XXL Nutrition

Afvallen door MEER te gaan eten.

Bezoekers in dit topic

Dit stukje vond ik ook erg interessant in deze discussie. Heeft mij iig veel inzicht gegeven: http://sigmanutrition.com/the-pros-and-cons-of-aggressive-dieting/

Credits naar Pescatore overigens :p
Ja goed stukje is dat. Het is gewoon een redelijk dynamisch iets dat hele deficiet verhaal. Maar ik begin (of eindig) het liefst conservatief omdat de sleutelfactor voor de lange termijn blijft dat mensen patronen aan gaan passen. Dat is makkelijker als je aanvankelijk dichter bij je onderhoud gaat zitten. Mensen krijgen zo een betere feel krijgen van wat hun ondrhoud is en hoe zich dat vertaald naar concreet voedsel als je uiteindelijk je gewicht onder controle wilt houden. Afvallen is namelijk niet zo lastig, kcal omlaag en proteine omhoog. Maar over een periode van laten we zeggen 5 jaar of langer moet je echt aan bewustwording werken en op zoek gaan naar een voedingspatroon dat in balans is zonder dat je het gevoel hebt dat je levenslang op dieet bent.

Die jongen maakt goede stukjes en vind zijn podcast ook goed. Hij heeft echt de who is who van relevante scientists te gast. Het is vaak wat specifiek maar ik heb er heel veel data uit kunnen halen. Zo kun je stukje bij beetje je standpunt aanscherpen naar gelang er meer bekend wordt van verschillende factoren.
 
crashdieet = alles onder BMR, je at idd grof te weinig

wie had je geholpen bij healthadviesbreda? zit enorm veel verschil in kwaliteit betreft mensen die daar rondlopen namelijk
 
Sorry voor de late reactie, terug van weggeweest!
HUARGH ik ben geholpen door Willem, zegt die naam je iets?
Inmiddels zijn we 3 weken verder, en heb ik afgelopen 3 weken zo goed als op onderhoud gegeten. Ik zal even het voedingsschema posten dat ik van Willem heb gekregen. (Nogmaals ik ben veganist, dus van daar het ontbreken van alle dierlijke producten, haha)

Ontbijt:
30 gram havermout
30 gram eiwitpoeder van OrangeFit (vegan)
1 banaan
een handje frambozen

Tussendoor:
30 gram ongezouten noten (geen pinda's) + 1 stuk fruit (met uitzondering van een banaan)

Lunch:
1 volkoren boterham met hummus
1 volkoren boterham besmeerd met vegan boterhamworst (tivall)
1/2 avocado
onbeperkt groente (ik at er meestal 200 gram champignons/wokgroente bij)

Tussendoor:
2 stuks fruit (geen banaan)

Diner:
onbeperkt groente
vegetarische burger/tofu/ander vleesvervangend product
maximaal 100 gram gekookte rijst/pasta/quinoa OF maximaal 200 gram gekookte aardappel OF 240 gram zoete aardappel.

Avondsnack:
40 gram ongezouten noten (geen pinda's)

EXTRA:
Tijdens de training BCAA'S met water, na de training een banaan + orangefit eiwitshake

Goed, dit schema heb ik dus 3 weken goed volgehouden, ik heb weer energie maaar ik merk (in de spiegel) nog geen progressie wat natuurlijk logisch is als je op onderhoud gaat eten. Helaas woon ik heel erg ver weg van Breda en ga ik pas weer 5 november voor een nieuwe meting + nieuw voedingsschema/trainsschema. 3 weken lijkt me echter wel voldoende om je lichaam weer een beetje te 'herprogrammeren' dus ik zou nu graag weer lager willen gaan zitten, rond de 1700/1800?
Hoe denken jullie daar over? En hoe zou ik dat dan het best kunnen aanpassen. Zelf dacht ik er 'gewoon' aan om de avondsnack van 40 gram ongezouten noten te vervangen voor een stuk fruit (kiwi, appel, peer o.i.d)
Volgens mij heb ik zelfs dan nog wel genoeg vetten enzo binnen, maar ik hoor graag jullie advies!! :)
 
Nog iets wat ik zelf wel opmerkelijk vind, is dat ik ondanks dat ik mn calorie inname dus best erg heb verhoogd ik er alleen de eerste paar dagen 'moeite' mee had maar dat ik nu zelfs nog trek kan hebben! Is dat een teken dat alles weer een beetje 'normaal' gaat werken? Ik hoop het zo, zou top zijn als ik nu nog 3 weken kan werken aan een daling van mijn vetpercentage voor ik weer naar Healthadviesbreda ga voor een tweede meting!
 
Yep, blonde kerel, zit er pas een paar maanden. Heb je geen e/k/v en kcal bij je voeding?

Van hem geen e/k/v gekregen, maar ik heb de eerste paar dagen alles ingevuld in myfitnesspal. Vervolgens op aanraden van hem de app verwijderd.
Maar als ik dus op onderhoud eet, met dit voedingsschema kom ik uit op: 151e, 277k, 96v :)
 
maximaal 100 gram gekookte rijst/pasta/quinoa OF maximaal 200 gram gekookte aardappel OF 240 gram zoete aardappel.

Je kan het beter ongekookt wegen!

Van hem geen e/k/v gekregen, maar ik heb de eerste paar dagen alles ingevuld in myfitnesspal. Vervolgens op aanraden van hem de app verwijderd.
Maar als ik dus op onderhoud eet, met dit voedingsschema kom ik uit op: 151e, 277k, 96v :)

Eiwitten en Koolhydraten zijn 4 kcal en vetten 9. In totaal zou het 2.576 kcal. MAAAAAR niet schrikken, want ik denk dat je gemeten getallen niet kloppen! Met de hoeveelheden die je eet lijkt het mij nog steeds niet veel wat je eet namelijk, nog geen 2.000 denk ik. Bijt me er niet op vast.

Over te weinig eten zijn hier meerdere dingen al gezegd. Het is moeilijker vol te houden en het is gewoon niet gezond. De spaarstand heb ik echter nog nooit gemerkt en ik ben al een heel tijdje onderweg met afvallen. Tja ik ben ook niet helemaal fan van het constant tracken van voedsel, echter kan het wel helpen bij het inschatten van portiegroottes en vooral in het begin. Dan kan je met puzzelen zelf die 300/400 kcal er zelf af halen met zo'n app. (Maar dan moet je het ook wel goed tracken :p)
 
Je kan het beter ongekookt wegen!



Eiwitten en Koolhydraten zijn 4 kcal en vetten 9. In totaal zou het 2.576 kcal. MAAAAAR niet schrikken, want ik denk dat je gemeten getallen niet kloppen! Met de hoeveelheden die je eet lijkt het mij nog steeds niet veel wat je eet namelijk, nog geen 2.000 denk ik. Bijt me er niet op vast.

Over te weinig eten zijn hier meerdere dingen al gezegd. Het is moeilijker vol te houden en het is gewoon niet gezond. De spaarstand heb ik echter nog nooit gemerkt en ik ben al een heel tijdje onderweg met afvallen. Tja ik ben ook niet helemaal fan van het constant tracken van voedsel, echter kan het wel helpen bij het inschatten van portiegroottes en vooral in het begin. Dan kan je met puzzelen zelf die 300/400 kcal er zelf af halen met zo'n app. (Maar dan moet je het ook wel goed tracken :p)

Oh, dan hoop ik dat ik wat verkeerd heb ingevoerd haha! Ik track mn voeding inmiddels al 8 maanden en ik had er heel veel moeite mee om daarmee te stoppen. Gewoon het geeft een soort van houvast. Maar goed, afgelopen 2 weken 'moest' ik dus stoppen en dat heb ik gedaan. Gaf wel een stukje minder stress als ik het zo kan zeggen, maar nu ik vandaag weer ga beginnen met 1600 a 1700 calorieën vind ik het wel fijn om eerst weer even een tijdje te tracken tot ik dit ook weer helemaal onder de knie heb! Ben benieuwd wat het resultaat van mijn vetmeting is over 3 weekjes :)
 
Oh, dan hoop ik dat ik wat verkeerd heb ingevoerd haha! Ik track mn voeding inmiddels al 8 maanden en ik had er heel veel moeite mee om daarmee te stoppen. Gewoon het geeft een soort van houvast. Maar goed, afgelopen 2 weken 'moest' ik dus stoppen en dat heb ik gedaan. Gaf wel een stukje minder stress als ik het zo kan zeggen, maar nu ik vandaag weer ga beginnen met 1600 a 1700 calorieën vind ik het wel fijn om eerst weer even een tijdje te tracken tot ik dit ook weer helemaal onder de knie heb! Ben benieuwd wat het resultaat van mijn vetmeting is over 3 weekjes :)

Dat is ook de reden waarom ik er ook niet helemaal van fan ben. Als je via de app weer kan inschatten hoeveel je nodig hebt, zou ik weer mee stoppen als je er op die manier minder stress van ondervind. Succes weer! :thumb:
 
Hoi allemaal!
Gister heb ik een meting gehad bij healthadviesbreda. De vorige meting was 7 weken geleden. Mijn vetpercentage is met 2,4% afgenomen. Opzich is alle progressie natuurlijk positief, maar ik heb zo mijn best gedaan dat ik dit echt teleurstellend vind. Ik ben een beetje wanhopig. Ik heb afgelopen weken ontzettend veel getraind, minstens 6 keer pittig krachttraining en zeker 4x per week na afloop van KT cardio voor 45 minuten. Ik heb heel erg goed op mijn voeding gelet, en zat zo rond de 1600 calorieen dagelijks. Mijn "coach" van HAB had ook meer verwacht gezien mijn inzet, dus ik moet me nu voor twee weken volledig aan het schema houden wat ik van hem krijg en dan gaan we over 2 weken weer meten om te kijken of het voedingsschema aangepast moet worden, maar ik zou graag jullie mening horen. Ik heb het schema van HAB met grote lijnen gevolgd, alleen heb ik wat dingen aangepast (een stuk fruit ipv noten, 2 eiwitten ipv 2 hele eieren, 100 gram aardappelen ipv 200 gram) Mijn coach zei dat ik mijn stofwisseling kan vergelijken met een vuurtje, mijn vuurtje is niet uit maar wel erg klein. Ik moet er meer brandstof op gooien om een groter vuurtje te krijgen (= snellere stofwisseling) Als ik afgelopen 7 weken een keer een cheat had, compenseerde ik dat die dag daarna bijvoorbeeld. Aankomende 2 weken mag ik dus geen calorieen meer tellen , moet ik mij 100% aan het schema houden en moet ik 1 refeed dag houden ter bevordering van mijn stofwisseling. Ook zei hij dat mijn armen vocht vast houden wat misschien door een verkeerde hormoonhuishouding zou kunnen komen gezien het feit dat ik mn lichaam langere tijd heb "uitgehongerd" Ik heb besloten dat ik komende 2 weken echt precies ga doen wat er gevraagd wordt, mocht het alleen maar slechter worden dan zijn 2 weken nog wel te zien maar graag zou ik ook jullie mening nog een keer hebben. Een afname van 2,4 procent in 7 weken terwijl ik alles heb gegeven maakt me een beetje moedeloos.. Waarom gaat het bij andere mensen zo snel en bij mij zo langzaam..? Nog tips naast het plan van HAB, iets met mn hormonen, andere tips? Alles is welkom!
 
En nog iets, ik heb dus echt veel krachttraining gedaan, qua spieren zie ik vooral in mijn armen echt progressie. Ik had namelijk echt niks en voel nu een steeds grotere bicep. Iets wat natuurlijk positief is maar me wel verward. Qua gewicht ben ik hetzelfde gebleven, mn vetpercentage is gedaald en ik zie en voel vooral mn rug en armen gespierder worden. Maar ik dacht altijd dat spiermassa opbouwen niet kon als je in een "cut" zat? Dat zou dan betekenen dat ik toch teveel eet, maar dan zou er weer geen logische verklaring zijn voor mn vetpercentage. Iemand die me dit kan uitleggen :)?
 
Poeh. Ik vind het pijnlijk om te lezen dat zulke woorden uit de mond van iemand komen die er zijn werk van heeft gemaakt. Dat vuurtje verhaal is gewoon pijnlijk. Je gaat niet opeens een stuk meer verbranden als je wat meer gaat eten en je metabolisme werkt totaal niet zo. Die achterlijke Disney verhalen altijd, doe gvd een beetje je huiswerk als je er geld voor vraagt.

Je stofwisseling neemt wel iets af ten opzichte van hoe hoe het aan de start was. Dit is een gevolg van je gewicht dat omlaag gaat (iemand van 100kg verbrand nu eenmaal meer dan iemand van 50 g als ie een uur wandelt, maar kenelijk is je gewicht hetzelfde gebleven), daarnaast ga je wat minder onbewust bewegen (met je been op en neer gaan, meebewegen met leuke muziek om maar wat simpele voorbeelden te noemen) en er zijn wat wat hormonale zaken die zich aanpassen aan een kcal deficiet.

Dit bovenstaande herstelt zich in no-time weer zodra je wat meer eet en gaat dan weer langzaam omlaag als je af gaat vallen. Dat hoort er gewoon bij en dat is heel normaal.

Het zou zomaar kunnen dat je onderhoud incl 3 x krachttraining rond de 1500 kcal ligt of in een uitzonderlijk geval zelfs wat lager. Je weegt nu 55 kg oid? Zou helemaal niet vreemd zijn. Als je er daarnaast dan een heel passief leven heebt qua beweging dan is 3 keer een half uurtje op een fiets in de sportschool op het grote plaatje niet zoveel. Je verbrandt vaak niet zoveel als je denkt met dat soort dingen.

Tel daarbij op dat je wss links en rechts mss niet heel scherp bent met het bijhouden van je voeding (dit geld voor de meeste mensen, geen zorgen) of cheatdagen hebt, dan vind ik het niet eens zo'n gek resultaat. En als je daadwerkelijk 2,5% verloren hebt in 7 weken dan is dat helemaal niet zo slecht. Ik betwijfel dat alleen sterk als je gewicht hetzelfde is gebleven, maar dat is moeilijk te zeggen zonder de situatie goed te kennen.

Ik weet niet hoe ik er anders naar moet kijken. Je bent hier ook op een beetje een gekke plek voor advies omdat het halve forum hier denkt dat alles dat lager is dan 1500 kcal oid compleet crashen is, ondanks dat het een heel realistisch iets kan zijn voor iemand met jouw stats.

Bottomline. Ik denk dat er niet zoveel aan de hand is en als je wat vaker contact hebt met je begeleider dan had deze al veel eerder aanpassingen kunnen maken. Maar nu is zijn aanpassing dus "meer eten". Nou ja succes ermee, maar je verdoet je tijd. Verkeerde investering gedaan, had je wss niet aan kunnen zien komen. Such is life.
 
Laatst bewerkt:
Toen hij zei dat je je calorieën niet mag tellen had je meteen afscheid moeten nemen
 
Poeh. Ik vind het pijnlijk om te lezen dat zulke woorden uit de mond van iemand komen die er zijn werk van heeft gemaakt. Dat vuurtje verhaal is gewoon pijnlijk. Je gaat niet opeens een stuk meer verbranden als je wat meer gaat eten en je metabolisme werkt totaal niet zo. Die achterlijke Disney verhalen altijd, doe gvd een beetje je huiswerk als je er geld voor vraagt.

Je stofwisseling neemt wel iets af ten opzichte van hoe hoe het aan de start was. Dit is een gevolg van je gewicht dat omlaag gaat (iemand van 100kg verbrand nu eenmaal meer dan iemand van 50 g als ie een uur wandelt, maar kenelijk is je gewicht hetzelfde gebleven), daarnaast ga je wat minder onbewust bewegen (met je been op en neer gaan, meebewegen met leuke muziek om maar wat simpele voorbeelden te noemen) en er zijn wat wat hormonale zaken die zich aanpassen aan een kcal deficiet.

Dit bovenstaande herstelt zich in no-time weer zodra je wat meer eet en gaat dan weer langzaam omlaag als je af gaat vallen. Dat hoort er gewoon bij en dat is heel normaal.

Het zou zomaar kunnen dat je onderhoud incl 3 x krachttraining rond de 1500 kcal ligt of in een uitzonderlijk geval zelfs wat lager. Je weegt nu 55 kg oid? Zou helemaal niet vreemd zijn. Als je er daarnaast dan een heel passief leven heebt qua beweging dan is 3 keer een half uurtje op een fiets in de sportschool op het grote plaatje niet zoveel. Je verbrandt vaak niet zoveel als je denkt met dat soort dingen.

Tel daarbij op dat je wss links en rechts mss niet heel scherp bent met het bijhouden van je voeding (dit geld voor de meeste mensen, geen zorgen) of cheatdagen hebt, dan vind ik het niet eens zo'n gek resultaat. En als je daadwerkelijk 2,5% verloren hebt in 7 weken dan is dat helemaal niet zo slecht. Ik betwijfel dat alleen sterk als je gewicht hetzelfde is gebleven, maar dat is moeilijk te zeggen zonder de situatie goed te kennen.

Ik weet niet hoe ik er anders naar moet kijken. Je bent hier ook op een beetje een gekke plek voor advies omdat het halve forum hier denkt dat alles dat lager is dan 1500 kcal oid compleet crashen is, ondanks dat het een heel realistisch iets kan zijn voor iemand met jouw stats.

Bottomline. Ik denk dat er niet zoveel aan de hand is en als je wat vaker contact hebt met je begeleider dan had deze al veel eerder aanpassingen kunnen maken. Maar nu is zijn aanpassing dus "meer eten". Nou ja succes ermee, maar je verdoet je tijd. Verkeerde investering gedaan, had je wss niet aan kunnen zien komen. Such is life.

Dankjewel! Maar ik doe 6x per week, meestal 7x per week aan krachttraining (1 uur), daarnaast 45 min cardio zo'n 4 x per week. Ik studeer verder voltijd, maar werk daarnaast wel in de horeca en probeer zoveel mogelijk te bewegen op een dag. Wat adviseer je me dan? Lager in calorieen gaan zitten nog? Ik weet niet of ik nog een keer op 1300 kan zitten met zoveel sporten er naast maar ik zou het natuurlijk kunnen proberen. Wat zou jij me adviseren? Minder eten dus? Evenveel cardio/kracht? Refeeddagen? :)
 
Toen hij zei dat je je calorieën niet mag tellen had je meteen afscheid moeten nemen

Dat advies is waarschijnlijk voor het psycische aspect omdat ik het tellen niet los kan laten, en hij als t ware een schema voor mij maakt waarbij hij dus wel de calorieen weet maar ik me hier niet aan zou kunnen houden (mentaal) als ik het ook zou weten, het werkt soms wat obsessief voor mij haha.
 
Dankjewel! Maar ik doe 6x per week, meestal 7x per week aan krachttraining (1 uur), daarnaast 45 min cardio zo'n 4 x per week. Ik studeer verder voltijd, maar werk daarnaast wel in de horeca en probeer zoveel mogelijk te bewegen op een dag. Wat adviseer je me dan? Lager in calorieen gaan zitten nog? Ik weet niet of ik nog een keer op 1300 kan zitten met zoveel sporten er naast maar ik zou het natuurlijk kunnen proberen. Wat zou jij me adviseren? Minder eten dus? Evenveel cardio/kracht? Refeeddagen? :)
Ik vind dat lastig om te zeggen. In dit soort gevallen ga ik namelijk puur af op metingen en voortgang. Nu moet ik in een pot gaan roeren en aannemen dat alle variabelen die je opnoemt ook daadwerkelijk kloppen en dat is lastig.

Wat ik zelf zou doen in gevallen als dit. Basic opzet, alles wekelijks meten en secuur zijn. Op die manier krijg je inzicht in wat er nou eigenlijk speelt en hoe je op zaken reageert. Wat je nu gaat krijgen zijn allerlei probeersels (vuurtje opsteken en dat soort crap), jij gaat ontevreden zijn met de resultaten, hij gaat zeggen dat je je niet aan de afspraken hebt gehouden. Not my first rodeo :)
 
Poeh. Ik vind het pijnlijk om te lezen dat zulke woorden uit de mond van iemand komen die er zijn werk van heeft gemaakt. Dat vuurtje verhaal is gewoon pijnlijk. Je gaat niet opeens een stuk meer verbranden als je wat meer gaat eten en je metabolisme werkt totaal niet zo.

Uh, jawel?

Het zou zomaar kunnen dat je onderhoud incl 3 x krachttraining rond de 1500 kcal ligt

:roflol:

stop met posten svp

@ de OP: wat ben jij een fucking stresskip zeg, moet je over 12 weken op een podium staan in een string? wellicht is dat de reden dat je niet afvalt

en misschien ook eens kappen met het constant willen twinken van schema's
 
Uh, jawel?



:roflol:

stop met posten svp

@ de OP: wat ben jij een fucking stresskip zeg, moet je over 12 weken op een podium staan in een string? wellicht is dat de reden dat je niet afvalt

en misschien ook eens kappen met het constant willen twinken van schema's
Ja, leg eens uit dan? Hoe heeft iemand van 57 kg per se een hoger onderhoud? En hoe werkt dat opsteken van het vuurtje? Je mag best kritisch zijn maar kom op zijn minst met tekst en uitleg en als het even kan wat bronnen.

Nu lijkt het erop alsof je alleen maar cynisch kan zijn. Dus in plaats van "uh, jawel" kom met wat substantieels. Nu lijk je een beetje op een forum-lemming. Waarschijnlijk klopt dat ook, maar ik sta open om met ervan te laten overtuigen dat dit onjuist is.

Of ben je boos dat ik jou en je forumvriendjes aan het pesten ben en ze zich niet inhoudelijk kunnen verweren in een aantal topics? Dat zou het namelijk al een stuk logischer maken.

Ik wacht even af en zie graag je onderbouwing tegemoet. Maar ik ben bang dat dit waarschijnlijk wat teveel gevraagd is.

Edit: Ik zie dat ook de winkel-meneer een bekende van je is. Butthurt om die reden? Of ben je het zelf soms?
 
Back
Naar boven