbell press 4x8
Incline Cable flys 3x12

Benen :
Squat 5x10
Lying Leg curl 3x12
Leg Press 3x12
Standing calfraise machine 3x12

EDIT: ik zorg er natuurlijk wel voor dat ik elke spier getraind heb. Dus bij beentraining niet de hamstrings en kuiten overslaan :p

Hoe bevalt 12/10/8/6/4 bij jou? Deed voorheen 12/8/6 een tijdje en doe nu 4x 6, over 1.5 maand weer een andere reprange proberen, dus als het fijn is mss wel die

Hoe bevalt 12/10/8/6/4 bij jou? Deed voorheen 12/8/6 een tijdje en doe nu 4x 6, over 1.5 maand weer een andere reprange proberen, dus als het fijn is mss wel die
ik deed het eigenlijk om mijn kracht wat omhoog te brengen :) Ik deed eerst 4x8, maar zat een tijdje vast op hetzelfde gewicht. Toen ben ik begonnen met 12/../4 en niet te hoog begonnen. Elke week proberen 2,5kg erbij te doen. Binnen enkele weken ga ik terug over naar 4x8 (mss 5x5, ben er nog niet uit) en dan zal ik zien of het gelukt is mijn plateau te doorbreken en verder te bouwen :)

ik deed het eigenlijk om mijn kracht wat omhoog te brengen :) Ik deed eerst 4x8, maar zat een tijdje vast op hetzelfde gewicht. Toen ben ik begonnen met 12/../4 en niet te hoog begonnen. Elke week proberen 2,5kg erbij te doen. Binnen enkele weken ga ik terug over naar 4x8 (mss 5x5, ben er nog niet uit) en dan zal ik zien of het gelukt is mijn plateau te doorbreken en verder te bouwen :)

Haha oke. Ik train eigenlijk altijd voor kracht, spiermassa is een leuke bijkomstigheid :p zal t weleens uitproberen

Steeds dezelfde oefeningen doen zou niet uit moeten maken, welke oefeningen en hoeveel oefeningen totaal wel. Een te groot scala aan oefeningen zorgt ervoor dat je weinig volume maakt op de basisoefeningen. Neem nou je borst, 1 basisoefening en 3 isolatieoefeningen. Ik zou het handiger vinden wanneer je bijv. 8 setjes bankdrukt a 5hh/set met een gewicht wat je 8x kan en hiernaast nog 1 isolatieoefening doet.. Elke week een paar kg erbij tot dat niet meer gaat, dan kies je een andere oefening en pas je hetzelfde principe toe: Bijv. incline bench. Elke week tot de max. is funest voor vooruitgang.

Steeds dezelfde oefeningen doen zou niet uit moeten maken, welke oefeningen en hoeveel oefeningen totaal wel. Een te groot scala aan oefeningen zorgt ervoor dat je weinig volume maakt op de basisoefeningen. Neem nou je borst, 1 basisoefening en 3 isolatieoefeningen. Ik zou het handiger vinden wanneer je bijv. 8 setjes bankdrukt a 5hh/set met een gewicht wat je 8x kan en hiernaast nog 1 isolatieoefening doet.. Elke week een paar kg erbij tot dat niet meer gaat, dan kies je een andere oefening en pas je hetzelfde principe toe: Bijv. incline bench. Elke week tot de max. is funest voor vooruitgang.

En dan 1x p/week die spiergroep (bijv borst) of 2x?

En dan 1x p/week die spiergroep (bijv borst) of 2x?

Liever 2x.. Maar ligt ook aan hoeveel schouders je doet. Ik reken zelf rond de 120hh. totaal op presses per week als max, meer reps zijn voor mij teveel. Na de eerste week moet je het even aanvoelen. Het is de bedoeling dat je je sterker voelt, niet slapper ;).. Oftewel: Liever met minder starten en met meer eindigen, andersom gaat niet werken.

Liever 2x.. Maar ligt ook aan hoeveel schouders je doet. Ik reken zelf rond de 120hh. totaal op presses per week als max, meer reps zijn voor mij teveel. Na de eerste week moet je het even aanvoelen. Het is de bedoeling dat je je sterker voelt, niet slapper ;).. Oftewel: Liever met minder starten en met meer eindigen, andersom gaat niet werken.

Haha oke. Ik trainde eerst alles 2x p/week (excl benen/buik) maar op aanraden van mede dbb'ers naar 1x p/week gegaan. Maar ik train dan eigenlijk ook altijd tot mn max. Zal het binnenkort eens proberen en kijken of het voor mij werkt ;)

je moet een nieuwe prikkel krijgen in je spieren, dus bv als je een aantal weken 4 sets 8 reps hebt gedaan doe je na bv 6 weken 2 sets van 12 en 2 sets van 15, iets wat je spieren totaal niet gewend zijn, en daarna kan je bv 12,10,8,6 doen en met het gewicht telkens omhoog gaan, als ze geprikkeld worden, dan groeien ze (als voeding in orde is & rust)

je moet een nieuwe prikkel krijgen in je spieren, dus bv als je een aantal weken 4 sets 8 reps hebt gedaan doe je na bv 6 weken 2 sets van 12 en 2 sets van 15, iets wat je spieren totaal niet gewend zijn, en daarna kan je bv 12,10,8,6 doen en met het gewicht telkens omhoog gaan, als ze geprikkeld worden, dan groeien ze (als voeding in orde is & rust)

Ja mensen, verrassen die spieren, blijven variëren anders groei je niet! :rolleyes:
Zoals Jim Wendler zo treffend zegt: "learn to program better you moron!"

• Topic Starter Topic Starter

Ik heb nu altijd 3 sets van 10 reps gedaan,
Zal ik nu over gaan op 4 sets 8 reps?
En na 2 maanden 2 sets van 15?
En dan weer terug nara 3 sets van 10?
Wil het best proberen.

Kom je niet meer bij? Want in dat geval zal je meer moeten eten, als je bijkomt zal je kcal behoefte hoger gaan liggen dus als je nog altijd dezelfde hoeveelheid eet als X kg spiermassa geleden dan zal dat natuurlijk niet hetzelfde effect geven.

Terug
Naar boven