Fitness Seller

6 dagen cyclus UB/LB

Alle setjes zelfde gewicht. Natuurlijk doe ik wel warming-up setjes waarmee ik opbouw naar bijvoorbeeld 90% RM. Maar die 5 sets bankdrukken bijvoorbeeld zijn allemaal op 90 % RM (aantal sets heb ik nu wel verlaagd naar 4). Ik doe bijna nooit maxen. Deed ik eerst zelfs een keer per week, maar daar schiet je echt niks mee op. Volgens mij kon mijn zenuwstelsel dat niet aan. Enigste wat ik ermee bereikte was dat ik mijn 1RM kwam te weten. Ik boekte er geen vooruitgang mee. Nu verhoog ik elke week de 4 compound oefeningen waarmee ik start met 1,25 of 2,5 kilo (wel zelfde reps, sets en rusttijd natuurlijk). Als ik de 5 reps dan een paar keer niet haal, ga ik dingen veranderen (bijvoorbeeld een periode wat minder gewicht en meer reps). Ik doe nu ongeveer 1 keer per 2-3 maanden maxen, om te kijken wat mijn 1RM is. Dan bouw ik natuurlijk wel tot mijn 1RM, maar dat lijkt me logisch.

Oh, misschien moet ik dit dan ook maar even proberen. Ik heb nu een week mijn iets aangepast UB/LB gedaan, maar deed telkens 1 warmup setje, en dan ging ik per set in gewicht naar boven. Weet mijn 1RM niet van elke oefening dus misschien daar even op testen aankomende week. Ik veronderstel dat het gewoon opbouwen is in setjes tot je uiteindelijk de 1RM vindt per oefening? Eenmaal dit vast staat ga ik volgens mij ook werken met de %RM (eventueel wat kleine aanpassingen). Ik zie me persoonlijk geen 5 reps doen in barbell bench press met mijn 90% rep max. Maar dat test ik wel uit :)

• Topic Starter Topic Starter
Oh, misschien moet ik dit dan ook maar even proberen. Ik heb nu een week mijn iets aangepast UB/LB gedaan, maar deed telkens 1 warmup setje, en dan ging ik per set in gewicht naar boven. Weet mijn 1RM niet van elke oefening dus misschien daar even op testen aankomende week. Ik veronderstel dat het gewoon opbouwen is in setjes tot je uiteindelijk de 1RM vindt per oefening? Eenmaal dit vast staat ga ik volgens mij ook werken met de %RM (eventueel wat kleine aanpassingen). Ik zie me persoonlijk geen 5 reps doen in barbell bench press met mijn 90% rep max. Maar dat test ik wel uit :)

Nee klopt die 90% zal wel iets lager zijn. Maar die %rm is leuk om te weten, maar hoef je niet teveel mee bezig te zijn. Gewoon ff uitvinden met welk gewicht jij 5 herhalingen kunt maken voor een bepaald aantal setjes. Daarna proberen elke week het gewicht wat te verhogen. Ik zelf houd hiervoor een log bij. Als je merkt dat je op een gegeven moment geen vooruitgang meer boekt, ga je variabelen veranderen. Dus bijvoorbeeld reps omhoog, tut verhogen of zelfs de oefening veranderen. Als bijvoorbeeld je zwakke punt bij de deadlift/squat onderin ligt, kun je die oefening veranderen in deficit deaflifts of pause squats om dit punt te verbeteren.

Nee klopt die 90% zal wel iets lager zijn. Maar die %rm is leuk om te weten, maar hoef je niet teveel mee bezig te zijn. Gewoon ff uitvinden met welk gewicht jij 5 herhalingen kunt maken voor een bepaald aantal setjes. Daarna proberen elke week het gewicht wat te verhogen. Ik zelf houd hiervoor een log bij. Als je merkt dat je op een gegeven moment geen vooruitgang meer boekt, ga je variabelen veranderen. Dus bijvoorbeeld reps omhoog, tut verhogen of zelfs de oefening veranderen. Als bijvoorbeeld je zwakke punt bij de deadlift/squat onderin ligt, kun je die oefening veranderen in deficit deaflifts of pause squats om dit punt te verbeteren.

Ik versta het, bedankt voor het antwoord!
Vandaag even mijn maxen gezocht in bepaalde oefeningen;

Flat barbell bench press: 100kg x 1
Deadlift: 130kg x 1
Incline dumbell bench press: 32 x 1 (zou normaal iets hoger moeten maar lukte vandaag maar niet :p)

Tof om eens zo te trainen, maar heel snel weer terug naar het echte trainen :D

• Topic Starter Topic Starter
Ik versta het, bedankt voor het antwoord!
Vandaag even mijn maxen gezocht in bepaalde oefeningen;

Flat barbell bench press: 100kg x 1
Deadlift: 130kg x 1
Incline dumbell bench press: 32 x 1 (zou normaal iets hoger moeten maar lukte vandaag maar niet :p)

Tof om eens zo te trainen, maar heel snel weer terug naar het echte trainen :D

Binnen no time wordt dat 150 kilo bench press en 200 kilo deadlift met dit schema :p

Terug
Naar boven