XXL Nutrition

Zout in brood

Happylife

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m97
Massa
97kg
Vetpercentage
11%
Ik denk dat iedereen hier de waarde van brood wel kan waarderen. Ik duw dagelijks een half bruin volkoren achter de huig. Echter hoor je nu steeds vaker die schaatscoach op de radio die je aanraad dat Becel brood te gaan halen. Want al die zouten zijn slecht voor je! Is er wetenschappelijk bewijs dat er teveel zout in brood zit of is dit enkel een verkopers praatje?

het voedingscentrum zegt niet meer dan 5 gram zout te mogen nuttigen...

ik durf te wedden dat 80% van de bulkers onder ons hier boven zit:p
kan ook bijna niet anders als er vanuit gegaan wordt dat je 2000-2500 kcal per dag eet.

zou er niet te zwaar aan tillen, natuurlijk wel oppassen met zout toevoegen.
ligt je bloeddruk hoog dan zou ik daar wel naar kijken

• Topic Starter Topic Starter

kan ook bijna niet anders als er vanuit gegaan wordt dat je 2000-2500 kcal per dag eet.

Momenteel gaan er 4600 Kcal per dag in. Schijt 3 tot 4 keer per dag! Maar geen last van de bloeddruk. bedankt voor je reactie!

Het gaat om het natrium in zout. Het probleem is echter niet zozeer de hoeveelheid natrium maar de natrium-kalium balans in het lichaam. Veel bananen eten dus!

http://www.zouttest.nl/

Ben zelf ook een broodliefhebber en zit op 7.2gr, grotendeels door brood
Zoals Master00 al zegt, til er niet te zwaar aan, maar probeer het zo min mogelijk door je eten te verwerken

Heb het laatst uitgerekend, kwam er niet boven uit (en dat was op 3500+ Cal)

Kwestie van geen voorverpakt voedsel eten. Alleen mijn vleeswaar komt uit een pakje.

---------- Toegevoegd om 16:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:32 ----------

Het gaat om het natrium in zout. Het probleem is echter niet zozeer de hoeveelheid natrium maar de natrium-kalium balans in het lichaam. Veel bananen eten dus!

en dieetzout gebruiken (geen idee wat het met een dieet te maken heeft, maar het heet nu eenmaal zo... toch 33% kalium zout)

Ik kom er zo gemakkelijk bovenuit, een pakje kipfilet van 100g zal al wel meer dan een gram natrium bevatten, wat al neerkomt op 2.5g zout. Tel daar het zout van een paar broodjes bij op en de 3g wordt ruimschoots gepasseerd. 5g natrium per dag is misschien haalbaar, 5g zout is erg lastig. In een diepvriespizza (oetker ristorante -50% zit al bijna 6g zout).

Laatst bewerkt:
Onzin.. 'hello BF' is een gevolg van een calorieën overschot.. heeft niks met het soort voeding te maken ;)

---------- Toegevoegd om 19:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:11 ----------

:eek:

Vaak inderdaad na mijn ontbijt (Brinta).

grappig dan man. Ik eet precies evenveel kcal (naja 4200) en precies hetzelfde verhaal

Voor je het weet. zit je te praten over wanneer je schijt en waarom op een DBB forum.. :D:D

Voor je het weet. zit je te praten over wanneer je schijt en waarom op een DBB forum.. :D:D

haha lekker off-topic inderdaad. Maar ik heb nog wel een on-topic opmerking.

Brood hoeft niet per definitie veel natrium in te zitten. Aangeraden word om niet meer dan 2,4 gram natrium (6 gram zout) per dat te nuttigen. Ik heb even opzocht wat het brood bevat van bakkerij 't Stoepje (die markt bakker) en zag het volgende:

Voedingswaarden fijn volkoren:

Energie(kJ) 834.15
Energie (kcal) 196.71
Eiwitten 8.33
Koolhydraten 37.90
Waarvan suikers 0.84
Vetten 1.32
Waarvan verzadigd 0.28
Waarvan onverzadigd 0.51
Waarvan meerv. onverzadigd 0.52
Vezels 4.28
Natrium (mg) 417.80

een kleine 418 milligram, even rekenen.. :rolleyes:

Dan zou je dagelijks 570 gram van dit brood kunnen eten voor je aan de dagelijkse zout tax zit. Niemand eet zoveel, dus als de rest van je voeding niet al te zout is hoef je je echt geen zorgen te maken. Daarbij zijn er regels vastgesteld voor bakkers, er is een bepaald limit zout wat ze mogen gebruiken.. gaan ze daar overheen komt de overheid hun tent sluiten :thumbup:

Laatst bewerkt:
Onzin.. 'hello BF' is een gevolg van een calorieën overschot.. heeft niks met het soort voeding te maken ;)

:eek:

Vaak inderdaad na mijn ontbijt (Brinta).

tuurlijk wel wijsneus, als ik 200 kcal boven onderhoud eet, geheel clean en niet teveel koolhydraten, stijgt mijn BF toch echt minder snel dan wanneer ik 200 kcal boven onderhoud eet en al mijn kcal uit snelle carbs haal. Beetje domme opmerking van je, ben beter van je gewend. Alhoewel, je 1L=1kg stelling was ook niet al te snugger. :D

Is het niet zo dat wij als bb-ers meer zout (kalium) binnen mogen krijgen omdat wij meer water drinken en dus meer pissen, en meer zweten doordat we meer sporten? Hiermee verlies je namelijk ook zout toch? Of blijft de kalium dan wel achter?

hmm ik zit over de 9gram zout perdag, maar mijn bloeddruk is goed ...../.care

tuurlijk wel wijsneus, als ik 200 kcal boven onderhoud eet, geheel clean en niet teveel koolhydraten, stijgt mijn BF toch echt minder snel dan wanneer ik 200 kcal boven onderhoud eet en al mijn kcal uit snelle carbs haal. Beetje domme opmerking van je, ben beter van je gewend. Alhoewel, je 1L=1kg stelling was ook niet al te snugger. :D

[Link niet meer beschikbaar]

Mocht je het nu nog niet geloven koop je maar een digitale weegschaal en ga je lekker een pak melk wegen ;)

En wat betreft de voeding.. het gaat om de calorie in / calorie out verhouding. Als jij dagelijks 2000 kilocalorieën nodig hebt en je haalt die allemaal uit junkfood en suikers zullen deze gewoon gebruikt worden voor energie. Waarom zou je lichaam iets opslaan als het de energie nodig heeft??

Stel dat je de hele dag niks eet, en 's avonds de koolhydraten die je die dag verbruikt had in de vorm van suikers naar binnen werkt, dan worden die gebruikt om je reserves aan te vullen die je overdag verbruikt hebt.

Geloof me nou maar, want ik ga hier geen discussie over beginnen ;)

Alles wat je nodig hebt zal verbruikt worden, het overschot word opgeslagen.. whatever it may be.

Terug
Naar boven