Fitness Seller

4 daags split gemaakt

gewoon je 3 rep max pakken en dan een calculator gebruiken geeft je een prima indicatie.

Dit heb ik nu al veel keren uitgelegd, dat doet het dus niet. Dat werkt bij de meeste bodybuilders niet zo.

ik maak de meeste progressie als ik in de 70-85% range zit en dan is het wel zo handig om je 1RM te kennen, zeker omdat veel spreadsheets hier ook gebruik van maken. En lekker pompen met 40-50% zet namelijk niet veel zoden aan de dijk voor een natty.

Veel spreadsheets?

Wat lul je nou telkens over lekker pompen op 40% of nog lager?

Je hebt totaal geen idee van de intensiteit die jongens als @AnonyMass en ik en de veel andere bodybuilders hanteren. Ook niet als we zeggen iets lichtere gewichten te pakken.
Die rekenmethode van de 1RM is zo krom als een platte hoepel dus je hebt er geen reet aan als bodybuilder.
Als bodybuilder pak je gewoon een gewicht waarmee je net aan je reps kan maken en klaar, 4 sets door knallen en sterker worden.
Procenten van je 1RM daarvan is gebleken dat het voor de meesten geen reet uitmaakt en in de meeste gevallen gewoon niet werkt.

Als ik 6/8 reps moet maken op 70% tot 80% dan val ik halverwege in slaap omdat er geen intensiteit in zit Of ik moet steeds 2 tot 3 sets in 1 keer doortrekken. Dus werkt niet
70% is minimaal ongeveer 25 reps, dat is aerobic fitness.

Je hoeft helemaal niet constant je 1RM uit te proberen, gewoon je 3 rep max pakken en dan een calculator gebruiken geeft je een prima indicatie. Vanuit die basis start je gewoon je programma op een bepaald percentage (intensiteit) en past gewoon progressive overload toe door meer gewicht, meer reps of meer sets toe te voegen. Afhankelijk van het programma dat je volgt komt het volgende meetmoment van je 1RM (bijvoorbeeld in de volgende cyclus).

Simpel toch?

Aangezien jij gebruik maakt van "hulpmiddeltjes", kun je er gemakkelijker mee weg komen om buiten de voor een natty meest geschikte intensiteit voor kracht en hypertrophie te trainen. Dat loop je zelfs in je kuurlog te verkondigen: je bent gaan juicen om meer progressie met lichtere gewichten te kunnen maken, nogal wiedes dat je 1RM je dan geen reet interesseert.

Mij interesseert het namelijk wel, ik maak de meeste progressie als ik in de 70-85% range zit en dan is het wel zo handig om je 1RM te kennen, zeker omdat veel spreadsheets hier ook gebruik van maken. En lekker pompen met 40-50% zet namelijk niet veel zoden aan de dijk voor een natty.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat andere methoden niet werken en natuurlijk hoef je niet voor ieder schema of programma je 1RM te kennen. Maar ga niet op anderen lopen b**chen die dit wel doen. Trouwens, op het moment dat jij die dumbbells pakt en aanvoelt of ze geschikt zijn voor je set, maak je onbewust zelf al een inschatting van de intensiteit waarmee je je set gaat doen. Niet om je 1RM te kennen, maar voor de reprange waarin je wil gaan werken.
Die 1RM interesseerde mij 12 weken geleden ook niet hoor.

Dit heb ik nu al veel keren uitgelegd, dat doet het dus niet. Dat werkt bij de meeste bodybuilders niet zo.
Bij de meeste bodybuilders? Dus bij sommigen werkt het wel en bij jou niet ofzo? Dat je uitlegt wat je mening is, maakt het niet noodzakelijkerwijs de waarheid, he?

Ja. Best wel.

Hele quotes gebruiken, dat is minder misleidend. Ik heb gezegd 40-50%, dus niet 40% of lager. Het was eigenlijk vooral bedoeld als random voorbeeld dat iemand die aan de AAS zit weg kan komen met hele andere parameters dan een natty om te groeien of sterker te worden.

Je hebt totaal geen idee van de intensiteit die jongens als @AnonyMass en ik en de veel andere bodybuilders hanteren. Ook niet als we zeggen iets lichtere gewichten te pakken.
Leg eens uit dan hoe jij en "dat soort jongens" het doen. En kom dan niet met het voorbeeldje van iedere keer opnieuw een paar dumbbelltjes uitproberen en maar kijken hoe dat gaat.

Die rekenmethode van de 1RM is zo krom als een platte hoepel dus je hebt er geen reet aan als bodybuilder.
Waarom ook weer precies?
Als bodybuilder pak je gewoon een gewicht waarmee je net aan je reps kan maken en klaar, 4 sets door knallen en sterker worden.
Oh, wacht even, daar zijn de dumbbelltjes!

Procenten van je 1RM daarvan is gebleken dat het voor de meesten geen reet uitmaakt en in de meeste gevallen gewoon niet werkt.
Meesten? Meeste gevallen? Heb je iets om dat te staven, of komt dit weer geheel uit de eigen ervaring van "jongens zoals jij"?

Als ik 6/8 reps moet maken op 70% tot 80% dan val ik halverwege in slaap omdat er geen intensiteit in zit Of ik moet steeds 2 tot 3 sets in 1 keer doortrekken. Dus werkt niet
Serieus? Minimaal 25 reps per set op 70%? OK...vast wel op jouw versie van 70%

Trouwens wel leuk hoe je telkens die 1RM aanhaalt, terwijl ik aan het begin al aangaf dat je het als een beginpunt gebruikt en van daaruit verder werkt. Maar dat gedeelte heb je voor het gemak ook maar even weggelaten. Het is duidelijk dat je niet openstaat voor andere meningen of methoden, dat is prima, maar ga niet constant lopen doen of alles wat jij zegt maar de enige waarheid is.

Veel spreadsheets?

Net zo goed als dat er bijvoorbeeld geen magisch aantal reps per set is, zal het % 1RM en de %-zones waarmee je de oefeningen/sets/reps ook geen heilige graal zijn.

Het 1RM en de daarop gebaseerde percentage-zones geven daarbij een aantal richtlijnen, een kader/model om zaken in te kunnen plaatsen en een startpunt voor je trainingen.

Dat jij met 70-80% 1RM best extreem veel reps per set meer in je oefeningen kunt maken dan gemiddeld, kan op verschillende manieren verklaard worden, maar heeft eigenlijk geen echt nut denk ik.
Voor jou geldt gewoon dat je dusdanig gewicht toevoegt dat je het voor jouw gewenste aantal sets/reps kunt doen, klaar!

Want hoe je het beestje ook noemt, uiteindelijk draait het bij het trainen op hypertrofie om maar een paar dingen:
- Met voldoende last/gewicht, het op 'intensieve' wijze genoeg spier-arbeid verrichten (uitgedrukt in set/reps e.d.)
- binnen een zo kort mogelijke tijd
- Dit progressief proberen op te voeren in de loop van de tijd.....

Los van een aantal details, is dat wel zo'n beetje hetgeen waar je naar moet streven.

Voor met name beginners roept dit wel onvermijdelijk een aantal vragen op, zoals wanneer spreken we van voldoende gewicht, wat is genoeg volume en hoe snel en met hoeveel gewicht moet ik progressief verhogen, hoe richt ik me meer op kracht etc.

Het % 1RM model KAN dus helpen om het antwoord op dit soort vragen te begrijpen, maar het zeker niet noodzakelijk (het is immers maar een model)
Voor pure bodybuilding is het ook helemaal geen noodzaak om met % 1RM te werken.
Als ik puur BB gerichte training zou doen, zou ik daar ook nauwelijks of geen gebruik van maken.
Het staat iedereen vrij om er mee te doen wat je er mee wilt doen of juist helemaal niet natuurlijk.

Persoonlijk vind ik 'losjes' werken met percentages 1RM handig als startpunt/richtlijn voor meer powerlifting/kracht gerichte trainingscycli, waarin technieken zoals 'ramping' en 'wave loading' centraal staan.
Het is in ieder geval niet zo dat ik voortdurend met een rekenmachine rondloop om exact 2,3% van mijn actuele 1RM aan iedere set toe te voegen of zoiets....

Mensen die eventueel denken dat dit ZO moet, begrijpen de functie van % RM als kader/model niet goed.
Het is belangrijk te beseffen dat het een model is en géén methode en ik denk daarom ook niet dat het goed is om er té veel aan op te hangen.

Het werken met percentages werkt voor mij wel prettig en zeker als ik kracht gericht train. Hoe dichter ik aan m'n natuurlijke limiet kom hoe moeilijker het wordt om progressie te maken. Het gebruiken van percentages is daarbij een handig hulpmiddel om m'n progressie te meten.

Bij de meeste bodybuilders? Dus bij sommigen werkt het wel en bij jou niet ofzo? Dat je uitlegt wat je mening is, maakt het niet noodzakelijkerwijs de waarheid, he?

Ja. Best wel.

Hele quotes gebruiken, dat is minder misleidend. Ik heb gezegd 40-50%, dus niet 40% of lager. Het was eigenlijk vooral bedoeld als random voorbeeld dat iemand die aan de AAS zit weg kan komen met hele andere parameters dan een natty om te groeien of sterker te worden.

Leg eens uit dan hoe jij en "dat soort jongens" het doen. En kom dan niet met het voorbeeldje van iedere keer opnieuw een paar dumbbelltjes uitproberen en maar kijken hoe dat gaat.

Waarom ook weer precies?

Meesten? Meeste gevallen? Heb je iets om dat te staven, of komt dit weer geheel uit de eigen ervaring van "jongens zoals jij"?

Trouwens wel leuk hoe je telkens die 1RM aanhaalt, terwijl ik aan het begin al aangaf dat je het als een beginpunt gebruikt en van daaruit verder werkt. Maar dat gedeelte heb je voor het gemak ook maar even weggelaten. Het is duidelijk dat je niet openstaat voor andere meningen of methoden, dat is prima, maar ga niet constant lopen doen of alles wat jij zegt maar de enige waarheid is.

Nogmaals beginnertje, ik probeer je uit te leggen hoe er doorgaans gewerkt wordt in het bodybuilden en een 1RM percentage omrekening.
Als je altijd werkt met 8 tot 12 reps en daarin sterker wordt gaat je 12RM omhoog echter gaat je 1RM meestal niet evenredig omhoog. De gemiddelde serieuze bodybuilder traint met zo'n 85% van zijn top en gewoonlijk op zo´n 10 - 12 reps. Bij 70% stijgt het aantal reps dus zomaar naar minimaal 25 reps. 5% omlaag is al 5 reps er bij.
De theorie dat je de meeste progressie zou maken op ca 75% is dan ook bullshit.

Er begint absoluut nagenoeg nooit ergens iemand in de fitness of het bodybuilden met een 1RM. HET IS BULLSHIT !!!
Reden, het boeit totaal niemand ene f**k wat 80% of 60% van zijn 1RM is.
Je begint gewoon met je setjes als beginner en later verhoog je de gewichten en binnen een paar trainingen weet je welke gewichten je op welke oefeningen pakt.

Ik had in een club een dikke 4000 leden met gezinspas, dus de hele familie mag trainen op de pas dus bezoekers aantal ongeveer 7000 in die club. En raad eens? Niemand met een spreadsheet, niemand die iets heeft met % van 1RM. De volgende club waar ik werkte, ruim 3700 leden en raad eens? weer niemand. Ow wacht ja er waren er 2 die iets van 5x5 gedoe deden en probeerden op een percentage van een 1RM te trainen.

Dus van de meer dan 12000 leden slechts 2 die iets deden met de theoretische percentages van hun 1RM. En de rest groeide gewoon prima of haalden prima hn doelen.

Het werken met percentages werkt voor mij wel prettig en zeker als ik kracht gericht train. Hoe dichter ik aan m'n natuurlijke limiet kom hoe moeilijker het wordt om progressie te maken. Het gebruiken van percentages is daarbij een handig hulpmiddel om m'n progressie te meten.

En wat heeft dat je gebracht op het podium? Of aan verbetering van je spiermassa? (niet negatief bedoeld, gewoon relevantie)

Nogmaals beginnertje, ik probeer je uit te leggen hoe er doorgaans gewerkt wordt in het bodybuilden en een 1RM percentage omrekening.
Als je altijd werkt met 8 tot 12 reps en daarin sterker wordt gaat je 12RM omhoog echter gaat je 1RM meestal niet evenredig omhoog. De gemiddelde serieuze bodybuilder traint met zo'n 85% van zijn top en gewoonlijk op zo´n 10 - 12 reps. Bij 70% stijgt het aantal reps dus zomaar naar minimaal 25 reps. 5% omlaag is al 5 reps er bij.
De theorie dat je de meeste progressie zou maken op ca 75% is dan ook bullshit.

Er begint absoluut nagenoeg nooit ergens iemand in de fitness of het bodybuilden met een 1RM. HET IS BULLSHIT !!!
Reden, het boeit totaal niemand ene f**k wat 80% of 60% van zijn 1RM is.
Je begint gewoon met je setjes als beginner en later verhoog je de gewichten en binnen een paar trainingen weet je welke gewichten je op welke oefeningen pakt.

Ik had in een club een dikke 4000 leden met gezinspas, dus de hele familie mag trainen op de pas dus bezoekers aantal ongeveer 7000 in die club. En raad eens? Niemand met een spreadsheet, niemand die iets heeft met % van 1RM. De volgende club waar ik werkte, ruim 3700 leden en raad eens? weer niemand. Ow wacht ja er waren er 2 die iets van 5x5 gedoe deden en probeerden op een percentage van een 1RM te trainen.

Dus van de meer dan 12000 leden slechts 2 die iets deden met de theoretische percentages van hun 1RM. En de rest groeide gewoon prima of haalden prima hn doelen.

Oh, ik ben in de ogen van de al 30 jaar optimaal trainende Martin natuurlijk inderdaad maar een armzalige beginner. Toch zie ik er op 42,5 jaar met 2 jaar trainen beter uit dan de gemiddelde gozer die al jaren aankloot op de sportschool en ben ik een stuk sterker.

4000 leden, waarvan de meesten een idioot schema van de sportschool volgen of een beetje staan te sjokken op een loopband en waarvan het gros na een paar keer al niet meer op komen dagen, maar wel hun jaarlijkse contributie bleven betalen? Bedoel je die? Jezus, laat me niet lachen.

Maar ga maar lekker bijdehand lopen doen met je "beginnertje", staat je netjes, man. En 5x5 werkt voor de meesten waarschijnlijk een stuk beter dan de bro splits "met lekker intens knallen" die jij de meeste beginners hebt aangesmeerd op je sportscholen.

Veel spreadsheets?

Hahaha klopt echt helemaal.

Ik snap niet dat je gewoon die gewichten pakt en je setje uitvoert omdat die 75% van je 1RM is en je ergens hebt gelezen dat dat goed is.

Moet je ook nagaan dat % in absoluut gewicht een groter verschil gaan maken hoe meer je kan liften.

25 reps moderate weight vind ik 20x intenser dan 3 reps hoog gewicht benchen. Het is zooooo veel zwaarder voor je lichaam om te blijven gaan.

Dat ik nu kuur heeft daar niks mee te maken. Ik geloofde het vroeger ook niet, maar ik meen het als ik zeg dat de manier van trainen veel zwaarder is. 3 keer een hoog gewicht squatten en vervolgens een minuutje rusten is leuk, maar probeer maar een keertje 30 squats met 50% van je gewicht. Probeer maar een keertje 30 leg extensions. De pijn die je dan voelt, pure brandende spierpijn. Dat is intens. 10 reps met 75% is opwarming.

Ik bench bijvoorbeeld nooit meer dan 60kg. Maar dan doe ik wel 15x60 met dropset 15x40 bevoorbeeld. Dat is intens.

Ja. Best wel.

Waarom ook weer precies?

Ik zal je het eens even vertellen.

Wij nemen dumbbells, en beseffen na 4 reps dat we een veel te dikke nek hebben en we eigenlijk veeel te veel gewicht genomen hebben. Wij zijn nu eenmaal de koppigheid zelf dus doen we het onszelf aan telkens 2 extra reps te doen. Voor je het weet zit je aan 25 en voelt je chest als een kookplaat.

Dan zuipen we shakie, nemen we lekker een paar anaboluh en de volgende dag ben je ronnie coleman, met huidskleur enal.

Hahaha klopt echt helemaal.

Ik snap niet dat je gewoon die gewichten pakt en je setje uitvoert omdat die 75% van je 1RM is en je ergens hebt gelezen dat dat goed is.

Moet je ook nagaan dat % in absoluut gewicht een groter verschil gaan maken hoe meer je kan liften.

25 reps moderate weight vind ik 20x intenser dan 3 reps hoog gewicht benchen. Het is zooooo veel zwaarder voor je lichaam om te blijven gaan.

Dat ik nu kuur heeft daar niks mee te maken. Ik geloofde het vroeger ook niet, maar ik meen het als ik zeg dat de manier van trainen veel zwaarder is. 3 keer een hoog gewicht squatten en vervolgens een minuutje rusten is leuk, maar probeer maar een keertje 30 squats met 50% van je gewicht. Probeer maar een keertje 30 leg extensions. De pijn die je dan voelt, pure brandende spierpijn. Dat is intens. 10 reps met 75% is opwarming.

Ik bench bijvoorbeeld nooit meer dan 60kg. Maar dan doe ik wel 15x60 met dropset 15x40 bevoorbeeld. Dat is intens.

En moet jij AAS nemen om 30 squats op 50% van je lichaamsgewicht te kunnen maken? Die pomp ik er op mijn leeftijd zonder hulpmiddeltjes ook wel uit, haha! En ik kan wel lekker gaan benchen met 60 kg, maar veel resultaat in massa ga ik daarvan echt niet zien.

Bedoelde je dit soms met intens trainen voor "jongens zoals jullie", Martin? Ik hoop het niet voor jou.

I rest my case....ik ben klaar met deze belachelijke discussie.

En moet jij AAS nemen om 30 squats op 50% van je lichaamsgewicht te kunnen maken? Die pomp ik er op mijn leeftijd zonder hulpmiddeltjes ook wel uit, haha! En ik kan wel lekker gaan benchen met 60 kg, maar veel resultaat in massa ga ik daarvan echt niet zien.

Bedoelde je dit soms met intens trainen voor "jongens zoals jullie", Martin? Ik hoop het niet voor jou.

Van waar haal je dat lichaamsgewicht nu weer?

Ik ben trouwens stiekem obees dus ik squat zowieso al veel meer gewicht dan jij met 50% lichaamsgewicht alleen al.

Wij trainen niet met die pipogewichten die jij gebruikt.

Oh, ik ben in de ogen van de al 30 jaar optimaal trainende Martin natuurlijk inderdaad maar een armzalige beginner. Toch zie ik er op 42,5 jaar met 2 jaar trainen beter uit dan de gemiddelde gozer die al jaren aankloot op de sportschool en ben ik een stuk sterker.

4000 leden, waarvan de meesten een idioot schema van de sportschool volgen of een beetje staan te sjokken op een loopband en waarvan het gros na een paar keer al niet meer op komen dagen, maar wel hun jaarlijkse contributie bleven betalen? Bedoel je die? Jezus, laat me niet lachen.

Maar ga maar lekker bijdehand lopen doen met je "beginnertje", staat je netjes, man. En 5x5 werkt voor de meesten waarschijnlijk een stuk beter dan de bro splits "met lekker intens knallen" die jij de meeste beginners hebt aangesmeerd op je sportscholen.

Als je 42,5 jaar oud bent, gedraag je dan niet als een puber van 12,5 jaar oud. Zo stronteigenwijs.

Ik vertel je alleen hoe er gewerkt wordt nagenoeg overal. Meer niet.

Lees eens wat meer topics dan leer je ook hoe het meestal werkt in de fitness.

Zijn hele andere soorten intensiteit en hoe extremer je ze uitvoert hoe duidelijker dat verschil wordt. Dat je het uberhaupt wil vergelijken zegt me dat je de werkelijke intensiteit van 90%+ niet hebt ervaren.

Net als dat je met 10x 75% niet het extreme van dat percentage ervaart is dat met een keertje je comfy 3 rep max testen ook niet zo. Pak maar een periode 10-15 x 3 @ 90% + 2% per week. Dan ben ik pas benieuwd naar je vergelijking.

Of die extremen per percentage nodig zijn voor progressie en je niet hetzelfde kunt bereiken met een gemakkelijkere rep/set verdeling bij elk percentage, is een ander verhaal.

Zijn hele andere soorten intensiteit en hoe extremer je ze uitvoert hoe duidelijker dat verschil wordt. Dat je het uberhaupt wil vergelijken zegt me dat je de werkelijke intensiteit van 90%+ niet hebt ervaren.

Net als dat je met 10x 75% niet het extreme van dat percentage ervaart is dat met een keertje je comfy 3 rep max testen ook niet zo. Pak maar een periode 10-15 x 3 @ 90% + 2% per week. Dan ben ik pas benieuwd naar je vergelijking.

Of die extremen per percentage nodig zijn voor progressie en je niet hetzelfde kunt bereiken met een gemakkelijkere rep/set verdeling bij elk percentage, is een ander verhaal.

Nahhh we hoeven niks te vergelijken? Klopt het zijn allemaal heel andere soorten intensiteit(en zelfs andere soort progressie) en zelfs gewoon een andere sport of andere beleving en benadering van de sport..

Iedereen moet gewoon z'n eigen ding doen en met eigen ding bemoeien. Is handiger in discussies.

Nahhh we hoeven niks te vergelijken? Klopt het zijn allemaal heel andere soorten intensiteit(en zelfs andere soort progressie) en zelfs gewoon een andere sport of andere beleving en benadering van de sport..

Iedereen moet gewoon z'n eigen ding doen en met eigen ding bemoeien. Is handiger in discussies.
Oh was gericht op de vergelijking die @AnonyMass ervan maakte.

Yep, die vergelijkingen kloppen ook niet echt idd.
Begin van de discussie klopt verder wel wat AnonyMass aangeeft.
Wel dat intens trainen op een bro split ook werkt om voor het eerst opmerkelijk te groeien op een kuurtje. Maar daarmee past hij juist voorbeeldig in het punt waar hij om moest lachen.

Wel dat intens trainen op een bro split ook werkt om voor het eerst opmerkelijk te groeien op een kuurtje. Maar daarmee past hij juist voorbeeldig in het punt waar hij om moest lachen.

Ik moest ff terugzoeken, maar idd ik heb 'm.
Anyway, hahahahah een hoop offtopic gelul over niks en TS weet ws nog steeds niet wat ie moet doen.

Terug
Naar boven