bij aikido leer je tot je 3e 4e dan alleen maar basis daarna ga je pas het echte werk doen...geloof mij nou dat het wel degelijk een goede effectieve sport is...
Dus je moet 10 jaar nutteloze techniekjes trainen om eindelijk iets degelijk te leren? En dat noem jij effectief?
Neem een gemiddeld iemand van de straat, coach hem voor powertraining en laat hem er 3 keer per week wat mma bij doen bij een goede club.
Wedden dat die kerel na een jaartje quasi iedereen die ruzie zoekt naar huis slaagt? Ik heb zoon kerel liever in mijn rug dan iemand met 20 jaar aikidoervaring.
Nee, het enige nuttige aan aikido is dat je je "zwaartepunt" leert kennen. Dat leer je op andere sporten ook. In mijn ogen staat deze sT compleet onderaan de ladder qua realiteit.
Heb geen ervaring met aikido maar ik denk wel dat aikido grepen of vna welke andere martial art sport echt wel effectief zijn op straat. Ookal denken velen dat je alleen maar met mma of boxen ver kan komen. Eens dat grepen, worpen.. geautomatiseerd zijn kan je ze wel degelijk uitvoern op straat.
prachtig samengevat... Zeker die laatste zin...
Maar... hoe automatiseer je zaken? Door het veel te doen en te proberen in een realistische situatie.
Probleempje, in aikido creer je die realistische situatie nooit. Daar gaan ze of van een statische, niet-reactive(of zelfs meegevende) opponent uit(Je kan er evengoed koffieapparaten zetten, die doen evenveel), of van een move waarvan je weet dat het gebeurd(katatjes lopen).
Dat laatste vergelijk ik met een voetballer naar een doel laten schieten en de keeper zeggen om altijd naar de andere hoek te duiken. Hoeveel nut heeft dat tegen een keeper die wel reageert? Nihil.