XXL Nutrition

Ademhaling

Ik ga eigenlijk uit van deadlift, dus de stang onderaan even stil zetten.

Je krijgt dan inademen => lift+ uitademen => inademen => terug leggen waarbij je algelang de lengte van de neg. fase je al tijdens het terugleggen begint met uit te ademen of dat je dit pas aan het eind van de beweging doet.

• Topic Starter Topic Starter
Ik ga eigenlijk uit van deadlift, dus de stang onderaan even stil zetten.

Je krijgt dan inademen => lift+ uitademen => inademen => terug leggen waarbij je algelang de lengte van de neg. fase je al tijdens het terugleggen begint met uit te ademen of dat je dit pas aan het eind van de beweging doet.

Ik zet de stang niet onderaan stil bij het uitvoeren van mijn set ...
Raak de grond wel even aan tussendoor.

Maar om eerlijk te zijn ik snap er helemaal niks meer van ..

Ik dacht net als andere oefeningen, omhoog uitademen, beneden inademen.
Waarom het met deadlift allemaal zo ingewikkeld is begrijp ik ook niet echt meer ...

Omdat bij een oefening zoals deadlift je longen dichtgedrukt worden tijdens de eccentrische fase. Maw je kan niet diep ademhalen tijdens de ecc. fase en dat los je dus op door voor de ecc. fase adem te halen.

Verders moet je ook rekening houden met de lengte fan de verschillende fase en het gehanteerde gewicht. Als je eenmaal tegen max. gewichten aan komt te zitten en/of de neg fase bewust lang gekozen wordt moet je deze gewoon zien als werkfase en haal je dus adem voor je aan de neg. fase begint.

Dan is deze manier toch goed, hoe jij het bovenstaande formuleert.

- Eenmaal halverwege met het omhoog komen van eerste rep blaas ik uit en alles na de lockout.
- Bovenin adem ik weer in, hou het vast, zet mijn core thight.
- Ik ga naar beneden en weer tijdens het omhoog komen, blaas ik het rustig uit.
- Bovenin haal ik weer een diep teug zet mijn core thight en repeat.

ja, als je een snelle beweging maakt (touch&ga). Als je een verlengde ecc. fase hanteer zou ik er zoals ik eerder stelde wel een ademhaling bij doen

ja, als je een snelle beweging maakt (touch&ga). Als je een verlengde ecc. fase hanteer zou ik er zoals ik eerder stelde wel een ademhaling bij doen

Met de niet touch&ga, daarmee bedoel je dus dat je na elke rep de halter met gewicht, echt even laat rusten op de grond.

Met een ademhaling erbij doen bedoel je:

- Beginpositie onderin, inademen vasthouden, core thight.
- Pullfase, adem nog steeds vast, halverwege omhoog komen uitblazen.
- Bovenin adem ik weer in, hou het vast, zet mijn core thight beneden blaas je uit.
- Beginpositie onderin, inademen vasthouden, core thight. Repeat

Dus op deze manier split je de oefening eigenlijk in "2 delen" met ademhaling.

Dit heb ik van een andere forum, het in 2en delen van de oefening Deadlift:

I take two breaths/rep. Between each rep, I pause the barbell on the floor.
Breathe in, lift, near the top breathe out. Breathe in, go down,when bar is on floor breathe out.

Apparently having air and sticking chest out prevents back from rounding.
If I were to use just one breath/rep, I wood breathe out when going up and breathe in when going down - this way at the lowest point(where back is most vulnerable) I have air in my torso.

Exactly like a squat.

Dit is wat jij bedoeld toch als je niet de touch-go doet met de deadlift, maar de barbell echt even laat rusten op de grond na een rep.
Als je wel de touch-go hanteerd kun je beter de uitvoering doen, die ik beschreef.

Laatst bewerkt:
Ik heb even op StartingStrength forum gekeken en uit een willekeurig topic kwam ik het volgende tegen.

http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=42785&page=1
Steve Hill Steve Hill is offline Starting Strength Coach

You're putting the bar back down too slow. Probably most of your problem right there.

En nog een willekeurig topic waar Mark Rippetoe in replyet:
http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=8272&page=1

Mark Rippetoe Mark Rippetoe is offline

Blacking out is not a normal feature of training.
It happens most commonly when a bar is racked against the throat and the carotids are occluded, but I have never experienced this either myself or with a trainee during a deadlift.
You must be doing something strange with your valsalva, and I can't help you from here.

Mark Rippetoe Mark Rippetoe is offline
It's possible to overdo anything. Try playing with the amount of air and see what happens.

Zo normaal is het dus niet zoals sommigen beweren, het schijnt dus toch iets met techniek te zijn.
Ik neem denk ik net zoveel tijd met rustig terughalen van de barbell als met de oefeningen zoals Bench,Overheadpress, op een gecontroleerde manier.

Een te grote hap adem alvorens de lift schijnt dus averechts te werken en duizeligheid in de hand te werpen.

Laatst bewerkt:
Van je stokje gaan is niet normaal nee, geen idee wie zei van wel (geen zin om alles nog een keer door te lezen in dit topic).

Zoals Mark Rippetoe daar ook zegt, doe je dan iets verkeerd met de valsalva techniek.

Met andere woorden, oefen de valsalva techniek ;)

Van je stokje gaan is niet normaal nee, geen idee wie zei van wel (geen zin om alles nog een keer door te lezen in dit topic).

Zoals Mark Rippetoe daar ook zegt, doe je dan iets verkeerd met de valsalva techniek.

Met andere woorden, oefen de valsalva techniek ;)

Het onderstaande vind ik ook wel interessant.

Ik heb even op StartingStrength forum gekeken en uit een willekeurig topic kwam ik het volgende tegen.

http://startingstrength.com/resources/forum/showthread.php?t=42785&page=1
Steve Hill Steve Hill is offline Starting Strength Coach

You're putting the bar back down too slow. Probably most of your problem right there.

''Steve: I hold the bar for about one second at lockout, then lower it back on a controlled manner holding my back tight, in about a second or two, maybe three? something like that? is that good?''

Het ligt dus aan combinatie van beiden dan.
Kan je hier iets mee?

''Steve: I hold the bar for about one second at lockout, then lower it back on a controlled manner holding my back tight, in about a second or two, maybe three? something like that? is that good?''

Het ligt dus aan combinatie van beiden dan.
Kan je hier iets mee?

Ik probeer nog wel wat ..

Tenzij wat lichte duizeligheid gewoonweg bij Deadliften hoort, dan kan ik gaan proberen wat ik wil.
Ervaar jijzelf lichte duizeligheid met Deadliften na dat je een set hebt voltooid?

Ik probeer nog wel wat ..

Tenzij wat lichte duizeligheid gewoonweg bij Deadliften hoort, dan kan ik gaan proberen wat ik wil.
Ervaar jijzelf lichte duizeligheid met Deadliften na dat je een set hebt voltooid?

Ja, na een zware set wel, maar niet echt dat ik merk dat het door mijn ademhaling komt, want naar mijn weten is die gewoon goed.
Ik vind overigens de duizeligheid na een zware deadlift set, anders aanvoelen dan een ''bijna flauwvallen'' gevoel, beiden wel eens ervaren (tweede niet bij deadlift overigens) en is toch anders.

Ja, na een zware set wel, maar niet echt dat ik merk dat het door mijn ademhaling komt, want naar mijn weten is die gewoon goed.
Ik vind overigens de duizeligheid na een zware deadlift set, anders aanvoelen dan een ''bijna flauwvallen'' gevoel, beiden wel eens ervaren (tweede niet bij deadlift overigens) en is toch anders.

Ja ik heb ook niet echt het idee dat het daardoor komt.

Tijdens de reps heb ik namelijk nergens last van.
Het is echt op het eind als ik de set heb voltooid, stang neer heb gelegd en weer op sta.

Terug
Naar boven