XXL Nutrition

Zwart voor me ogen

jeroenkw

Cool Novice
Waardering
2
Beste leden,

Ik heb tegenwoordig als ik opsta na inspanning, wordt het heel donker voor me ogen en heb ik het gevoel dat ik flauw val. Het is vooral als ik bijvoorbeeld me buikspieren aan het trainen heb en als ik dan op sta, dan wordt het heel donker en heb ik bijna het gevoel dat ik elke moment kan instorten.

Ik heb zelf pectus (PE) ik weet niet of dat meespeelt. Maar het is erg vervelend en ik heb ook gewoon soms als ik op de bank TV kijk en dus geen inspanning heb. Waar kan dit aan liggen?

Groet Jeroen

Nu je het zegt, ik had hier vroeger ook last van. Gewoon als ik aan het liggen was ofzo en dan te snel opstond werd het helemaal zwart voor mijn ogen. Maar nu heb ik er geen last meer van, ik weet ook niet waarom.

Meestal door een lage bloeddruk.
Wat meer zout nemen of langzaam opstaan (lichaamswenning)helpt ook.

Beste leden,

Ik heb tegenwoordig als ik opsta na inspanning, wordt het heel donker voor me ogen en heb ik het gevoel dat ik flauw val. Het is vooral als ik bijvoorbeeld me buikspieren aan het trainen heb en als ik dan op sta, dan wordt het heel donker en heb ik bijna het gevoel dat ik elke moment kan instorten.

Ik heb zelf pectus (PE) ik weet niet of dat meespeelt. Maar het is erg vervelend en ik heb ook gewoon soms als ik op de bank TV kijk en dus geen inspanning heb. Waar kan dit aan liggen?

Groet Jeroen

Je pectus speelt hier geen rol bij, wat hier wel een rol bij speelt is je leeftijd, je bent hoogstwaarschijnlijk nog in de groei. Om het kort samen te vatten: omdat je nog in de groei bent en je opstaat na bijv. liggen/inspanning/oid. wordt het zwart voor je ogen. Om dit te voorkomen is het aan te raden om langzaam op te staan en vlak voor dat je opstaat even goed ademhalen en ook tijdens het opstaan nog ff flink zuurstof in je longen pompen. :) Je groeit hier (als het goed is) vanzelf overheen. :thumbs:

Komt doordat er voor heeeel eventjes te weinig bloed stroomt naar je hersenen.
Dit komt door een verandering van lig naar een staande houding gepaard met een lage hartslag.

jouw voorbeelden uitgelegd:
tvkijken - Als je ligt en alleen maar tv kijkt dan verlaagt je hart het ritme, als je snel opstaat dan stroomt al het bloed naar beneden door de zwaartekracht, je hersenen krijgen pas weer nieuw bloed bij de volgende hartslag. Dus als je opstaat net voordat je hart bloed pompt dan hebben je hersenen voor eventjes geen nieuw bloed.
Gevolg is duizeligheid/zwart voor ogen.

buikspieren trainen - doordat je je buikspieren traint (ik neem aan sets met veel reps, een soort cardio oefening kwa stress voor je spieren) past je hart zich aan de situatie. Doordat je dit soort inspanningen al gewend bent (oftewel je bent fysiek gezien een gezonde jongeman) gaat je hartslag juist omlaag maar je hart pompt meer bloed met elke slag.
En je raadt het al, wanneer je daarna meteen opstaat dan staat de bloedtoevoer naar je hersenen even stil, het gaat pas weer verder bij de volgende hartslag. Je wordt duizelig of ziet zwart voor ogen doordat je hersenen voor even geen nieuw bloedtoevoer krijgt (ook al is het maar voor 0,5s).

Je hersenen hebben ten alle tijde een constante stroom van bloedtoevoer nodig.
Om duizeligheid bij het opstaan te voorkomen moet je na je workout gewoon blijven liggen en daarna rustig opstaan. Bij het tvkijken kun je je hartslag verhogen door eventjes te gaan strekken of whatever.

ps. kheb alles in 1x getypt zonder mijn post opnieuw te scannen naar typefouten of goedlopende zinnen, excuses hiervoor. :)

Kheb dit soms ook maar nie als ik plots rechtsta,na een heavy set deadliften of squat beginnen mijn ooren te suisen en krijg ik een wazig beeld,dan wacht ik ff en is het trg over, wel irritant.

Dit heb ik ook, ben een paar keer ook flauw gevallen. Als ik bv op de bank lig ga ik eerst even rustig zitten, en daarna pas staan.

ik heb soms heel de training het gevoel dat ik nokkie ga :p

had dit vroeger ook wel eens toen ik 15 ofzo was, zou me er geen zorgen over maken

Komt doordat er voor heeeel eventjes te weinig bloed stroomt naar je hersenen.
Dit komt door een verandering van lig naar een staande houding gepaard met een lage hartslag.

jouw voorbeelden uitgelegd:
tvkijken - Als je ligt en alleen maar tv kijkt dan verlaagt je hart het ritme, als je snel opstaat dan stroomt al het bloed naar beneden door de zwaartekracht, je hersenen krijgen pas weer nieuw bloed bij de volgende hartslag. Dus als je opstaat net voordat je hart bloed pompt dan hebben je hersenen voor eventjes geen nieuw bloed.
Gevolg is duizeligheid/zwart voor ogen.

buikspieren trainen - doordat je je buikspieren traint (ik neem aan sets met veel reps, een soort cardio oefening kwa stress voor je spieren) past je hart zich aan de situatie. Doordat je dit soort inspanningen al gewend bent (oftewel je bent fysiek gezien een gezonde jongeman) gaat je hartslag juist omlaag maar je hart pompt meer bloed met elke slag.
En je raadt het al, wanneer je daarna meteen opstaat dan staat de bloedtoevoer naar je hersenen even stil, het gaat pas weer verder bij de volgende hartslag. Je wordt duizelig of ziet zwart voor ogen doordat je hersenen voor even geen nieuw bloedtoevoer krijgt (ook al is het maar voor 0,5s).

Je hersenen hebben ten alle tijde een constante stroom van bloedtoevoer nodig.
Om duizeligheid bij het opstaan te voorkomen moet je na je workout gewoon blijven liggen en daarna rustig opstaan. Bij het tvkijken kun je je hartslag verhogen door eventjes te gaan strekken of whatever.

ps. kheb alles in 1x getypt zonder mijn post opnieuw te scannen naar typefouten of goedlopende zinnen, excuses hiervoor. :)

goeie eerste post!
is idd gwn een tekort aan zuurstof in de hersenen

ik heb er ook wel last van dat ik duizelig word al sta ik ineens op van de bank.

maar het word nu wel iets minder al. ik zal er ook wel over heen groeien?

Heb ik ook wel last van.
Ook bij rug oefeningen durft het wel eens zwart te worden achteraf, met glinstertjes zelfs :D !

Laatst viel ik helemaal uit evenwicht, is ook raar. Je denkt dat je recht staat maar je leunt naar achter en valt. Gewoon eerst ff gaan zitten en dan pas rechtstaan kan dit alles voorkomen...

Laatst viel ik helemaal uit evenwicht, is ook raar. Je denkt dat je recht staat maar je leunt naar achter en valt. Gewoon eerst ff gaan zitten en dan pas rechtstaan kan dit alles voorkomen...

Heb ik ook elke zaterdag, echt irritant :mad:

^Lol
Ontopic: Heb dat ook, d8 altijd dat het door warmte kwam (in de zomer bijv.) maar heb het gewoon bepaalde periodes ook in de winter dus, langzaam opstaan helpt idd, heb het pas sinds ik 13-14 ben geworden. (Misschien inderdaad door groeien?).

Vroeger ook last van gehad, nu nooit meer..
Ben vroeger een keer zo snel opgestaan dat ik 5 minuten later weer bij kwam, staand met me kop tegen de spiegel.. werd gewoon even helemaal zwart :o

^Lol
Ontopic: Heb dat ook, d8 altijd dat het door warmte kwam (in de zomer bijv.) maar heb het gewoon bepaalde periodes ook in de winter dus, langzaam opstaan helpt idd, heb het pas sinds ik 13-14 ben geworden. (Misschien inderdaad door groeien?).

Komt inderdaad door het groeien, bij het opstaan kunnen de lange beentjes nog niet genoeg tegendruk geven tegen het bloed, waardoor je hoofd wat tekort komt. :)

Ik heb mij laten vertellen dat het komt door te weinig water te drinken ? :p

Terug
Naar boven