XXL Nutrition

Zondag in Brussel: MARS tegen Marrakesh!

Bezoekers in dit topic

Vind jij het filosofisch te staven dat er uberhaupt zulke migratie (zonder tegenprestatie) mogelijk moet zijn? Is het niet een natuurlijk recht om in je land beschermd te worden van anderen die binnenkomen om zich iets van je maatschappij toe te eigenen? Is dat een extreem rechts idee?

Ik vind dat de mensenrechten centraal moeten staan in elke maatschappij die zich voorhoud om goed te zijn(vandaar dat de Westerse maatschappij zo superieur is aan die uit het Midden-Oosten of Afrika), en dat zowel die maatschappij als de migrant verantwoordelijk is voor zijn/haar integratie.

Wat ik in extreem rechts zie is "my way or the highway"-stuff. Dat is mijn grootste probleem met het gedachtegoed, het lapt heel het voorgaande aan zijn laars. Jouw cultuur is niet goed omdat het jouw cultuur is.
 
Dries Van Langenhove: “Bewijs dat rellen in Brussel opgezet spel waren door burgemeester”, Close ontkent
  • 17 december 2018

763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.jpg

rv Op het filmpje vertelt een politieagent dat het de bedoeling was "zo veel mogelijk arrestaties" te verrichten.
Volgens Dries Van Langenhove, een van de organisatoren achter de ‘Mars tegen Marrakesh’, waren de rellen die gisteren plaatsvonden in Brussel “opgezet spel door de burgemeester” van de stad, Philippe Close (PS). Het zogenaamde “bewijs” daarvoor levert hij via een filmpje waarin een agent zegt dat het de bedoeling is “zo veel mogelijk volk in de bak te steken”. Burgemeester Close zegt dat er enkel hard werd opgetreden tegen amokmakers die agenten aanvielen omdat geweld tegen de politie niet wordt getolereerd.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Van Langenhove postte vannacht een filmpje op Facebook waarin één geanonimiseerde politieagent te zien en te horen is terwijl die aan een aantal betogers uitlegt dat “ze zo veel mogelijk volk in de bak willen”. Later voegt hij er aan toe dat het de burgemeester is die “zo veel mogelijk arrestaties wil”.

Echt bewijs dat de rellen daarom ook “opgezet spel” waren van Close geeft de agent niet. Hij waarschuwt wel dat iedereen die “nat is of vlaggen vast heeft” het risico loopt aan het station opgepakt te worden. Volgens hem wordt er in Brussel “al dertien jaar betoogd en wij mogen niets doen, maar ineens komen jullie en mogen wij kloppen”. “Van mij mogen jullie alles doen, want jullie hebben groot gelijk”, zegt de agent nog.

Lees ook
233?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.jpg
Onze reporter maakte veel betogingen mee, maar nooit zo grimmig als gisteren

“Geweld tegen agenten tolereren we niet”
Het kabinet van Brussels burgemeester Close zegt dat de betoging zonder incidenten verliep, tot een aantal deelnemers op het einde van de mars vernielingen begonnen aan te richten en agenten begonnen aan te vallen. “Vanaf het moment dat er agenten werden aangevallen is er beslist kordaat op te treden. Geweld tegen de politie tolereren wij inderdaad niet en er is vanaf dan ook hard opgetreden”, zegt de woordvoerster van de burgemeester. “Het is dus helemaal niet zo dat het vooraf de bedoeling was zo veel mogelijk deelnemers te arresteren. Het is geen wedstrijd, maar van zodra een groep enkel wil verwonden, wordt er opgetreden. Hoe die agent in het filmpje dat interpreteert, is nog iets anders.”

Volgens Close klopt het bovendien niet dat de politie bij andere betogingen niet ingrijpt. “Er wordt 900 keer per jaar in Brussel betoogd en meestal verloopt dat goed. Maar niet altijd. Er is vrijheid van meningsuiting, maar bij geweld tegen politieagenten moet er hardhandig opgetreden worden. Bij de betoging van de gele hesjes vorige week zaterdag werden 450 mensen opgepakt, dus ook dan wordt er hard opgetreden.”

763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.jpg

BELGA
“Enkele hooligans”
Van Langenhove ontkende gisteren niet dat er rellen hadden plaatsgevonden, maar volgens hem gebeurde dat “nadat ons werk en het werk van onze vrijwillige stewards al was afgelopen”. Ook Filip Brusselmans, praeses van KVHV Antwerpen en een van de organisatoren van de mars, zei dat “enkele hooligans” met de rellen waren begonnen. “Wij betreuren ten zeerste dat na afloop van onze manifestatie enkele hooligans het in hun hoofd gekregen hebben om amok te maken in Brussel. We distantiëren ons duidelijk van deze incidenten. We hebben altijd opgeroepen tot geweldloos verzet en tot na afloop van onze manifestatie is dat ook gelukt.”

De Mars tegen Marrakesh in Brussel verliep aanvankelijk zonder incidenten, maar na de speeches aan het Schumanplein escaleerde de sfeer. Betogers gooiden met stenen en hekken. De politie reageerde met traangas en het waterkanon. Uiteindelijk werden 96 personen aangehouden, onder wie 6 gerechtelijk.

Trein gevandaliseerd
Het Brusselse nieuwsmagazine Bruzz.be maakt ook nog melding van een gevandaliseerde trein tussen Brussel en Antwerpen na afloop van de mars. In Brussen-Centraal moesten enkele sporen worden afgesloten. “Het interieur van een trein is zodanig toegetakeld dat de volledige trein bij aankomst in Antwerpen is afgeschaft,” bevestigt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS, aan Bruzz. “Dat wil zeggen dat de terugrit moest worden geannuleerd en de trein moest hersteld worden.” De NMBS onderzoekt de zaak.

Commissie: “Geweld hoort niet thuis in onze samenleving”
“In Europa is het recht om je politieke mening uit te drukken heilig. Maar wanneer je dat recht uitoefent, mag dat nooit ten koste gaan van de veiligheid, de eigendom en de waardigheid van anderen.” Dat zegt de Europese Commissie in een reactie op het geweld na de Mars tegen Marrakesh. Bij de onlusten werd onder meer het Berlaymontgebouw geviseerd, de hoofdzetel van de Commissie aan het Schumanplein. Verschillende manifestanten probeerden ook het gebouw binnen te dringen.

“Geweld en vandalisme horen niet thuis in onze samenleving”, aldus een woordvoerder van de Commissie. Volgens de woordvoerder waren op het ogenblik van de rellen zowat 25 medewerkers van de Commissie aanwezig in het Berlaymont- en het Karel de Grotegebouw. De diensten van de Commissie stonden de hele tijd in contact met de Belgische politie, in wie de Commissie haar vertrouwen uitdrukt om de zaak verder af te handelen.
 
[afbeelding niet meer beschikbaar]

wij hadden ook met paar agenten gepraat en die zeiden ook dat ze graag genoeg met ons zouden meedoen maar dat ze van hogerhand moeten luisteren en anders hun jobke kwijt zijn.
Hun werd zelfs opgelegd mensen te misleiden als ze vroegen waar de mars was . Helaas hadden we het niet opgenomen....
 
Ik vind dat de mensenrechten centraal moeten staan in elke maatschappij die zich voorhoud om goed te zijn(vandaar dat de Westerse maatschappij zo superieur is aan die uit het Midden-Oosten of Afrika), en dat zowel die maatschappij als de migrant verantwoordelijk is voor zijn/haar integratie.

Wat ik in extreem rechts zie is "my way or the highway"-stuff. Dat is mijn grootste probleem met het gedachtegoed, het lapt heel het voorgaande aan zijn laars. Jouw cultuur is niet goed omdat het jouw cultuur is.

Is migratie een mensenrecht?

Ik kom er objectief niet aan voorbij dat er geen recht is om als migrant naar een ander land te gaan en daar een arbeidsplaats of erger een uitkering, woning, scholing, etc toe te eigenen. Historisch gezien zou zoiets in grote getalen als invasie gelden en daar borrelen dezelfde primitieve gevoelens uit op. Ik denk dat daar ook een natuurlijke objectieve moraal in zit. Heeft extreemrechts gelijk en is het alleen uit gevoelens om daar uitzondering in te willen maken?

Stel ik ga naar zimbabwe en ik ga daar in een supermarkt werken dan ontneem ik een zimbabwaan van een werkplek en alle potentie om een goed leven op te bouwen. Nog erger als ik er zorg, scholing, etc op kosten van de maatschappij ga volgen. Nog nog erger als ik er eisen ga stellen dat mijn cultuur zimbabwaanse gewoontes vervangt, dat ik daar een half of heel nederlands gezin sticht, dat ik meer migratie en antiracisme in de wetgeving wil, etc etc. Dat is toch objectief moreel fout? De enige manier waarop het positief zou zijn is als je naar dat land gaat om zaken te doen waar beide partijen beter van worden, of er investeert en met een onderneming werk bied aan de mensen daar. Zakelijk moet je dan zelfs nog oppassen geen lokale markten te verstoren.

Elk individu maakt bewust de keuze daar aan bij te dragen dus ik zie zelfs niet hoe je er omheen kunt dat je dat niet elk individu moreel kunt afrekenen. Dat hoeft nog niet eens uit een superioriteit te zijn, mijn cultuur is mijn cultuur en daar dient men uit of in elk geval van af te blijven.
 
Laatst bewerkt:
Is migratie een mensenrecht?

Ik kom er objectief niet aan voorbij dat er geen recht is om als migrant naar een ander land te gaan en daar een arbeidsplaats of erger een uitkering, woning, scholing, etc toe te eigenen. Historisch gezien zou zoiets in grote getalen als invasie gelden en daar borrelen dezelfde primitieve gevoelens uit voort. Ik denk dat daar ook een natuurlijke objectieve moraal in zit. Heeft extreemrechts gelijk en is het alleen uit gevoelens om daar uitzondering in te willen maken?

Stel ik ga naar zimbabwe en ik ga daar in een supermarkt werken dan ontneem ik een zimbabwaan van een werkplek en alle potentie om een goed leven op te bouwen. Nog erger als ik er zorg, scholing, etc op kosten van de maatschappij ga volgen. Nog nog erger als ik er eisen ga stellen dat mijn cultuur zimbabwaanse gewoontes vervangt, dat ik daar een half of heel nederlands gezin sticht, dat ik meer migratie en antiracisme in de wetgeving wil, etc etc. Dat is toch objectief moreel fout? De enige manier waarop het positief zou zijn is als je naar dat land gaat om zaken te doen waar beide partijen beter van worden, of er investeert en met een onderneming werk bied aan de mensen daar. Zakelijk moet je dan zelfs nog oppassen geen lokale markten te verstoren.

Elk individu maakt bewust de keuze daar aan bij te dragen dus ik zie zelfs niet hoe je er omheen kunt dat je dat niet elk individu moreel kunt afrekenen. Dat hoeft nog niet eens uit een superioriteit te zijn, mijn cultuur is mijn cultuur en daar dient men uit of in elk geval van af te blijven.

Ik ga daar deels in mee, met een “vreemde” kanttekening.

Op basis van welke rechten trekken we landsgrenzen en zijn “wij” binnen die grenzen bepalend voor wie er wel of niet binnen mag. Degene die die grenzen en de afspraken daaromtrent niet respecteerd kunnen “wij” binnen onze grenzen dan weer als een illegaal/balling beschouwen die nergens aanspraak op kan maken.
 
Ik ga daar deels in mee, met een “vreemde” kanttekening.

Op basis van welke rechten trekken we landsgrenzen en zijn “wij” binnen die grenzen bepalend voor wie er wel of niet binnen mag. Degene die die grenzen en de afspraken daaromtrent niet respecteerd kunnen “wij” binnen onze grenzen dan weer als een illegaal/balling beschouwen die nergens aanspraak op kan maken.
Dat is niet eens een kanttekening maar treft de essentie van het argument en de functie van een land/staat.

De rechtvaardiging zou er om gaan dat een volk zich ergens vestigt en daar een moderne samenleving vormt, dus de overgang van nomadisme naar boeren met land en een gemeenschap (ook genetisch maar laten we dat even vergeten :o) met rechten die beschermt moeten worden.

Principieel rechtvaardigt dat het settlen in amerika, zuid afrika, australie, etc omdat een nomadisch volk niet het hele continent 'bezit' maar je kunt onderhandelen over wie zich waar plaatst. Iedereen is vrij om te gaan en staan waar ze willen, lekker op vakantie, maar wanneer je deel uit wilt maken van een andere gemeenschap moet dat wel binnen een moreel juiste werking van een staat die de rechten van zijn burgers beschermt.

De grenzen in europa zijn alleen helemaal niet logisch, veel te recent ge/hervormd en we zijn altijd een mix van (erover vechtende) volken en stammen geweest. Maar een grens tegenover het middenoosten en afrika lijkt me wel logisch? En de landen die we nu eenmaal hebben hun fysieke en maatschappelijke grenzen laten bewaken..
 
zo gaat dat dus

[afbeelding niet meer beschikbaar]
 
nu waren ze niet meer zo fel he ,hehe, eerst provoceren en dan weglopen als ratten. Veel betogers werden bij het naar huis gaan lastiggevallen door islamaanhangers

 
zoveel mogelijk delen aub

[afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Ga jij ook naar de gym eigenlijk?
 
  • Like
Waarderingen: mat
ik heb al meer en harder gewerkt dan jij ooit zult werken jongen
Ik kan niet anders dan gokken op journalist vanwege de gebrekkige kennis van de Nederlandse taal gecombineerd met wereldvreemd postgedrag en jouw enveloppe-verhaal.
 
Back
Naar boven