MuscleMeat

Als bodybuilders niet trainen worden ze nog gekker

Anoniem_88

Freaky Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
543
Als bodybuilders niet trainen worden ze nog gekker

Wedstrijdbodybuilders lijken sprekend op anorexiapatienten. Dat zeggen Canadese psychologen. Dat bodybuilders er geestelijk niet nog veel slechter aan toe zijn komt omdat ze zo hard trainen. Dat houdt hun brain chemistry in balans.

Onderzoekers als Harrison Pope - je kunt niet om hem heen - zeggen dat in ieder geval een deel van de bodybuilders lijdt aan Biggarexia of Omgekeerde Anorexia.Maar in hoeverre lijken die bodybuilders nu psychisch op anorexiapatienten? Om dat te achterhalen onderzochten de Canadezen 46 vrouwen met anorexia en 22 mannelijke wedstrijdbodybuilders. Beide groepen hadden een gemiddelde leeftijd van in de twintig.

De onderzoekers lieten hun proefpersonen zeven vragenlijsten invullen. Elke vragenlijst meet een psychologische eigenschap waarvan je kunt verwachten dat die bij anorexia of bodybuilding een rol speelt.

1. Body esteem. Hoe positief of negatief denk je over je lichaam?
2. Self esteem. Hoe positief of negatief denk je over jezelf.
3. Fysieke anhedonia. Kun je genieten van lichamelijke gewaarwordingen als aanraking, gevoel, beweging, geur en geluid?
4. Obsessief-compulsieve persoonlijkheid. Heb je een obsessieve of 'anale' persoonlijkheid? Die in het teken staat van inperken van je emoties, ordelijkheid, doorzettingsvermogen, starheid, geweten en spaarzaamheid?
5. Obsessief-compulsieve symptomen. Tob je veel?
6. Narcisme. Hoe belangrijk vind je jezelf?
7. Perfectionisme. Stel je hoge eisen aan jezelf?

Overeenkomsten en verschillen

Bodybuilders en anorexiapatienten scoren allebie hoog op obsessieve persoonlijkheid, narcisme, perfectionisme en anhedonia.

Bodybuilders denken wat minder goed over zichzelf dan normaal, terwijl de vrouwen met anorexia juist meer van zichzelf onder de indruk waren dan normaal is.

Anorexiapatienten vinden hun lichaam maar niks, terwijl bodybuilders juist meer over hun lichaam zijn te spreken dan normaal is.

Conclusie

De onderzoekers vermoeden dat het narcisme ervoor heeft gezorgd dat de bodybuilders zijn gaan bodybuilden en de anorexiapatienten zijn gaan hongeren. Narcisten zoeken activiteiten waarbij ze zich niet hoeven te meten met anderen, zodat ze zeker weten dat hun eigendunk geen knauw krijgt. Een individuele sport als bodybuilding en het thuis zitten hongeren zijn allebei van zulke bezigheden, aldus de psychologen.

Bij beide groepen speelt ook dat narcisme de personen doof maakt voor waarschuwingen dat het de verkeerde kant op gaat. Narcisten nemen in de regel niets aan van anderen. De onderzoekers verwachten daarom weinig heil van campagnes die het middelengebruik in de bodybuilding moeten terugdringen, lees je tussen de regels door.

Op biologisch niveau speelt de dopamine- en serotoninespiegel een rol, vermoeden de onderzoekers. Omdat beide groepen zo hoog scoren op anhedonia, hebben waarschijnlijk zowel bodybuilders als anorexiapatienten een lage dopaminespiegel. Training verhoogt echter de aanmaak van dopamine. De onderzoekers wijzen er op dat ook tachtig procent van de anorexiapatienten veel beweegt.

Hetzelfde is waarschijnlijk aan de hand met de serotoninespiegel. Obsessieve persoonlijkheden - zoals de bodybuilders en de anorexiapatienten - hebben in de regel een lage aanmaak van serotonine. Trainen verhoogt ook de aanmaak van serotonine.

Met andere woorden: bodybuilders zijn psychisch niet helemaal gezond, maar het is goed dat ze trainen. Anders waren ze nog gekker dan ze al zijn.
:D

http://www.ergogenics.org/biggarexia2.html

• Topic Starter Topic Starter
wel al een oud artikel van 2004, maar d8 ff leuk om te posten.
hebben jullie dit ook, dat je vaak in de spiegel kijkt voor verbetering en of je praat veel over je lichaam ( doh je bent een bber:D )

dat kijken voor verbetering hoeft niet, mijn lichaam moet nog helemaal verbetert worden.
En je hebt gelijk met artikel ja, bbs zijn gewoon gek dat ze zo geobsedeerd zijn en zoveel opgeven om te kunnen trainen om maar een lichaam te krijgen.
Zeker als je bedenkt waarom, sommige doen er geens wedstrijden voor maar puur voor zichzelf.

Klopt.

Toen ik 1 maand niet kon trainen door een schouder blessure werd ik stapel gek en verveelde me kapot. In de spiegel zag ik een 60kg wegende ecto (terwijl ik maar 5kg was afgevallen van 100 naar 95).

Bigorexia ftw :hedbang:

nja, ik had eerst een grote lul en wilde alles in verhouding brengen, dus daarom train ik eigenlijk.

narcistisch ben ik niet echt ofzo.

wat is dit voor lul ik denk dat iedere man die hard voor spieren heeft gewerkt en dan wat spier kwijt is zichzelf een beetje lullig in de spiegel voelt ! ik heb juist meer zelfvertrouwen gekregen door het trainen en ik begrijp m'n lichaam beter er zijn wel een pak meer voordelen aan trainen dan dat big orexia bullshit . voor sommige kan het wel waar zijn maar zeker niet voor de meesten die het gewoon doen zoals iedere andere hobby of topsport

dan moet je bij andere sporten ook al orexia gaan bij zetten zoals sprintorexia , voetbalorexia , fietsorexia enz

Dit is werkelijk de grootste flauwekul die ik ooit al gelezen heb, wat gezien de bron niet hoeft te verbazen. Je traint niet om normaal te functioneren, nee je traint omdat je het gewoon graag doet, omdat je gezond wilt leven, omdat je ervoor gekozen hebt er beter uit te zien dan de rest van de mensen.

Dat heeft niets te maken met een afwijking in de hersenen maar met gezond verstand.

En ik kan makkelijk weken of maanden zonder training, alleen vind ik het onverstandig. Het zou beter zijn als die wetenschappers , die blijkbaar niets beters te doen hebben dan dit soort waardeloze onderzoeken (want dat zijn het tenslotte) uit te voeren, eens wat meer aan sport en met name krachttraining en cardio zouden doen. Net als de rest van de bevolking. We zouden dan hoogstwaarschijnlijk minder obesitas, kankers, depressies en andere zeer veel voorkomende ziekten en gezondheidsproblemen in onze samenleving zien. Met als gevolg dat het ons allemaal een pak minder kost en iedereen veel gelukkiger zal zijn.

Zo dat lucht op.

Dit is werkelijk de grootste flauwekul die ik ooit al gelezen heb, wat gezien de bron niet hoeft te verbazen. Je traint niet om normaal te functioneren, nee je traint omdat je het gewoon graag doet, omdat je gezond wilt leven, omdat je ervoor gekozen hebt er beter uit te zien dan de rest van de mensen.

Dat heeft niets te maken met een afwijking in de hersenen maar met gezond verstand.

En ik kan makkelijk weken of maanden zonder training, alleen vind ik het onverstandig. Het zou beter zijn als die wetenschappers , die blijkbaar niets beters te doen hebben dan dit soort waardeloze onderzoeken (want dat zijn het tenslotte) uit te voeren, eens wat meer aan sport en met name krachttraining en cardio zouden doen. Net als de rest van de bevolking. We zouden dan hoogstwaarschijnlijk minder obesitas, kankers, depressies en andere zeer veel voorkomende ziekten en gezondheidsproblemen in onze samenleving zien. Met als gevolg dat het ons allemaal een pak minder kost en iedereen veel gelukkiger zal zijn.

Zo dat lucht op.

mooi gezegt ! mijn was gewoon de ruwe versie :p

Zo dat lucht op.

Eensch!:yes:
+ 328994!

ja zo zie jij het, maar die onderzoekers die zelf helemaal niet trainen die koppelen er gewoon even een persoonlijkheidsstoornis aan, want zoveel met je lichaam bezig zijn kan toch helemaal niet normaal zijn :eek:

zelf ben ik blij dat ik ben gaan trainen, heel leuk..doe het graag
Trouwens een narcist is iemand die de show wil stelen en aanbeden wilt worden.
Ik denk dat iedereen dat toch verdomme wel wil? :D

Hoi Koert van Ergogenics. Hoe is het nou om met 28 centimer bi's jaloers over je pikkie te wrijven terwijl de Hans Kroon poster je bed rand siert?

Wat een bullshit. Ik haat trouwens al die "fancy" onderzoeken van tegenwoordig (ookal is deze van 2004). Hebben die gasten nu echt niets beters te doen dan de link te leggen tussen pro-annas en bodybuilders. Ook die onderzoeken van "Nederlanders plassen in hun bed". Wat interesseert een mens dit, het ergste is dan nog dat het volk voor deze bullshit moet betalen. Die verdomde psychologen zouden beter hun tijd steken in onderzoeken die enige betekenis hebben. We weten nu dat bodybuilders en anorexiapatiënten een lage aanmaak hebben van dopamine en serotonine, big deal en wat nu. Ik haat die ****ing gasten.

3. Fysieke anhedonia. Kun je genieten van lichamelijke gewaarwordingen als aanraking, gevoel, beweging, geur en geluid?
4. Obsessief-compulsieve persoonlijkheid. Heb je een obsessieve of 'anale' persoonlijkheid? Die in het teken staat van inperken van je emoties, ordelijkheid, doorzettingsvermogen, starheid, geweten en spaarzaamheid?
Aan de hand van die vragen gaat deze idioot wat vertellen

Het blijkt nog meer van die onderzoekjes te hebben.
Vind het erg dat zo'n mensen zichzelf onderzoeker mogen noemen

:shoot: :shoot: [Afbeelding niet meer beschikbaar]

Eens.. BBers zijn de tegenpolen van anorexiapatienten..

Alleen wij zijn wel mooi :P

ik ben toch blij Powerlifter te zijn.......
:roflol:

Dat gebruik je ook alleen maar als smoes zodat je je niet hoeft te schamen voor je BF :P

Iedereen heeft een beeld in z'n hoofd met welke verpakking hij/zij z'n eigen ik wil omhullen als projectie voor wie je bent, dat heet identiteit. Ieder die niet tracht beweging in gang te zetten zal vacuum worden gezogen. In het universum staat geen enkele molecuul stil. Dus niets vreemds.

Objectiviteit is niet bij ieder vanzelfsprekend aanwezig. Feit is wel dat training en fysieke inspanning de dopamine receptoren stimuleerd en de afgifte van endorfine. Deze twee zorgen dat een individu zelfwaarde en zelfbewustzijn ontvangt. Kan dus zeer geestelijk ondersteunend zijn en zelfs waanbeelden doen reduceren.

Wederom, wanneer het individu zich door middel van inspanning veranderd, komt loon na werken. Beloning = goed in je vel zitten = meer zin in coïtus, eten, slapen, regelmaat.

Dopamine en endorfinen laten opkroppingen oplossen en het dragen ervan wordt verlicht. De negatieve spiraal waar hier op wordt gemunt, heeft geen grond

Bodybuilding maakt je hoofd leeg. Als een junk hoor je neer te ploffen op je sofa elke keer na een training.

Narcisme is de drift om niet voor wie dan ook te hoeven onderdoen omdat JIJ! het bent.

Zelf liefde is de basis waarop een leven gefundeerd hoort te zijn. Vanaf daar kun je expanderen naar anderen en je omgeving toe. Bodybuilding sluit hier nauw bij aan. Wat veel vaker voor komt, zeker bij materialisme. Is een muur gebouwd van bezit om een persoon heen hetgeen z'n doffe en grauwe persoonlijkheid en gebreken moet camoufleren. Zo iemand vreet zich vaker dan eens op omdat de muren hem vastpletten. Wij bodybuilders zette uiteen van binnen uit.

Zolang de hoge eisen binnen een reeel toekomstig kader liggen en het individu de capaciteit heeft om van schetsing daadwerkelijk kleur te maken, is er niets mis met zeer toegewijde doelen/verwachtingen. Verder vangt iedereen een deceptie verschillend op.

1. positief
2. positief
3. ja
4. ik laat mijn emoties de vrije hand
5. nee
6. redelijk, niet echt veel
:thumbs:

niet mn post negeren he Klusmier :P

Terug
Naar boven