MuscleMeat

(Snatch grip) stiff leg deadlift start positie

Bezoekers in dit topic

Daar is op zichzelf niets mis mee. Met jouw uitvoering alleen wel. Daarnaast ontbreekt het je aan kennis om variaties te programeren voor je doelen. Tot slot staat je ego jou in de weg. No offence; been there.

Des te sneller je de realiteit onder ogen komt en fatsoenlijk gaat leren deadliften, des te minder de kans op blessures en des te beter/sterker je wordt. Je staat er nu bij als een hond die moet schijten.
Ik voer niet al mijn deadlifts zo uit. Alleen deze variant.
Ik ga me dan voorlopig wel meer op de gewone deadlift richten.
Dankjewel voor de feedback.

• Bicep
Waarderingen: BigGuy84
Ook zijn/waren er op het hoogste niveau van krachtsport die bij SLDL zo iets krommen met hele zware gewichten. Gewoon als max effort deadlift variant.

Bij gewichtheffers zo gekromd meer als barbell alternatief voor (relatief) lichte back extensions.

Dat is wel heel extreem 🤣

Ook zijn/waren er op het hoogste niveau van krachtsport die bij SLDL zo iets krommen met hele zware gewichten. Gewoon als max effort deadlift variant.

Bij gewichtheffers zo gekromd meer als barbell alternatief voor (relatief) lichte back extensions.
Joh, Sherlock Holmes.. TS is Klokov niet. Los van dat het maar zeer de vraag is of het verantwoord is om de rug zo te trainen, beheerst Klokov oefeningen op een niveau dat wij hier nooit gaan bereiken. Wat jij doet is Verstappen als voorbeeld gebruiken om ervoor te pleiten dat iemand met weinig rij ervaring best wel eens een rondje in een formule 1 wagen kan rijden. Totaal onverantwoord.

• Like
Waarderingen: Laxeermiddel
Joh, Sherlock Holmes.. TS is Klokov niet. Los van dat het maar zeer de vraag is of het verantwoord is om de rug zo te trainen, beheerst Klokov oefeningen op een niveau dat wij hier nooit gaan bereiken. Wat jij doet is Verstappen als voorbeeld gebruiken om ervoor te pleiten dat iemand met weinig rij ervaring best wel eens een rondje in een formule 1 wagen kan rijden. Totaal onverantwoord.
Ik neem het als voorbeeld voor een uitvoering, naast het voorbeeld dat ik al eerder toonde dat met zo goed als geen gewicht was. Concreet maken waar het nou over gaat.

Dit is hoe ik en velen de stiff leg deadlift gewoon kennen, mogelijk met een beetje buigen, ook voor zwaar en max effort georiënteerd. Ok het eerste filmpje gaat dan nog verder vanwege deficit en snatch grip, maar dat laatste was dan ook iets wat TS noemde te willen doen. Ik was benieuwd of @karatedude89 het ook zo voor zich zag te willen doen.

Blijkbaar niet, dan ben ik benieuwd wat hij nou beoogt en waar dat idee -met daarbij horende bedoelingen- vandaan komt. Als dat toch een straight back SLDL is, vind ik dat niet passen bij de vraag of een kromme rug te krom is. Dat lijkt mij een vraag voor wanneer niet recht maar enig buigen erbij acceptabel is, maar hoeveel of hoe dan.

Als je daarop wil zeggen dat iemand dit helemaal niet moet doen, ga je gang. Ik wacht nog steeds af op de onderbouwing dat het geen nut zou hebben en niet zou moeten mogen terwijl er gewoon veel gebruikte gebogen varianten decennia lang op elk niveau zijn gedaan. Ken ook gewoon gecertificeerde oly/pl gyms en coaches die ze beginners te doen geven.

Ik heb het dan liever over wanneer het dan te krom zou zijn, wat de verschillende bedoelingen van gebogen tillen kunnen zijn, op welke manier dat dan kan, etc. Om de vraag van het topic te beantwoorden.

En het waarom vind ik ook wel een goede. Als dat niet past bij wat TS (eigenlijk) wil prima. Maar ik ga mensen niet zeggen dat ze lifts niet mogen doen, of uitproberen.

kijk: https://youtube.com/shorts/7gjPrtBYM98?si=yb4S7dUh2p-ajG32

Zoiets...ik wou er wat mee experimenteren als wat lichtere hinge variatie na een zwaardere squat sessie. En wou eigenlijk alleen weten of die kromming geen kwaad kon qua blessure risico. De stand van mijn rug veranderd niet tijdens de lift zelf. (Tenminste niet nog meer bol)
Schijnbaar heeft mijn vraag nogal wat discussie opgeleverd 🙈

• Like
Waarderingen: BigGuy84

Zoiets...ik wou er wat mee experimenteren als wat lichtere hinge variatie na een zwaardere squat sessie. En wou eigenlijk alleen weten of die kromming geen kwaad kon qua blessure risico. De stand van mijn rug veranderd niet tijdens de lift zelf. (Tenminste niet nog meer bol)

Als je zijn mobiliteit zou hebben, tezamen met een goed ontwikkelde proprioceptie, een gedegen motorpatroon, en een goede brace dan zou het geen probleem moeten zijn. Wat je doet is een beetje als naar de prijs van een Rolce Royce vragen. Je kunt 'm niet betalen.

• Haha
Waarderingen: Laxeermiddel
Als je zijn mobiliteit zou hebben, tezamen met een goed ontwikkelde proprioceptie, een gedegen motorpatroon, en een goede brace dan zou het geen probleem moeten zijn. Wat je doet is een beetje als naar de prijs van een Rolce Royce vragen. Je kunt 'm niet betalen.
Klopt wat je zegt. Maar daar kan je dus wel voor sparen / trainen.

Klopt wat je zegt. Maar daar kan je dus wel voor sparen / trainen.
Yes.. door eerst een goede techniek op de normale deadlift te leren.
Analyseren wat je doet, pre-activatie en trainen van de aandachtspunten, en oefenen, oefenen, oefenen.
Het gaat eerst niet om het gewicht. Dat komt vanzelf (o.a. aldus Tom Platz, op de squat dan)

kijk: https://www.youtube.com/shorts/0nwbM25FSFQ

Klokov doet als opwarming/pre-activatie veel back extensions bijvoorbeeld (>18:00M).
Zodoende zorgt hij ervoor dat de weerstand zoveel mogelijk door de spieren, en niet door de ruggengraat, wordt gedragen.

kijk: https://www.youtube.com/watch?v=a2tycd7W0oI&t=1080s

• Like
Waarderingen: karatedude89

Waren je foto's van het daadwerkelijk beginnen met tillen, of los genomen zonder dat er spanning op zit? Daarmee kun je evt. nog verder in positie komen.

Ik zou zeggen dat de mate van kromming op zich niet bepalend is voor blessure risico, zonder of met heel weinig gewicht kun je (als het goed is) makkelijk helemaal krommen en zelfs uitrekken, maar het gaat om de combinatie van welke capaciteit jouw structuren daarvoor ontwikkelt hebben en het gewicht dat je gebruikt. Beetje techniek natuurlijk maar even uitgaande dat je niet gekromd gaat hitchen ofzo, geen gekke dingen.

Zie de exacte uitvoering die je doet dus echt als z'n eigen oefening met aparte progressie in gewicht. Los van je gewone deadlift capaciteit. :lol:

Je zou zeggen om het zoals jouw voorbeeld te doen jij minder zou willen krommen. Maar dat is om dat na te doen, het is niet alsof het niet mogelijk is om krommer op te bouwen, zelfs krommer nog zwaarder te gaan.

Yes.. door eerst een goede techniek op de normale deadlift te leren.
Zou er op letten dat de (ik neem aan beoogde) rechte statische houding van de onderrug daarbij niet zo direct capaciteit opbouwt voor gekromd liften.

Maar @karatedude89 wat is je basis met reguliere deadlifts?

Waren je foto's van het daadwerkelijk beginnen met tillen, of los genomen zonder dat er spanning op zit? Daarmee kun je evt. nog verder in positie komen.

Ik zou zeggen dat de mate van kromming op zich niet bepalend is voor blessure risico, zonder of met heel weinig gewicht kun je (als het goed is) makkelijk helemaal krommen en zelfs uitrekken, maar het gaat om de combinatie van welke capaciteit jouw structuren daarvoor ontwikkelt hebben en het gewicht dat je gebruikt. Beetje techniek natuurlijk maar even uitgaande dat je niet gekromd gaat hitchen ofzo, geen gekke dingen.

Zie de exacte uitvoering die je doet dus echt als z'n eigen oefening met aparte progressie in gewicht. Los van je gewone deadlift capaciteit. :lol:

Je zou zeggen om het zoals jouw voorbeeld te doen jij minder zou willen krommen. Maar dat is om dat na te doen, het is niet alsof het niet mogelijk is om krommer op te bouwen, zelfs krommer nog zwaarder te gaan.

Zou er op letten dat de (ik neem aan beoogde) rechte statische houding van de onderrug daarbij niet zo direct capaciteit opbouwt voor gekromd liften.

Maar @karatedude89 wat is je basis met reguliere deadlifts?
Die foto's zijn nog net voor het daadwerkelijke tillen. En ik probeer tijdens het tillen mijn rug zo recht mogelijk te houden/krijgen.

Weet niet wat je bedoelt met basis van mijn reguliere deadlift. Maar daarbij Hou ik mijn rug wel recht. Qua gewicht til ik daarmee ook makkelijk 2 keer zoveel als met deze oefening. Mijn clean grip stiff leg deadlift. Ligt qua gewicht wel redelijk dichtbij mijn normale deadlift.

Heb al een tijdje niet meer max gedeadlft. Mijn max ooit was 160. Afgelopen jaar 2x 140 gedaan

Beter plaats je een filmpje als je feedback wilt op uitvoering en geen foto.

• Dislike
  • Like
Waarderingen: BigGuy84 en Chase
Pfoe hier is zoveel mis dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen.
Leer gewoon eerst een fatsoenlijke normale deadlift, alvorens variaties te proberen.
Mijn normale deadlift ziet er wel heel anders uit hoor.
Maar noem eens iets dan. Anders kan ik er ook niks van leren. Ook al is het voor nu beter om me op andere oefeningen te richten zou ik graag wat kennis op doen ipv van alleen maar te horen dat alles fout is.

• Like
Waarderingen: BigGuy84 en Chase
Terug
Naar boven