Fitness Seller

Ademhaling

Imo kan ieder "gezond" persoon de Vasalva toepassen

• Topic Starter Topic Starter

Het is toch ook geen ontkomen aan lijkt mij, met lifts zoals squat/deadlift en bp.
Ik merk het ook al met chinups dat het heel kort even vast hou tot over het zwaarste punt.

---------- Toegevoegd om 18:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:31 ----------

Gewoon zoals hier staat:

....................................

Ik heb het gelezen.

Het maakt nog wel een verschil hoelang je de valsalva toepast en hoe.

Er zijn dus powerlifters en dan komen we op mijn punt terecht.
Die het voorbeeld van powerlifters en het systeem van rippetoe volgen, dus de hele rep de adem inhouden.

Wat ik dus doe is niet wat powerlifters vaak doen, wat rippetoe zegt of het filmpje in de openings post.
Ik pas het zelf maar een enkele seconde toe en met sommige oefeningen helemaal niet.

Dus de intensiviteit, hoelang en wanneer je het toepast zit wel verschil tussen.
Het gedeeltelijk toepassen of het volledig toepassen.

---------- Toegevoegd om 21:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:35 ----------

Ik vraag mij wel af wat voor invloed deze techniek heeft op lange termijn.
Het af en toe uitvoeren van de Vasalva buiten het krachttraining is onvermijdelijk.

Niezen, zware kast verplaatsen etc.

Maar moedwillig week in en week uit, meerdere oefeningen, herhalingen, zwaar gewicht met toepassing van de Vasalva, dat vraag ik mij dan af.
Wat voor invloed zal dat hebben op de gezondheid en eventuele risico`s?

Laatst bewerkt:
Tuurlijk maakt dat een verschil, ik legde alleen uit hoe de methode werkte (want daar vroeg je naar).

Er zijn maar weinig mensen die echt gezondheidsklachten hebben van deze methode.
Zoals ik eerder al zei: er raken meerdere mensen gewond/geblesseerd/gaan dood, door uberhaupt te liften..

Mental masturbation. Het gaat erom dat het gewicht van boven naar beneden gaat.

---------- Toegevoegd om 23:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:32 ----------

Gewoon zoals hier staat: 1. Inhale Before or During the Negative. Start by inhaling before or during the negative repetition. After youre done inhaling, hold your breath in. Complete the negative repetition. 2. Exhale Against Closed Glottis at Start of the Positive. As you initiate the positive repetition, exhale against your closed glottis The glottis is a structure in the windpipe that allows air to pass when open, and prevents air from passing when closed. If done correctly, your gut should be pushed out with your abs tightly contracted. - How & Why It Works. When the air cant escape, the result is elevated intra-abdominal and intra-thoracic pressure, which fills the abdominal and thoracic cavities. These pressure-filled cavities insulate, and therefore reduces the load on, the lumbar (lower) and thoracic (middle) spine. In other words, youre able to keep your spine straight and safe. Plus, the built up pressure enables increased power output on the positive rep to help get you through the sticking point. 3. Exhale After Sticking Point & Complete the Positive. You can finally breathe out once you get past the most difficult part of the positive repetition. Breathe however youd like now; deep breaths, short breaths, whatever you gotta do to get that oxygen circulating (this technique isnt just about holding your breath the whole time, ya know). Proceed to finish the repetition. 4. Repeat. Repeat the process for the remaining repetitions in your set. Simpele vertaling; 1. Haal diep adem voordat je begint met je negatieve rep (bijv squat, voordat je naar beneden gaat) of tijdens je negatieve rep. 2. Voordat je aan je negatieve rep begint (bij squat, voordat je omhoog gaat) adem 'uit' tegen een gesloten strottenklep 3. Je doet je negatieve rep en je ademt uit als je over je zwaarste stukje heen bent. Dan kan je gewoon ademhalen. 4. Doe het opnieuw voor je volgende rep.

Na dit alles ben ik al gestart aan m'n tweede set.

---------- Toegevoegd om 23:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:36 ----------

Tuurlijk maakt dat een verschil, ik legde alleen uit hoe de methode werkte (want daar vroeg je naar). Er zijn maar weinig mensen die echt gezondheidsklachten hebben van deze methode. Zoals ik eerder al zei: er raken meerdere mensen gewond/geblesseerd/gaan dood, door uberhaupt te liften..

Dan?

---------- Toegevoegd om 23:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:37 ----------

Had ook zo'n gozer in de gym die vond dat m'n ademhaling niet goed was en als ik dat aan zou passen hij mij verzekerde dat ik meer zou liften.

1x gedaan heel m'n ritme naar de klote.

Mental masturbation. Het gaat erom dat het gewicht van boven naar beneden gaat.

---------- Toegevoegd om 23:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:32 ----------

Na dit alles ben ik al gestart aan m'n tweede set.

---------- Toegevoegd om 23:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:36 ----------

Dan?

---------- Toegevoegd om 23:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:37 ----------

Had ook zo'n gozer in de gym die vond dat m'n ademhaling niet goed was en als ik dat aan zou passen hij mij verzekerde dat ik meer zou liften.

1x gedaan heel m'n ritme naar de klote.

Dan die methode..lees dan ook alles :roflol:

Ik hou me adem in de gehele 8 reps. Ik blijf dan tight en heb het gevoel dat alles lichter is.
Heeft dit ook gevolgen voor me gezondheid?

Als je die 8 reps binnen je normale ademhalingspatroon uitvoer niet. Als je de 8 reps langzaam uitvoer om een TUT van bv 80sec te halen kan de stang bij flauwte oncontroleerbaar neer storten.

8 Reps je adem inhalen word dan ook meestal alleen bij machines aangeraden.

Hoe gaat het nu met de ademhaling? Hoe doe je het nu en gaat dit goed?

Hoe gaat het nu met de ademhaling? Hoe doe je het nu en gaat dit goed?

Met squaten en deadlift niet echt goed.
Als ik bij de deadlift naar beneden gaan en dan ga inademen heb ik het gevoel dat mijn core niet vast genoeg staat.

Bij deadlift naar beneden om te gaan liften of als je net gelift hebt?

- Ik kom met deadlift dus in mijn start positie, adem in, zet mijn core vast en pull omhoog.
- Na het zwaarste punt tijdens het omhoog gaan blaas ik uit.
- Tijdens het beneden gaan adem ik rustig weer in ...
- Repeat ....

---------- Toegevoegd om 07:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:26 ----------

Bij deadlift naar beneden om te gaan liften of als je net gelift hebt?

Als ik net de lift heb gemaakt en ik moet van daaruit weer naar beneden.

Je kan dan denk ik beter, als je net hebt gelift, normaal ademen. Al hou ik wel de hele lift mn adem vrijwel helemaal in. Als ik rechtopsta is een deel van de lucht wel weg maar de lift is nog niet af dus houd ik nog wat vast om mijn core verder sterk te houden om de bar weer gecontroleerd naar beneden te krijgen

Je kan dan denk ik beter, als je net hebt gelift, normaal ademen. Al hou ik wel de hele lift mn adem vrijwel helemaal in. Als ik rechtopsta is een deel van de lucht wel weg maar de lift is nog niet af dus houd ik nog wat vast om mijn core verder sterk te houden om de bar weer gecontroleerd naar beneden te krijgen

Dat voelt voor mij absoluut niet fijn op die manier.
Om de hele rep zowat adem vast te houden.

Voelt het prettigst om bovenin uit te blazen en naar het beneden gaan te inademen.
Alleen dan loop ik tegen dat punt aan.

Okee maar hoe los je dit dan op? Je kan proberen bij het uitblazen je core aangespannen te houden, maar dan ben je langer boven dan nodig is

Okee maar hoe los je dit dan op? Je kan proberen bij het uitblazen je core aangespannen te houden, maar dan ben je langer boven dan nodig is

Tijdens het rustig uitblazen als ik omhoog kom hou ik mijn core wel tight.
Het gaat meer met het naar beneden gaan.

Met squaten en deadlift niet echt goed.
Als ik bij de deadlift naar beneden gaan en dan ga inademen heb ik het gevoel dat mijn core niet vast genoeg staat.

Bij oefeningen waarbij tijdens de neg. fase de longen dichtgedrukt worden kan je beter een diepe teug ademhalen voor je de beweging inzet.

Bij oefeningen waarbij tijdens de neg. fase de longen dichtgedrukt worden kan je beter een diepe teug ademhalen voor je de beweging inzet.

Dat doe ik met de deadlift voor ik omhoog kom haal ik een diepe adem en als ik omhoog kom blaas ik rustig uit.

Wat moet ik doen op de weg naar beneden.
Bovenin weer diepe adem halen en dan de hele beweging weer maken of op de weg naar beneden?

Op dit laatste punt loop ik dus op vast.

Bovenin ademhalen.

Als ik het goed begrijp, is het dus alleen in de start fase van je set dat je inademt als je begint om alles thight te maken. Met het beginnen van de set.

- Eenmaal halverwege met het omhoog komen van eerste rep blaas ik uit en alles na de lockout.
- Bovenin adem ik weer in, hou het vast, zet mijn core thight.
- Ik ga naar beneden en weer tijdens het omhoog komen, blaas ik het rustig uit.
- Bovenin haal ik weer een diep teug zet mijn core thight en repeat.

Zo bedoel je dat 3XL?

Terug
Naar boven