AndroidHealthClinic

Afvallen en krachttraining

Damio

Novice
Waardering
0
Momenteel ben ik bezig met afvallen en wil later beginnen aan krachttraining. Nu heb ik wel wat vragen en daarom post ik dit.

Ik ben 24 jaar, man, 1.90m en woog op mijn zwaarst 145kg. Na het traject doorgelopen te zijn voor een maagverkleining heb ik op het laatste moment besloten dat ik het afvallen toch op eigen kracht wilde doen. Ik ben begonnen met minder en gezonder eten en voornamelijk alleen maar water drinken. Inmiddels weeg ik 124kg en ben dus al 21kg afgevallen. Natuurlijk ben ik hier al erg trots op, maar besef mij dat ik ongeveer pas op de helft ben.

Wat mij alleen is opgevallen is dat het vet op mijn borst vrijwel niet minder is geworden. De manboobs om zo maar te zeggen zijn nog steeds erg aanwezig en doordat mijn buik wel kleiner wordt, is dit alleen maar duidelijker geworden.

Ik wilde afvallen met krachtrainning, maar mijn instructeur op de sportschool beveelde mij aan om dit toch eerst met cardio te doen om daarna spiermassa op te bouwen d.m.v. krachttraining.

Mijn vraag aan jullie is of er een manier of methode is om ervoor te zorgen dat ook het vet op mijn borst minder wordt. Kan ik dit het beste doen door toch te beginnen met krachttraining voor de borstkast of moet ik gewoon verder met alleen cardio en hopen dat het snel toch minder wordt?

Alvast hartelijk dank voor het lezen en de eventuele reactie!

Lijkt me een heel lastig probleem. Er zijn ook medicijnen die dit veroorzaken, gebruik je medicijnen? Zag het laatst toevallig op de bijsluiter van ritalin (generieke naam: methylfenidaat).

Voor de rest zou ik het overigens niet weten. Ben wel nieuwsgierig naar de antwoorden. Ik zie ook regelmatig mannen rondlopen met zo'n borstkas dat t misschien niet te kwalificeren is als manboobs, maar er wel heel onnatuurlijk uitziet.

• Topic Starter Topic Starter
Lijkt me een heel lastig probleem. Er zijn ook medicijnen die dit veroorzaken, gebruik je medicijnen? Zag het laatst toevallig op de bijsluiter van ritalin (generieke naam: methylfenidaat).

Voor de rest zou ik het overigens niet weten. Ben wel nieuwsgierig naar de antwoorden. Ik zie ook regelmatig mannen rondlopen met zo'n borstkas dat t misschien niet te kwalificeren is als manboobs, maar er wel heel onnatuurlijk uitziet.
Nee ik gebruik geen medicijnen. In het verleden wel gebruikt voor acne, maar dit is lang geleden.

sowieso krachttraining gaan doen. het is goed voor je , je valt er sneller van af en je gaat er beter van uit zien.

Aan het vet op je borsten (of waar dan ook) is helaas niet iets specifieks te doen.

Stop onmiddelijk met cardio en stap over op krachttraining. Manboobs wordt vnl veroorzaakt door een oestrogeen overschot. Testosteron wordt door vetweefsel ook omgezet in oestrogeen. Daarom moet je training gericht zijn op stimulering van groeihormoon en testosteron. Beste manier is bb training.

Stop onmiddelijk met cardio en stap over op krachttraining. Manboobs wordt vnl veroorzaakt door een oestrogeen overschot. Testosteron wordt door vetweefsel ook omgezet in oestrogeen. Daarom moet je training gericht zijn op stimulering van groeihormoon en testosteron. Beste manier is bb training.

Superfly kan je dat uitleggen? Want als testosteron wordt omgezet in oestrogeen dan zou hij bij overgewicht juist geen stimulering van testosteron moeten nastreven toch? Het is toch ook zo dat bij vermindering van testosteron (bijvoorbeeld castratie bij honden), iets/iemand aankomt? En het tegenovergestelde is waarschijnlijk ook waar? Meer testosteron = makkelijker afvallen?

(Volgens mij wordt testosteron ook gerelateerd aan haaruitval. Reden om op te passen met stimuli? :rolleyes:)

Wat was zijn argument om eerst enkel en alleen cardio te doen en daarna pas te beginnen met krachttraining?

Alles wat je aan spiermassa aanzet is extra verbranding om het te onderhouden. Tijdens mijn afvalperiode deed ik cardio + krachttraining. Wanneer er meer spieren in de borstregio komen zal het 'manboob-effect' ook wel minderen.

Je hebt al goed gewerkt, doe zo voort en ik zou toch overwegen om gewoon cardio + krachttraining te doen.

Succes met het behalen van je doel!

Superfly kan je dat uitleggen? Want als testosteron wordt omgezet in oestrogeen dan zou hij bij overgewicht juist geen stimulering van testosteron moeten nastreven toch? Het is toch ook zo dat bij vermindering van testosteron (bijvoorbeeld castratie bij honden), iets/iemand aankomt? En het tegenovergestelde is waarschijnlijk ook waar? Meer testosteron = makkelijker afvallen?

(Volgens mij wordt testosteron ook gerelateerd aan haaruitval. Reden om op te passen met stimuli? :rolleyes:)

http://www.basic-fit.nl/fitness-blog/testosteron-en-oestrogeen-wat-doet-het-met-ons-lichaam/

Excuses voor de basic fit link. Kan niet zo snel de correcte links vinden.
Daarom is het belangrijk om krachttraining te doen icm een calorie tekort en pas cardio gaan toevoegen ( wat eigenlijk niet echt nodig is) als je vetpercentage een stuk gedaald is.

---------- Toegevoegd om 20:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:38 ----------

Als je Poliquin wil geloven heeft dit ook alles te maken met een zink tekort
.

http://www.basic-fit.nl/fitness-blog/testosteron-en-oestrogeen-wat-doet-het-met-ons-lichaam/

Excuses voor de basic fit link. Kan niet zo snel de correcte links vinden.
Daarom is het belangrijk om krachttraining te doen icm een calorie tekort en pas cardio gaan toevoegen ( wat eigenlijk niet echt nodig is) als je vetpercentage een stuk gedaald is.

---------- Toegevoegd om 20:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:38 ----------

Als je Poliquin wil geloven heeft dit ook alles te maken met een zink tekort
.

Ik waardeer het antwoord, maar zo'n krabbel van een hele slechte sportschool zonder bronnen.. Het is niet dat ik je niet wil geloven, maar je baseert je toch niet alleen op deze column van BF toch? En de conclusie? In welke situatie vindt deze transformatie plaats?

"Ook bij mannen kunnen de hormonen voor gewichtsschommelingen zorgen. Diepliggend buikvet of orgaanvet zet testosteron om in het vrouwelijk hormoon oestrogeen (lees: gewichtstoename). Terwijl de vetmassa toeneemt en de spiermassa afbrokkelt, wordt het lichaam minder gevoelig voor insuline en neemt de kans op diabetes toe. De meeste mannen kunnen dit proces terugdringen of zelfs om keren. Door hun levensstijl te veranderen en te sporten, kunnen ze hun testosteronproductie weer opkrikken."

Volgens mij bedoelen ze te zeggen dat transformatie plaats vindt bij een inactieve leefstijl en als je gaat sporten dan nemen je levels van testosteron vanzelf weer toe. (BF zal wel graag willen dat je en abo neemt bij ze.) Er staat niet bij dat je je dan het beste uitsluitend op krachttraining kan richten. Ik neem dit verhaal dus met een korreltje zout en denk dat cardio sowieso geen kwaad kan, maar als je een artikel hebt laat ik me graag het tegendeel bewijzen.

Ik waardeer het antwoord, maar zo'n krabbel van een hele slechte sportschool zonder bronnen.. Het is niet dat ik je niet wil geloven, maar je baseert je toch niet alleen op deze column van BF toch? En de conclusie? In welke situatie vindt deze transformatie plaats?

"Ook bij mannen kunnen de hormonen voor gewichtsschommelingen zorgen. Diepliggend buikvet of orgaanvet zet testosteron om in het vrouwelijk hormoon oestrogeen (lees: gewichtstoename). Terwijl de vetmassa toeneemt en de spiermassa afbrokkelt, wordt het lichaam minder gevoelig voor insuline en neemt de kans op diabetes toe. De meeste mannen kunnen dit proces terugdringen of zelfs om keren. Door hun levensstijl te veranderen en te sporten, kunnen ze hun testosteronproductie weer opkrikken."

Volgens mij bedoelen ze te zeggen dat transformatie plaats vindt bij een inactieve leefstijl en als je gaat sporten dan nemen je levels van testosteron vanzelf weer toe. (BF zal wel graag willen dat je en abo neemt bij ze.) Er staat niet bij dat je je dan het beste uitsluitend op krachttraining kan richten. Ik neem dit verhaal dus met een korreltje zout en denk dat cardio sowieso geen kwaad kan, maar als je een artikel hebt laat ik me graag het tegendeel bewijzen.

http://www.lifestylebypoliquin.com/...Estrogen_Dominance_Making_You_Fat.aspx?_.aspx

Mannen met een inactieve leefstijl, die ook nog eens teveel eten, komen in een neerwaartse spiraal door de leefstijl daalt test produkte en door teveel eten worden ze dikker. In de vetcellen
vindt arotamase plaats, waardoor test omgezet wordt in oestrogeen, wat weer tot gevolg heeft dat test produktie daalt en ze dikker worden enz.
Daarom hebben mannen met obesitas hebben een hormonaal probleem. Cardio heeft, in dit geval, geen positief effect op de hormoonhuishouding, dus kan je dit beter achterwege laten en eventueel pas in een later stadium gaan toepassen.

'Aromatiseren' komt ook voor door (onjuist) gebruik van AAS.

Gewoon lekker blijven cardio'n naast goede voeding en krachttraining! ;)

Dat ik me over dat omzetten van androgenen naar oestrogenen niet al te veel zorgen zou maken.
Er zijn - naast vetcellen - namelijk veel meer organen waar aromatase plaats vindt als ik wiki mag geloven.

Overigens produceren vetcellen geen oestrogeen toch? Ze zouden testosteron kunnen omzetten in oestrogeen volgens je bijgevoegde link.

-- You are overweight. Regardless of gender, fat tissue increases levels of an enzyme called aromatase that turns testosterone to estrogen. --

Laatst bewerkt:
Daarom hebben mannen met obesitas hebben een hormonaal probleem. Cardio heeft, in dit geval, geen positief effect op de hormoonhuishouding, dus kan je dit beter achterwege laten en eventueel pas in een later stadium gaan toepassen.

Ik geloof ook onmiddellijk dat dikke mensen met een inactieve leefstijl meer oestrogenen aanmaken. Ik kan echter de conclusie van het board hierzo nergens in de stukken lezen dat je dan maar beter geen cardio kan doen, maar uitsluitend krachttraining. Dat staat er namelijk niet. Is het niet zo dat je met 70% van de aanbevolen hartslag tijdens cardio het meeste energie verbrandt en dat je dus met cardio juist kan werken aan dat vet dat zorgt voor een overschot aan oestrogenen?

Ik ging er altijd vanuit dat als je tijdens het sporten vet wil verbranden je beter cardio kan doen, als je aan je lichaam wil werken en NA het sporten energie wil verbranden je krachttraining moet doen. Tijdens de krachttraining span je je wel in natuurlijk maar het kost minder energie dan de continue repetitie van cardio, zeker iemand die net begint. Op het moment dat je spieren zich ontwikkelen verbruiken ze weer veel meer energie. En op het moment dat je wat meer spierkracht hebt hou je cardio waarschijnlijk ook langer vol, dus daar is ook een positieve relatie. Maar ik leer graag bij dus ik volg dit topic met interesse.

De vraag is en blijft: wat verbrand je tijdens cardio? De citroenzuurcyclus maakt nl wel degelijk gebruik van eiwitverbranding en spiermassa moet top prioriteit hebben in het afvalproces.

Verder is voor een man een overschot aan oestrogeen natuurlijk absoluut geen probleem. Behalve als je geen manboobs, b*ch tits, extra spiermassa, een gezond libido etc wil hebben.

Meer spierkracht heeft geen relatie met een betere cardiovasculaire capaciteit, twee afzonderlijke zaken.

Naar mijn mening kan je - als KT je primaire doel is - het beste voeding en KT koppelen aan steady state cardio op een hartslag van 55 - 65% van je max.

Op deze manier verbruik je maximaal lichaamsvet tijdens je cardio sessie en zit je de KT niet in de weg kwa herstel. Je pakt op deze manier tevens je belangrijkste spier op de juiste manier aan (KT maakt de wand dikker, steady state cardio de kamer groter). Naast dat steady state cardio helpt bij het verdwijnen van lichaamsvet (al is dit relatief weinig) is het ook nog eens erg gezond ;)

Is vetverbranding het primaire doel dan is interval training (HIIT) aan te raden omdat je dan weliswaar tijdens de cardio sessie minder daadwerkelijk lichaamsvet verbruikt maar wel de uren na de sessie. Hetgeen uiteindelijk meer verbruikt lichaamsvet als resultaat zal hebben.

• Topic Starter Topic Starter
Een tijdje weg geweest vandaar de late reactie. Iedereen in ieder geval hartelijk dank voor de reacties.

Ik denk dat het verstandig is om een eetschema te gaan berekenen en opstellen. Ik zal eens de topics hier door lezen hoe ik daarme kan beginnen.

Terug
Naar boven