MuscleMeat

Afvallen en breder worden

Door alleen minder eten verbrand je geen lichaamsvet???. Meen je dit nou. Dan heb je er echt helemaal niets van begrepen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik adviseer je om wel cardio te doen, vanwege de vele voordelen die het geeft.

Echter, zonder cardio kun je gewoon vet verliezen. Het draait allemaal om hoeveel je verbrand op een dag en hoeveel je er in stopt. Cardio zorgt er voor dat je meer calorieen op een dag verbrand. Waardoor je onderhoud hoger wordt (Bijv 2900 ipv 2500). Uitgaande van 500 kcal onder onderhoud, heb je ongeveer een halve kilo vetverlies per week. Je kan dus meer eten als je cardio erbij doet, namelijk 2900-500= 2400 kcal. Zonder cardio zul je 2500-500 = 2000 kcal moeten eten, om op een tekort van 500 kcal per dag te zitten.

Volgends mij zeg ik precies het zelfde als wat jij zegt ;) ik bedoel alleen dat je als je WEL cardio doet je uiteindelijk 'meer' vet zou kunnen verbranden omdat je meer verbrand. Tuurlijk verbrand je vet als je aan het cutten bent anders zou je niet afvallen.. En met cardio voeg je juist dat beetje extra toe helemaal als je overgewicht heb.

Mijn mening dus wel cardio doen, is uiteindelijk beter voor je conditie en het stimuleerd vetverbranding.

• Topic Starter Topic Starter
Nou mensen, bedankt voor alle reacties zover. Ik denk dat ik gewoon verder ga met wat ik al deed :P. Ma, Wo, Vrij KT 3 sets 15 herhalingen (en na KT nog cardio, mensen nog tips wat voor cardio? Hoelang, normaal of interval, hiit?) en Di en Do ook weer cardio. Volgende week donderdag heb ik de afpsraak staan met de voedingdeskundige en die gaat voor de aankomende 3 maanden mijn voeding bekijken en elke week wegen.

En hoe weet ik eigenlijk wat ik op een dag aan kcal mag hebben? Ik lees hier dingen over onder je onderhoud.

Lees sticky sectie voeding hoe bereken ik mijn onderhoud en dat x activiteitsfacor

Ik blijf van mening rustdagen zijn rustdagen maar je moet het zelf weten. 45 min cardio na KT is goed. Interval Duurloop fietsen roeien het mag allemaal wat jij t lekkerste vind om te doen combinatie van kwartier roeien daarna kwartier fietsen en dan kwartier hardlopen kan ook

Succes!

Ok, ik wist niet dat rustdagen persee tussendoor moesten. Ik dacht ik heb het weekend waarin ik niks doe. Heb ik dus verkeerd :)

@KayleeB: Als je interval cardio doet dan gaat je verbranding in rust ook omhoog als ik het goed heb. Ik merkte het zelf in ieder geval, was 1,5 jaar terug lekker naar 82kg afgevallen :)

@Wiebstar: Als je je rustdagen tussen je training doet, dan krijgen je spieren rust voor de volgende training. Probeer maar eens 3 dagen achter elkaar zwaar te squatten, dan begrijp je waarom je tussendoor rust moet nemen

ik geef het op.

@KayleeB: Als je interval cardio doet dan gaat je verbranding in rust ook omhoog als ik het goed heb. Ik merkte het zelf in ieder geval, was 1,5 jaar terug lekker naar 82kg afgevallen :)

En daarom zeg ik: lekker blijven cardioen!:):)

@ jeweetwelles

Respect! Erg knap. Heb ik ook nog 2 vragen voor jou. Is cutten (in mijn geval omdat ik gewoon veels te hoog vp heb) echt nodig? En hoe zit het bij jou met los hangend vel? Daar ben ik namelijk ook bang voor. Hoe zag jou schema eruit dan?

OT: Ik ben (na het lezen van alle reacties hier) een beetje gaan kijken of ik ook mijn week anders kan in delen. Ik heb ergens een schema gevonden van iemand (weet niet meer zeker of dat op dit forum was of op een ander). Maar nu ben ik benieuwd naar jullie mening (I.V.M. rustdagen en of het niet gelijk weer te overdreven is). Hieronder staat het schema wat ik ben tegengekomen.

Ma: Kracht + cardio
Di: Intensieve cardio
Wo: Kracht + cardio
Do: Rust
Vr: Kracht + cardio
Za: Intensieve cardio
Zo: Rust

Met intensieve cardio word denk ik dus interval of hiit bedoeld ga ik vanuit? En met gewone cardio gewoon met een lage intensiteit op een of meerdere apparaten??

Ik heb nog het een en ander zitten lezen hier. Het sticky van cardio heb ik gelezen en van cutten. Erg interessant allemaal. Ook hoe het lichaam werkt enzo en met voeding. Ik probeer zoveel mogelijk te lezen en vragen te stellen hier want ik wil erg graag gezond gaan leven en aan mijn lichaam werk in plaats van verwaarlozen.

In het sticky van cutten las ik ook dingen over 20% boven of onder je onderhoud te gaan zitten. En wat je moest eten voor en na een training sessie bij afvallen en wat je moest eten voor en na een training sessie bij spiermassa kweken. Erg verschillend zag ik. Waarschijnlijk is dat dan ook gelijk de reden dat ik in het begin van dit topic te horen kreeg dat afvallen en breder worden niet (effectief) tegelijkertijd kon.

Ik hoop dat ik van jullie nog wat tips kan krijgen m.b.t cardio. Wil het namelijk goed uitvoeren en krijg toch het idee dat ik dat niet doe (stel trouwens ook veel vragen aan trainers daar, maar ben nog niet tevreden). Heb gisteren bijvoorbeeld maar 10 min gefietst. Wilde dit eigenlijk veel langer doen maar ik was kapot. Bijna de hele 10 min lang (met uitzondering van de warming up) was mijn hartslag 150. Mijn hartslag voor puur vetverbranding zou 147 moeten zijn. Ik zweette me ook kapot. Heb ook een keer hiit gedaan (dan wel op een laag pitje door 2 min rustig en 1 minuut volle poelie) maar dit hield ik maar net 10 min vol. Misschien dat ik gelijk te graag wil. Dat is namelijk wel een ding van mij. Ik sport nu zo'n 3 weken en vind het sowieso lastig om lang op een apparaat te zitten/staan (op gewoon lopen na). Meestal stop ik al na 10 min, met uitzondering van vorige week waarbij ik 20 min heb gefietst (2 min met een hartslag van rond de 160, en dan weer 2 min met een hartslag rond de 130). Zo deed ik de afgelopen weken eigenlijk mijn cardio, met mijn eigen 2 min hard 2 min zacht training. Beviel me opzich wel, hoewel het wel behoorlijk vermoeiend was.

Buiten afvallen om wil ik ook graag een betere conditie. Wat raden jullie mij aan te doen hoelang en op welke dagen (kijkend naar het schema wat ik hierboven heb gezet)?

Alvast bedankt voor alle info die ik gekregen heb :). Ik zal hier nog heel wat aflezen. Top forum!

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven