MuscleMeat

Squat en deadlift en hun invloed op hamstring en quads

Bezoekers in dit topic

yasmine

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
20 mrt 2011
Berichten
11.885
Waardering
3.601
Massa
40kg
Vetpercentage
> 50%
Hallo iedereen,

Ik ben nu al een tijdje terug aan het squatten en deadliften, en merk dat de quadriceps goed ontwikkelen, en de kracht gaat sterk vooruit.
Echter merk ik, of heb ik de indruk dat mijn hamstrings echt niet ontwikkelen. Is daar iets aan te doen? Zou ik er baat bij hebben een isolatieoefening te doen voor de hamstrings en daar dan voordeel uit halen als ik dan squat en deadlift? (carry over of hoe heet dat?)
 
Ik vond zelf altijd dat je bij paused squat lekker voor hamstrings en lying leg curl als isolatie. Misschien is dat een optie?
 
Misschien wat Romanian DL's toevoegen aan je schema.
 
Goeie tips, eens kijken hoe ik dat kan integreren in mijn bestaand schema;
 
Romanian deadlifts, glute ham raise, goodmornings etc.
 
Zou ik er baat bij hebben een isolatieoefening te doen
Qua optimale ontwikkeling zeker. Leg curl. GHR. Als je wat hamstring aangaat geen oefening doet welke knieflexie bevat is het m.i. geen compleet 'schema'. Heup wordt vaak genoeg gedaan, deadlift (en varianten) etc.
 
Straks na squat eens romanian deadlift proberen.
 
Straks na squat eens romanian deadlift proberen.
Hamstrings hebben grofweg 2 functies qua bewegen, zgn. heup-extensie alsmede knie flexie. Voor optimale ontwikkeling zal je dus oefeningen moeten kiezen die beide aanspreken. De knie flexie wordt aangesproken door het doen van leg curl (of variatie) en bijvoorbeeld de glute ham raise. Ik heb zelf een GHR staan en het fijne van deze (compound) oefening is dat deze zowel de heup extensie alsmede knie flexie belast. Deadlift varianten belasten alleen de heup extensie, zelfde geldt voor een oefening als goodmorning e.d. Doe je dus enkel deadlift en varianten zal er een curl bij moeten (of GHR).
 
Rdl, sldl, curls (one/two leg) liggend /staand , lunges , legpress
 
Vandaag deed ik na m'n squatsessie een aantal rdl's; 5 x 60 + 4 x 100. Ging vlot.
De curls kan ik enkel in de gym doen, en daar ga ik niet zo vaak meer heen.
 
Vandaag deed ik na m'n squatsessie een aantal rdl's; 5 x 60 + 4 x 100. Ging vlot.
De curls kan ik enkel in de gym doen, en daar ga ik niet zo vaak meer heen.
Als je résistance bands hebt kun je die laag ergens aan vast maken, gaan liggen en leg curls maken. Vast wel filmpje van te vinden;)
 
Als je résistance bands hebt kun je die laag ergens aan vast maken, gaan liggen en leg curls maken. Vast wel filmpje van te vinden;)
Heb ik. VErdomme, dat ik daar niet aan heb gedacht. Zielig. Mijn cognitieve capaciteiten gaan zienderogen achteruit;
 
Heb ik. VErdomme, dat ik daar niet aan heb gedacht. Zielig. Mijn cognitieve capaciteiten gaan zienderogen achteruit;
Heb het pas in de gym gezien hoor;)
 
Heb ik. VErdomme, dat ik daar niet aan heb gedacht. Zielig. Mijn cognitieve capaciteiten gaan zienderogen achteruit;
Ik doe al jaren bands van verschillende sterkte bevestigen aan het punt waar een lat pully in het rack past en dan zet ik de hooks voorin het rack (waar pullups bar zit) leg ik de barbell op en als ik dan op een matje ga staan kan ik door net boven de knie tegen de barbell aan drukken perfect curlen middels bands. In het begin is het even oefenen.
 
Back
Naar boven