AndroidHealthClinic

Aikido effectief of valt het in de praktijk wel mee?

Ik ken 2 mensen die aikido kunnen. Bij het geven van een hand kunnen ze je naar de grond laten storten :cool:.. dat is wel lachen, maar ze zeggen er altijd bij dat ze het niet mogen gebruiken op straat ???

ga jij iemand die je op straat een hand geeft neerhalen dan?

de moeder van een maat van mij deed ook jaren lang aan aikido.
en het heeft wel degelijk efect als ik me maat zo hoor :D
die moeder wil je niet tegen over je hebben staan als het er op aankomt :D

ga jij iemand die je op straat een hand geeft neerhalen dan?

Ik bedoel dat ze die handeling kunnen doen zodra ze je hand vasthebben.

Verdere details weet ik er ook niet van. Ik weet alleen dat het goed pijn doet als je ze de kans geeft wat te doen. Dat verschilt niet bij andere vechtsporten, alleen krijg ik liever een hoek dan dat iemand mijn gewricht sloopt met z'n "truucjes" :rolleyes:

alleen krijg ik liever een hoek dan dat iemand mijn gewricht sloopt met z'n "truucjes" :rolleyes:

???

Wat een slimme opmerking, duidelijk veel ervaring vechtsport. Bij een goed geplaatste hoek op de kin gaat het licht direct uit. Het vervolg mag je zelf bedenken.

Elke sport heeft zijn sterke kanten en zwakke kanten. Bij jodo is dit werpen, bij juitsu is dit grondvechten/klemmen en drukpunten opslot zetten en bij aikido is het de kracht om de tegenstander te gebruiken en de drukpunten weten te benutten...

Een Juitsuka zal een gevecht naar zijn hand zetten door de tegenstander naar de grond te krijgen, waar zijn sterke kant ligt. Maar een bokser houdt liever iemand op afstand zodat hij klappen kan uitdelen...

Maar om terug te komen op de man die er niks meer aan vuil te maken...
Wat doe je liever een face-plant tegen de straatstenen of een rol maken. Dus kiezen tussen pijn of geen pijn...Dat is ook de reden dat aikidoka's wel rollen en vallen en normale mensen die andere sporten of niks doen, dit niet doen.

Tevens is het doel bij aikido niet het uitschakelen van de tegenstander, maar het neutraliseren/harmoniseren van de aanval, tussen aanvaller en verdediger...Vechten zonder te vechten...

O'sensei (grondlegger van Aikido) heeft zijn leerlingen altijd gezegd, dat zij hem altijd, ieder moment van de dag mochten aanvallen met zwaard, mes of ongewapend. Echter slaagde er niemand in, zelfs een leger officier redde dit niet toen hij O'sensei aanviel met een zwaard. De Offier had zijn hele carriere al geoefend met een zwaard en O'sensei had geen wapen...

Verder zal ik er ook geen woord meer aan vuil maken, anders wordt het zo'n wellis nietes verhaal...

het is vanaf het begin al een welles en nietes verhaal..maar degene die aikido als NIET effectief bestempelen beschikken denk ik gewoon niet over de skills en de wil om het ten eerste in te zien en ten tweede om die hele levensweg te gaan bewandelen om alles te leren...

Elke sport heeft zijn sterke kanten en zwakke kanten. Bij jodo is dit werpen, bij juitsu is dit grondvechten/klemmen en drukpunten opslot zetten en bij aikido is het de kracht om de tegenstander te gebruiken en de drukpunten weten te benutten...

Een Juitsuka zal een gevecht naar zijn hand zetten door de tegenstander naar de grond te krijgen, waar zijn sterke kant ligt. Maar een bokser houdt liever iemand op afstand zodat hij klappen kan uitdelen...

Maar om terug te komen op de man die er niks meer aan vuil te maken...
Wat doe je liever een face-plant tegen de straatstenen of een rol maken. Dus kiezen tussen pijn of geen pijn...Dat is ook de reden dat aikidoka's wel rollen en vallen en normale mensen die andere sporten of niks doen, dit niet doen.

Tevens is het doel bij aikido niet het uitschakelen van de tegenstander, maar het neutraliseren/harmoniseren van de aanval, tussen aanvaller en verdediger...Vechten zonder te vechten...

O'sensei (grondlegger van Aikido) heeft zijn leerlingen altijd gezegd, dat zij hem altijd, ieder moment van de dag mochten aanvallen met zwaard, mes of ongewapend. Echter slaagde er niemand in, zelfs een leger officier redde dit niet toen hij O'sensei aanviel met een zwaard. De Offier had zijn hele carriere al geoefend met een zwaard en O'sensei had geen wapen...

Verder zal ik er ook geen woord meer aan vuil maken, anders wordt het zo'n wellis nietes verhaal...

Laat die sensei tegen goede mma vechters vechten zoals fedor, ze zullen hem verkrachten.Je moet die chinese sprookjes niet geloven, als ze echt harde klappen gaan krijgen zullen ze heel snel neer gaan.

Natuurlijk zal iemand die aikido gedaan heeft op straat winnen van niemand die niet kan vechten, maar daar is ook alles mee gezegd.
Aan alle technieken heb je wel iets, maar sommige technieken zijn effectiever dan andere.

hahaha... slaat echt nergens op dit gelul! iedereen is hier helemaal geil van dat MMA een sport zonder enige voorgeschiedenis en cultuur... wij nederlanders zien nou eenmaal graag iemand onderuit gehaald worden. de gehele aziatische vechtkunst geschiedenis houd meer in dan mekaar eenbeetje in elkaar beuken en schoppen...in plaats van ons daarin te verdiepen en ons in te willen zetten voor een vechtkunst die ons in de gezondheid en lichamelijke conditie kan verbeteren, zien we liever hoe 2 mong*len in een kooi elkaar te lijf gaan en met hun 35e afgeschreven thuis zitten...een vechtkunst of sport hoe je het wil noemen doen wij hier en nu in deze tijd omdat we het leuk vinden en omdat we die bepaalde sT van die krijgskunst mooi vinden en niet om elkaar op straat te lijf te gaan...

niet om elkaar op straat te lijf te gaan...

dan heb ik de titel van het topic verkeerd begrepen?

randy couture is trouwens al een stuk ouder als 35. :D
en de rest van de toppers uit de jaren 90 wil ik nu ook nog steeds geen ruzie mee.

mma is inmiddels topsport, en zoals bij de meeste topsporten kan je maar tot een bepaalde leeftijd aan de top mee blijven draaien.

Je hebt wel gelijk als je zegt dat Azaitische vechtsporten veel meer zijn als het effectief in elkaar beuken van je tegenstander.

Maar voor op straat is mma het effectiefst. Of een pistool, maar ik houd niet van de knallen en vonken die die dingen maken. :(

hahaha... slaat echt nergens op dit gelul! iedereen is hier helemaal geil van dat MMA een sport zonder enige voorgeschiedenis en cultuur... wij nederlanders zien nou eenmaal graag iemand onderuit gehaald worden. de gehele aziatische vechtkunst geschiedenis houd meer in dan mekaar eenbeetje in elkaar beuken en schoppen...in plaats van ons daarin te verdiepen en ons in te willen zetten voor een vechtkunst die ons in de gezondheid en lichamelijke conditie kan verbeteren, zien we liever hoe 2 mong*len in een kooi elkaar te lijf gaan en met hun 35e afgeschreven thuis zitten...een vechtkunst of sport hoe je het wil noemen doen wij hier en nu in deze tijd omdat we het leuk vinden en omdat we die bepaalde sT van die krijgskunst mooi vinden en niet om elkaar op straat te lijf te gaan...

Ik wilde je absoluut niet beledigen, alleen kunst=kunst, vergeet dat niet;)

een goeie psychopaat zijn op straat is het effectiefst!

ja en een sport is sport! en dat doe je niet op straat!

Ik krijg onderhand ongelofelijk de schijt van al die MMA gasten die zich zooooveel menen:mad:

ja jullie sport is effectief, maar een mma gevecht is ook geen straat gevecht want een klap met de blote vuist komt een heleboel harder aan dan een klap met een handschoen... je kop verdedigen win je op straat niet mee met een schop in je ballen... je zelf op straat kunnen verdedigen is vooral durven van je af te bijten en daarbij kan een vecht sport helpen...

Van dat eeuwige: waarom geen budokas bij mma kan ik duidelijk zijn: hoe wil je iemand neergooien met handschoenen? Als er echt aikido werd gebruikt zou er een hoog blessure gehalte zijn:P

Niks tegen mma, het is een goede sport, maar zoveel andere sporten zijn ook goed, en ik doe een oproep om dit soort topics ook te nokken want je krijgt iedere keer dezelfde bullshit te horen...

Mijn mening is simpel, Oosterse gevechtssporten verliezen gewoon aan belangstelling. Verdedigingssporten zoals Close combat, Krav Maga, Escrima, MMA, JKD, SOG..enz winnen meer en meer aan populariteit omdat de technieken veel simpeler zijn, realistischer en straatgericht. En omdat je bij deze sporten ook echt een gevoel van veiligheid krijgt.

Ik heb zelf 3 jaar ju-jitsu gedaan, maar ik ben zeker als het er op aankomt dat ik van de stress die ingewikkelde oefeningen en technieken zo vergeet.

Heb ondertussen al een paar andere verdedigingssporten gedaan hoor :D

Het is niet welke sport het beste is, maar hoe goed je er in bent. Ik verkies JKD en Close combat, die liggen mij beter. Moet je maar zelf uitmaken.

Van dat eeuwige: waarom geen budokas bij mma kan ik duidelijk zijn: hoe wil je iemand neergooien met handschoenen? Als er echt aikido werd gebruikt zou er een hoog blessure gehalte zijn:P

Ze gebruiken open handschoenen waarbij je je vingers gewoon kan gebruiken, lijkt me geen excuus dus.

De vraag was hoe effectief Aikido was, niet hoe mooi het was. Derhalve doet de geschiedenis en cultuur er ook totaal niet toe. Ik heb respect voor elke vechtsport en vechtsporter, mits ze realistisch blijven over hun eigen kunnen.

Ze gebruiken open handschoenen waarbij je je vingers gewoon kan gebruiken, lijkt me geen excuus dus.

Ik heb al gecliched en grondwerk gedaan met 16 oz bokshandschoenen aan. Speciaal voor Gnp te trainen dan eigenlijk. Je grip is wat minder en je blijft steken, maar dat is het.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven