XXL Nutrition

(Snatch grip) stiff leg deadlift start positie

Mijn normale deadlift ziet er wel heel anders uit hoor.
Maar noem eens iets dan. Anders kan ik er ook niks van leren. Ook al is het voor nu beter om me op andere oefeningen te richten zou ik graag wat kennis op doen ipv van alleen maar te horen dat alles fout is.
Wat het punt in mijn beleving is, is dat je hier zelf antwoord op zou moeten kunnen geven als je dit soort oefeningen uitvoert.
Als je de reguliere deadlift vaak oefent dan raak je niet alleen bekend met de oefening, maar ook met je lichaam.
Dan voel je op een gegeven moment hoe de kracht van je glutes naar je quadratus lomborum kan verplaatsen bijvoorbeeld.
Verder leer je (meer) gebruik maken van actieve structuren (spieren) en minder van passieve structuren (botten, gewrichtsbanden etc).
Het is echt zo dat lui als Tom Platz lang met bezemstelen hebben gesquat om de squat überhaupt te leren.

De meeste forumleden denken dat ze (praktisch) direct kunnen squaten of deadliften, maar uitzonderingen daargelaten houden die zichzelf vaak voor de gek.
En dan heb je hier ook nog een categorie mensen die de squat überhaupt niet beheersen, mogelijk omdat ze 'm zelf ook niet goed begrijpen, maar wel denken advies voor gevorderde deadlifttechnieken te kunnen geven.
Zodra je de basis goed beheerst is het volgens mij pas tijd om verder te kijken.

Het feit dat je begonnen bent met de compounds en zo serieus bent, betekent dat je al heel goed bezig bent.
Nu is het een kwestie van geduld.

Ik zie veel tekst maar ik denk dat als ze iets wisten te noemen dat je daadwerkelijk fout deed met je uitvoering ze het wel zouden zeggen. De vraag ontwijken. Quadratus loborum :thinking::lol:

Ook zou het mij niet verbazen als je de basis beter beheerst dan henzelf, en meer kunt deadliften.

En dan heb je hier ook nog een categorie mensen die de squat überhaupt niet beheersen, mogelijk omdat ze 'm zelf ook niet goed begrijpen, maar wel denken advies voor gevorderde deadlifttechnieken te kunnen geven.
Er is ook een categorie die 6 plates pulls en high reps met 4 plates kromme SLDL hebben gedaan maar zich afvragen wat er nou mis (of was het nutteloos) mee is en in welke van de genoemde categorieën jij dan zit met je advies?

• Topic Starter Topic Starter
Als ik alleen maar wou horen dat ik alles fout doe had ik mijn ex vriendin wel weer opgezocht..die toevallig ook uit Limburg komt 😂

Ik zie veel tekst maar ik denk dat als ze iets wisten te noemen dat je daadwerkelijk fout deed met je uitvoering ze het wel zouden zeggen. De vraag ontwijken. Quadratus loborum :thinking::lol:

Ook zou het mij niet verbazen als je de basis beter beheerst dan henzelf, en meer kunt deadliften.

Er is ook een categorie die 6 plates pulls en high reps met 4 plates kromme SLDL hebben gedaan maar zich afvragen wat er nou mis (of was het nutteloos) mee is en in welke van de genoemde categorieën jij dan zit met je advies?
Ik denk ook dat hij technisch beter kan deadliften dan ik idd. :thumb:

Ik vind het nutteloos dit te corrigeren want tips gaan te weinig helpen als de basis niet goed is, maar goed:
Bar te ver van het lichaam af en de onderrug gebogen zijn zwaar fout. De ondersteunende varianten zijn hiphinges op verschillende startposities, geen oefening voor de bijna isolatie van de lage rugstrekkers.

Ik denk ook dat hij technisch beter kan deadliften dan ik idd. :thumb:

Ik vind het nutteloos dit te corrigeren want tips gaan te weinig helpen als de basis niet goed is, maar goed:
Bar te ver van het lichaam af en de onderrug gebogen zijn zwaar fout. De ondersteunende varianten zijn hiphinges op verschillende startposities, geen oefening voor de bijna isolatie van de lage rugstrekkers.
Wat ik me dan afvraag is: hoe weet je dat de basis niet goed is? Je hebt nog nooit een normale deadlift gezien van mij. Tuurlijk zal daar ook echt nog wel iets op te verbeteren zijn. Maar dat is op alles wel.

voorbeeld: Ik doe al 24 jaar verschillende vechtsporten en heb verschillende bruine en zwarte banden maar ook daar kunnen mijn trainers mij nog genoeg verbeteren. Zo ben ik zelf ook weer trainer. Maar als ik alleen maar tegen de kinderen die ik les geef zeg "met jou trap of stoot is zo veel mis, ik weet eens waar ik moet beginnen" dan hebben die kinderen er niks aan en zou ik ook geen goede trainer zijn. Vandaar dat ik je nog om wat onderbouwing vroeg..

De stang is/lijkt verder van mijn lichaam omdat ik in deze variant mijn knieën niet buig tot mijn schenen de stang raken. Zo heb ik de stiff leg deadlift setup geleerd vanuit starting strength.
Dat mijn onderrug in deze variant krom is weet ik ook. Dat is de hele reden dat ik dit topic gemaakt heb. Om te kijken of het geen hoge blessure risico heeft en wat ik er eventueel aan kan doen. Als het antwoord daarop is eerst meer gewoon deadliften dan is dat een prima antwoord natuurlijk.

Laatst bewerkt:
De vraag komt steeds weer terug: waarom doe je dit? Als het is om je deadlift of clean of snatch te verbeteren…dan heb je hier gewoon niks aan.
Zwakke start positie (zoals alle non geared lifters): do deficit deadlifts. Last met de lockout RDLs vanwege de hiphinge. Last van teveel rounding in de bovenrug of te weinig lat spanning tijdens de deadlift: snatch grip deadlifts.

De vraag komt steeds weer terug: waarom doe je dit? Als het is om je deadlift of clean of snatch te verbeteren…dan heb je hier gewoon niks aan.
Zwakke start positie (zoals alle non geared lifters): do deficit deadlifts. Last met de lockout RDLs vanwege de hiphinge. Last van teveel rounding in de bovenrug of te weinig lat spanning tijdens de deadlift: snatch grip deadlifts.
De reden is dat ik een lichtere pull/hip hinge zoek die meer hip dominant is en minder knie buiging heeft voor na mijn high bar squats. (Daar ligt op dit moment mijn main foces) Ik wou gewoon wat experimenten met verschillende grips uit het oly liften. Zo doe ik bijvoorbeeld ook 1x per week een snatch grip press (klokov press) en 1 tot 2 keer in de week OHP met een standaard grip.
Als voor dit moment blijkt de een stiff leg deadlift met een snatch grip nog te hoog gegrepen is kan ik natuurlijk altijd iets anders doen...maar als je iets niet probeert weet je het nooit toch ;)

Bij deze een filmpje van 1 rep

Ik vind 'm er wel netjes uit zien in het filmpje. Je lijkt de lats goed te spannen en de heupen (behoorlijk) goed te gebruiken. Je abs, en rug, kan ik zo lastig beoordelen.

Dat mijn onderrug in deze variant krom is weet ik ook. Dat is de hele reden dat ik dit topic gemaakt heb. Om te kijken of het geen hoge blessure risico heeft en wat ik er eventueel aan kan doen. Als het antwoord daarop is eerst meer gewoon deadliften dan is dat een prima antwoord natuurlijk.
Ja, het risico ligt hoger. Er hoeft maar één keer een tussenwervelschijf uit te naaien en je bent flink de sigaar. Als je hier aan twijfelt raad ik je aan om een fysio op te zoeken, en als je het op dit moment toch wilt doen om dat onder professionele en ervaren begeleiding te doen.

De reden is dat ik een lichtere pull/hip hinge zoek die meer hip dominant is en minder knie buiging heeft voor na mijn high bar squats.
Na een high bar squat zou ik een accessoire oefening voor de high bar squat pakken. Voor de Olympische uitvoering kan je denken aan front squats en/of oefeningen voor de adductoren als de Copenhagen plank.

Als je de squat heup dominant wil maken, waar ik een absolute voorstander van ben, kan je overgaan op de low bar squat. Wil je daar nog verder in gaan dan doe je 'm wide stance. In die positie wordt de squat heupdominanter naarmate je de tenen meer naar voren laat wijzen. In dat geval kan je het beste proberen om de druk naar de buitenkant te leiden en de vloer "te spreiden".
In geval van de narrow stance is 'ie juist heupdominanter als je de tenen naar buiten draait. Hierbij heb je waarschijnlijk meer aan de qua om je voeten in de grond te schroeven.

Na een high bar squat zou ik een accessoire oefening voor de high bar squat pakken. Voor de Olympische uitvoering kan je denken aan front squats en/of oefeningen voor de adductoren als de Copenhagen plank.

Als je de squat heup dominant wil maken, waar ik een absolute voorstander van ben, kan je overgaan op de low bar squat. Wil je daar nog verder in gaan dan doe je 'm wide stance. In die positie wordt de squat heupdominanter naarmate je de tenen meer naar voren laat wijzen. In dat geval kan je het beste proberen om de druk naar de buitenkant te leiden en de vloer "te spreiden".
In geval van de narrow stance is 'ie juist heupdominanter als je de tenen naar buiten draait. Hierbij heb je waarschijnlijk meer aan de qua om je voeten in de grond te schroeven.
Ik bedoelde eigenlijk dat ik mijn pull/hip hinge meer heup dominant wil maken omdat juist mijn squat meer knie dominant is. En bijvoorbeeld een clean/snatch grip deadlift met meer gebogen benen kan na een squat workout best zwaar zijn. (Niet onmogelijk maar wel zwaar)
Wat maakt dat je een grote voorstander bent van low bar squat t.o.v een high bar squat? Ben je dan voorstander ook voorstander van sumo deadlift en iets wijdere grip bench?

Laatst bewerkt:
Ik kwam nog een filmpje tegen waar ik een stiff leg deadlift met een smallere grip doe. Zie je toch alweer wat verschil.

Bijlagen

• 20241227_125911_1_1.mp4
    8,5 MB
Ik bedoelde eigenlijk dat ik mijn pull/hip hinge meer heup dominant wil maken omdat juist mijn squat meer knie dominant is. En bijvoorbeeld een clean/snatch grip deadlift met meer gebogen benen kan na een squat workout best zwaar zijn. (Niet onmogelijk maar wel zwaar)
Wat maakt dat je een grote voorstander bent van low bar squat t.o.v een high bar squat? Ben je dan voorstander ook voorstander van sumo deadlift en iets wijdere grip bench?
Doe je de squat en deadlift tijdens dezelfde training of niet?

Over het algemeen ben ik voorstander van (het prioriteren van) wide stance, heupdominante squats en deadlifts.
Dit is met inbegrip van de (Cossack squat en) sumo deadlift inderdaad, die in mijn ogen vaak verkeerd wordt gedaan.
Concreet is de reden dat het voor sterke, mobiele en stabiele heupen zorgt, wat rug- heup- en knieproblemen kan voorkomen.
Dit neemt niet weg dat ik vind dat narrow stance accessoire werk ook belangrijk kan zijn.

V.w.b. de grip op de (competitie)bench ben ik van mening dat het, meer dan squats en deadlifts, van de lifter afhangt.
Normaliter is een kleine lifter gebaat bij een wide grip en een grote lifter bij een narrow grip.

Laatst bewerkt:
Ja ik squat en deadlift vaak in dezelfde training. Squat altijd als eerste. De laatste tijd doe ik iets meer volume op de squat (paar extra back off sets) hierdoor is deadliften met meer gebogen benen pittig vandaar dat ik nu aan het experimenteren ben met hip hinge oefening zoals stiff leg deadlift en goodmorning. Daarna doe ik nog een lunge variatie. Dan heb ik alle 3 ee basis bewegingen voor het onder lichaam gedaan.

Wel oprecht interessant wat je zegt. Ik heb in het verleden wel wat low bar squat en sumo deadlift gedaan. Mijn low bar squat kwam toen maar 5kg hoger uit dan mijn high bar squat. (145kg en 150kg 1rm) dus of ik ben relatief goed gebouwd voor high bar of mijn low bar squat techniek suckt...of beide 🤣
sumo deadlift zat ook heel dichtbij mijn normale deadlift.
Bench doe ik laatste tijd ook bijna niet meer. Vooral OHP en soms incline.

Het is niet dat ik totaal geen kennis heb maar ik ben wel zoekende wat het beste bij mijn stijl/lichaamsbouw hoort

Bij deze een filmpje van 1 rep

Misschien zomaar een gekke vraag die voor coaching gesteld zou kunnen worden omdat het heel belangrijk is maar niet uit filmpjes is op te maken: Hoe voelt het om het zo uit te voeren? Heb je er achteraf last van?

De stang is/lijkt verder van mijn lichaam omdat ik in deze variant mijn knieën niet buig tot mijn schenen de stang raken. Zo heb ik de stiff leg deadlift setup geleerd vanuit starting strength.
Ik zat in die richting te zoeken maar vond de details niet, wat zegt dat over het buigen van de rug?

Misschien zomaar een gekke vraag die voor coaching gesteld zou kunnen worden omdat het heel belangrijk is maar niet uit filmpjes is op te maken: Hoe voelt het om het zo uit te voeren? Heb je er achteraf last van?

Ik zat in die richting te zoeken maar vond de details niet, wat zegt dat over het buigen van de rug?
Ik heb er geen last van na de oefening. Maar het is in dat specifieke geval ook nog helemaal niet zwaar. Het zwaarste dat ik met deze oefening ben gegaan is 80kg 5 reps. Terwijl een normale deadlift doe ik op dit moment ongeveer 130 / 135 kg 5 reps. Dus dat scheelt natuurlijk ook in gewicht.

Snap niet helemaal hoe je die 2e vraag bedoeld? Is het een graag om te kijken of ik het zelf snap. Of echt oprecht een vraag?

Laatst bewerkt:
Snap niet helemaal hoe je die 2e vraag bedoeld? Is het een graag om te kijken of ik het zelf snap. Of echt oprecht een vraag?
Oprecht een vraag - ik had wat artikelen van ze (en Bill Starr) gevonden maar die zeiden net niks over of ze SLDL met rechte of kromme rug bedoelden. Ik had het SS boek er nog niet bij gepakt, ik dacht er nog aan maar kon het mij niet herinneren, stond het daar gewoon in?

Volgens mij zie je wel in het filmpjes dat hij bij de stand de 1 inch van de barbell benoemt. Dat lijkt op hoe filmpje in ieder geval veel meer. Verder dezelfde opzet als bij je eigen deadlift: dat was de vraag eerder ook: heb je je rug daar hetzelfde? Dan moet het geen probleem zijn.

Ik vind 'm er wel netjes uit zien in het filmpje. Je lijkt de lats goed te spannen en de heupen (behoorlijk) goed te gebruiken. Je abs, en rug, kan ik zo lastig beoordelen.

Ja, het risico ligt hoger. Er hoeft maar één keer een tussenwervelschijf uit te naaien en je bent flink de sigaar. Als je hier aan twijfelt raad ik je aan om een fysio op te zoeken, en als je het op dit moment toch wilt doen om dat onder professionele en ervaren begeleiding te doen.
Een fysio heeft vanuit zijn of haar scholing echt 0,0 verstand van trainen hoor.

Als je een lichtere hiphinge wilt en gewichtheffen leuk vindt:

Terug
Naar boven