AndroidHealthClinic

15 sets voor borst te veel of niet?

Heb van een huisarts die zelf traint, geleerd dat heel de theorie over de spier "verschieten" uit de lucht gegrepen is... (zelf geloof ik er ook ni in)

Een nieuwe oefening uitproberen impliceert dat je eerst moet aftasten hoe je de oefening moet uitvoeren + je moet aftasten welk gewicht bij je past... met andere woorden je begint onder je maximale grens waardoor je onvrijwillig periodiseert. Dat is in mijn ogen de reden waarom veel mensen groeien wanneer ze nieuwe oefeningen uitproberen... volgens mij kan je met flyes en bench gwoon je maximaal groeipotentieel halen, hoor.

Eigenlijk zou ik wel eens wat research willen zien ivm het "verschieten" van spieren (big t? :))
En omdat hij huisarts is heeft hij er verstand van? :rolleyes:

@18fitie: Volume is echt niet belangrijk, intensiteit wel. en 15 setjes borst staat niet gelijk aan hoge intensiteit.

volgens mij kan je met flyes en bench gwoon je maximaal groeipotentieel halen, hoor.

Zou niet weten waarom niet alleen!! denk ik wle dat andere oefeningen zeker wel wat extra,s toevoegen!!
Maar imo zit de sleutel voor groei in het constant veranderen van de manier waar op je traint en de gewichten en reps warmee je train.
Zo ben ik zelf sterk voorstander van hst maar als ik dit het hele jaar doe is de groei er wel uit daarom wissel ik af met splits en ub/lb enzo

Ik denk dat er maar een paar sleutels zijn tot hypertrophie nml: periodisering in reps en intensiteit, en iedere spier niet meer of niet minder dan 48 - 72 uur gunnen, goed eten en goed slapen.

Veranderen van spijs zorgt natuurlijk wel voor de nodige mentale boost + onvrijwillige periodisering (zoals ik al eerder uit heb gelegd).

En omdat hij huisarts is heeft hij er verstand van? :rolleyes:

@18fitie: Volume is echt niet belangrijk, intensiteit wel. en 15 setjes borst staat niet gelijk aan hoge intensiteit.

nee, maar ik denk wel dat hij het beter weet dan jij, want een bodybuilder huisarts is een hobbyist net als ons + medische background :)

nee, maar ik denk wel dat hij het beter weet dan jij, want een bodybuilder huisarts is een hobbyist net als ons + medische background :)

Wat weet jij nou van mijn achtergrond? Ik heb ook een medische achtergrond. :rolleyes:
BTW huisartsen krijgen in hun opleiding maar heel weinig les in het bewegingsapparaat. ;)

@Hierboven ergens: Ik ga dat ene setje helemaal tot het gaatje (absolute failure), daarom is dat ene werksetje meer dan genoeg. Mijn eigen ervaring is dat ik op deze manier veel sneller vooruit ga dan talloze setjes onder verschillende hoeken en standen mijn spieren te belasten.

Wat weet jij nou van mijn achtergrond? Ik heb ook een medische achtergrond. :rolleyes:
BTW huisartsen krijgen in hun opleiding maar heel weinig les in het bewegingsapparaat. ;)

Sorry, jij bent die 1% hier op dbb met een misschien deftige medische studies achter de rug... sorry, dat ik je over het hoofd heb gezien :)

Anyway, leg dan maar eens uit waarom je een spier kunt verschieten en hoe dat in zijn werking gaat? :D

Ga je dan 5 x 5 doen om op kracht te trainen? Voor hypertrophy training vind ik het veels te veel als het allemaal working sets zijn.

Je moet het niet zien om perse op kracht te trainen maar om variatie toe te passen. En dan kan 5 working sets wel eens een welkome afwisseling zijn.

Edit: en dat 5x5 voor hypertrophy niets zou doen ben ik het niet mee eens. Het doet wel degelijk wat!

TheNose, hoe kun je uit eigen ervaring zonder verdere onderbouwing stellen dat volume onzin is (en al helemaal als je nog niet lang traint)? Iedereen is anders, er zijn talloze trainees die de beste voruitgangen maken met hoog volume.

Kan me moeilijk inbeelden dat hoog volume resulteert in hypertrophie, de eerste deftige duursporter met veel spiermassa moet nog geboren worden..

Ik denk dat er maar een paar sleutels zijn tot hypertrophie nml: periodisering in reps en intensiteit, en iedere spier niet meer of niet minder dan 48 - 72 uur gunnen, goed eten en goed slapen.

Veranderen van spijs zorgt natuurlijk wel voor de nodige mentale boost + onvrijwillige periodisering (zoals ik al eerder uit heb gelegd).

De twee sleutels zijn calorie overschot en progressive overload.

Ik ken hem wel, want je hebt hem gepost in je andere log ;)

Bewegingsapparaat is een stom woord.

@Hierboven ergens: Ik ga dat ene setje helemaal tot het gaatje (absolute failure), daarom is dat ene werksetje meer dan genoeg.

Onzin, een 1rm set tot failure is bijvoorbeeld niet genoeg volume. Je kunt dus nooit zeggen dat 1 set genoeg ism, maar de totale TUT of aantal reps telt.

Mijn eigen ervaring is dat ik op deze manier veel sneller vooruit ga dan talloze setjes onder verschillende hoeken en standen mijn spieren te belasten.

Gedeeltelijk mee eens. Een oefening met genoeg volume kun je al erg goed mee groeien. Als je iets meer verschillende functies aanspreekt waarschijnljk nog net iets meer, maar shrugs met de stang door en achter je te doen en afmaken met de dumbbells naast je omdat je dan alle 'hoeken' het gebruikt is de reinste onzin.

goed eten + veel rust => kalorie overschot
periodiseren of progressive overload.. kweet eigenlijk niet wat het verschil is, mak denk dat we hetzelfde bedoelen :)

BTW wtf is verschieten van een spier?

@BBD: Bewegingsapparaat klinkt stom, maar je weet ook wel wat ik bedoel: alle weefsels/systemen die bij het bewegen betrokken zijn. En je weet ook donders goed dat ik met een all out set geen 1 herhaling bedoel, beetje jammer dat je dat dan aankaart. :rolleyes:

@BBD: Bewegingsapparaat klinkt stom, maar je weet ook wel wat ik bedoel: alle weefsels/systemen die bij het bewegen betrokken zijn. En je weet ook donders goed dat ik met een all out set geen 1 herhaling bedoel, beetje jammer dat je dat dan aankaart. :rolleyes:

Jouw claim was dat volume er niet toe deed. Mijn (extreme) voorbeeld geeft aan dat het dat wel doet. IMO doet DC ook echt geen 1 set, als je het gewicht racked en rust, dan is dat voor mij een nieuwe set. Natuurlijk is rest pauze niet hetzelfde als volle rust, maar het is ook niet hetzelfde als alle reps achter elkaar. Bovendien ligt de nadruk op de eccentrische beweging bij DC, hierdoor de TUT van de set op. Tenslotte nog static stretching, nog een extra truukje voor hypertrophy, zonder dat je een extra set toevoegt, eigenlijk doet Dante dus alles om zoveel mogelijk TUT toe te passen, maar het 1 set te blijven noemen. Verder allemaal prima, maar je kunt dus niet stellen dat volume niet meetelt.

met dropsets krijgt je bost ook wel een tik;)
of doe 2 oef voor borst 5x5 ;)
of 10x10:p

Jouw claim was dat volume er niet toe deed. Mijn (extreme) voorbeeld geeft aan dat het dat wel doet. IMO doet DC ook echt geen 1 set, als je het gewicht racked en rust, dan is dat voor mij een nieuwe set. Natuurlijk is rest pauze niet hetzelfde als volle rust, maar het is ook niet hetzelfde als alle reps achter elkaar. Bovendien ligt de nadruk op de eccentrische beweging bij DC, hierdoor de TUT van de set op. Tenslotte nog static stretching, nog een extra truukje voor hypertrophy, zonder dat je een extra set toevoegt, eigenlijk doet Dante dus alles om zoveel mogelijk TUT toe te passen, maar het 1 set te blijven noemen. Verder allemaal prima, maar je kunt dus niet stellen dat volume niet meetelt.

Ja hallo een rest pauze set is wel wat anders dan 15 setjes he? Ik ben met je eens dat het meer volume is dan bijvoorbeeld bij HIT (1 set failure klaar), maar het is zeker niet te vergelijken met 3 setjes achter elkaar doen.
Die stretch wordt voornamelijk voor het herstel gedaan (rekken van de fascie) en niet om meer load op te bouwen. Ik weet niet of je weleens zo'n stretch gedaan hebt (de chest stretch bijvoorbeeld met twee zware dumbbells) die doet alleen maar pijn maar is niet zwaar om te doen hoor.

Mijn punt is gewoon dat intensiteit veel belangrijker is dan volume.

Ja hallo een rest pauze set is wel wat anders dan 15 setjes he? Ik ben met je eens dat het meer volume is dan bijvoorbeeld bij HIT (1 set failure klaar), maar het is zeker niet te vergelijken met 3 setjes achter elkaar doen.
Die stretch wordt voornamelijk voor het herstel gedaan (rekken van de fascie) en niet om meer load op te bouwen. Ik weet niet of je weleens zo'n stretch gedaan hebt (de chest stretch bijvoorbeeld met twee zware dumbbells) die doet alleen maar pijn maar is niet zwaar om te doen hoor.

Mijn punt is gewoon dat intensiteit veel belangrijker is dan volume.

Ik ben het eens met je punt hoor, alleen kun je niet stellen dat volume daarom niet belangrijk is.

Ja ik heb de stretches gedaan. Ik weet dat bij static stretching IGF-1 vrijkomt en dus eiwit synthese verhoogt, maar echt bevoordelijk voor herstel is het niet.

Ik ben het eens met je punt hoor, alleen kun je niet stellen dat volume daarom niet belangrijk is.

Ja ik heb de stretches gedaan. Ik weet dat bij static stretching IGF-1 vrijkomt en dus eiwit synthese verhoogt, maar echt bevoordelijk voor herstel is het niet.
Toch grappig dat je na het stretchen de volgende dag minder spierpijn hebt dan, ook gebruik ik stretching met veel succes bij mijn patienten. ???

als hoog volume je doel is, geen probleem, maar niet tot spierfalen gaan dit maal.

Terug
Naar boven