Klopt ze hebben niets intrinsiek met elkaar te maken, en niks met juistheid te maken.
Extrinsiek hebben ze wel wat met elkaar te maken, zoals ik aangaf.
Nee, want jij verbindt de 2 alsof je van de een iets aan de andere kan afleiden. Dat is niet het geval.
Wat de twee gemeen hebben is dat ze beide begrippen uit de psychologie zijn, en dus beide vanuit wetenschappelijke zin benadert kunnen worden. Ik vind de wetenschappelijke staving achter EQ gebrekkig, en ik heb ze moeten bestuderen. Het is veeeeeeel subjectiever en situationeler dan IQ, wat het vrijwel nutteloos maakt.
En juistheid is een abstract begrip.
Nope, ik kan juistheid als een correcte weergave van de werkelijkheid definieren. Dus helemaal niet abstract.
islam geeft vorm aan juistheid en onjuistheid.
Heeft niks met vormtheorie te maken, de islam heeft gewoon als basisassumptie dat de quran juist is, net zoals quasi elk ander geloof. En ze kunnen niet allemaal juist zijn, want er zijn teveel tegenstrijdigheden.
Try to understand the self....
Zal je niet in de quran doen, wel moderne antropologie.
Before you claim understanding over others.
Je moet niet iemand anders begrijpen om hun claims over de realiteit te kunnen analyseren. Verschillende vakgebieden in de filosofie.
---------- Toegevoegd om 20:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:38 ----------
Er zijn meerdere waarheden.
Heb ik je zus doodgeschoten? Nee, waarheid.
Heb ik je zus doodgestoken? Nee, 2de waarheid.
Heb ik je zus doodgepoept? Ja, 3de waarheid.
Onzin, want gaat niet over dezelfde stelling. Truth pluralism gaat hier niet over.
---------- Toegevoegd om 20:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:40 ----------
[/COLOR]
Wat er feitelijk is gebeurd is niet relatief..[/B]
afhankelijk van definities.
In principe kunnen wij alleen over de fenomenologie van het gebeuren praten. Zelfs als jij over de islam praat, want je kent de quran enkel door erover te horen of het te lezen.
En gezien jij niet weet of de shaitan jouw observatie verstoord, kun jij niet absoluut weten wat er in de quran staat.
Dus als je de quran als absolute waarheid veronderstelt, kun jij deze absolute waarheden nooit absoluut weten.
Dat is het ironische als gelovigen over absolute waarheid praten, ze hebben net hetzelfde probleem van empiristen maar snappen het alleen niet of claimen god helps me als nieuwe assumptie die ze niet absoluut kunnen weten. Je kan niet over hard solipsisme heen. En eens je die basisassumptie van empirisme aanvaardt, heb je het ook gescheten.
Sommige apologen snappen dit wel en gaan de "properly basic belief"-kant op.