MuscleMeat

Zo min mogelijk spiermassa verliezen tijdens cutten

DutchSoldier

Dutch Bodybuilder
Waardering
65
Lengte
1m83
Massa
84kg
Vetpercentage
12%
Wat is volgens jullie het belangrijkste om te doen tijdens de cut om zo min mogelijk spiermassa te verliezen?
Naast natuurlijk genoeg eiwitten eten en niet te extreem onder je onderhoud eten.

Wat punten waar ik aan zat te denken:
  • Meal timing
  • Hoeveelheid krachttraining
  • Zwaarte krachttraining
  • Hoeveelheid maaltijden per dag
  • Hoeveel cardio en hoelang en zwaar

Groten deels toch wel je voeding vind ik :p Al vind ik meal timing niet zo belangrijk. Ik zorg er voor dat ik aan eind van de dag gewoon me macro's heb.

Verder niet te veel cardio, en altijd krachttraining :D

Tren will do.

BCAAS hebben hier toch wel nut imo

Zo zwaar mogelijk blijven liften, desnoods met minder sets/reps dan je gewend bent.

Het algemene niveau van je trainingen hetzelfde proberen te houden. Als je ivm herstel iets gaat veranderen intensiteit hetzelfde laten en volume verlagen.

Meal timing/hoeveelheid maaltijden is vrijwel geheel een personal preference dingetje. Vanaf ~4 high protein maaltijden per dag zit je goed.

Hoeveelheid cardio is onlosmakelijk verbonden aan je kcal inname aangezien die samen je netto calorische balans bepalen.

Wat zwaarte van cardio betreft: high(er) intensity cardio/interval training verbrandt meer kcal per tijdseenheid en is dus efficienter maar kan (vooral lower body) training en herstel in de weg gaan zitten als je te veel doet, low(er) intensity cardio/steady state kost meer tijd maar zal herstel/training niet snel in de weg zitten.

Heb je hier ook onderbouwing voor?

Idee daarachter is dat je liever wat work capacity verliest door volume te verlagen dan kracht door gewichten te verlagen. Volume verlagen in een cut is ook een logischere keuze omdat hogere volumes wel leiden tot meer hypertrofie (over het algemeen tot op een bepaald punt), maar er is in een cut sowieso niet veel ruimte/mogelijkheid voor hypertrofie tenzij je een relatieve beginner bent (of een paar andere bijzondere situaties).

Wat is volgens jullie het belangrijkste om te doen tijdens de cut om zo min mogelijk spiermassa te verliezen?
Naast natuurlijk genoeg eiwitten eten en niet te extreem onder je onderhoud eten.

Wat punten waar ik aan zat te denken:
  • Meal timing
  • Hoeveelheid krachttraining
  • Zwaarte krachttraining
  • Hoeveelheid maaltijden per dag
  • Hoeveel cardio en hoelang en zwaar

Hoe hoog is je vetpercentage nu ongeveer?
Zolang je boven de +/- 10 staat , hoeft het helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
Cardio toevoegen kan geen kwaad, maar is niet persé noodzakelijk om te cutten.

• Topic Starter Topic Starter
Hoe hoog is je vetpercentage nu ongeveer?
Zolang je boven de +/- 10 staat , hoeft het helemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
Cardio toevoegen kan geen kwaad, maar is niet persé noodzakelijk om te cutten.

Ongeveer 12%

Proteine inname, training frequentie en intensiteit, en niet onder 8-10% bf gaan.

Denk dat het een beetje persoonsgebonden is. De een voelt zicht er lekkerder bij dan de ander.
Bij gezond vet% is test optimaal dus moet het geen issue zijn en draait het om training en proteine, maar we weten allemaal dat men achteruit gaat in kracht/massa bij te diep cutten: Als je test onder de gezonde range komt is proteine en training niet meer genoeg. Natuurlijk verschillen de exacte getallen per persoon en per situatie, maar bijvoorbeeld 15nmol ipv 20nmol bij 10% hebben is wat anders dan naturel nog 30nmol produceren bij 5%. Als je daar data van hebt zie ik het graag.

Het gaat over spierbehoud tijdens cutten, dat los je niet op met gevoelens. AAS gebruiken of niet te diep cutten. Niks nieuws/raars aan toch?

Bij gezond vet% is test optimaal dus moet het geen issue zijn en draait het om training en proteine, maar we weten allemaal dat men achteruit gaat in kracht/massa bij te diep cutten: Als je test onder de gezonde range komt is proteine en training niet meer genoeg. Natuurlijk verschillen de exacte getallen per persoon en per situatie, maar bijvoorbeeld 15nmol ipv 20nmol bij 10% hebben is wat anders dan naturel nog 30nmol produceren bij 5%. Als je daar data van hebt zie ik het graag.

Het gaat over spierbehoud tijdens cutten, dat los je niet op met gevoelens. AAS gebruiken of niet te diep cutten. Niks nieuws/raars aan toch?
Kan je daarin geen ongelijk geven eigenlijk :p

YOU DONT KNOW HIS FEEL ETHIC

Terug
Naar boven