XXL Nutrition

Armeense Genocide (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Wat een onzin zeg. Er is nooit een Armeense genocide geweest in Turkije. Dat nota bene Frankrijk het wetsvoorstel aanneemt kan ik me wel voorstellen. Destijds hebben ze ook een slag verloren in de oorlog tegen het nieuwe turkije, na de val van het ottomaanse rijk waar ik overigens blij mee ben. Alleen de opzet van enkele europese landen om delen van dit rijk in te pikken was buiten het boekje. Armeense burgers werd wapens, militaire uniforms overhandigd om te helpen tegen de turkse leger te strijden in ruil voor meer grond. Wat heeft turkije misdaan in dit geval ook zij hebben vele burgers verloren in deze hete strijd, maar daar hoor je niemand over praten. Het is oorlogstijd, veel onschuldig bloed is vergoten, wat heeft turkije en Ataturk mis gedaan om de vijanden te verdringen? nu word er een lulverhaal opgezet over de dood van armeense burgers die onrecht verichtten tegen turkse burgers. Daar hoor je niemand over praten. Net als de pvda kamerlid die deze genocide ontkende en partij werd uitgezet. Wat is dat nou?
 
Daar hebben we de eerste ontkenner, een volk met geweld de woestijn injagen en laten uithongeren is natuurlijk een normale oorlogshandeling. Hadden die opstandelingen van 3 of 83 jaar zich maar moeten gedragen!! Kill them all!!

- Talaat Pasha's bevel
- Memoires Naim Bey
- Armin Wegner's relaas
- relaas Henry Morgenthau (ambassadeur VS in Turkije)
- talloze kranten artikelen uit die tijd die reppen over grote slachtpartijen

Allemaal vervalsingen natuurlijk en van het begin af aan 1 groot complot om Turkije op de knieen te krijgen. Kan nog wel een langer rijtje wat overwegend Turkse ontkenners zullen afdoen als complot, onzin of niet bestaande.

2zjkoqw.jpg


Krantenartikel uit 1916 van Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indië. Er zijn genoeg van dat soort artikelen te vinden in historische kranten.
 
Waarom gaan de Armenen er niet mee akkoord wanneer Turkije de archieven van die tijd uit de kast wilt halen? Denk daar maar eens goed over na..
 
Waarom gaan de Armenen er niet mee akkoord wanneer Turkije de archieven van die tijd uit de kast wilt halen? Denk daar maar eens goed over na..

Ah je bedoelt die Ottomaanse archieven die volgens een Wikileaks cable door de jaren heen behoorlijk geschoond zijn van belastend materiaal. Dezelfde archieven die verder verre van open zijn, toegang wordt alleen verleend op documenten die zo min mogelijk belastend zijn. Denk daar maar eens over na.

Het is wel weer opvallend dat leden van Turkse afkomst die genocide willen ontkennen of bagatelliseren, het ontkennen wordt er volgens mij echt ingestampt.
 
Een genocide is er nooit geweest, tijdens een oorlog is het normaal dat er mensen gedood worden.
 
Frankrijk en de andere EU landen moeten eerst maar naar hun eigen verleden kijken, voordat ze zich tegen Turkije keren op deze manier. Dit is gewoon een hele simpele zet van de Franse premier om de stemmen van de Armenen in Frankrijk te winnen bij de eerstvolgende verkiezingen.
 
Wel opvallend dat de nee roepers heel hard nee roepen, zonder met iets als een argument oid te komen.
 
Mooie artikel EricR. Alleen ik hecht weinig waarde aan de subjectiviteit van dit stuk, historisch gezien zijn er meerdere dingen wel veranderd naar wat volgens hen is gebeurd. Denk hierbij aan de communistische tijdperk in Rusland, commandant Guevara. Net zoals ik Turkse bronnen wantrouw.

Zoals eerder gezegd, het is vreselijk dat er mensen gestorven zijn. Alleen waarom wordt dit steeds opnieuw aanhaalt? Er zijn ergere historische gebeurtenissen gebeurt en wat nog steeds in de gang is in Turkije, waar niemand over praat. De tientallen aanslagen, waarbij linkse mensen werden gedood door de rechtse nationalistische regering. De 12 september razzia waarbij veel links getinte mensen werden vermoord, boeken in brand gestoken en huizen vernield.

Waar zijn hier de mensenrechten? Dit is ook een intern probleem in Turkije en dit heeft Turkije op die dag getekend. Er heerst nog steeds een links-rechts problematiek op een grote schaal waarvan je het nooit zou durven bedenken. Er worden afghaanse mensen naar Turkije gehaald, paar jaar laten wonen en dan laten stemmen op de (Joodse) premier Erdogan en dan heb ik het niet over paar honderd mensen , maar over enkele dorpen op de bergen. En het geloof aspect is nog het ergste, vrouwen met hoofddoek worden als prinses gezien en vrouwen zonder als minderwaardige personen in dit geval minder dan dieren en zo ook behandeld door de politie. In Turkije zijn mensenrechten in het geding, het vervalsen van verkiezingen dat dus niet democratisch verloopt, de censuur en het in gevangenis zetten van schrijvers en muzikanten die de waarheid naar boven brengen, het afschaffen van de seculiere staat en de wijziging van de grondwet is fataal. Laatst zijn nog door een slinkse plan de oud generalen van Turkije in gevangen genomen, omdat ze zogenaamd een staatsgreep worden wat een opgezet plan was van de mensen achter het doek bij AKP. Die zijn dus ook opgeruimd nu. Ik ben bang hoe het later in Turkije gaat uitzien, een alleen heersende moslim land waarbij geen rechten zijn voor de linkse, koerden en alevieten? Hope only in my nightmerries.

Wat hier wordt aangehaald dat Turkije een goeie economie heeft kan ook niet plausibel worden geacht. Turkije leeft van de import grotendeels (aan geld) uit Amerika, torenhoge schulden aan Amerika, grond is verkocht aan Amerika (vooral voor legerbasissen). Turkije kust telkens de kont van Amerika. Wanneer in de jaren tachtig luidkeels werd geroepen door linkse activiteiten onder andere de bekende Deniz Gezmis en zijn vrienden, dat Turkije onafhankelijk land moet zijn waarbij iedereen gelijk is werd zijn kop afgehakt, net als velen..

O ja waar hadden we het over Armeense genocide..of het zo kan opgemerkt of niet het heeft Turkije niet gebaat. Fijn dat onder andere Frankrijk tientallen onschuldige turkse burgers heeft omgebracht, maar mondje dicht hiervoor, hyprociet zijnde ten top.

Helaas is het Turks..
http://www.youtube.com/watch?v=SQsrdc0BEU4

Deel 1 over 12 september, overige delen zijn op yt.

http://www.youtube.com/watch?v=ZH-WuhRwdKA
 
Een genocide is er nooit geweest, tijdens een oorlog is het normaal dat er mensen gedood worden.

Ja je slacht gewoon tijdens een oorlog even de burgerbevolking af omdat er enkele opstandige elementen te vinden zijn binnen die burgerbevolking. Dat noemen we tegenwoordig dus genocide.

Kinderen en ouden van dagen over de kling jagen of zonder voedsel de woestijn in sturen valt ook onder genocide. Dat de Turken maar wat graag af wilden van de minderheden in hun land bewezen de eerdere slachtingen wel of zijn de Assyrische genocide en de Griekse genocide ook gewoon verzinsels? Waren zeker ook allemaal opstandigen die je dan maar zo snel mogelijk moet uitroeien?

De Hamidiche slachtingen eind 19de eeuw zijn ook nooit gebeurd? Welke oorlog was er toen gaande dat je burgers moest afslachten? Of is een opstand van een gedeelte van die groep gelijk een oorlogsverklaring die inhoudt dat je maar de hele groep stelselmatig afslacht?
 
In die tijd snapte ze tenminste hoe ze moesten opruimen. Nu alleen nog ff die turken en ze staan weer gelijk. Wij ook blij
 
Mooie artikel EricR. Alleen ik hecht weinig waarde aan de subjectiviteit van dit stuk, historisch gezien zijn er meerdere dingen wel veranderd naar wat volgens hen is gebeurd. Denk hierbij aan de communistische tijdperk in Rusland, commandant Guevara. Net zoals ik Turkse bronnen wantrouw.

Zoals eerder gezegd, het is vreselijk dat er mensen gestorven zijn. Alleen waarom wordt dit steeds opnieuw aanhaalt? Er zijn ergere historische gebeurtenissen gebeurt en wat nog steeds in de gang is in Turkije, waar niemand over praat. De tientallen aanslagen, waarbij linkse mensen werden gedood door de rechtse nationalistische regering. De 12 september razzia waarbij veel links getinte mensen werden vermoord, boeken in brand gestoken en huizen vernield.

Zou ook weinig waarde aan de subjectiviteit van het artikel. Zou meer waarde hechten aan de objectiviteit als ik jou was en de objectiviteit van figuren als Morgenthau of een Armin Wegner lijkt me buiten kijf te staan. Of je moet er echt vanuit gaan dat al tijdens de eerste wereldoorlog het plan post gevat heeft om de Armeense genocide te verzinnen om na de oorlog de Turken een hak te zetten. De kranten artikelen tijdens WO I zijn toch vrij duidelijk, Armeniers werden op grote schaal afgeslacht.

Wat de relevantie is van huidige gebeurtenissen met de Armeense genocide ontgaat me overigens. Een genocide wordt er niet minder om als er bijna honderd jaar later nog steeds misstanden zijn in het land dat genocide heeft gepleegd. Genocide ontkennen is meestal een bron van sluimerend op openlijk racisme tegenover de groep die is afgeslacht. Dat is 1 van de redenen waarom ontkennen van genocides strafbaar is gesteld in veel westerse landen. Om nog maar niet te spreken over het smadelijke karakter dat verbonden is aan het ontkennen van genocides.
 
Ik hecht waarde aan literatuur, want anders kan ik mijn mening niet beargumenteren. Wat ik probeer te verduidelijken over de navolgende gebeurtenissen in Turkije is dat geen enkel Europees land zich hier over uitlaat.

Het gaat hier om een wetsvoorstel dat het ontkennen van de Armeense genocide strafbaar stelt, wat in mijn oogpunt niet kan nu het botst met vrijheid van meningsuiting.

Ik vraag me af of hoe de rechter dit gaat interpreteren, valt alle genocides onder een strafbaar feit of is het enkel Armeense. Israël tracht ook stelselmatig Palestijnen uit te roeien en wat in koloniale tijdperk is gedaan in Afrika is dan zeker ook geen genocide? Maar goed dat laatste boeit niemand tegenwoordig, maar maakt dat het minder erg?
 
Er is meer dan genoeg aan literatuur over de Armeense genocide.

Wat er nu speelt in Turkije heeft verder geen enkele relevantie als het gaat om die Armeense genocide. Volgens mij zijn er genoeg zorgen geuit door de jaren heen over de mensenrechten status in Turkije.

Wat verder wel of niet kan via de wet is aan de rechter en aan de opstellers van de wetten. In veel Europese landen is Holocaustontkenning strafbaar en volgens mij heeft die strafbaarheidsstelling al vele malen de lakmoesproef doorstaan. Het strafbaar stellen van het ontkennen van een andere genocide lijkt me dus op weinig problemen te stuiten. Ontkennen is geen mening, ontkennen is rabiaat racisme en proberen te marginaliseren van het aangedane leed. Verder is ontkennen nogal dom, je komt daarmee in het rijtje van idioten zoals de holocaustontkenners of figuren die menen dat de maanlanding nooit is gebeurd. Ook al is dat laatste dan wel een stuk minder schadelijk, idioot blijft het.
 
Over wat is gebeurd na de dood van Ataturk heeft men nog nooit over geuit of ontkent graag, nu ook Amerika hier een aandeel in heeft het hier ging ook over massamoorden. Is dit dan geen genocide?

De rechter heeft trouwens niet zo een marginale toetsvrijheid in ieder geval niet in Nederland aan de formele wetten. Vanwege de trias politica, neem ook aan dat dit in Frankrijk het geval is aangezien het Nederlandse Burgerlijk wetboek is afgeleid van het code civil. Of dit hypothetisch in Nederland kan worden getoetst ben ik ook benieuwd naar, want hier is vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel. Wilders werd ook al vrijgepleit en wat hij heeft gezegd en geïnsinueerd kan en kon niet door de beugel.

Ik wist niet dat holocaustontkenning strafbaar is in Nederland, het valt blijkbaar onder het discriminatieverbod van art. 137c Sr. Best wel ruime interpretatie..
 
Wat er na een genocide is gebeurd maakt de genocide nog niet minder waar en is zoals ik al meerdere malen heb aangegeven ook niet relevant in deze discussie.
 
Het is relevant in de zin van dat enkel de dingen worden aangehaald daar waar men baat bij heeft. Andere landen proberen al tientallen jaren Turkije van binnen uit te breken. Ik weet niet waarom, maar wat nu gebeurt en gebeurd in Turkije is een schande. Armeense genocide is zo iets net als het pleiten van een eigen land voor de koerden. (Hallo, Hatay? Was ook eerst een land dat beter onafhankelijk kan blijven de inwoners worden erger mishandeld dan de koerden.) Maar ik zal hier verder niks meer over aanhalen.
 
23jfh3m.jpg


Een krant uit 1909, om maar aan te geven dat buiten oorlogstijd de Ottomanen zich ook niet onbetuigd lieten.

Het betreft hier deze gebeurtenis :

http://en.wikipedia.org/wiki/Adana_massacre

27zkwox.jpg


Een krant uit 1915.

Toch wonderbaarlijk dat die berichten in Nederlandse kranten uit die tijd werden vermeld. Er is overigens bijzonder weinig te vinden aangaande acties van de Armeniers gericht tegen de Turkse bevolking. In die tijd was de nieuwsgaring misschien wel traag maar over het algemeen redelijk volledig en accuraat.
 
Ontkenning van informatie strafbaar maken. :roflol:

Schaf dan meteen ook de hele vrije meningsuiting af. Ontkennen van dit soort zaken is niets anders dan laten zien hoe slecht je geïnformeerd bent. In een écht vrije samenleving brengt dit een discussie op gang waarbij partijen hun argumenten naar voren brengen. Degene die kan bewijzen dat de andere partij fout is wint. De andere partij staat dan voor lul.

In een samenleving die niet vrij is, worden meningen strafbaar gemaakt. Met andere woorden: je kan van je vrijheid beroofd worden omwille van wat je zegt.

Heb niks met Turkije maar Frankrijk is hier geen haar beter.
 
Back
Naar boven