Fitness Seller

5x5 stronglifts recovery time

Fitt

Dutch Bodybuilder
Waardering
57
Lengte
1m70
Massa
74kg
Vetpercentage
13%
Hallo DBB,

Even een vraag de betreft recovery time, doe nu 5x5 stronglifts.
Op de site van 5x5 stronglifts staat dat je na een training de volgende dag moet rusten.
Zit nu op 115kg met m'n squats maar merk dat ik na een rust dag niet volledig hersteld ben.
Wat is wijsheid nog wat langer rusten of toch gewoon gaan trainen. ???

Bijvoorbaat dank!

ik zou gewoon 3 trainingen per week aanhouden

• Topic Starter Topic Starter
Hallo Meaantje, bedankt voor je reactie!

Kan je even toelichten, waarom ik die drie trainingsdagen moet aanhouden?
Normaal gesproken heb je 72 uur nodig om volledig te herstellen, als ik me niet vergis.
Is het dan niet beter, om langer rust te nemen?
Er is vast over dit schema nagedacht aangezien het door: Reg Park gemaakt is.
Maar ik begrijp niet echt waarom de rustperiode tussen de trainingen zo kort is, in het begin als je nog niet
zo zwaar traint dan is die een dag rust prima te doen. Maar naarmate het gewicht wat serieuzer begint te worden,
is naar mijn mening een rustdag te kort.

Bijvoorbaat dank!

het is ook niet de bedoeling dat je voor eeuwig stronglifts moet doen. Op een gegeven moment word het te zwaar (en ga je sets falen). Dan resetten en als het nogmaals gebeurd overschakelen naar een ander programma als madcow of texas method.

Hallo Fitt,

Ik doe ook 5x5 stronglifts. Als ik merk dat ik nog niet goed hersteld ben, dan squat ik wel 5x5 maar dan met 70% ongeveer. Dan ben ik twee dagen later weer genoeg hersteld om weer zwaar te gaan. Als je dicht tegen je max aanzit is het bijna niet te doen om om de dag max te squatten.
Om het leuk te maken doe ik soms 1x5 echt maxxen en dan de volgende training rustig aan. Altijd 5x5 went je lichaam ook aan.

1x5, 1 dag licht en 1 dag 5x5 waar doet me dat aan denken?

waarom switch je dan niet gewoon naar texas method?

Da's ongeveer hetzelfde systeem als bij SS naar Advanced Novice te gaan. Op een bepaald moment is de load gewoon te zwaar geworden om nog met 1 dag rust tussen de training toe te komen.
Het is niet altijd het geval dat je reps gaat missen om over te moeten stappen. Soms merk je gewoon dat je te vermoeid geraakt om op die manier te blijven doorgaan.
Het is niet altijd gemakkelijk om het ideale moment van overschakelen nar een meer gevorderd schema in te schatten.
In jouw geval zou ik er toch over beginnen na te denken.

Proficiat zou ik zeggen! :)

bij de texas method doe squat je maandag zwaar, woensdag licht/medium en vrijdag weer zwaar dus dat is een heel ander principe.

waar het inderdaad om draait is of je volgens rippetoe een novice, intermideate of een advanced lifter bent.
wat je daar voor moet tillen is niet zo interessant, maar het draait om de lengte van de cyclussen.

volgens rippetoe ben je een novice als je maandag gaat squatten een pr neer zet, vervolgens woensdag weer squat en weer een pr neer zet.

dit komt door je supercompensatie.

als je verder door traint gaat dit niet meer lukken.
dan kun je zoals bij de texas method een cyclus van een week neerzetten:

maandag 5x5
woensdag 4x5 licht
vrijdag 3x5 1x3(nieuwe gewicht voor maandag ) 1x 8( je gaf aan dat je af en toe een setje wilde maxen... je pakt hier elke week weer een stapje meer gewicht)

op die manier vergroot je jouw cyclus van 1 training naar een complete week, omdat je elke week je overload toepast.
als je advanced lifter bent kun je nog grotere cyclussen inbouwen
dit is het essentiële verschil tussen stronglifts en texas methode... in dit geval dan.

(persoonlijk merkte ik dat ik door het volume van mijn training omlaag te doen toch nog als novice gains kon blijven maken... zou wel meer volume willen pakken maar waarom zou je dat doen als je met minder harder voor uit komt?)

bij de texas method doe squat je maandag zwaar, woensdag licht/medium en vrijdag weer zwaar dus dat is een heel ander principe.
Een heel anders principe dan hoe hij nu traint of dan Advanced Novice? Advanced Novice is ook 3x squatten in de week waarvan de middenste een lichte squat (2*5 @ 80% 5RM) is.

bij de stronglifts die ik tegen kwam was het 3x per week zonder lichte woensdag, had jou stukje niet zo goed gelezen, komt wel op het zelfde neer dus je cyclus verlengen van 1 training naar bijvoorbeeld een week.

heb zelf mijn cyclus verlengt naar 2 trainingsdagen dus( 4 dagen eigenlijk) zit er nog net tussen in.

als je een kwartier over hebt zou ik dit filmpje even checken : http://www.powerliftingtowin.com/powerlifting-training-organization/

maakt een boel duidelijk als je vast zit.

ook heeft hij een heleboel schema's gereviewd waar bij hij de voor en nadelen geeft.

Ja, bij stronglifts is het inderdaad elke training zwaar gaan.
Maar ik stelde voor om Advanced Novice te proberen. Dat lijkt op Texas Method. En ik kan niet helemaal uit je reactie opmaken of je het over SL had of over AN.
Maar je had het dus over SL t.o.v. Texas. Dan zijn we het eens dat het principe anders is. :)

Denk dat ik ook bijna eens ga moeten overschakelen voor men squats en eventueel deadlift.
Met stronglifts in een rechte lijn naar 152.5 squat kunnen gaan zonder failen maar het is bijna niet te doen om het te houden met een dag rust er maar tussen.

Ga eens moeten zien wat er allemaal is, zie dat hier texas method en madcow gepasseerd zijn en er er is ook 5/3/1 etc.
Zal veel lezen worden en deloaden en men form terug volledig inorde zetten.

5 3 1 zou ik pas doen als je echt niet meer makkelijk gained. Als jij uit stronglifts komt kan je beter texas method doen als die stronglifts van jou lijkt op starting strength. ( ga zelf aangepaste vorm doen zonder cleans etc. en meer focus op banken dan op pressen)

Niet pussyen, meer eten en gewoon je sets maken

152,5 squat is echt geen ding om ss of zo vaarwel te zeggen

Dus wat zouden jullie aanraden de Texas methode of madcow ?

texas method en dan de powercleans vervangen door deadlift variant (lichte op maandag) en wat rows bijvoegen

wat ik persoonlijk nog niet van plan ben is minder dan 2 keer banken dus ik wissel (nog niet) tussen press week en bank week.

---------- Toegevoegd om 17:15 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:14 ----------

vind stronglifts 5x5 veel te veel man beter starting strength in den beginne (minder belastend maar op gegeven moment ook te zwaar) (althans de novice fase)

Ik zou het schema aanhouden totdat je uiteindelijk het gewicht niet haalt, dan wat terug in het gewicht en weer opbouwen. Linear schema is het.
Op zich kan je nog redelijk uit de voeten daar de gewichten die je gebruikt nog niet zo hoog zijn, maar na een tijdje zou ik over gaan naar een schema wat je voor langere tijd kan gebruiken.
Bijvoorbeeld Westside Barbell. Ben ik met jouw gewichten op begonnen en doe ik nog steeds.

In m'n sportschool heeft iemand me geadviseerd tijdelijk op massa te gaan trainen 3x8 hoe denken jullie hierover doe 5x5 sinds december nu.

Ik denk dat je gewoon moet doen wat meaantje al heeft aangekaart. Stronglifts of zo doen tot je faalt, dan reset je en ga je weer door tot je faalt of totdat de reps/sets lelijk worden. Dan afhankelijk van je progressie nog een keer resetten of bijvoorbeeld Texas Method gaan doen oid. Zelf zou ik zeer zeker geen WSB gaan doen en al helemaal niet 'op massa' te gaan trainen, dat is zulke onzin.

Diegene die je heeft geadviseerd op massa te gaan trainen zou ik ook uit m'n persoonlijke omgeving verwijderen, goedschiks of kwaadschiks.

Terug
Naar boven