AndroidHealthClinic

Aquarium

Ik heb nu een kleine bak staan van 180L (is trouwens ook een leuke beginnersbak). Heb er nu dwergcichliden M. Altispinosa in zitten met Corydorassen paar L-nummers en een school tetra's. Heb 'vroeger' discussen gehad o.a. wildvang en grotere cichliden van de Geophagus familie.

Wat vond je van die discussen? Ze zijn wel mooi, maar lijken me zo suf. En dan ook nog zo veeleisend:P

Ik ben begonnen met een 60cm bakje maar kan je aanraden om toch wel met minimaal een meter te beginnen.

Het is net verschil tussen een lullig dumbbell setje (verelde vissenkom/accubak) of een powerrack (aquarium) :D

---------- Toegevoegd om 12:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:07 ----------

ik vindt sommige vissen toch wat hardcore achtiger dan een bulldog :d

:d

nice aquarium krakatoa; net een huge plasma scherm:D

Wat vond je van die discussen? Ze zijn wel mooi, maar lijken me zo suf. En dan ook nog zo veeleisend:P

Zijn wel mooi om naar te kijken maar zijn idd hele saaie vissen. Maarja wilde ze toch heel graag hebben :D Het zijn wel 'slimme' beesten had ze binnen een week handtam. Kwamen naar boven om het voer uit me hand te eten. Maar als een ander het deed waren ze weer in de stress en zaten ze weer ergens achter verstopt. Veeleisend valt wel mee:) Je moet ongeveer 50L water per vis rekenen dus een aquarium van 400L is wel aan te raden want ze vervuilen nogal die beesten blijven maar aan het schijten. Vooral de kweekvariant is gewoon op zacht kraanwater te houden. Wildvang heeft wat meer energie nodig om het water aan te zuren maar valt opzich ook wel mee. Als je je maar aan de verzorging houd.

Het is net verschil tussen een lullig dumbbell setje (verelde vissenkom/accubak) of een powerrack (aquarium) :D
:D Meteen hardcore gaan!! :cool:

ja zijn er eigenlijk pauwoog chichliden die klein blijven?

ja zijn er eigenlijk pauwoog chichliden die klein blijven?

Nope, er is maar een pauwoogcichlide en die groeit tot een lengte van zo'n 25-30 cm. Er zijn wel verschillende kweekvormen, voornamelijk: Albino, Tiger en Red. Het is een immens gave vis, die wel een grote bak nodig heeft. Er staan zat filmpjes van mensen die deze vissen hebben op youtube. Soms zelfs in een 50 liter.. persoonlijk vind ik dat echt dierenmishandeling maar ik ga er vanuit dat deze mensen zich niet bewust zijn van hoe veel ruimte zo'n beest nodig heeft.

luvQvist zei:
nice aquarium krakatoa; net een huge plasma scherm:D
Ik zit dan ook vaak zat met een stoel voor het aquarium ipv de TV :p

Huh? Fijn grind bedoel je hoop ik? Je kan nooit zomaar spullen van buitenaf in een aquarium doen ivm kans op vergiftiging. Normaal geel zand werkt over het algemeen niet echt in een aquarium.

Beste probeer je de natuurlijke leefomgeving zo goed mogelijk na te bootsen. En ja, dan zoek je ook vissen en materiaal die bij elkaar passen. Elseviers grote Aquarium Encyclopedie is wel een mooie catalogus voor dat doel.

Nog meer mensen die haten op noob bakken met glimmend en gekleurde kitsch grind? Vissen zullen zich daar niet prettig bij voelen en komen totaal niet tot hun recht. Verder is het gewoon belachelijk lelijk:roflol:

Nee ik bedoel gewoon aquariumzand maar dat moet je ook uitspoelen:)
Hetzelfde geld voor grind maar aquariumzand is mooier + Ziet er natuurlijker uit ;)

Ik begon met grind omdat het je makkelijker lijkt dit is totaal niet zo!
Want alle stront gaat ook onderrop liggen en dan word het echt een puinzooi na een half jaar.
Zand = makkelijker te schoonmaken en vissen zullen het meer waarderen;)

Ik ga zelf waarschijnlijk een bak van 1.40.50.50 zoiets halen en daar piranha's indoen is ook heel mooi ;)

Maanvissen zijn ook mooi! Maar zorg dan dat de hoogte minimaal 50cm is 55cm + is het beste omdat die vissen nogal hoog worden.

Hier een voorbeeld van een maanvissen inrichting:

ResizeofAquarium.jpg

Nope, er is maar een pauwoogcichlide en die groeit tot een lengte van zo'n 25-30 cm. Er zijn wel verschillende kweekvormen, voornamelijk: Albino, Tiger en Red. Het is een immens gave vis, die wel een grote bak nodig heeft. Er staan zat filmpjes van mensen die deze vissen hebben op youtube. Soms zelfs in een 50 liter.. persoonlijk vind ik dat echt dierenmishandeling maar ik ga er vanuit dat deze mensen zich niet bewust zijn van hoe veel ruimte zo'n beest nodig heeft.

heb een bak van 250 liter, had laatst albino's gezien, zager er wel heel gaaf uit

Lijkt mij veel werk.
Doe mij maar vissie in de pan.

@Krakatoa

Mooie bak zeg!
Mijn dochter wilde vroeger ook eens de vissies te eten geven, dat deed ze dan op eigen houtje zonder te vragen of dat wel mocht.

Kiepert ze die hele pot leeg in het aquarium want ze hadden honger volgens kaatje keutel:D

Kon ik alles er gaan zitten uitscheppen.:D

Jongen kinderen en aquariums je zit elke keer in de zenuwen wat ze nou weer uitspoken.

Ik heb een koudwater aquaroum van 250 liter in de woonkamer staan.
Heb er slootvissen in, stekelbaarsjes, vorens, een zeelt en wat andere koudwater vissen, maar beslist geen goudvissen.

Ik vind die vissen het mooist, en ze zijn ook sterker dan tropische vissen. Bij een tropisch aquarium moet je (meestel) ook je waterkwaliteit heel goed in de gaten houden.

Hoi,

Ik heb een Juwel RIO 400 bak. Eerlijk gezegd begint mijn liefde voor aquariums (en dan voornamelijk het schoonhouden ervan ;) ) na jaren wel steeds minder te worden. Ben dan ook aan het overwegen om hier binnenkort afstand van te doen.

Ik heb jarenlang tropische vissen gehad en sinds een paar jaar heb ik vissen van een groter formaat. Ik ben deze bak begonnen met 4 pauwoogcichliden, die uitgroeiden tot een grootte van zo'n 30 cm. Monsterlijke beesten.
4 waren eigenlijk te groot voor deze bak, maar het was moeilijk om afstand van ze te doen. Dit had te maken met de aantrekkingskracht die ze op mij hadden, maar eveneens omdat niemand op dit soort formaat vissen zat te wachten. Nog wel geprobeerd om van 2 afstand te doen, maar zonder resultaat. Later werden ze zwakker en toen er eenmaal 1 doodging duurde het niet lang of er gingen er meer... heel typisch, gezamenlijk groot geworden en ondanks dat het aquarium (en water) in zeer goede staat verkeerde, vrij kort achter elkaar dood gegaan.

Ik ben toen helemaal opnieuw begonnen en heb mijn bak tot op heden ingericht met Midden Amerikaanse Cychliden. Qua kleur erg mooi, nog wel kleiner van formaat, maar vergeleken het karakter van mijn Pauwogen toentertijd duidelijk heel anders. Rustgevend is het zeker (als alles weer netjes is), dat is dan ook mijn twijfel om er wel of geen afstand van te doen :)

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ik heb denk ik een goed aquarium gevonden http://www.juwel-aquarium.de/en/rio.htm
Volgens mij zit alles er bij wat ik nodig heb, zo niet zou iemand kunnen zeggen wat ik mis ?

En ik ben van plan om met zuid-amerikaanse of midden amerikaanse cichlids te beginnen is dit verstandig ?

Vader heeft er een laten installeren, zoutwater, tropische bak. In het begin wel problemen gehad met de waterkwaliteit, vissen zijn gestorven. Toen samengewerkt met een andere vissenwinkel en nu staat hij er toch al zo'n 3 jaar ongeveer.

Foto van toen hij nog in aanbouw was en de vissen net doodgegaan waren:

20har8p.jpg

Vader heeft er een laten installeren, zoutwater, tropische bak. In het begin wel problemen gehad met de waterkwaliteit, vissen zijn gestorven. Toen samengewerkt met een andere vissenwinkel en nu staat hij er toch al zo'n 3 jaar ongeveer.

Foto van toen hij nog in aanbouw was en de vissen net doodgegaan waren:

Welke vissen zitten er nu in ?
en geniet je er wel veel van ?

Ik heb in m'n huis een aantal bakken staan, zowel zoutwater als zoetwater. Ik wil graag een jellytank voor op de slaapkamer maar dat is lastig qua import/wetgeving.

Ook mag je die dacht ik niet alleen laten en ik zit grotendeels 'thuis' bij m'n ouders (woon alleen in het weekend in m'n eigen huis tenzij ik bezoek ontvang).

Hoezo zou je dat willen? Het is verschrikkelijk moeilijk om die beesten levend te houden een luchtbelletje onder hun 'koepel' en die boort zich er dan heel langzaam doorheen en het aquarium mag geen hoeken hebben omdat kwallen te dom zijn want als ze eenmaal in een hoek zitten komen ze er niet meer uit. Maar het is natuurlijk wel erg mooi en volgens mij ook er rustgevend :eek:

RE: Madusa

Idd een goede bak, Madusa. Merk Juwel is goed en wordt inderdaad vaak compleet geleverd. Ik heb zoals je hierboven kunt lezen zelf een Juwel RIO 400.

Zorg wel dat je rekening houd met het formaat bij de aanschaf van je vissen. De meeste Midden Amerikanen -of andere cichlide soorten kunnen flink groot worden. Voor grote vissen is de 180 misschien net iets te klein. Houdt je het bij de kleinere soort dan is het geen probleem natuurlijk ;)

Idd een goede bak, Madusa. Merk Juwel is goed en wordt inderdaad vaak compleet geleverd. Ik heb zoals je hierboven kunt lezen zelf een Juwel RIO 400.

Zorg wel dat je rekening houd met het formaat bij de aanschaf van je vissen. De meeste Midden Amerikanen -of andere cichlide soorten kunnen flink groot worden. Voor grote vissen is de 180 misschien net iets te klein. Houdt je het bij de kleinere soort dan is het geen probleem natuurlijk ;)

Dan heb ik waarschijnelijk mijn aquarium gevonden, en ik begin ook inderdaad met kleine vissen.
Ik wil echt groeien in deze hobby, daarom begin ik gewoon rustig.
De aankoop word pas gedaan na mijn 5 weken vakantie want ik wil elke week een foto nemen van de veranderingen in mijn aquarium als mensen intresse hebben zou ik dit best willen posten naar verloop van tijd ?
Vind je zelf Midden Amerikaanse Cychliden leuke vissen om mee te beginnen of raad je wat anders aan ?

Terug
Naar boven