XXL Nutrition

Advies bulk of cut

Bezoekers in dit topic

Ramazan

Novice
Lid geworden
17 mrt 2017
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
93kg
Goedenavond bodybuilders,

Graag zou ik advies willen of ik het beste kan bulken of cutten.
Ben nu ongeveer een maandje begonnen met krachttraining en zou het liefst aankomen in spiermassa, dan zou ik natuurlijk moeten bulken.
Op dit moment weeg ik rond de 93 a 94 kg, lengte 1.83 en vetpercentage weet ik nog niet, even kijken of ik dit kan checken bij de gym.
Ik probeer iedere dag zo een beetje te trainen, af en toe komt het voor dat ik een dagje oversla, ook ivm ploegendienst, maar zit wel rond de 5 dagen per week zeg maar.
Heb zojuist het aantal benodigde kcal uitgerekend met de harris benedict formule en daar kwam 3222 kcal uit.
Is het verstandig om met dit gewicht te gaan bulken?

Btw excuses als ik de topic verkeerd geplaatst heb.


Gr Ramazan
 
Het hangt ook van je vet% af of het verstandig is. Ik zou op een hoger vet% zeker niet gaan bulken.
Indien je je vet% niet kan laten meten (met huidplooimeting en dus niet electrisch!) kan je ook een duidelijke foto hier plaatsen en kunnen mensen hier op het forum wel een schatting doen van je vet% en of je beter kan cutten of bulken.
Aangezien je pas een maandje traint kan je ook nog gebruik maken van beginners gains.

Trainen zou ik ook niet elke dag doen. Pak gewoon een bestaand fullbody schema zoals stronglifts of 5x5 en ga om de dag trainen.
Wil je vaker trainen pak dan een UB/LB schema en train 4 dagen per week. Er staan genoeg schema's hier op het forum.

Afhankelijk van of je wil gaat cutten of bulken maak je een voedingsschema.

Een oude post van me hieronder kan je helpen om alles te berekenen.


je kan je onderhoud berekenen op verschillende sites op internet maar ook in de bijgevoegde sheet. Maar hou er rekening mee dat dit een berekening is. Een schatting gebaseerd op formules.
Je echte onderhoud bepaal je door een xxxx aantal kcal te eten en als je dan met je huidige activiteit in gewicht gelijk blijft is dat je onderhoud.

Qua voeding moet je zelf kijken wat je lekker vind en wat er in je schema past.

Voeding die je kan nemen:
Koolhydraten: havermout, rijst, pasta, aardappelen, zoete aardappel, wraps, pannenkoeken, brood, crackers etc.
vetten: eieren, pinda's, pindakaas, noten, olie, roomboter, vette vis, avocado, pure chocolade, zaden en pitten etc
Eiwitten: eieren, vlees, vis, kip, melk, kwark, yoghurt etc

Sausjes kan je ook best wel nemen. Mits het in je macro's past.

Met deze voedingsmiddelen kan je best een schema maken.

Maak een schema voor jezelf en post hem hier. Dan kunnen wij je mogelijk verder helpen.
succes.

afvallen/aankomen moet niet te snel gaan. In het begin kan het wat sneller gaan zeg rond de 1 kg per week. Maar over het algemeen richt een beetje op 0,5 kg per week.

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik de bijgevoegde excel sheet
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.
Vul wel je eigen voedingsmiddelen in in de calorietabel.
Dus bij een product wel even de kcal en ekv van JOUW product invullen.
Staat iets er niet in dan vul je dat in op een plek van iets wat je niet eet.

en daarnaast uiteraard trainen!
 

Bijlagen

  • schema leeg.xlsx
    116 KB · Weergaven: 74
Marina, bedankt voor de snelle reactie, info en de schema.
Wat zijn beginner gains eigenlijk?
Sorry hoor ben nog een newbie :)
Is het niet goed om iedere dag te trainen?
Ik train nu als volgt:
Ma borst
Di rug
Wo armen
Do schouders
Vr benen
Zaterdag of zondag pak ik ook de armen.
 
Beginners gains is wanneer je wat vet verliest en tegelijkertijd flink vooruitgang boekt in je lifts en dus wat spiermassa opbouwt.

Regelmatig een rustdag is zeker van belang voor voldoende spierherstel!! Kans op blessures worden groter wanneer je je lichaam niet genoeg rust biedt.

Ik sluit mij aan bij wat Marina zegt betreffende het trainingsschema, zeker als je er net bij komt kijken, ga je veel profijt hebben aan een aantal keer per week full body :)
 
Beiden bedankt voor de hulp/info.
Zal morgen eerst even vragen in de gym naar m'n vp, daarna ff posten.

Gr
 
vp heeft alleen zin als het met huidploooimeting wordt gedaan.
Electrisch meten op weegschalen of met zo een apparaat wat je vast moet pakken etc geeft geen goede meting.
 
Hmm ok, zal morgen even kijken/vragen.
Moet ik nuchter zijn, bijv. in de ochtend om een foto te sturen voor een schatting?
 
vp heeft alleen zin als het met huidploooimeting wordt gedaan.
Electrisch meten op weegschalen of met zo een apparaat wat je vast moet pakken etc geeft geen goede meting.
*dexascan.

Die huidplooimetingen bij de sportschool zijn ook vaak niet accuraat.
Heb bij 2 verschillende scholen metingen gedaan bij verschillende personen. Kwam toen tussen de 6 en 10% uit. Dexascan liet 13,6% zien.
 
Back
Naar boven