AndroidHealthClinic

Aikido effectief of valt het in de praktijk wel mee?

Mike16j

Cool Novice
Waardering
0
Hey gasten ik vroeg me af of aikido nou echt zo effectief is op straat als je steven seagal ziet zou je denken van wel.
Maar het blijft natuurlijk film.

Ik wil graag alleen een reactie van mensen die zeker weten of het nou sterk is in de praktijk of juist niet.

Want mensen die maar wat zeggen heb ik eerlijk gezegt niet zoveel aan:cool:

YouTube - Aikido - 7th Dan Steven Seagal Teaching Aikido

aikido schmaikido.

Steven Seagal krijgt naar mijn bescheiden mening een enorm portie klappen van iedereen die een jaar of langer op thai/kickboksen, mma, shooto etc etc heeft gezeten.

Aikido is leuk als warming up oid, maar voor op straat of in de ring is het totaal & compleet nutteloos.

als je het goed kunt zal het wel handig zijn

handig waarvoor? als warming up voor het echte werk?

In een no holds barred gevecht stomp ik die Steven Seagal er zo 20 nieuwe gezichtsuitdrukkingen bij. En ik meen het ook nog. Na 4 jaar kickboksen en een paar maanden worstelen (vrije sT) durf ik wel te beweren dat ik Steven Seagal bij z'n enkels afbreek. :)

• Topic Starter Topic Starter
Kijk dit bedoel ik heb je wel eens tegen iemand van aikido gevochten dus het is compleet nutteloos om te zeggen ik sla hem wel ff neer met 4 jaar ervaring in kickboxen in aikido zijn er meerdere dingen om iemand technieken te klemmen!

en ze werken in de praktijk geen van allen.
als je verloren hebt door iemand die aikido kent dan betekend dat dat je niet goed genoeg bent in een echte vechtsport.

ik heb ook nog tig jaar karate gedaan (shotokan). ik had een erg goede en erg nuchtere leraar. Hij legde uit en deed voor waarom veel oosterse vechtsport technieken op straat niet werken. Samengevat: het is helemaal niet zo eenvoudig om je tegenstander te sturen, en de meeste technieken kost simpelweg veel te veel tijd. Een korte hoek kost heel weinig tijd.

ik heb redelijk vaak met aikido beoefenaars gespart tijdens het thaiboksen en ik moet zeggen dat ik ze over het algemeen nog slechter vind dan karateka's. Ligt niet aan de personen, maar aan de sT die ze aangeleerd krijgen.

bij aikido leer je tot je 3e 4e dan alleen maar basis daarna ga je pas het echte werk doen...geloof mij nou dat het wel degelijk een goede effectieve sport is...alleen je moet heel ver zijn om inderdaad iets te kunnen...steven seagal heeft niet alleen aikido ook karate kendo en andere sporten... die man kan echt uit de voeten! maar hoe je elke vechtkunst ook met elkaar wil vergelijken het blijven totaal verschillende sporten, net zoals voetbal en tennis..zijn balsporten maar toch totaal verschillend... zo moeten we vectkunsten ook gaan bekijken sommige dingen zijn niet te vergelijken met elkaar

bij aikido leer je tot je 3e 4e dan alleen maar basis daarna ga je pas het echte werk doen...geloof mij nou dat het wel degelijk een goede effectieve sport is...alleen je moet heel ver zijn om inderdaad iets te kunnen...steven seagal heeft niet alleen aikido ook karate kendo en andere sporten... die man kan echt uit de voeten! maar hoe je elke vechtkunst ook met elkaar wil vergelijken het blijven totaal verschillende sporten, net zoals voetbal en tennis..zijn balsporten maar toch totaal verschillend... zo moeten we vectkunsten ook gaan bekijken sommige dingen zijn niet te vergelijken met elkaar

Maar als je kijkt hoe hij zijn grepen doet etc, dat ziet er gewoon niet realistisch uit als je zelf weleens geworsteld hebt.

wat velen bij aikido niet snappen en te weinig geleerd krijgen is dat ze ook kijhard naar de keel en andere lichaamsdelen mogen vliegen inplaats van af te wachten tot iemand slaat

Maar als je kijkt hoe hij zijn grepen doet etc, dat ziet er gewoon niet realistisch uit als je zelf weleens geworsteld hebt.
wat hij in zn film doet is film vriendelijke vriend! in die films kunnen ze ook valbreken als de beste...als ze dat niet doen breken ze hun arm! en het zit er natuurlijk een stuk spectaculairder uit maar je moet nagaan dat 9 van de tien mensen op straat niet meekunnen gaan met die beweging(niet kunnen val breken)maar dan breek je gewoon je arm, ik doe hapkido en ik ken het vallen ook niet echt goed maar geloof me ik heb pijn gehad! zo veel pijn kan een hoek of schop niet veroorzaken...steven seagal word onderschat! geloof me...niet als aikidoka maar als compleet martial artist en trouwens hij is 100 jaar inmiddel....

• Topic Starter Topic Starter
Zo denk ik er nou ook over dat het wel degelijk een effect heeft!

Heb geen ervaring met aikido maar ik denk wel dat aikido grepen of vna welke andere martial art sport echt wel effectief zijn op straat. Ookal denken velen dat je alleen maar met mma of boxen ver kan komen. Eens dat grepen, worpen.. geautomatiseerd zijn kan je ze wel degelijk uitvoern op straat.

ken een jongen waarmee ik aan de deur stond...er was een keer een jongen die heel de tijd het bloed onder zn nagels probeerden te halen....hij waarschuwde hij zeg jongen! ik ga daarlijk je arm breken..... die gozer doorgaan en lachen blblabla...collega werd het zat pakt hem beet en brak zo zn arm...

ken een jongen waarmee ik aan de deur stond...er was een keer een jongen die heel de tijd het bloed onder zn nagels probeerden te halen....hij waarschuwde hij zeg jongen! ik ga daarlijk je arm breken..... die gozer doorgaan en lachen blblabla...collega werd het zat pakt hem beet en brak zo zn arm...

Tuurlijk bij worstelen is het precies hetzelfde.T

Trouwens als iemand je in een greep heeft en hij breekt je arm, kun je je carriere als een vechter wel vergeten, want het geneest nooit meer helemaal goed.Normaal geef je gewoon op in een gevecht als iemand een submission doet, maar op straat kun je iemand zo gewoon breken.

En over seagal, ik weet verder niet wat voor technieken hij kent.Het enige waar ik over kan oordelen is wat hij in films laat zien.

bij aikido leer je tot je 3e 4e dan alleen maar basis daarna ga je pas het echte werk doen...geloof mij nou dat het wel degelijk een goede effectieve sport is...

Dus je moet 10 jaar nutteloze techniekjes trainen om eindelijk iets degelijk te leren? En dat noem jij effectief?

Neem een gemiddeld iemand van de straat, coach hem voor powertraining en laat hem er 3 keer per week wat mma bij doen bij een goede club.

Wedden dat die kerel na een jaartje quasi iedereen die ruzie zoekt naar huis slaagt? Ik heb zoon kerel liever in mijn rug dan iemand met 20 jaar aikidoervaring.

Nee, het enige nuttige aan aikido is dat je je "zwaartepunt" leert kennen. Dat leer je op andere sporten ook. In mijn ogen staat deze sT compleet onderaan de ladder qua realiteit.

Heb geen ervaring met aikido maar ik denk wel dat aikido grepen of vna welke andere martial art sport echt wel effectief zijn op straat. Ookal denken velen dat je alleen maar met mma of boxen ver kan komen. Eens dat grepen, worpen.. geautomatiseerd zijn kan je ze wel degelijk uitvoern op straat.

prachtig samengevat... Zeker die laatste zin...

Maar... hoe automatiseer je zaken? Door het veel te doen en te proberen in een realistische situatie.

Probleempje, in aikido creer je die realistische situatie nooit. Daar gaan ze of van een statische, niet-reactive(of zelfs meegevende) opponent uit(Je kan er evengoed koffieapparaten zetten, die doen evenveel), of van een move waarvan je weet dat het gebeurd(katatjes lopen).

Dat laatste vergelijk ik met een voetballer naar een doel laten schieten en de keeper zeggen om altijd naar de andere hoek te duiken. Hoeveel nut heeft dat tegen een keeper die wel reageert? Nihil.

Laatst bewerkt:
aikido werkt en zelfs heel goed!
maar zoals hierboven reeds gezegd mag in aikido idd iemand uitschakelen door middel van goed door te stoten (naar de keel, knie ...). Dit wordt over het algemeen niet toegepast omwille van de 'vriendelijkheid'.
Nu ik volg les bij Tomita Seiji Sihan, die rechtstreeks les heeft gekregen van de uitvinder van aikido (O-Sensei) en wat wij doen sluit het dichts aan bij de kort-na-oorlogse aikido.
Het grote verschil tussen onze 'sT' en de rest is dat wij naar een effectief gevecht toe trainen en niet naar een show gevecht (zoals het merendeel van de hedendaagse aikido sTen wel doen).
Aikido werkt, zelfs tegen karateka en de rest, maar je moet een goede leeraar hebben.

Het grote verschil tussen onze 'sT' en de rest is dat wij naar een effectief gevecht toe trainen

Waarom hoor ik dat nu bij ELKE vechtsT waar ik eens ga meetrainen... Elke zweert dat zij de beste zijn voor zelfverdediging.

Ok dan, buiten mixfight, die reppen er geen woord over en beginnen gewoon te sparren :D

Terug
Naar boven