XXL Nutrition

Ademhaling

• Topic Starter Topic Starter
Ik snap wat je bedoelt, ga er toch maar vanaf stappen.
Hoe kan je je core tight houden zonder je ademhaling in te houden.

Door middel van het aanspannen van de buikspieren?

Zijn er ook mensen die de methode gebruiken van tijdens het zakken inademen en uitademen met de inspanning.
En dan met oefeningen zoals deadlift, squatten etc.?

Ik snap wat je bedoelt, ga er toch maar vanaf stappen.
Hoe kan je je core tight houden zonder je ademhaling in te houden.

Door middel van het aanspannen van de buikspieren?

Zijn er ook mensen die de methode gebruiken van tijdens het zakken inademen en uitademen met de inspanning.
En dan met oefeningen zoals deadlift, squatten etc.?

Ja je kan je buikspieren aanspannen, maar hoe voel jij je als je inademt, buikspieren aanspant en langzaam uiteindemt terwijl je je buikspieren aan blijft spannen, als je gewoon staat? Hoe zal je je dan voelen als je zwaar lift?

Ja je kan je buikspieren aanspannen, maar hoe voel jij je als je inademt, buikspieren aanspant en langzaam uiteindemt terwijl je je buikspieren aan blijft spannen, als je gewoon staat? Hoe zal je je dan voelen als je zwaar lift?

Je kan toch je buikspieren aanspannen, pressen en bij het zakken je core wat ontspannen.
Tjah, ik weet het ook allemaal niet meer, wat ik wel weet is wat ik heb gehoord en gezien dat de techniek mijn toch wel vraagtekens bezorgt.

Als ik naar mijn natuurlijk ademhaling kijk is het met kracht zetten rustig uitblazen en met zakken inademen.

Je kan toch je buikspieren aanspannen, pressen en bij het zakken je core wat ontspannen.
Tjah, ik weet het ook allemaal niet meer, wat ik wel weet is wat ik heb gehoord en gezien dat de techniek mijn toch wel vraagtekens bezorgt.

Als ik naar mijn natuurlijk ademhaling kijk is het met kracht zetten rustig uitblazen en met zakken inademen.

Probeer het eens, zou ik zeggen. Zo kan je verschillende dingen afwegen. Sommige ademen wel uit tijdens krachtzetten, op het laatste moment, maar houden hun core strak.

Probeer het eens, zou ik zeggen. Zo kan je verschillende dingen afwegen. Sommige ademen wel uit tijdens krachtzetten, op het laatste moment, maar houden hun core strak.

Dat lukt mij wel core strak houden en uitblazen, blaas ook niet keihard uit, het is meer sissend lucht laten gaan.
Gaat mij vooral om het inademen, dus tijdens het zakken met squat/deadlift en mp, (bench) of dit oke is.

Laatst bewerkt:
Dat lukt mij wel core strak houden en uitblazen, blaas ook niet keihard uit, het is meer sissend lucht laten gaan.
Gaat mij vooral om het inademen, dus tijdens het zakken met squat/deadlift en mp, (bench) of dit oke is.

Dus dan adem je gewoon normaal voordat je lift en tijdens de lift (begin) dan ga je inademen?
Neem je dan een diepe adem in? Want als je een diepe adem in neemt, dan beweegt je buik en indirect je rug ook. Met gewicht op je rug of je lift met je rug, is dat toch niet slim?

Probeer het eens uit met trainen zelf ;)

Nee, we begrijpen mekaar niet :-)

Hoe ik het nu doe, de valsalva methode:

- Met squat zet ik mijzelf klaar, stang+gewichten in nek, dan haal ik een diepe adem en hou ik de hele rep mijn adem vast totdat ik weer bovenin ben.
- Met deadlift span ik mijn core aan, haal diep adem en boven in blaas ik uit en haal weer diepe adem en hou dat de hele rep vast totdat ik weer bovenin ben. etc.

Hoe ik het wil gaan doen, traditionele manier:

- Met squat, inademen tijdens het zakken/ rug recht, core beneden goed aanspannen en dan rustig uitblazen tijdens het omhoogkomen.
- Deadlift, beneden core aanspannen, diepe adem en dan tijdens omhoog komen rustig uitademen. Tijdens het zakken inademen.

---------- Toegevoegd om 15:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:19 ----------

Dus dan adem je gewoon normaal voordat je lift en tijdens de lift (begin) dan ga je inademen?
Neem je dan een diepe adem in? Want als je een diepe adem in neemt, dan beweegt je buik en indirect je rug ook. Met gewicht op je rug of je lift met je rug, is dat toch niet slim?

Probeer het eens uit met trainen zelf ;)

Tijdens de krachtinspanning uitademen en tijdens het beneden komen inademen.

Je laatste zin dat zeg ik. Jij ademt dus in TIJDENS het begin van de lift in plaats van voor de lift. Hierover was dus de vraag, neem je dan een diepe hap adem of langzaamaan?

Probeer het uit, hoe je het wilt doen. Ikzelf let er niet zo erg op maar als ik tijdens het einde van de lift (kracht gedeelte dus) langzaam uitadem en toch mijn core strak hou, zal mijn lift er niet zo netjes uitzien denk ik, maar ik zal er eens op letten.

Je core aanspannen tijdens een zware lift is een natuurlijke reflex van je lichaam om je ruggegraad te beschermen dus er van afstappen zo als je zegt is onmogelijk.

Zelf als je zit te poepen doe je het dus begint eerst daar maar te proberen om er van af te stappen.

Je laatste zin dat zeg ik. Jij ademt dus in TIJDENS het begin van de lift in plaats van voor de lift. Hierover was dus de vraag, neem je dan een diepe hap adem of langzaamaan?

Met deadlift begin ik met een ademhaling als ik in de deadlift positie sta, tijdens het omhoog komen blaas ik rustig uit.
Dan tijdens het zakken neem ik weer langzaam lucht in. Totdat ik weer omhoog kom, dan heb ik mijn core weer straks en blaas ik uit.

- Breathe in at the top or while going down, and exhale as you push up (same for any exercise). Dus voor deadlift, mp, bench etc.
- I unrack and step back into place, then I take a deep breath as I start going down. I blow out as hard as I can right at the bottom of the lift. Once back at the top I take 3 real quick in and outs, then I go for another rep. This is heavy lifting not regular old touch and go squatting. For that just inhale on the way down, exhale on the way up.

Zo wil ik het gaan doen, ipv de hele rep je adem vasthouden.

---------- Toegevoegd om 15:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:49 ----------

Je core aanspannen tijdens een zware lift is een natuurlijke reflex van je lichaam om je ruggegraad te beschermen dus er van afstappen zo als je zegt is onmogelijk.

Zelf als je zit te poepen doe je het dus begint eerst daar maar te proberen om er van af te stappen.

Je begrijpt me niet ...
Ik snap wat je bedoelt, alleen een poepje laten is wat anders als met 150kg squatten of deadliften en dat meerdere reps achter mekaar.

Laatst bewerkt:
Begrijp je prima. Rustig in en uit ademen is bij een reprange van 8-12 (60-75 procent van 1RM misschien te doen maar bij 4-6 (75-85procent van je 1RM) wordt het gevaarlijk en jij doet als of je een keus heb.

Laatst bewerkt:
- Als ik benchpress en uitstoot, blaas ik bovenin uit en bovenin haal ik ook weer een diepe adem
- Vervolgens ademhaling in met zakken en uitstoten, waardoor ik mijn core op spanning hou, totdat ik weer boven in ben.
- Dan blaas ik uit en adem in.

Dit is de juiste manier. Ik heb hierbij nooit de klachten die jij noemt.

Een herhaling op de deadlift begint en eindigt trouwens op de grond.

Met deadlift begin ik met een ademhaling als ik in de deadlift positie sta, tijdens het omhoog komen blaas ik rustig uit.
Dan tijdens het zakken neem ik weer langzaam lucht in. Totdat ik weer omhoog kom, dan heb ik mijn core weer straks en blaas ik uit.

- Breathe in at the top or while going down, and exhale as you push up (same for any exercise). Dus voor deadlift, mp, bench etc.
- I unrack and step back into place, then I take a deep breath as I start going down. I blow out as hard as I can right at the bottom of the lift. Once back at the top I take 3 real quick in and outs, then I go for another rep. This is heavy lifting not regular old touch and go squatting. For that just inhale on the way down, exhale on the way up.

---------- Toegevoegd om 15:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:49 ----------

Je begrijpt me niet ...
Ik snap wat je bedoelt, alleen een poepje laten is wat anders als met 150kg squatten of deadliften en dat meerdere reps achter mekaar.

Je ademhalen klinkt onlogisch, maar zoals ik al zei zou ik er voor mezelf ook even op moeten letten.
Deadlift is niet ''adem in bovenin'' maar ''adem in aan het begin van de lift''.

Als ik met squat, zoals beschreven,diep ademhaal voor ik lift, en zo hard mogelijk uitadem als ik beneden ben, krijg ik hem waarschijnlijk niet meer omhoog + als ik bovenin 3 keer snel in en uit adem heb ik directe hyperventilatie en kan ik een succesvolle volgende lift wel vergeten als ik dit 5x doe..

Je ademhalen klinkt onlogisch, maar zoals ik al zei zou ik er voor mezelf ook even op moeten letten.
Deadlift is niet ''adem in bovenin'' maar ''adem in aan het begin van de lift''.

Als ik me squat, zoals beschreven,diep ademhaal voor ik lift en zo hard mogelijk uitadem als ik beneden ben, krijg ik hem waarschijnlijk niet meer omhoog + als ik bovenin 3 keer snel in en uit adem heb ik directe hyperventilatie en kan ik een succesvolle volgende lift wel vergeten als ik dit 5x doe..

Ben ik nou gek of ligt het aan mij.

- Deadlift adem ik IN voor dat ik de lift maak vanaf de grond, op het moment dat ik omhoog kom ( krachtzet ) blaas ik lichtjes uit.
- Vervolgens tijdens het zakken adem ik lichtjes uit en beneden zet ik weer spanning, hap adem en blaas met de spanning op mijn core licht uit tijdens het omhoog komen.

- Met squat begin ik staand halter in de nek gewichten, dan ga ik naar beneden en haal ik gelijdelijk adem.
- Beneden zet ik spanning op mijn core en buik kom ik omhoog en tegelijkertijd blaas ik lichtjes uit.

Jij omschrijft het toch echt wat anders.

Laatst bewerkt:
Ben ik nou gek of ligt het aan mij.

- Deadlift adem ik IN voor dat ik de lift maak vanaf de grond, op het moment dat ik omhoog kom ( krachtzet ) blaas ik lichtjes uit.
- Vervolgens tijdens het zakken adem ik lichtjes uit en beneden zet ik weer spanning, hap adem en blaas ik licht uit tijdens het omhoog komen.

- Met squat adem ik bovenin met de eerste rep en adem uit tijdens het beneden gaan.
- Beneden adem ik in bij de squat en vervolgens met de spanning op mijn core en buik kom ik omhoog en tegelijkertijd blaas ik lichtjes uit.

Jij omschrijft het toch echt wat anders.

Dit komt uit jouw post:

Origineel gepost door richard1234 Bekijk Post

Ik vertaal letterlijk de engelse tekst:

- Adem in aan de bovenkant of tijdens het naar beneden gaan, adem uit als je naar boven gaat.
- Ik pak de bar en stap naar achter naar de plek, dan neem ik een diepe hap lucht op het moment dat ik naar beneden ga. Ik adem zo hard als ik kan uit, aan de onderkant van de lift. Als ik weer bovenaan ben, neem ik 3 snelle happen lucht in en uit, dan ga ik voor de volgende rep.'

Wat ik zei:

Als ik me squat, zoals beschreven,diep ademhaal voor ik lift en zo hard mogelijk uitadem als ik beneden ben, krijg ik hem waarschijnlijk niet meer omhoog + als ik bovenin 3 keer snel in en uit adem heb ik directe hyperventilatie en kan ik een succesvolle volgende lift wel vergeten als ik dit 5x doe..

Wat ik dus zeg:

- Adem diep in voor ik lift en zo hard mogelijk uit als je beneden bent. Dan bovenin 3 snelle happen lucht in en uit.

Ik zeg hetzelfde wat jij zegt, alleen dan in het Nederlands.

JOUW tekst (het beneden bij de squat weer adem innemen) is anders dan de Engelse tekst (uitademen onderin en dan naar boven..).

sigh

Dit komt uit jouw post:
JOUW tekst (het beneden bij de squat weer adem innemen) is anders dan de Engelse tekst (uitademen onderin en dan naar boven..).

Ja precies, dus de ademhaling die ik inadem tijdens het beneden komen, pers ik er weer uit met het omhoog komen. Dus ik haal niet pas beneden weer adem, maar tijdens het beneden gaan.
Dan zet ik mijn lichaam op spanning, zet mijn core goed vast en blaas rustig uit als ik omhoog kom.

Zet je pas je lichaam op spanning als je beneden bent, of eerder al?

Probeer het uit, niemand kan het van deze afstand beoordelen, het lijkt mij gewoon wat onlogisch om dit te doen met zware lifts.

Het is niet dat ik het wiel opnieuw uit vind?

Breathe in at the top or while going down, and exhale as you push up (same for any exercise)

Dat is hoe ik het wil gaan doen, dit is een methode die toch wereldwijd word gebruikt.
Ook met de compound oefeningen.

Terug
Naar boven