Dit heb ik nu al veel keren uitgelegd, dat doet het dus niet. Dat werkt bij de meeste bodybuilders niet zo.
Veel spreadsheets?
Wat lul je nou telkens over lekker pompen op 40% of nog lager?
Je hebt totaal geen idee van de intensiteit die jongens als
@AnonyMass en ik en de veel andere bodybuilders hanteren. Ook niet als we zeggen iets lichtere gewichten te pakken.
Die rekenmethode van de 1RM is zo krom als een platte hoepel dus je hebt er geen reet aan als bodybuilder.
Als bodybuilder pak je gewoon een gewicht waarmee je net aan je reps kan maken en klaar, 4 sets door knallen en sterker worden.
Procenten van je 1RM daarvan is gebleken dat het voor de meesten geen reet uitmaakt en in de meeste gevallen gewoon niet werkt.
Als ik 6/8 reps moet maken op 70% tot 80% dan val ik halverwege in slaap omdat er geen intensiteit in zit Of ik moet steeds 2 tot 3 sets in 1 keer doortrekken. Dus werkt niet
70% is minimaal ongeveer 25 reps, dat is aerobic fitness.
Net zo goed als dat er bijvoorbeeld geen magisch aantal reps per set is, zal het % 1RM en de %-zones waarmee je de oefeningen/sets/reps ook geen heilige graal zijn.
Het 1RM en de daarop gebaseerde percentage-zones geven daarbij een aantal
richtlijnen, een kader/model om zaken in te kunnen plaatsen en een
startpunt voor je trainingen.
Dat jij met 70-80% 1RM best extreem veel reps per set meer in je oefeningen kunt maken dan gemiddeld, kan op verschillende manieren verklaard worden, maar heeft eigenlijk geen echt nut denk ik.
Voor jou geldt gewoon dat je dusdanig gewicht toevoegt dat je het voor jouw gewenste aantal sets/reps kunt doen, klaar!
Want hoe je het beestje ook noemt, uiteindelijk draait het bij het trainen op hypertrofie om maar een paar dingen:
- Met voldoende last/gewicht, het op 'intensieve' wijze genoeg spier-arbeid verrichten (uitgedrukt in set/reps e.d.)
- binnen een zo kort mogelijke tijd
- Dit progressief proberen op te voeren in de loop van de tijd.....
Los van een aantal details, is dat wel zo'n beetje hetgeen waar je naar moet streven.
Voor met name beginners roept dit wel onvermijdelijk een aantal vragen op, zoals wanneer spreken we van voldoende gewicht, wat is genoeg volume en hoe snel en met hoeveel gewicht moet ik progressief verhogen, hoe richt ik me meer op kracht etc.
Het % 1RM model KAN dus helpen om het antwoord op dit soort vragen te begrijpen, maar het zeker niet noodzakelijk (het is immers maar een model)
Voor pure bodybuilding is het ook helemaal geen noodzaak om met % 1RM te werken.
Als ik puur BB gerichte training zou doen, zou ik daar ook nauwelijks of geen gebruik van maken.
Het staat iedereen vrij om er mee te doen wat je er mee wilt doen of juist helemaal niet natuurlijk.
Persoonlijk vind ik 'losjes' werken met percentages 1RM handig als startpunt/richtlijn voor meer powerlifting/kracht gerichte trainingscycli, waarin technieken zoals 'ramping' en 'wave loading' centraal staan.
Het is in ieder geval niet zo dat ik voortdurend met een rekenmachine rondloop om exact 2,3% van mijn actuele 1RM aan iedere set toe te voegen of zoiets....
Mensen die eventueel denken dat dit ZO moet, begrijpen de functie van % RM als kader/model niet goed.
Het is belangrijk te beseffen dat het een
model is en géén
methode en ik denk daarom ook niet dat het goed is om er té veel aan op te hangen.