AndroidHealthClinic

5x5 ICF Bent over row

Fitt

Dutch Bodybuilder
Waardering
57
Lengte
1m70
Massa
74kg
Vetpercentage
13%
Heren,

Ik had vandaag een discussie met iemand in de gym hij zegt dat het dom is om na je deadlifts, rows te doen. Volgens het schema ICF 5x5 is dit de juiste volgorde. Hij was van mening dat je te weinig kracht hebt voor de bent over row omdat door je deadlifts je onderug al verzwakt is. Ook is hij van mening dat je bent over rows niet volgens het boekje moet doen dus op 45 graden. Maar veel minder dan 45 graden.
Klinkt mij een beetje als onzin in de oren maar ik hoor graag hoe jullie het doen. Ook kwam hij met een vage opmerking over squats, ik doe ze onder parallel zoals Arnold ze ook deed toen kreeg ik een heel verhaal over dat ieder lichaam anders is en dat je zo een hernia oploopt ? :rolleyes:???

Je kan nog een prima trainingsstimulus uit je bent over rows halen nadat je gedeadlift hebt. :)

Ieder lichaam is anders maar jij zou een hernia krijgen, klinkt logisch.
Doe wat voor jou het beste voelt.

Icf 5x5 is een goed en zeer vaak gebruikt programma, niets aantrekken van mensen die 'het beter weten'.
Normaal doe je toch military/standing press na je DL's en dan pas BOR? Dan zit er al minstens 10min tussen de twee.

Dan kunnen alle mensen die hun rugtraining beginnen met deadlift maar beter stoppen. Want de rest van hun rug zullen ze niet meer trainen doordat ze te weinig kracht hebben door deadlifts.

Ik doe altijd deadlifts en squats op het einde van mijn training, juist omdat ze er zo inhakken.
Mij bevalt het prima, probeer het eens een paar weken zou ik zeggen.

---------- Toegevoegd om 16:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:02 ----------

Icf 5x5 is een goed en zeer vaak gebruikt programma, niets aantrekken van mensen die 'het beter weten'.
Normaal doe je toch military/standing press na je DL's en dan pas BOR? Dan zit er al minstens 10min tussen de twee.

Zeer goed? Gewoon de zoveelste hype, beetje zwaar compounds pompen met wat assistence erbij, niets nieuws onder de zon.

Zeer goed? Gewoon de zoveelste hype, beetje zwaar compounds pompen met wat assistence erbij, niets nieuws onder de zon.

Het is niet zozeer een hype, alleen de naam misschien. Het concept is, zoals je al zei, al lange tijd bekend en werkt goed: 'zeer goed' kan je dus opzich wel gebruiken.

Anyway,on topic: natuurlijk zullen je zware deadlifts effect hebben op je bent-over-row. De volgorde deadlift-bent-over-row voelde voor mij fijner omdat ik het gevoel had net iets dieper te kunnen gaan met mijn lats tijdens de bent-over-row. Fijne extra stimulus.

Een bent-over-row onder een hoek van minder dan 45 graden gaat veel te veel richting shrugs. Leuk advies van hem, maar niet de spiergroep die je dan zoekt :D

Je zou pendlay rows kunnen overwegen als je merkt dat je onderrug verzwakt is na deadlifts.

Hij bedoelt vast Yates Rows. Sommigen zweren erbij, anderen niet...

Laatst bewerkt:
Volgende keer gewoon zeggen dat ie zijn bek moet houden.

houd je bek HOUD JE BEK

• Topic Starter Topic Starter
Haha, nam hem zoiezo al niet heel serieus aangezien hij er als een kilo knaller uitzag. Maar ik denk dat hij ind. Yate rows rows bedoelt.

elleboog op ze neus

Ik wissel het om de 4 weken deadliften aan het begin van me schema en 4 weken erna aan het eind.

Zit wel veel verschil in, maar luisteren naar zo iemand dan ben ik er vaak al snel klaar mee !

Ik kan me er wel wat bij voorstellen, eerst je erector spinea flink belasten met DL en dan nog eens met de barbell BOR.

Imo kan je ipv barbell BOR veel beter de one arm dumbbell BOR doen. Sowieso en zeker na deadlift.

Of gewoon pendlay rows. Zeer ondergewaardeerde oefening. One arm dumbell rows zijn een prima oefening maar ik zie ze meer als assistence. In een krachtschema als 5x5 SL of ICF (komt allemaal op hetzelfde neer) moet toch wel een barbell row zitten die je wekelijks kan verzwaren. Die dumbell rows zou ik toevoegen voor wat extra volume.

ICF houdt ook al rekening met dat je al squats en deadlifts hebt gedaan.

Je moet namelijk bij Bent over Row 10% van het gewicht eraf halen volgens het programma. Daarnaast zit er nog MP 5x5 tussen

Als het dan nog niet lukt > pendlay rows

Als ik me niet vergis zien Rippetoe en die gast van stronglifts de "pendlay row" als de enige juiste vorm van barbell row. Elke rep terug op de grond dus. Als die het hebben over een barbell row bedoelen ze dus niet de uitvoering die meestal gedaan wordt: torso boven horizontaal en waarbij de grond niet wordt geraakt na elke rep. Weet niet welke uitvoering Blaha aanhoudt maar aangezien ICF zo'n beetje voortborduurt op deze 2 schema's....

Ik kan me er wel wat bij voorstellen, eerst je erector spinea flink belasten met DL en dan nog eens met de barbell BOR.

Imo kan je ipv barbell BOR veel beter de one arm dumbbell BOR doen. Sowieso en zeker na deadlift.

+1

alle rows belasten de erector , zou in een FB template dus ook voor de one arm db row gaan of chest supported row .

ivm pendlay vs yates row was het niet zo dat hoe groter de hoek met de grond , hoe minder belastend voor de onderrug ? correct me if im wrong

Terug
Naar boven