MuscleMeat

4 daags split gemaakt

Meeste mensen die natural gains hebben behaald zweren bij hoge frequentie (2-3* per week). Veel juicers doen graag bro splits. Maar als je juiced maakt het verder ook weinig uit hoe je traint.

Intensiteit is trouwens % van je 1RM. Hoge intensiteit kan je dus per definitie niet high rep doen.

:roflol:

weerstand x volume x tijd bepaalt of is intensiteit.

. We propose that ‘intensity’, in the truest sense, is the level of effort applied to a given load, defined as the number of repetitions performed in relation to the number possible.

Lastig als er een neiging bestaat om 2 verschillende definities aan het woord intensiteit te koppelen.
In de sport-fysiologie duidt men normaal gesproken intensiteit aan als % 1RM.

In jouw citaat (waar komt dit overigens vandaan) hebben ze het over 'propose' intensiteit als maatstaf voor 'effort applied' wat feitelijk dus iets heel anders is.
Als ik het over intensiteit heb, dan is dat ook hetgeen wat ik bedoel, maar het gevaar bestaat dan wellicht dat jij denkt dat ik het over de mate van inspanning per tijdseenheid heb.

Daar zijn in mijn optiek betere inschalingen voor, zoals bijvoorbeeld de RPE scale. (Rate of Perceived Effort) of misschien beter om de term 'íntensiveness' te gebruiken?

Lastig als er een neiging bestaat om 2 verschillende definities aan het woord intensiteit te koppelen.
In de sport-fysiologie duidt men normaal gesproken intensiteit aan als % 1RM.

In jouw citaat (waar komt dit overigens vandaan) hebben ze het over 'propose' intensiteit als maatstaf voor 'effort applied' wat feitelijk dus iets heel anders is.
Als ik het over intensiteit heb, dan is dat ook hetgeen wat ik bedoel, maar het gevaar bestaat dan wellicht dat jij denkt dat ik het over de mate van inspanning per tijdseenheid heb.

Daar zijn in mijn optiek betere inschalingen voor, zoals bijvoorbeeld de RPE scale. (Rate of Perceived Effort) of misschien beter om de term 'íntensiveness' te gebruiken?

Ik denk dat een gewicht op zich niets zegt over de intensiteit.
Stel dat je 1RM max is en dus 100% Dan moet je een vast aantal reps en een gewicht kunnen berekenen bij training op 85-90%. Dat gaat helaas niet werken. Ik train alleen maar op 85 - 90% maar ik doe daar geen 3 reps mee maar 8 tot 12.
Volgens die theorie zou dan dus mijn intensiteit veel lager liggen. Is dus onzin want ik heb een relatief lager 1RM. Mijn theoretische 1RM is heel veel hoger dan ik werkelijk kan drukken. En meer dan 100% kan je niet drukken.

De ene drukt 5 reps en een ander drukt 8 reps op hetzelfde percentage intensiteit bij de bedoeling die sommigen en jij dus ook hanteren. Dus kan gewoonweg niet.

Daarom hebben we het ook altijd over intensiteit verhogen als algemene term voor verzwaren van de training. Het wordt intensiever door pakken van iets hoger gewicht, meer reps, hoger tempo aanhouden, enz.

quote komt hier vandaan: https://forum.bodybuilding.nl/attachments/ms_2011_03_08_fisher-pdf.662183/

Bijlagen

Lees het gerust even door als je de tijd hebt. Is best interessant.

Ik denk dat een gewicht op zich niets zegt over de intensiteit.
Stel dat je 1RM max is en dus 100% Dan moet je een vast aantal reps en een gewicht kunnen berekenen bij training op 85-90%. Dat gaat helaas niet werken. Ik train alleen maar op 85 - 90% maar ik doe daar geen 3 reps mee maar 8 tot 12.
Volgens die theorie zou dan dus mijn intensiteit veel lager liggen. Is dus onzin want ik heb een relatief lager 1RM. Mijn theoretische 1RM is heel veel hoger dan ik werkelijk kan drukken. En meer dan 100% kan je niet drukken.

De ene drukt 5 reps en een ander drukt 8 reps op hetzelfde percentage intensiteit bij de bedoeling die sommigen en jij dus ook hanteren. Dus kan gewoonweg niet.

Daarom hebben we het ook altijd over intensiteit verhogen als algemene term voor verzwaren van de training. Het wordt intensiever door pakken van iets hoger gewicht, meer reps, hoger tempo aanhouden, enz.

quote komt hier vandaan: https://forum.bodybuilding.nl/attachments/ms_2011_03_08_fisher-pdf.662184/

Direct voor de quote staat het volgende:

The general use of the term in the strength training literature, including the ACSM position stand, is as a reference to the load used. For example, and typically, Willardson and Burkett [22] and Fry [23] suggest that it is a common term for percentage of 1 repetition maximum (%1RM).

Bijlagen

Ik heb het al gelezen. Wat de studie zegt klopt wel, maar er zijn veel variabelen weggelaten die wel belangrijk zijn, zeker voor BB'ers hier. Ik denk dat het je geen reet kan schelen, maar denk er gerust eens over na welke belangrijke dingen er zijn weggelaten in de studie. ;)

Zoals je gelezen hebt stellen ze dus dat het fout is. Mede doordat het feitelijk gewoon niet klopt. Als een 80% RM niet bij A en B gelijk is kan het percentage nooit de weerstand als intensiteit uitdrukken. Ze zouden namelijk beiden het zelfde aantal reps moeten maken, de intensiteit is immers hetzelfde. Jouw 80% is een andere dan de mijne. En die van een powerlifter al helemaal.
Dus om een intensiteit te berekenen heb je meer gegevens of variabelen nodig.

je weet dat dat soort studies altijd CSA meten he. is pure spiermassa, maar denk je maar lekker in dat je hard moet werken terwijl al je gains uit een spuitje komen
Slow down comboy ik heb net mijn eerste kuurtje beëindigt :D. Net daarom dat ik weet dat je dat allemaal wat moet relativeren, maar daar kom je wel achter als je ooit ophoudt met bashen en het zelf gaat testen. ;)

Slow down comboy ik heb net mijn eerste kuurtje beëindigt :D. Net daarom dat ik weet dat je dat allemaal wat moet relativeren, maar daar kom je wel achter als je ooit ophoudt met bashen en het zelf gaat testen. ;)
wat precies zelf gaat testen? ik ga nooit kuren en heb als natty veel meer gains gemaakt op hoge frequentie (minimaal 2x per week) dat jij persoonlijk andere ervaringen hebt ligt waarschijnlijk aan jezelf en doet niks af aan de interne validiteit van een studie die het tegendeel bewijst.

Zoals je gelezen hebt stellen ze dus dat het fout is. Mede doordat het feitelijk gewoon niet klopt. Als een 80% RM niet bij A en B gelijk is kan het percentage nooit de weerstand als intensiteit uitdrukken. Ze zouden namelijk beiden het zelfde aantal reps moeten maken, de intensiteit is immers hetzelfde. Jouw 80% is een andere dan de mijne. En die van een powerlifter al helemaal.
Dus om een intensiteit te berekenen heb je meer gegevens of variabelen nodig.

Je kan wel boterham definieren als een stuk ham met boter erop maar de rest van Nederland zal toch echt aan wat anders denken.

Als je een beetje kennis hebt van trainen weet je dat 15 sets per spiergroep 1x per week veel te weinig is om groot en sterk te worden.
Snap niet dat mensen groot willen worden maar niet sterk.
En als je wilt worden als iemand die geld verdient met zon lichaam dan snapt die gene het niet helemaal.
Zo wordt je niet zonder troep in je lijf te spuiten wat het doel van fitness is en dat us zo gezond mogelijk blijven

Nu ben ik de draad wat kwijt .. hoebedoel je 15 sets per spiergroep 1x per week te weinig . Ik zou eerder zeggen te veel ..
Als je een beetje kennis hebt van trainen weet je dat 15 sets per spiergroep 1x per week veel te weinig is om groot en sterk te worden.
Snap niet dat mensen groot willen worden maar niet sterk.
En als je wilt worden als iemand die geld verdient met zon lichaam dan snapt die gene het niet helemaal.
Zo wordt je niet zonder troep in je lijf te spuiten wat het doel van fitness is en dat us zo gezond mogelijk blijven

Wat de beste methode is blijft een eeuwige discussie en is verder ook niet zo relevant. Zelf probeer ik steeds uit te vogelen wat op dit moment voor mij het beste werkt en da's al lastig zat. Periodisering is voor mij het sleutelwoord. Nu is dat een high frequency opzet en daar maak ik progressie mee. Doordat ik het volume voor een spiergroep verdeel over 4 trainingen merk ik dat de hersteltijd korter is en dat 48-72 uur herstellen bij deze manier van trainen niet opgaat, voor mij althans.

Nu ben ik de draad wat kwijt .. hoebedoel je 15 sets per spiergroep 1x per week te weinig . Ik zou eerder zeggen te veel ..

15 sets is redelijk normaal per spiergroep. 3 oefeningen á 5 sets x 6 reps bijvoorbeeld voor borst is vrij normaal, niet teveel en niet te weinig. Vaak wordt ook 3x 4 sets gedaan of 4x 4sets.

Laatst bewerkt:
Je kan wel boterham definieren als een stuk ham met boter erop maar de rest van Nederland zal toch echt aan wat anders denken.

Alleen is in jouw redenering 4 boterhammen geen brood maar 1 boterham wel. Dus ga na hoe dom je redenatie dan is.
Dit zal je niet begrijpen dus op een sport betrekken In jouw redeneren is een marathon lopen op gemiddeld 20km/u niet behoorlijk intensief maar een sprintje van 400 meter op 27km/u wel.
Als je geen marathon loper bent zal je na enkele kilometers of al eerder al zeggen dat het te zwaar is, te intensief.

Verder zoek je maar de woordenboeken na:
intensiteit: in - ten - si` teit
(«Frans)
de -woord (vrouwelijk)

1
mate van kracht of hevigheid; natuurkunde grootte van de magnetische kracht in een zeker punt;

2
het intens-zijn, hevigheid
intensiteit: sterkte
intensiteit: gradatie van energie die kan worden gemeten met een kwantitatieve schaal van waarden hoger dan de drempelwaarde
intensiteit: sterkte; kracht; hevigheid, de graad van spanning, kracht of activiteit
intensiteit: hevigheid

Graag wil ik onderstaande per 1 januari gaan volgen..
Heb hem gemaakt door rond te zoeken hier en tips mee te nemen.

Wat vinden jullie ervan?

maandag:
RUG / TRAPS

deadlift
machine row
seated row
chin up
wide grip pull down
shruggs

woensdag:
BICEPS / TRICEPS

weighted dips