MuscleMeat

-

• Topic Starter Topic Starter
Dat niet zo diep mogelijk zakken ben ik het mee eens, met dat niet locken/slecht voor je knieën verhaal niet.

Ik ken niet beter dan dat je je knieën niet op slot mag zetten. In ieder geval niet bij leg press, er duwt nogal wat gewicht tegenaan.

Ik ken niet beter dan dat je je knieën niet op slot mag zetten. In ieder geval niet bij leg press, er duwt nogal wat gewicht tegenaan.

Ik zet hem altijd op slot, ook al heb ik 2 jaar met een overbelaste knie rondgelopen van te voor.
Merk er niks aan

Dat klopt niet. Is in ieder geval niet schadelijk voor je knieën. Als je locked verlies je de spanning op je quadriceps dus je trainingseffect is minder. Op de bench press druk je de ellebogen toch ook niet op slot?

• Topic Starter Topic Starter
Dat klopt niet. Is in ieder geval niet schadelijk voor je knieën. Als je locked verlies je de spanning op je quadriceps dus je trainingseffect is minder. Op de bench press druk je de ellebogen toch ook niet op slot?

nee, bij leg press ook niet.

Op de bench press druk je de ellebogen toch ook niet op slot?

Waarom niet. Ik vind het extra gewicht dat je aan kan door tussen de reps te locken ruimschoots het verlies aan spanning compenseren. Zelfde geld voor de legpress.

Waarom niet. Ik vind het extra gewicht dat je aan kan door tussen de reps te locken ruimschoots het verlies aan spanning compenseren. Zelfde geld voor de legpress.

Je doel van bench press is toch pecs trainen neem ik aan? Als je locked zet je al je gewicht 'vast' op je elleboog en heb je amper pectoralis spanning. Vooral je triceps zal dan hard werken om je ellebogen gestrekt te houden. Wanneer je het gewicht uit het rek pakt kan je bovenaan gestrekt even balanceren om de juiste positie te zoeken. Je zal merken dat je weinig tot niets voelt in je pectoralis. Doe maar eens 10 herhalingen zonder locken en 10 met locken. Je zal het verschil wel voelen. Zelfde verhaal voor leg press. Bovendien KAN locken schade aanrichten wanneer je overstrekt (knie, elleboog).

Zoek mij eens een leg press of bench filmpje van Coleman of Cutler waar ze locken. Veel geluk.

Bankdrukken is een compoundoefening en zodoende is mijn doel groter dan alleen de borst die imo beter te trainen is met flye bewegingen.

Natuurlijk zal je verschil voelen wanner je spanning op de pec houd maar zoals ik eerder gezegd heb ben ik geen "believer" in constante spanning en zie ik meer heil in zwaardere gewichten/hogere belasting dan in langere belasting met een lager gewicht.

Overstrekken is idd het laatste wat je wilt dat gebeurt, maar niet locken met de kans dat door het constant spanning op de spier houden de stang halverwege naar beneden komt omdat je niet meer uit kan strekken is imo stukken groter. Anders gesteld, in de 25jaar dat ik train heb ik het erste (overstrekken) nog nooit zien gebeuren, het tweede (gewicht net meer kunnen houden) zie ik regelmatig.

Zoek eens wat ouder filmpjes van Coleman, uit de tijd dat hij z'n voornaamste massa aan het opbouwen.

Maar, ieder z'n keus

De vraag is of Coleman überhaupt zijn arm nog kan strekken

nooit je knieen vastzetten omdat je dan vaak je knie overstrekt en dat kan schadelijk zijn

Bankdrukken is een compoundoefening en zodoende is mijn doel groter dan alleen de borst die imo beter te trainen is met flye bewegingen.

Natuurlijk zal je verschil voelen wanner je spanning op de pec houd maar zoals ik eerder gezegd heb ben ik geen "believer" in constante spanning en zie ik meer heil in zwaardere gewichten/hogere belasting dan in langere belasting met een lager gewicht.

Overstrekken is idd het laatste wat je wilt dat gebeurt, maar niet locken met de kans dat door het constant spanning op de spier houden de stang halverwege naar beneden komt omdat je niet meer uit kan strekken is imo stukken groter. Anders gesteld, in de 25jaar dat ik train heb ik het erste (overstrekken) nog nooit zien gebeuren, het tweede (gewicht net meer kunnen houden) zie ik regelmatig.

Zoek eens wat ouder filmpjes van Coleman, uit de tijd dat hij z'n voornaamste massa aan het opbouwen.

Maar, ieder z'n keus

Gaat niet over keus maar over de basis van training: spanning opbouwen in de spier om een trainingseffect te krijgen. Je mag mij artikels zoeken die aanraden om na elke rep te 'pauzeren' door de knieën of ellebogen te locken. Een reeks van 10 herhalingen waarbij je de knie telkens locked zal makkelijker zijn en minder spieractiviteit vragen dan diezelfde reeks zonder locken.

Welke andere spieren wil je dan efficiënt trainen wanneer je zegt dat het doel van je bench press niet enkel borst is?

Maar, ieder z'n keus

Lastig zinnetje, Locken zie ik niet als overstrekken. Jij wel of lees ik het verkeerd?

Gaat niet over keus maar over de basis van training: spanning opbouwen in de spier om een trainingseffect te krijgen. Je mag mij artikels zoeken die aanraden om na elke rep te 'pauzeren' door de knieën of ellebogen te locken. Een reeks van 10 herhalingen waarbij je de knie telkens locked zal makkelijker zijn en minder spieractiviteit vragen dan diezelfde reeks zonder locken.

Welke andere spieren wil je dan efficiënt trainen wanneer je zegt dat het doel van je bench press niet enkel borst is?

Ben ik het niet mee eens, maar ik weet niet helemaal hoe ik dit moet verwoorden...

Gedachte gaat een beetje in de richting van energievoorraaden die herstellen/locken wat ook kracht kost/andere aanspraak vezels .

Om het heel kort door de bocht uit te leggen > moment van beweging van 10 locked reps = 40 seconden, daadwerkelijke inspanning 50 seconden

momvent van beweging van 10 "niet locked" reps is ook 40 seconden. Verschil? stang in locked positie houden kost ook kracht > hiernaast levert het dezelfde inspanning inspanning tijdens die 40 seconden, misschien zelfs meer omdat ATP minimaal word bijgevuld tijdens die korte pauzes wat kan leiden tot een sterkere uitvoering. Verder kost het locken ook gewoon spieractiviteit die het niet locken zal missen.

Overigens lijkt het mij logisch dat trainen onder verschillende omstandigheden altijd beter is dan je richten op slechts 1 manier.

Theoretisch is locken vastzetten in eindpositie, 'op slot' zetten. Voor knieën en ellebogen is dat overstrekking omdat je daar in closed packed positie zit. Je uitleg over 40 seconden snap ik niet heel goed. Punt is dat je in locked positie biomechanisch gezien geen hefboom hebt naar de spier die je wil trainen. Je bouwt of houdt geen spanning in de targetspier. Stel je duwt op de bench je ellebogen gestrekt en houdt daar 5 seconden. Op die 5 seconden gebruik je vooral serratus anterior en triceps. Je kan natuurlijk een 'rustpauze' inlassen bovenaan door de stang daar 5 seconden te houden met je ellebogen licht gebogen. Dan vraag je isometrisch spierwerk van je borstspier omdat ze spanning levert in dezelfde positie.

Je maakt je oefening MAKKELIJKER door helemaal uit te duwen omdat je krachtmoment op die positie zo klein is dat je geen spanning hebt in de targetspier. Je kan dan inderdaad meer gewicht duwen dan wanneer je licht geplooid blijft gewoon omdat het makkelijker is. Als je dat wil compenseren door meer gewicht te nemen, ok. Uiteindelijk is het dan wat cheaten met techniek om meer gewicht te kunnen pakken.

Wat doe je in de eindpositie bij concentration curls? Als je daar je arm volledig ontstpant als je helemaal beneden bent verlies je ook spanning in je biceps en hangt het gewicht aan de schouder.

Idem met squat. Stel je wil volledig concentreren op je quadriceps. Ga je hem dan bovenaan helemaal uitdrukken of houdt je heup/knie licht gebogen?

Heb je ooit zelf geprobeerd wat zwaarder is? Ik kan je zeggen dat bij de benchpress het zwaarder is om elke rep te locken. Het is echt niet dat de spanning compleet van je borst af is.

Ik vraag me af of hij zelf wel lift

Ik vraag me af of hij zelf wel lift

Ik lift zelf ja. Wel niet zo hardcore als jij natuurlijk.

Ik vraag mij af of jij ooit al eens een nuttige post op dit forum hebt geplaatst? Ik bedoel argumenten geven, niet mensen afbreken en uitschelden zonder zelf input te geven.

---------- Post toegevoegd 1 September 2013 om 11:17 ----------

Heb je ooit zelf geprobeerd wat zwaarder is? Ik kan je zeggen dat bij de benchpress het zwaarder is om elke rep te locken. Het is echt niet dat de spanning compleet van je borst af is.

Het voelt zwaarder om elke rep te locken omdat je tegen het einde van de beweging vooral je triceps aanspreekt om je ellebogen volledig gestrekt te duwen.

Laatst bewerkt:
Theoretisch is locken vastzetten in eindpositie, 'op slot' zetten. Voor knieën en ellebogen is dat overstrekking omdat je daar in closed packed positie zit. Je uitleg over 40 seconden snap ik niet heel goed. Punt is dat je in locked positie biomechanisch gezien geen hefboom hebt naar de spier die je wil trainen. Je bouwt of houdt geen spanning in de targetspier. Stel je duwt op de bench je ellebogen gestrekt en houdt daar 5 seconden. Op die 5 seconden gebruik je vooral serratus anterior en triceps. Je kan natuurlijk een 'rustpauze' inlassen bovenaan door de stang daar 5 seconden te houden met je ellebogen licht gebogen. Dan vraag je isometrisch spierwerk van je borstspier omdat ze spanning levert in dezelfde positie.

Je maakt je oefening MAKKELIJKER door helemaal uit te duwen omdat je krachtmoment op die positie zo klein is dat je geen spanning hebt in de targetspier. Je kan dan inderdaad meer gewicht duwen dan wanneer je licht geplooid blijft gewoon omdat het makkelijker is. Als je dat wil compenseren door meer gewicht te nemen, ok. Uiteindelijk is het dan wat cheaten met techniek om meer gewicht te kunnen pakken.

Wat doe je in de eindpositie bij concentration curls? Als je daar je arm volledig ontstpant als je helemaal beneden bent verlies je ook spanning in je biceps en hangt het gewicht aan de schouder.

Idem met squat. Stel je wil volledig concentreren op je quadriceps. Ga je hem dan bovenaan helemaal uitdrukken of houdt je heup/knie licht gebogen?

dikgedrukt stukje 1Waarom is volgens jou de borstspier wel isometrisch actief tijdens licht gebogen (meer dan logisch) maar noem je bij een locked positie eerder de serratus?
Even wegdenkend van "targetspier" Om uit te locken heb je simpelweg MEER inspanning nodig dan bij een "partial" rep waar je niet lockt, mag dan een relatief kleinere inspanning zijn voor de borst en meer voor de triceps, het moet gedaan worden en dit kost kracht. Sterker nog, dit geeft ook weer een verhoogde belasting op het CZS dus ik zie echt niet in waarom het makkelijker zou MOETEN zijn. Aangezien we het over een compound hebben zijn er meerdere "targets" dus vind ik die opmerking gewoon niet passen bij de oefening.

Cheaten met techniek om meer gewicht te kunnen pakken? Weet van mezelf dat dit zeker niet waar is en dat mijn techniek met locken 10x netter is. Maar dat valt simpel te verklaren omdat ik het ander bijna nooit doe.
Vroeger strekte ik m'n knieën nooit volledig tijdens squat/deadlift, sinds ik dit wel doe maak ik de gains van m'n leven in me quads (serieus).

dikgedrukt stukje 2: Je moet ook niet volledig ontspannen, bij een curl is dit nog wel te veroorloven maar bij een squat/deadlift of bp of wat voor compound dan ook absoluut niet, dan ben je geheid de pineut. :cool: Zie het al voor me :roflol:
Om verder te gaan op de concentration curl, ik vind zelf dat stukje rom wat je meepakt vanuit gestrekte positie ook belangrijk om te trainen dus ja, vaak strek ik de armen uit.

Terug
Naar boven