MuscleMeat

Afvallen en breder worden

Wiebstar

Novice
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
123kg
Beste DB leden,

Ik zal me eerst eens even voorstellen. Ik heet Wiebe, ben 24 jaar en wil graag afvallen en breder worden.

Op mijn zwaarst heb ik 133,5 gewogen. Veel savonds eten en elk weekend wel bier drinken. Ik heb toen besloten dat dit zo niet langer door kon gaan dus ben ik in eerste instantie elke dag een uur gaan lopen (buiten) en veel water drinken en gezonder gaan eten. Dit heeft er voor gezorgd dat ik nu 124 weeg. De volgende stap was me eigen inschrijven bij de sportschool. Nu doe ik 3 dagen krachttraining (ma, wo, vrij) en de dinsdag en woensdag cardio (na de KT ook nog even cardio).

Momenteel volg ik een beetje mijn eigen interval programma (eigenlijk op elk apparaat) door 2 min rustig te bewegen (hartslag van rond de 130) en 2 min hard (hartslag rond de 160). De trainers daar zeggen dat dit opzich wel een goed schema is maar ik weet het niet zeker. Ik lees hier ook overal over ''HIIT'' training. Dit blijkt veel intensiever te zijn. Nu zit ik erover te denken om dit ook te gaan doen maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

Ook heb ik mijn twijfels bij de krachttraining die ik doe. Ik moest van de trainer 3 setjes van 15 doen en ik geef ook alles wat ik heb maar ik heb niet altijd spierpijn. Ik weet dat dit ook niet persee altijd hoeft, maar doordat ik geen spierpijn heb, heb ik soms het idee dat ik het niet goed doe.

Ik hoor graag van jullie.

Wiebe, wat mij heeft geholpen is Stronglifts 5x5 in combinatie met low-carb. Ik ben van 94kg naar 87kg gegaan sinds begin zomervakantie. Het beste is om zoveel mogelijk compound-oefeningen te doen. Spierpijn/pomp is geen indicator voor succes.

• Topic Starter Topic Starter
Beste uxc,

Bedankt voor je snelle reactie. Dat waardeer ik enorm. Ik zou je alleen even willen vragen of je je reactie kunt uitleggen. Ik ben namelijk een newbie op dit gebied en ik begrijp je uitleg dus niet :P, mijn excuses.

op www.stronglifts.com heb je het '5x5' schema. Dit houdt in: Squatten,Deadliften,Bankdrukken,Military press, en bent-over row. Dit combineer ik met een dieet waarbij ik weinig tot geen koolhydraten eet. (Ik heb paar dagen geleden wel paar broodjes pindakaas gegeten :p ) Ik vast nu ook, en ik voel me dankzij mijn training en dieet supergoed overdag :)
Ter voorbeeld: Ik heb vandaag 450-500gr kip en 500gr broccoli op in totaal.

Beste uxc,

Misschien dat ik dat eens kan proberen. Zijn er meer mensen die dit volgen en hoe ervaren jullie dit?

En zijn er ook nog mensen die mij tips kunnen geven over HIIT (heb ook al veel gelezen hier maar tips zijn altijd welkom)?

Full body 5 x 5 programma's zijn zeer effectief, zeker voor beginners. Ik heb zelf het programma van Reg Park (mentor van Schwarzenegger) gevolgd en ging daarmee behoorlijk goed vooruit.
Qua eten moet je voor een goed voedingsschema zorgen. Je moet weten wat je onderhoud is en je macro's (aantal kcal en verhouding eiwit/koolhydraat/vet) moeten in orde zijn; wat je precies eet (bijvoorbeeld tonijn versus kip versus eieren) maakt minder veel uit. Misschien heb je iets aan de file die ik heb toegevoegd. In het tweede tabblad daarvan kun je je onderhoud berekenen; in het eerste kun je een goed eetschema in elkaar zetten. Onderaan staat dan wat je binnen krijgt.

Je kunt het zo serieus nemen als je wilt, maar weet wel dat je de beste resultaten zal boeken als je precies weet waar je mee bezig bent (weet hoeveel je nodig hebt en je daar ook aan houdt).

Succes!

Bijlagen

Beste MetalMan,

Ik heb bij de sportschool aangegeven dat ik een afspraak wil met de voedingsdeskundige (coach hoe het ook heet). Ik zal daar ook zeggen dat mijn doel ''afvallen'' en ''breder'' worden is. Hij gaat dan samen met mij een weekschema maken mbt eten. Ook word ik elke week gemeten/gewogen. Ik heb zelf namelijk geen idee wat ik wel en niet zou moeten eten in combinatie met cardio/kracht training.

Vanmiddag ga ik cardio doen, en ik denk dat ik eens hiit ga proberen. Misschien op een laag pitje aangezien ik nog niet echt conditie heb. Dit omdat (wat ik al eerder zei) niet zeker weet of mijn methode (2 min lage hf en 2 min hogere hf) werkt (als iemand denkt dat dit ook goed werkt zeg het dan aub, wil namelijk goed trainen).

Heb de eerste tijd dat ik kt deed (en dan spreek ik pas over 2 weekjes) paar kwarkjes gekocht voor na de training voor het herstel. Dit werd me iets te duur dus heb ik een pot eiwitten gekocht bij de sportschool. Ik neem dit enkel na de krachttraining. Maar ik lees hier dat als je hiit wilt gaan doen, dat het ook verstandig is om een shake te pakken (ervoor meende ik ergens te lezen) klopt dit?

afvallen en breder worden kan niet (effectief) tegelijkertijd.Voor de een is een tekort nodig en de ander een overschot aan calorieen. Kies daarom voor een van de 2. Vind je jezelf veel te dik, ga cutten. Vind je jezelf te iel, ga bulken.

Kwark kost geen drol bij de aldi. Lees je is goed in op dit forum. Alle kennis is aanwezig.

Laat ik het dan anders zeggen. Ik ben nu veels te dik. Ik ga nu naar de sportschool. Niet met als doel om een mager mannetje te worden maar om breed te worden. Al dat vet wil ik weg hebben en ik wil er spieren voor terug hebben.

Ik zie altijd al die magere mannetjes allemaal shit nemen (of veel eten) om aan te komen (of bulken zoals jullie dat volgens mij dan noemen) terwijl ik dat niet nodig heb, aangezien ik al veels te dik ben. Ik weet niet of het waar is want heb er 0.0 verstand van, maar ik kreeg meerdere malen in mijn leven te horen dat ik kracht training moest gaan doen omdat ik vet had ofzo (correct me if i'm wrong)

Lekker veel cardio gaan doen zodat je vp(vetpercentage) gaat verlagen 500kcals onder je onderhoud gaan zitten en daarnaast gewoon je krachttrainingen blijven doen. 45min cardio per dag en na maten je vp en je gewicht zakt minder cardio gaan doen en meer krachttraining. Denk wel dat je sowieso 3x in de week moet blijven cardioen als je op je streef gewicht/vp zit.

Heel veel succes. Als je vragen heb stel ze daar is dit forum voor!

Laat ik het dan anders zeggen. Ik ben nu veels te dik. Ik ga nu naar de sportschool. Niet met als doel om een mager mannetje te worden maar om breed te worden. Al dat vet wil ik weg hebben en ik wil er spieren voor terug hebben.

Ik zie altijd al die magere mannetjes allemaal shit nemen (of veel eten) om aan te komen (of bulken zoals jullie dat volgens mij dan noemen) terwijl ik dat niet nodig heb, aangezien ik al veels te dik ben. Ik weet niet of het waar is want heb er 0.0 verstand van, maar ik kreeg meerdere malen in mijn leven te horen dat ik kracht training moest gaan doen omdat ik vet had ofzo (correct me if i'm wrong)

Het bekende vet omzetten in spieren verhaal. Totale bullshit. Spieren worden opgebouwd uit aminozuren (eiwit) niet uit lichaamsvet.

Je moet helemaal geen cardio doen om op gewicht te blijven. Je moet gewoon niet te veel eten. Zorg dat je zwaar blijft krachttrainen. Bereken onderhoud. Maak een voedingsschema, zorg dat je op minimaal 2-3 g eiwit per kg vvm en ongeveer 0,8 g vet per kg lichaamsgewicht (totaalgewicht) zit. De rest vul je aan met o.a. koolhydraten. Voorbeelden genoeg in de voeding sectie. Ga idd 20% onder je onderhoud zitten. Of op je onderhoud en het verschil maken met cardio. Val je ongeveer een 0,5 -1 kg per week af, zit je goed. Zo niet aanpassen.

Ga je maar is goed inlezen. Alle kennis die je nodig hebt staat op dit forum. Begin maar is met de stickies in de verschillende secties. Goodluck.

Het bekende vet omzetten in spieren verhaal. Totale bullshit. Spieren worden opgebouwd uit aminozuren (eiwit) niet uit lichaamsvet.

Je moet helemaal geen cardio doen om op gewicht te blijven. Je moet gewoon niet te veel eten. Zorg dat je zwaar blijft krachttrainen. Bereken onderhoud. Maak een voedingsschema, zorg dat je op minimaal 2-3 g eiwit per kg vvm en ongeveer 0,8 g vet per kg lichaamsgewicht (totaalgewicht) zit. De rest vul je aan met o.a. koolhydraten. Voorbeelden genoeg in de voeding sectie. Ga idd 20% onder je onderhoud zitten. Of op je onderhoud en het verschil maken met cardio. Val je ongeveer een 0,5 -1 kg per week af, zit je goed. Zo niet aanpassen.

Ga je maar is goed inlezen. Alle kennis die je nodig hebt staat op dit forum. Begin maar is met de stickies in de verschillende secties. Goodluck.

Ik denk toch echt dat je met cardio sneller of iedigeval beter bij je doel komt + je conditie word beter en je verbrand meer calorieën.

---------- Post toegevoegd Thu 26 Jul 2012 om 17:28 ----------

@ wiebstar wat is je streefgewicht en je vp??

hoi Wiebe, zoals je al merkt is de vraag cardio of niet een voortdurende discussie

voorstanders zeggen je kan niet zonder
tegenstanders .... nou het tegendeel ;)

ik ben geen expert en ga me dus niet in die discussie mengen

Jouw verhaal en mijn 'gezonde' verstand.
-als jij veel te dik bent en al heel lang geen sport hebt gedaan, zal ook je conditie niet erg goed zijn. Daar is cardio heel wel goed voor. (volgens mij zijn ze het daar allemaal wel mee eens)
-Als jij je voeding aanpast en gezond gaat eten, zal je afvallen. Als je daarbij ook nog cardio gaat doen, verhoog je je calorisch verbruik, en verbrand je dus meer vet.
-Door krachttraining ga je meer spieren kweken, en als je al heel lang geen sport gedaan hebt, je in je lichaam een vetoverschot hebt, en in je voeding zorgt voor voldoende eiwitten, gaat dit waarschijnlijk ook tegelijk met afvallen.
-Krachttraining/ spieren kweken zorgt ervoor dat je metabolisme, je calorieverbruik in rust toestand stijgt. Met meer spieren ga je dus meer calorieën verbruiken, ook terwijl je slaapt... en dat is mooi meegenomen.

succes

Full body 5 x 5 programma's zijn zeer effectief, zeker voor beginners. Ik heb zelf het programma van Reg Park (mentor van Schwarzenegger) gevolgd en ging daarmee behoorlijk goed vooruit.
Qua eten moet je voor een goed voedingsschema zorgen. Je moet weten wat je onderhoud is en je macro's (aantal kcal en verhouding eiwit/koolhydraat/vet) moeten in orde zijn; wat je precies eet (bijvoorbeeld tonijn versus kip versus eieren) maakt minder veel uit. Misschien heb je iets aan de file die ik heb toegevoegd. In het tweede tabblad daarvan kun je je onderhoud berekenen; in het eerste kun je een goed eetschema in elkaar zetten. Onderaan staat dan wat je binnen krijgt.

Je kunt het zo serieus nemen als je wilt, maar weet wel dat je de beste resultaten zal boeken als je precies weet waar je mee bezig bent (weet hoeveel je nodig hebt en je daar ook aan houdt).

Succes!

Een beginner op 90-100% RM laten trainen lijkt mij niet verstandig. Hoe meer intensiteit, hoe slechter de techniek over het algemeen wordt (en beginners hebben vaak al wat moeite met de coordinatie).Topicstarter kan beter (vind ik dan) starten met een hoger aantal herhalingen, minder intensiteit (kg) en werken aan de techniek. Van daaruit kan de intensiteit (meer gewicht en minder herhalingen) steeds hoger worden en voldoe je ook aan de supercompensatie.

Ik denk toch echt dat je met cardio sneller of iedigeval beter bij je doel komt + je conditie word beter en je verbrand meer calorieën.

---------- Post toegevoegd Thu 26 Jul 2012 om 17:28 ----------

@ wiebstar wat is je streefgewicht en je vp??

Ik ben met je eens dat je meer calorieen verbrand en dat je conditie beter wordt. Ik ben het echter niet met je eens dat je sneller bij je doel komt. Minder eten heeft hetzelfde effect. Cardio is echter wel aan te raden om de andere redenen. Maar het is imo niet noodzakelijk.

Ik ben met je eens dat je meer calorieen verbrand en dat je conditie beter wordt. Ik ben het echter niet met je eens dat je sneller bij je doel komt. Minder eten heeft hetzelfde effect. Cardio is echter wel aan te raden om de andere redenen. Maar het is imo niet noodzakelijk.

Oké misschien is sneller bij je doel komen niet goed geformuleerd maar ik weet wel dat je met cardio bij HIIT training de vetverbranding stimuleerd en door alleen minder te eten verbrand je geen lichaamsvet.

succes jonge! ben zelf van 134kg (38% vet) naar op dit moment 103 kilo (23% vet) gegaan (binnen 4,5 maand), ben nu al een maandje bezig met cutten!

Oké misschien is sneller bij je doel komen niet goed geformuleerd maar ik weet wel dat je met cardio bij HIIT training de vetverbranding stimuleerd en door alleen minder te eten verbrand je geen lichaamsvet.

Nu snap ik er niks meer van, de een zegt geen cardio doen voor vetverbranding en de ander weer wel?? ??? Met cardio zou je stress hormonen aanmaken die dus het vet blijft ''opslaan''?

Iemand had mij vandaag nog iets laten opzoeken van: Fat-ass-cardio-syndroom?! Zucht * ,. oneindige discussie..:mad:

Nu snap ik er niks meer van, de een zegt geen cardio doen voor vetverbranding en de ander weer wel?? ??? Met cardio zou je stress hormonen aanmaken die dus het vet blijft ''opslaan''?

Iemand had mij vandaag nog iets laten opzoeken van: Fat-ass-cardio-syndroom?! Zucht * ,. oneindige discussie..:mad:

Het zal altijd een discussie punt blijven ben ik bang:p

Ik heb iedigeval goede ervaringen met cardio ook omdat ik voetbal Waar ik conditie voor moet hebben en ook omdat i het best lekker vind om te gaan hardlopen intervaltraining te doen of de fiets te pakken en 30km te fietsen

Iedereen heeft een andere mening en bij mij maakt het wel verschil als ik cardio doe en bij een ander niet. Is maar net waar je je lekkerder bij voelt.

Maar als je overgewicht hebt lijkt mij verstandig om cardio te doen om lichaams vet te verbranden :)

Door alleen minder eten verbrand je geen lichaamsvet???. Meen je dit nou. Dan heb je er echt helemaal niets van begrepen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik adviseer je om wel cardio te doen, vanwege de vele voordelen die het geeft.

Echter, zonder cardio kun je gewoon vet verliezen. Het draait allemaal om hoeveel je verbrand op een dag en hoeveel je er in stopt. Cardio zorgt er voor dat je meer calorieen op een dag verbrand. Waardoor je onderhoud hoger wordt (Bijv 2900 ipv 2500). Uitgaande van 500 kcal onder onderhoud, heb je ongeveer een halve kilo vetverlies per week. Je kan dus meer eten als je cardio erbij doet, namelijk 2900-500= 2400 kcal. Zonder cardio zul je 2500-500 = 2000 kcal moeten eten, om op een tekort van 500 kcal per dag te zitten.

Terug
Naar boven