Fitness Seller

Aikido effectief of valt het in de praktijk wel mee?

Waarom hoor ik dat nu bij ELKE vechtsT waar ik eens ga meetrainen... Elke zweert dat zij de beste zijn voor zelfverdediging.

Ok dan, buiten mixfight, die reppen er geen woord over en beginnen gewoon te sparren :D

ohh, neenee, ik bedoelde dit niet. Ik bedoelde als je aikido wilt doen, dan zit je bij ons beter dan de andere. gewoon al door het feit dat onze leraar rechtstreeks heeft lesgehaad van de uitvinder er van. En dat men vroeger ook trainde om te vechten en te winnen (oorlog enzo).
Maar uiteindelijk moet jij het voor jezelf uitmaken wat er voor jouw werkt en niet zomaar iemand zijn woord volgen.

Aikido kan denk ik best effectief zien, mits ze er een gewoonte van maken om fullcontact te sparren.

Dus je moet 10 jaar nutteloze techniekjes trainen om eindelijk iets degelijk te leren? En dat noem jij effectief?

Neem een gemiddeld iemand van de straat, coach hem voor powertraining en laat hem er 3 keer per week wat mma bij doen bij een goede club.

Wedden dat die kerel na een jaartje quasi iedereen die ruzie zoekt naar huis slaagt? Ik heb zoon kerel liever in mijn rug dan iemand met 20 jaar aikidoervaring.

Nee, het enige nuttige aan aikido is dat je je "zwaartepunt" leert kennen. Dat leer je op andere sporten ook. In mijn ogen staat deze sT compleet onderaan de ladder qua realiteit.

prachtig samengevat... Zeker die laatste zin...

Maar... hoe automatiseer je zaken? Door het veel te doen en te proberen in een realistische situatie.

Probleempje, in aikido creer je die realistische situatie nooit. Daar gaan ze of van een statische, niet-reactive(of zelfs meegevende) opponent uit(Je kan er evengoed koffieapparaten zetten, die doen evenveel), of van een move waarvan je weet dat het gebeurd(katatjes lopen).

Dat laatste vergelijk ik met een voetballer naar een doel laten schieten en de keeper zeggen om altijd naar de andere hoek te duiken. Hoeveel nut heeft dat tegen een keeper die wel reageert? Nihil.

Precies!

Je leert vechten...door gewoon te vechten en harde klappen te geven en ontvangen.

Aikido kan denk ik best effectief zien, mits ze er een gewoonte van maken om fullcontact te sparren.

geef mij de naam van een aikido-club die dat doet en ik ga er een kijkje nemen. Full-contact aikido is naar mijn weten een oxymoron(of hoe spelt dat woord)

ohh, neenee, ik bedoelde dit niet. Ik bedoelde als je aikido wilt doen, dan zit je bij ons beter dan de andere. gewoon al door het feit dat onze leraar rechtstreeks heeft lesgehaad van de uitvinder er van. En dat men vroeger ook trainde om te vechten en te winnen (oorlog enzo).
Maar uiteindelijk moet jij het voor jezelf uitmaken wat er voor jouw werkt en niet zomaar iemand zijn woord volgen.

Volgens mij komt die aikido, zoals met veel sTen, in de verste verte niet overeen met wat we hier als aikido bezien.

Maar vooral je laatste zin vind ik erg belangrijk. Zit iets in de velen vergeten, en ook Bruce Lee heeft dit tussen de regels gezegt. Nu is Bruce Lee ms overrated als vechter, maar hij, imho, is de beste vechtfilosoof ooit.

Als je nu eenmaal geen talent hebt om iets te doen, doe dat dan ook niet. Mijn high-kicks zijn bv lachwekkend slecht, ik ga ze dan ook nooit doen. Er zijn dan ook weer mensen die vanaf hun eerste highkick meer kracht erin hebben als een gemiddelde vechter. Die hebben ms een slechte rechtste stoot ofzo...

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Daar ben ik het mee eens dus als je bijv goed zou zijn in snel handelen van trucs met aikido zou je dus beter op die sport kunnen gaan inplaats van een andere sport waar je dus slechter in bent

full contact aikido ? :D laat me niet lache man dus jij hebt graag dat mensen je armen breken en goed wat klappen op je keel geven ? en 3 man tegelijk op je af komen en je dan verrot slaan ? ik denk dat je dan niet 1 les volhoud jonge ! dat gaat gewoon niet .

full contact aikido ? :D laat me niet lache man dus jij hebt graag dat mensen je armen breken en goed wat klappen op je keel geven ? en 3 man tegelijk op je af komen en je dan verrot slaan ? ik denk dat je dan niet 1 les volhoud jonge ! dat gaat gewoon niet .

Als je geen klappen gewend bent, zal je op straat niets voorstellen. Mag je nog zo veel technieken geoefend hebben, als je 1 tik krijgt en staat te knipperbollen als een hert in een koplamp, dan ga je er op straat aan.

Moet zelf ook bekennen: heb al jaren niet hoeven vechten. (gelukkig) Eerlijk gezegd vertrouw ik mijn skills nu dus niet meer. Een balletles van dhr. Seagal zal ik zeker wel overleven, maar of ik een klap op mn harses nog kan incasseren zonder te stoppen, dat weet ik dus niet zeker. Dus nog een tip voor degenen die het belangrijk vinden: veel sparren, en geen semi-contact onzin. Als je nooit voluit gaat zal je nooit weten waar je zwakke punten liggen.

Laatst bewerkt:
In een no holds barred gevecht stomp ik die Steven Seagal er zo 20 nieuwe gezichtsuitdrukkingen bij. En ik meen het ook nog. Na 4 jaar kickboksen en een paar maanden worstelen (vrije sT) durf ik wel te beweren dat ik Steven Seagal bij z'n enkels afbreek. :)

Lauw!! Je trapt tegen heilige huisjes aan hier!!!

We weten allebei dat steven you tiny ass verbaal en fysiek de grond in boort!!

Inderdaad, sporten waar veel gespard wordt zijn goede praktische vechtsporten.
Als je dan 2 sporten combineert voor zowel het grond werk als het sta werk dan zit je gebakken.
dan kan bijvoorbeeld zijn kickboxen+worstelen of of thaiboxen+Jiu jiutsu.

aikido word KAN effectief zijn maar pas in een laat stadium, eerst is het basis basis basis... daarna ga je diezelfde bewegingen steeds korter en harder maken

Als je geen klappen gewend bent, zal je op straat niets voorstellen. Mag je nog zo veel technieken geoefend hebben, als je 1 tik krijgt en staat te knipperbollen als een hert in een koplamp, dan ga je er op straat aan.

Moet zelf ook bekennen: heb al jaren niet hoeven vechten. (gelukkig) Eerlijk gezegd vertrouw ik mijn skills nu dus niet meer. Een balletles van dhr. Seagal zal ik zeker wel overleven, maar of ik een klap op mn harses nog kan incasseren zonder te stoppen, dat weet ik dus niet zeker. Dus nog een tip voor degenen die het belangrijk vinden: veel sparren, en geen semi-contact onzin. Als je nooit voluit gaat zal je nooit weten waar je zwakke punten liggen.

:stupid:

Aikido stamt af van de tijd van de samurai, en die bestudeerde de vechtkunst al even wat langer als sommige mensen hier, dus ik denk wel dat ze er over nagedacht hebben...
Veel zeggen hier maar gewoon wat...Het is niet realisties, ik stoot Seagal wel ff neer, enz...

Wat je in de meeste films van Seagal ziet is ook veel show, ze valbreken als de beste. Dit zullen ze dan ook wel moeten, willen ze geen letsels of blessures op lopen of iets breken. En dat is waar veel mensen denken dat het niet realisties is het vlieg werk bij kleine bewegingen. Het lijkt onwaarschijnlijk, echter zullen ze wel moeten willen ze hun vinger of gewrichten heel houden.

Aikido werkt met klemmen op bijv. gewrichten, en dan kan je nog arnold swartzenegger zijn, maar zelf dan hou je je rustig.
Als je meer ervaring hebt, krijg je ook steeds meer vieze technieken te kennen die ze in de tijd van de samurai gebruikte.

So don't knock it, until you tried it...

Ik heb aikido een aantal jaar beoefend, ik zal niet willen beweren of het effectiever is dan een andere vechtsport. Maar een geoefende aikido-er hoeft op straat echt niet bang te zijn.

Aikido stamt af van de tijd van de samurai, en die bestudeerde de vechtkunst al even wat langer als sommige mensen hier, dus ik denk wel dat ze er over nagedacht hebben...
Veel zeggen hier maar gewoon wat...Het is niet realisties, ik stoot Seagal wel ff neer, enz...

Wat je in de meeste films van Seagal ziet is ook veel show, ze valbreken als de beste. Dit zullen ze dan ook wel moeten, willen ze geen letsels of blessures op lopen of iets breken. En dat is waar veel mensen denken dat het niet realisties is het vlieg werk bij kleine bewegingen. Het lijkt onwaarschijnlijk, echter zullen ze wel moeten willen ze hun vinger of gewrichten heel houden.

Aikido werkt met klemmen op bijv. gewrichten, en dan kan je nog arnold swartzenegger zijn, maar zelf dan hou je je rustig.
Als je meer ervaring hebt, krijg je ook steeds meer vieze technieken te kennen die ze in de tijd van de samurai gebruikte.

So don't knock it, until you tried it...

De reden dat niemand de aikidotechnieken realistisch vindt is omdat je nooit, maar dan ook nooit in het "echt" zoon luchtkoprol ziet maken. Ze claimen dat een vrouw van 50kg een beer van 100kg gewoon over zijn eigen pols kan gooien door "je tegenstander zijn kracht te gebruiken".

In realiteit zal dat enkel gaan als de stats omgekeerd zijn. Als het echt zo makkelijk was zou je het continue in de mma-organisaties zien, maar daar komt aikido toevallig nergens voor. En niet omdat hun technieken niet mogen zoals een aikidoinstructeur mij nog gezegd heeft, of omdat ze te defensief zijn, maar gewoon omdat ze niks uithalen. Je gooit geen resistente tegenstander heen en weer. Niemand blijft ter plaatse trappelen tot je zijn arm grijpt. En zelfs als doe je dat, trekt die zijn arm gewoon terug. Reflex nummer 1. Als je dan niet de nodige krachtmeerwaarde hebt om die arm bij je te houden sta je terug op nul. Heb je dan nog de pech dat er dan een muay thai-vechter voor je staat, be prepared for a world of pain.

Als je zo lang moet wachten om de "vieze" techniekjes, bij krav maga leer je die van day 1.

Er zijn er genoeg hier die wel eens aikido gevolgd hebben, en anders raad ik ze eens aan ze het te proberen. Goede acrobatische sport, maar voor de rest...

De reden dat niemand de aikidotechnieken realistisch vindt is omdat je nooit, maar dan ook nooit in het "echt" zoon luchtkoprol ziet maken. Ze claimen dat een vrouw van 50kg een beer van 100kg gewoon over zijn eigen pols kan gooien door "je tegenstander zijn kracht te gebruiken".

In realiteit zal dat enkel gaan als de stats omgekeerd zijn. Als het echt zo makkelijk was zou je het continue in de mma-organisaties zien, maar daar komt aikido toevallig nergens voor. En niet omdat hun technieken niet mogen zoals een aikidoinstructeur mij nog gezegd heeft, of omdat ze te defensief zijn, maar gewoon omdat ze niks uithalen. Je gooit geen resistente tegenstander heen en weer. Niemand blijft ter plaatse trappelen tot je zijn arm grijpt. En zelfs als doe je dat, trekt die zijn arm gewoon terug. Reflex nummer 1. Als je dan niet de nodige krachtmeerwaarde hebt om die arm bij je te houden sta je terug op nul. Heb je dan nog de pech dat er dan een muay thai-vechter voor je staat, be prepared for a world of pain.

Als je zo lang moet wachten om de "vieze" techniekjes, bij krav maga leer je die van day 1.

Er zijn er genoeg hier die wel eens aikido gevolgd hebben, en anders raad ik ze eens aan ze het te proberen. Goede acrobatische sport, maar voor de rest...

De reden waarom er zo van die acrobatische worpen zijn in aikido is eenvoudigweg omdat de uke (aanvaller) eigenlijk springt. Indien dezelfde techniek IRL gebruikt, dan breek je gewoon het gewricht van je tegenstander, want die zal niet tijdig kunnen reageren.
En ja een vrouw van 50Kg kan een 100Kg wegende kerel over zijn pols draaien. Hij zal niet geworpen worden, maar er zal toch het een en het andere breken.

De reden waarom er zo van die acrobatische worpen zijn in aikido is eenvoudigweg omdat de uke (aanvaller) eigenlijk springt. Indien dezelfde techniek IRL gebruikt, dan breek je gewoon het gewricht van je tegenstander, want die zal niet tijdig kunnen reageren.
En ja een vrouw van 50Kg kan een 100Kg wegende kerel over zijn pols draaien. Hij zal niet geworpen worden, maar er zal toch het een en het andere breken.

Hier reageer ik zelfs niet serieus op, of ms met dit

aikido.jpg

Laatst bewerkt:
Hier reageer ik zelfs niet serieus op

Groot gelijk! Na dit stop ik er ook mee:

Onze leraar (Japanner) weegt mss 60Kg, maar hij verzet iedereen. Ik heb hem beren van 100Kg+ zien doen plooien. Mijn leraar, die meer dan 10 jaar rechtstreeks les heeft gekregen van hem, verzet ook iedereen.
Maar dit zijn technieken die men zo goed als nergens anders meer ziet omdat de andere (laat ons zeggen sTen) zodaing verwaterd zijn dat het idd niet meer werkt. Zelf in Japan! Onze Japanse leraar zegt zelf ook dat de Aikido in Japan op niet veel meer trekt.
Ik ben vroeger ook nog gaan kijken naar een aikido school, maar heb dan voor ju-jutsu gekozen. Want het kwam niet geloofwaardig over.

Ik ken 2 mensen die aikido kunnen. Bij het geven van een hand kunnen ze je naar de grond laten storten :cool:.. dat is wel lachen, maar ze zeggen er altijd bij dat ze het niet mogen gebruiken op straat ???

volgens mij is het niet zo zinnig.. laatst waren we buiten met wat vrienden en 1 maat van mij doet aikido dus al heel lang en hij deed allemaal truucjes bij andere maten van mij en op een gegeven moment wou hij het bij mij doen.. dus oke ik loop naar 'm toe en hij wou de wurg klem truuc doen ofzo dus ik zeg oke.. dus hij doen en toen pakte ik m bij zn been, deed er een paar military pressen mee en werkte m naar de grond, ging er boven op liggen met een zelf verzonnen greep en vast zattie :D

niet zo effectief tegen mensen van 1.90 dus ;)

Terug
Naar boven