XXL Nutrition

Armeense Genocide

Van mij mag je best de holocaust ontkennen hoor, net zoals je mag zeggen dat de aarde plat is of god bestaat.

Aleen werken zaken als Holocaustontkenning beschadigend terwijl je bij het idee van een platte aarde hooguit je eigen geestelijke vermogens schaadt.

Wat een bullshit. Mensen verbieden om iets te ontkennen. Echt belachelijk om zoiets strafbaar te stellen.

Maar ik denk dat beide opinies even serieus genomen worden.

Denk dat je je daar op verkijkt, het is niet voor niks dat in veel landen op den duur wetten zijn gekomen om Holocaust-ontkenning strafbaar te stellen. In bredere zin is genocide ontkenning meestal gericht op de groep die het slachtoffer was van genocide en discriminerend, haat oproepend of gewelddadig van aard.

In de jaren 70 en 80 zijn er bewegingen in diverse landen geweest die o.a. d.m.v. ingezonden stukken in de krant of pamfletten voet aan de grond wilde krijgen voor hun denkbeelden. Zoals bij ieder gestoord denkbeeld bestaat er de kans dat anderen dat gaan overnemen. Dat is beschadigend indien die denkbeelden overduidelijk gericht zijn tegen andere bevolkingsgroepen.

Negationisten ontkennen niet alleen geschiedkundige feiten, het zijn overwegend ook rabiate racisten die er alle baat bij hebben om het aangedane leed zoveel mogelijk te marginaliseren.

Turkije moet niet zeuren. Het is toch bezopen dat zij denken uit te maken wat een ander land voor wetten wil aannemen.
Laten we aub Turkije maar gelijk uit de NAVO gooien en alle banden mee verbreken. Het moet niet gekker worden.

Negationisten ontkennen niet alleen geschiedkundige feiten, het zijn overwegend ook rabiate racisten die er alle baat bij hebben om het aangedane leed zoveel mogelijk te marginaliseren.

dit heb ik altijd gek gevonden. hoe gruwelijk de holocaust is het blijft een enorme prestatie, alleen logistiek al is het heel wat. als rabiaat racist heb je er dan toch baat bij die "successtory" op te hemelen en juist niet te bagatelliseren. ergens zie ik het bagitaliseren en ontkennen als het bewijs dat zelfs de meest rabiate racist in zijn hart weet dat het fout is. en het luidkeels ontkennen van de armeense genocide ook het bewijs dat de turken eigenlijk wel weten wat voor een zwarte bladzijde de geschiedenis van hun volk heeft.

---------- Post toegevoegd Fri 23 Dec 2011 om 09:50 ----------

Wat een bullshit. Mensen verbieden om iets te ontkennen. Echt belachelijk om zoiets strafbaar te stellen.

individu/instituut... er is imo een groot verschil tussen een individuele turk die iets ontkent en een officieel standpunt van een instituut wat de turkse natie is. ik vind de franse wet dus ook vreemd in de zin dat het tegen individuen is.

Laatst bewerkt:
dit heb ik altijd gek gevonden. hoe gruwelijk de holocaust is het blijft een enorme prestatie, alleen logistiek al is het heel wat. als rabiaat racist heb je er dan toch baat bij die "successtory" op te hemelen en juist niet te bagatelliseren. ergens zie ik het bagitaliseren en ontkennen als het bewijs dat zelfs de meest rabiate racist in zijn hart weet dat het fout is. en het luidkeels ontkennen van de armeense genocide ook het bewijs dat de turken eigenlijk wel weten wat voor een zwarte bladzijde de geschiedenis van hun volk heeft.

Als je sympathie hebt voor een bepaald genocidaal regime wil je dat regime meestal zo positief mogelijk afschilderen als mogelijk is. Daar hoort een genocide niet bij thuis lijkt me. Het gaat zover dat op een gegeven moment de daders worden afschilders als 'the good guys'.

Het racisme schuilt er vooral ook in dat je in feite de slachtoffergroep de schuld geeft van het bestaan van de geschiedkundige feiten die bekend zijn over een bepaalde genocide. Niet voor niks zijn veel negationisten meestal ook nog eens paranoide complotdenkers. In het geval van het ontkennen van de Turkse genocide ligt dat misschien wat genuanceerder omdat daar gewoon de meerderheid van de bevolking de Armeense genocide ontkent, daar is het in feite gemeengoed geworden om feitelijkheden, die hun niet welgevallig zijn, te ontkennen.

Ken de hele context niet, maar wat is er volgens de turken dan met al die Armeniers gebeurd?

Ken de hele context niet, maar wat is er volgens de turken dan met al die Armeniers gebeurd?

Verhuist omdat ze wat opstandig waren, heel kort samengevat dan. Bij die verhuizing vielen wat doden te betreuren maar dat was niet opzettelijk volgens de Turken. Dat die volksverhuizing gepaard ging met grootschalig geweld en uithongering vertellen ze er maar niet bij.

Moet dat nu? Volgens mij heeft Frankrijk voldoende andere grote problemen.

Denk je dat het turkije boeit? Ze zeggen dat zomaar omdat ze niet meer in de EU willen, economisch gaat turkije goed vooruit en de EU blijkbaar niet. Turks nieuws praat er ook steeds over

Denk je dat het turkije boeit? Ze zeggen dat zomaar omdat ze niet meer in de EU willen, economisch gaat turkije goed vooruit en de EU blijkbaar niet. Turks nieuws praat er ook steeds over

Als het ze niet zou boeien. Zouden ze dan de moeite nemen om deze acties te ondernemen? Ze willen dolgraag de EU in, maar Europa wilt ze niet. Dus nu doen ze net alsof ze het niet willen.

Turkije is sinds 1999 kandidaat-lid van de EU. Om toe te kunnen treden moet het land over zo'n dertig verschillende onderwerpen, hoofdstukken genoemd, onderhandelen. Denk aan justitie, concurrentie of de interne markt. Elk hoofdstuk moet zijn afgerond voor een lidmaatschapsverdrag kan worden gesloten.

In 2005 begonnen deze onderhandelingen. Tot nu toen zijn pas drie van die hoofdstukken geopend en sinds een jaar liggen de onderhandelingen zelfs helemaal stil. Er is namelijk een kwestie die maar amper op te lossen valt: Cyprus. Een deel van het eiland is Turks. Het zelfstandige deel (dat sinds 2004 lid is van de EU) en de EU zien dit als een bezetting en eisen dat Turkije het eiland verlaat. Zowel Turkije als de EU geeft geen duimbreed toe.

Zolang Cyprus niet wordt 'opgelost' zal Turkije de onderhandelingen niet kunnen afronden. Tegen de tijd dat dit ooit gebeurt, zal de Turkse ambassadeur al lang en breed weer terug zijn in Parijs.

Als Turkije ooit het dertigste hoofdstuk weet te sluiten, moeten alle Europese lidstaten akkoord gaan met de Turkse toetreding. De kans daarop is na deze week dus weer een stukje kleiner geworden.

Zware klus om daar allemaal overeenstemming over te krijgen idd.

Wat jammer want ik zou Turkije heel graag bij de EU gehad hebben

Yeah no :roflol:

frankrijk heeft gelijk als je dit ontkend spoor je niet helemaal, turkije heeft een dubbele agenda

Ach zolang Europa steeds dieper in de crisis komt, en Turkije de 2e snelstgroeiende economie ter wereld blijft is er geen probleem toch..

Terug
Naar boven