AndroidHealthClinic

Vali's big cut

Vali

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
26
Lengte
1m79
Massa
113kg
Vetpercentage
35%
Na zeer lange tijd niet actief te zijn geweest op dit forum heb ik besloten een cut log aan te maken.
Na een aantal turbulente jaren heb ik eindelijk weer wat ‘rust’ in mijn leven en is het tijd om mijn lichaam weer op rails te krijgen.
De afgelopen jaren meerdere pogingen gedaan om overtollig vet kwijt te raken, maar dit nooit kunnen doorzetten en vasthouden.
Jaren geleden heb ik eerder een cut log aangemaakt, en toen heb ik mooie progressie gemaakt en resultaat behaald.
Een opsomming van mijn fitness verleden:

Voorjaar 2009 begonnen met kracht training, 1 a 2 keer in de week onder begeleiding.

Tussen 2010-2015 deed ik 2 a 4 keer in de week kracht training, paar keer gecut en lean bulk gedaan.

2016 geblesseerd geraakt door een sport wat ik toentertijd beoefende, in korte tijd veel gewicht aan gezet door hetzelfde te blijven eten en weinig te bewegen.

Zomer 2017 tot voorjaar 2020 waren zeer goede jaren. In 2017 op dit forum voor het laatst een cut log aangemaakt als ik het me goed herinner, dat heb ik helaas nooit bij gehouden, waarvoor excuus.
Eind zomer 2019 mijn beste shape behaald, gewicht ~90kg met ~15% bodyfat. Na de zomer bulk gestart, Maart 2020 woog ik ~100kg met ~20% bodyfat.
Ik raakte mijn baan kwijt, kon niet meer naar de sportschool wegens lockdown en zat diep met mijzelf in de put. In ongeveer een jaar tijd kwam ik ruim 25kg aan en woog ~125kg met een zeer hoog bodyfat percentage.
Aantal jaren 60 a 70 uren in de week gewerkt (combinatie met fulltime baan in loondienst en opbouwen eigen bedrijfje), weinig tot geen tijd om te trainen.
Begin dit jaar ervoor gekozen om part time in loondienst te gaan en door te werken aan mijn eigen bedrijfje, waardoor ik wat meer vrije tijd heb.
1 Januari 126kg ~40% bodyfat. Begonnen met intermittent fasting, elke dag wandelen, gezonder en minder eten en minimaal 7 uren slaap per nacht.
In ongeveer een half jaar tijd 18kg afgevallen, laagste gewicht deze zomer was 108kg voor de vakantie.
Helaas toch weer een paar kilo aangekomen de afgelopen maanden, maar nu wil ik het weer oppakken en doorgaan waarmee ik bezig was.
Per 1 November volledig uit loondienst waardoor ik meer tijd en energie heb om in het trainen te steken.

Plan is om elke dag 2 uur cardio te doen op lichte intensiteit en 3 keer in de week kracht training. Cardio zal ik afwisselen tussen wandelen op stevig tempo en fietsen op rustig tempo.
Kracht training 3 keer in de week full body. Uiteindelijk wil ik weer 5 dagen kracht training gaan doen (upperbody lowerbody push pull legs).

Mijn BMR is 2100kcal per dag, en aangezien ik voornamelijk achter de computer werk komt mijn dagelijkse calorieën behoefte uit op +-2500kcal zonder beweging of trainingen mee te rekenen.
Mijn voornemen is om +- 2500kcal per dag te eten en het calorieën tekort te creëeren door wandelen, fietsen en kracht training.
Voor een 2 urige wandeling of fietsrit verbrand ik +- 700 kcal (volgens smartwatch, ik weet dat dit niet 100% accuraat is).
Ik blijf intermittent fasting doen, eerste maaltijd zal om 11:00 s’ochtend zijn en na 19:00 s’avonds eet ik niks meer.
Proteïne doel minimaal 145 gram per dag (2 gram per kilo vetvrije massa lichaamsgewicht). Al verwacht ik makkelijk richting de 200 gram per dag te gaan is 145 gram per dag het minimum.
Qua supplementen zal ik 6 gram creatine per dag nemen, elektrolyten tijdens kracht training en aanvullend proteïne shakes om mijn eiwitten per dag te behalen.

Mijn doel is om zo min mogelijk spieren te verliezen (mooiste zou natuurlijk zijn om nog wat vetvrije massa aan te komen) en eind zomer 2026 uit te komen op ~85kg a ~15% bodyfat.
Daarna kijken of het nog nodig is om verder te cutten richting 10% of een lean bulk, maar dat zien we tegen die tijd wel.
Afgelopen vrijdag heb ik een Dexa scan gehad om mijn exacte vetvrije massa en bodyfat percentage te bepalen.
Stats 14 November 2025
Vetvrije massa: 72,4kg
Vet massa: 40,7kg
Gewicht totaal: 113,1kg
Bodyfat: 36%
Taille: 113cm
Heupen: 119cm
Bovenbenen: 63cm
Biceps: 41cm

Elke week zal ik in deze log een update doen met activiteiten, calorieën en proteïne per dag en een 7 daagse gemiddelde van mijn gewicht.
Ook zal ik elke 5 weken een update doen met omtrek metingen en foto’s.
Over een aantal maanden en aan het einde van mijn cut wil ik nogmaals een Dexa scan doen. Ook deze resultaten zal ik in deze log delen.

1 Januari, 126kg ~40% bodyfat
Schermafbeelding-2025-11-17-131307.png
Schermafbeelding-2025-11-17-131317.png
Schermafbeelding-2025-11-17-131324.png

20 Juli, 108kg ~32% bodyfat
Schermafbeelding-2025-11-17-131348.png
Schermafbeelding-2025-11-17-131333.png
Schermafbeelding-2025-11-17-131340.png

17 November, 113kg 36% bodyfat
Schermafbeelding-2025-11-17-133931.png
Schermafbeelding-2025-11-17-133944.png
Schermafbeelding-2025-11-17-133950.png

Opmerkingen, tips, advies en (opbouwende) kritiek is natuurlijk altijd welkom!

30 kg op minder dan een jaar tijd is te doen, maar best pittig en snel. Omdat je zelf aangeeft dat het niet je eerste poging is, zou ik het persoonlijk minder drastisch aanpakken en mikken op 0,5 kg per week. 2 uur per dag cardio is ook best veel (14 uur per week), met 1 uur per dag stevig wandelen geraak je al een heel eind, en het gaat je wel deugd doen van buiten te komen als je voor je werk veel achter de PC zit. Structurele aanpassingen richting een nieuwe levensstijl, die je ook na je cut kan volhouden/blijven toepassen zijn key.

Succes alleszins, ik heb ongeveer dezelfde weg afgelegd (-31 kg op +-anderhalf jaar wel) en ben blij dat ik het gedaan heb.

Je gaat te hard van start waardoor de jojo % hoog is. Cardio op minimaal doen, denk aan 6/10k stappen pd en misschien 2x pw 20min wat intensiever. Cardio verhoog je als je kcal niet meer wilt/kan zakken. Meteen all in op cardio is onrealistisch doordat je een zeer lange weg te gaan hebt en niemand komend jaar elke dag 2 uur cardio wilt doen.

Kcal zou ikzelf zo hoog mogelijk houden en langzaam afbouwen als gemiddeld gewicht stagneert. 2500 kcal op 113kg is gewoon al zeer mager en je hebt met 2uur cardio helemaal geen tool meer over die je kan toepassen. Uiteraard kcal kan nog lager en cardio nog hoger, maar ben realistisch want dit is duurzaam vooral als je 30kg kwijt wilt.

Wat heb je de afgelopen maanden, waarin je gewicht weer is opgelopen, aan cardio gedaan? Denk je dat 2 uur per dag (buiten?) cardio doen de komende koude en donkere maanden dan een realistisch en haalbaar doel is? Ik zou bij dit overgewicht uit gezondheidsoogpunt zeker cardio er bij gaan doen, maar niet deze hoeveelheid.

Als ik kijk naar calorieën van mijn garmin van hardlopen en krachttraining verschilt het niet zoveel. Dus zou eerder de voorkeur geven aan wat je leuker vind cardio of kracht zodat je met plezier blijft sporten. Basis van afvallen is toch voeding en hoe meer je sport hoe meer honger hoe moeilijker vol te houden. Succes

1000036440.jpg

1000036441.jpg

• Topic Starter Topic Starter
30 kg op minder dan een jaar tijd is te doen, maar best pittig en snel. Omdat je zelf aangeeft dat het niet je eerste poging is, zou ik het persoonlijk minder drastisch aanpakken en mikken op 0,5 kg per week. 2 uur per dag cardio is ook best veel (14 uur per week), met 1 uur per dag stevig wandelen geraak je al een heel eind, en het gaat je wel deugd doen van buiten te komen als je voor je werk veel achter de PC zit. Structurele aanpassingen richting een nieuwe levensstijl, die je ook na je cut kan volhouden/blijven toepassen zijn key.

Succes alleszins, ik heb ongeveer dezelfde weg afgelegd (-31 kg op +-anderhalf jaar wel) en ben blij dat ik het gedaan heb.
Knappe prestatie, 31kg eraf! Verloor je gemiddeld 0,4kg of had je periodes dat je meer verloor, en af en toe een week op onderhoud eten of rust?
Begrijp me niet verkeerd, als ik gemiddeld 0,5kg per week afval en eind zomer 2026 rond de 90kg a 20% bodyfat uitkom zal ik nog tevreden zijn met het resultaat.
Dat zal wel betekenen dat ik na September verder 'moet' cutten, ik wil minimaal 15% bodyfat behalen voordat ik een lean bulk begin.

Je gaat te hard van start waardoor de jojo % hoog is. Cardio op minimaal doen, denk aan 6/10k stappen pd en misschien 2x pw 20min wat intensiever. Cardio verhoog je als je kcal niet meer wilt/kan zakken. Meteen all in op cardio is onrealistisch doordat je een zeer lange weg te gaan hebt en niemand komend jaar elke dag 2 uur cardio wilt doen.

Kcal zou ikzelf zo hoog mogelijk houden en langzaam afbouwen als gemiddeld gewicht stagneert. 2500 kcal op 113kg is gewoon al zeer mager en je hebt met 2uur cardio helemaal geen tool meer over die je kan toepassen. Uiteraard kcal kan nog lager en cardio nog hoger, maar ben realistisch want dit is duurzaam vooral als je 30kg kwijt wilt.
Dank voor je inzicht! Echter vind ik de 2 urige wandeling per dag erg fijn, niet alleen fysiek maar ook mentaal.
Het is dus zeker geen straf, en omdat het op lichte intensiteit is kan ik dit gemakkelijk elke dag doen.
Betreft 2500kcal per dag voel ik me goed bij, ik moet komende weken even kijken hoe dat gaat i.c.m. kracht training maar denk omdat ik de proteïne hoog houd dat het wel goed zit.
Ik zal de komende maanden vast en zeker hier en daar nog aanpassingen maken betreft voedingsschema en trainingen, maar in grote lijnen zal ik dit nu gaan volgen.

Wat heb je de afgelopen maanden, waarin je gewicht weer is opgelopen, aan cardio gedaan? Denk je dat 2 uur per dag (buiten?) cardio doen de komende koude en donkere maanden dan een realistisch en haalbaar doel is? Ik zou bij dit overgewicht uit gezondheidsoogpunt zeker cardio er bij gaan doen, maar niet deze hoeveelheid.
Toch wel dagelijks nog wezen wandelen, en af en toe fietsen. Gewichtstoename heeft toch wel voornamelijk te maken met 2 vakanties dicht achter elkaar en toch weer teveel eten.
Cardio zal ik overdag in de middag doen, in Januari toen ik hiermee ben begonnen was het qua weer en temperaturen niet veel beter als dat het de komende tijd zal zijn haha :D

Als ik kijk naar calorieën van mijn garmin van hardlopen en krachttraining verschilt het niet zoveel. Dus zou eerder de voorkeur geven aan wat je leuker vind cardio of kracht zodat je met plezier blijft sporten. Basis van afvallen is toch voeding en hoe meer je sport hoe meer honger hoe moeilijker vol te houden. Succes

1000036440.jpg

1000036441.jpg
Daar heb je een goed punt!
Echter vind ik het zeer fijn om buiten te zijn en zie ik een wandeling van 2 uur geen straf, in tegendeel vind ik het fijn aangezien ik het grootste deel van mijn dag binnen achter een computer zit.
Ik wil uiteindelijk weer 5 dagen in de week kracht training gaan doen en cardio wat minderen.
Ik heb 5,5 jaar weinig tot niks aan kracht training gedaan dus dit wil ik eerst rustig opbouwen, kans op blessure is op dit moment het grootst met kracht training.
Aangezien het wandelen een lichte intensiteit is en dit gemakkelijk elke dag te doen is, is dit momenteel mijn beste optie om dagelijks extra calorieën te verbranden.
Hoef ik mezelf niet uit te hongeren, en met 2500 kcal per dag voel ik me momenteel goed.

Dank voor je inzicht! Echter vind ik de 2 urige wandeling per dag erg fijn, niet alleen fysiek maar ook mentaal.
Het is dus zeker geen straf, en omdat het op lichte intensiteit is kan ik dit gemakkelijk elke dag doen.
Betreft 2500kcal per dag voel ik me goed bij, ik moet komende weken even kijken hoe dat gaat i.c.m. kracht training maar denk omdat ik de proteïne hoog houd dat het wel goed zit.
Ik zal de komende maanden vast en zeker hier en daar nog aanpassingen maken betreft voedingsschema en trainingen, maar in grote lijnen zal ik dit nu gaan volgen.
Onthoud dat je net paar dagen bezig bent en dat dan alles nog goed voelt. De weg is lang en eenmaal x aantal kcal en vooral de x aantal cardio dagelijks kan je daarna niet aanpassen als alleen minder kcal en meer cardio tot een punt het ondraaglijk is.

Je vermoed waars hoe meer cardio en minder kcal hoe sneller alles gaat, maar dit is een beginnersfout waardoor straks in januari met de goede voornemens 90% al afgekapt is na 2 weken.

Duurzaam = resultaat.

Met een cut is net als met een bulk.
Je wil te snel. Mensen die snel willen bulken eten vaak veel teveel en zetten best veel vet aan. Dus dat moet er ook weer af.

Mensen die te snel willen cutten gaan ook te hard van stapel. Zeer laag in kcal en extreem bewegen. Dan gaat je gewicht misschien snel en raak je uitgeblust en moe en hou je het niet vol.
Dus richt het zo in dat het gestaag duurzaam omlaag gaat ipv nu heel snel en dat het straks niet meer haalbaar is door te gaan.

Het is een marathon en geen sprint.

Knappe prestatie, 31kg eraf! Verloor je gemiddeld 0,4kg of had je periodes dat je meer verloor, en af en toe een week op onderhoud eten of rust?
Begrijp me niet verkeerd, als ik gemiddeld 0,5kg per week afval en eind zomer 2026 rond de 90kg a 20% bodyfat uitkom zal ik nog tevreden zijn met het resultaat.
Dat zal wel betekenen dat ik na September verder 'moet' cutten, ik wil minimaal 15% bodyfat behalen voordat ik een lean bulk begin.
Bedankt. Het wekelijkse gewichtsverlies was niet altijd hetzelfde, ik heb even op onderhoud gegeten rond het laseren van mijn ogen en in het voorjaar. Ik had periodes dat ik rond de 1 kg per week afviel omdat ik het wilde laten vooruitgaan, maar toen merkte ik redelijk wat krachtverlies en sneller los vel. Om de zoveel tijd op onderhoud eten is zeker te overwegen (wordt vaak ook aangeraden om diet fatigue te vermijden), je moet er dan wel op letten dat het bij onderhoud blijft.

Neem de tijd, en ga niet te gek bezig met weinig eten. De 1e weken val je sneller af, dan stagneert het en gaat het tussen je oren zitten. Voor je het weet zit je te laag op 1800kcals en hou je het niet meer vol.

Van dit overgewicht, meer bewegen en niet snoepen val je al af.

Afvallen:
1: track wat je op dat moment eet en drinkt aan kcals en hou dat aan !
2: ga meer bewegen
3: weeg je dagelijks naakt bij opstaan na wc bezoek en houd je buikomtrek bij.
4: stagneer je ? minder wat je aan kcals binnenkrijgt met 500kcals en let meer op wat je eet !
5: stagneer je haal je +- 300 kcals er af tot je ongeveer 3 ons per week verliest.
6: wees eerlijk tegen jezelf.
7: succes met afvallen.

@Strongfat

Reden: Tag
Laatst bewerkt:
Update week 1

Op maandag voor het eerst sinds ruim 5 jaar weer kracht training gedaan, dat heb ik kunnen voelen ook!
Dinsdag en woensdag behoorlijk spierpijn ondanks lage gewichten.
Donderdag en zondag ook kracht training gedaan, wat heb ik dit gemist!
Tevreden met de eerste week. Goed gegeten, weinig trek en terug in de gym voelt fantastisch.
Target kcal meeste dagen gehaald, proteïne doel ruimschoots. Zaterdag avond enigste cheatmeal van de week gehad, een stuk appeltaart.

7 daags gemiddeld gewicht: 113.3kg

Activiteiten
Maandag: 2u lopen + 45min kracht training
Dinsdag: 2u lopen
Woensdag: 2u fietsen
Donderdag: 2u lopen +45min kracht training
Vrijdag: 2u lopen
Zaterdag: 2u fietsen
Zondag: 1u lopen +45min kracht training

Kcal + proteïne
Maandag: 2440kcal 181gr proteïne
Dinsdag: 2390kcal 176gr proteïne
Woensdag: 2610kcal 191gr proteïne
Donderdag: 2570kcal 203gr proteïne
Vrijdag: 2380kcal 169gr proteïne
Zaterdag: 2770kcal 174gr proteïne
Zondag: 2520kcal 197gr proteïne

Volgende week maandag weer een nieuwe update :D

Update week 2

Weer een goede week achter de rug, het trainen gaat steeds beter.
Gewicht gaat gestaag naar beneden, dit is voor mij super motiverend!
Zondag een bbq gehad, vooral veel vlees en kip gegeten, ook een warme chocolademelk gehad met slagroom.
Het aantal kcal en gram proteïne zondag is een schatting.

7 daags gemiddeld gewicht: 112.6kg

Activiteiten
Maandag: 2u lopen
Dinsdag: 2u lopen + 45min kracht training
Woensdag: 2u lopen
Donderdag: 2u lopen + 45min kracht training
Vrijdag: 2u lopen
Zaterdag: 2u fietsen
Zondag: 1u lopen + 45min kracht training

Kcal + proteïne
Maandag: 2610kcal 178gr proteïne
Dinsdag: 2490kcal 196gr proteïne
Woensdag: 2410kcal 166gr proteïne
Donderdag: 2770kcal 182gr proteïne
Vrijdag: 2560kcal 178gr proteïne
Zaterdag: 2780kcal 168gr proteïne
Zondag: +-3300kcal +-230gr proteïne

Tot volgende week weer.

Update week 3

Het gaat steeds makkelijker en het trainen + goed eten kost me steeds minder moeite.
Verlangen naar zoetigheid is vrijwel helemaal weg, wat ook enorm helpt.

De komende 2 weken blijf ik 2 sets per oefening doen maar gaan de reps nog langzaam omhoog. Laatste week van December ben ik op vakantie en geen beschikbaarheid over een gym dus zal ik een week rust nemen, om dan vervolgens vanaf Januari 3 sets per oefening te gaan doen en zal mijn kracht training ook wat langer gaan duren. Ik blijft in mijn vakantie wel elke dag lopen en gezond eten + kcal tellen, dus dat moet vast goed komen.

7 daags gemiddeld gewicht: 111,9kg

Activiteiten
Maandag: 2u lopen
Donderdag: 2u fietsen
Vrijdag: 2u lopen + 45min kracht training
Zaterdag: 2u lopen
Zondag: 2u lopen + 45min kracht training

Kcal + proteine:
Maandag: 2480kcal 161gr proteine
Dinsdag: 2670kcal 171gr proteine
Woensdag: 2620kcal 189gr proteine
Donderdag: 2650kcal 180gr proteine
Vrijdag: 2780kcal 195gr proteine
Zaterdag: 2630kcal 168gr proteine
Zondag: 2520kcal 182gr proteine

Dat was’m weer voor deze week :D

Goed bezig 💪

• Like
Waarderingen: Vali
Update week 4

Weer een week erop zitten, we gaan gewoon lekker door..
Ik kan merken op de dagen dat ik kracht training doe ik aan +- 2500kcal niet genoeg heb en erg trek heb, zoals je kunt zien eet ik die dagen wat extra’s. Dat is meestal wat extra Griekse yoghurt, extra kip/vlees/vis bij de maaltijd of een extra proteine shake. Daardoor gaat mijn gewicht verlies wel minder hard, maar is het wel makkelijker vol te houden en beter voor mijn herstel.

7 daags gemiddeld gewicht: 111,4kg

Activeiten
Maandag: 2u fietsen
Donderdag: 2u lopen + 45min kracht training
Vrijdag: 2u fietsen
Zaterdag: 2u lopen
Zondag: 1u lopen + 45min kracht training

Kcal + proteine
Maandag: 2530kcal 159gr proteine
Dinsdag: 2710kcal 178gr proteine