MuscleMeat

"Armoede is een keuze"

Sociaal beleid kost nou eenmaal geld. Geld dat rechtstreeks uit de knip van de burger komt, belastinggeld.
Ik snap niet dat mensen niet willen betalen voor een socialer Nederland.
Natuurlijk heb je uitvreters, die heb je altijd en die houdt je ook altijd. Je zal altijd je best moeten doen om Tokkies en Haage Sjonnies uit het sociale vangnet te houden en altijd heb je hufters die misbruik maken van de voorzieningen. Maar dat mag nooit een reden zijn om de echt hulpbehoevenden dan maar aan hun lot over te laten.
Ten eerste is er het lot. Als je pech hebt dan raak je aan lager wal, flink aan lager wal. Het is arrogant te denken dat jou dat niet overkomt. Als je hard werkt, een gezond verstand hebt en goed oplet dan is de kans dat je aan lager wal raakt gering, dan kan je wel wat tegenslag hebben zonder er aan onderdoor te gaan. Maar mensen worden niet allemaal met dezelfde vaardigheden geboren (want anders hadden we er allemaal uitgezien als Anhuld de opportunistische eik, stelletje ectomorfe bitches). Sommige mensen snappen er de kloten van. Die zijn te simpel om met geld om te gaan en ze zijn nauwelijks slim genoeg om te functioneren in deze samenleving. Die mensen moet je af en toe een duw in de goede richting geven. Als je ze aan hun lot overlaat en dus een soort sociaal Darwinisme voorstaat zoals EricR het zo fraai noemde dan kan je mensen die onder een bepaalde inkomensgrens vallen beter laten steriliseren natuurlijk, in plaats dat ze door zich voort te planten de vicieuze cirkel van kansloosheid in stand houden.

Als je kijkt naar de ontstaansgeschiedenis van het sociale vangnet in diverse landen, dan zie je dat in sommige landen het sociale vangnet is ontstaan omdat de rijke klasse bang werd voor de groeiende onvrede onder het arme plebs. In dat licht is het onbegrijpelijk dat arme mensen zich niet organiseren.

Als vrijwilliger maak je ook kosten (reizen,representatie etc), dus een kleine vergoeding is nog redelijk ook. Echter zijn buiten dit soort organisaties ook nog vrijwilligers die gewoon ongeorganiseerd hun werk doen en niks ontvangen.

Mijn tante (die overigens werkt) beheert in een buurthuis de consumptie uitgifte + administratie. Meesten die daar werken zijn mensen tussen de 50 en 60 jaar en die nog amper bemiddelbaar zijn maar dus wel een uitkering hebben.

Denk dat we de buurthuizen en opvang maar moeten afschaffen, dat luie oude tuig moet aan het werk!! Wat denken ze wel, zorg verlenen zonder dat ze er voor betaald worden. Het is een grof schandaal!

Idd het geldschuwe tuig!!

Helemaal mee eens, mag best wat vaker gezgd worden. Die mensen verdienen veel respect.

Maar ik ben het niet met BuilderB eens dat er geen geschikte bezigheden te verzinnen zijn voor jonge werkweigerige bijstandsgerechtigden. Zet ze in de plantsoenendienst, weet ik veel, er is echt wel iets te bedenken. Laat ze desnoods een piramide bouwen, als ze maar bezig zijn. Misschien waren de Egyptenaren hun tijd wel ver vooruit! Ik denk dat een beetje actie wonderen voor die mensen kan doen en dat ze er beter uitkomen. Als je ze nú thuis op de bank laat zitten zijn ze over een paar jaar voor de rest van hun leven verpest, net als al die 40 plussers die nu gedoemd zijn voor de rest van hun leven doodongelukkig thuis te zitten omdat niemand ze op het goede spoor wilde zetten.

Ik heb nergens gezegd dat er geen geschikte bezigheden te verzinnen zijn hoor. Lees maar terug. Maar ik wilde even bart82's opmerking over 'dweilen in de zorg om zeep helpen' :D (no offence bro) Zo simpel ligt het nl. niet.

Dat valt best te voorkomen, je moet ze natuurlijk niet functies laten uitvoeren die nu al door betaalde werknemers worden uitgevoerd. Dat schiet niet echt op.

Maar je kan ze toch afval in het bos laten opruimen of zoiets, er zijn zat nuttige dingen te bedenken die nu blijven liggen.

Nogmaals, het is toch niet onredelijk om iets terug te vragen aan gezonde mensen voor het geld dat ze maandelijks op hun bankrekenig gestort krijgen?

Zeker niet onredelijk en zou zelfs verplicht moeten zijn voor die groep om ze te laten aantonen dat ze aan hun inspanningsverplichting voldoen. Nu is dat al zo maar met wat kunstgrepen kan je daar zo omheen werken. Die verplichte sollicitatie hoef je weinig moeite voor te doen dat je hem zo opstelt dat ook echt niemand je aanneemt.

Die halve tokkies zouden gewoon verplicht begeleid moeten worden, maar ja dat kost ook weer klauwen vol met geld. Geld bij ze weghalen klinkt leuk, maar dat zorgt weer heel andere problemen. Dan gaan ze de criminaliteit in.

Een oplossing vinden is in ieder geval vrij lastig, maar dat er strikter moet worden omgegaan met onwelwillenden is wel duidelijk. Blijft nog steeds staan dat Eerdmans zich vergalloppeerd heeft mijn zijn opmerking dat armoede een keuze is. Voor degenen die juist een bewuste keuze maken is namelijk echte armoede niet eens aan de orde, dat soort volk schraapt meer geld naar binnen dan ik binnenhaal per maand. Rijkdom is een keuze.

Dat valt best te voorkomen, je moet ze natuurlijk niet functies laten uitvoeren die nu al door betaalde werknemers worden uitgevoerd. Dat schiet niet echt op.

Maar je kan ze toch afval in het bos laten opruimen of zoiets, er zijn zat nuttige dingen te bedenken die nu blijven liggen.

Nogmaals, het is toch niet onredelijk om iets terug te vragen aan gezonde mensen voor het geld dat ze maandelijks op hun bankrekenig gestort krijgen?

Hier ben ik het wel mee eens. Eric zal wel gelijk hebben (damn!) dat men liever Melkertbanen vergeeft in het bedrijfsleven. Maar er is altijd werk dat nu niet wordt gedaan omdat het simpelweg niet rendabel is. Waarom niet met gratis arbeidskrachten de Limburgse mijnen weer open? Of laten strandjutten, zodat aangespoeld zwerfvuil eens opgeruimd wordt. Desnoods allemaal 8 uur per dag op de loopband of hometrainer om een bijdrage aan het elektriciteitsnet te leveren. Maakt niet uit wat het is, als het maar IETS is.

Ik heb nergens gezegd dat er geen geschikte bezigheden te verzinnen zijn hoor. Lees maar terug. Maar ik wilde even bart82's opmerking over 'dweilen in de zorg om zeep helpen' :D (no offence bro) Zo simpel ligt het nl. niet.

none taken

maar als ik me niet vergis is er in BE sprake om (geschikte) werklozen te laten bijspringen in de kinderopvang. Zal eens kijken of ik er iets van kan terugvinden...

edit: heb het te pakken
BRUSSEL - Kamerlid Rik Daems (VLD) vindt het niet meer te rechtvaardigen dat werklozen een uitkering krijgen zonder dat daar iets tegenover staat.

Hij stelt voor dat ze verplicht worden om zich één dag per week in te zetten voor de gemeenschap. Dat meldt Het Laatste Nieuws. ,,Het is niet meer dan billijk dat werklozen zich één dag op de vijf ten dienste zouden stellen van de gemeenschap. Dat levert ons 25 miljoen extra werkdagen per jaar op'', stelt hij. Welke werklozen in aanmerking komen voor welke taken wil Daems laten coördineren door een nieuw op te richten Federaal Agentschap voor Gemeenschapsdienst.

De VLD’er wil het thema hoog op de politieke agenda plaatsen. ,,Voor al het geld dat de belastingbetaler in de werklozensteun pompt, krijgt hij nu weinig of niets terug, terwijl in de ouderenzorg, kinderopvang, milieuzorg, onderhoud van gebouwen, noem maar op, zoveel handen te kort zijn'', aldus Daems

Nog even ontopic: In mijn ogen hebben werklozen ook geen recht op kinderopvang. Hun kind 1 dag brengen om te gaan solliciteren moet dan weer wel kunnen maar doorlopend niet. Met een hoog inkomen betaal je voor 1 dag opvang tot 50 EUR, terwijl een werkloze amper 3 EUR betaald. De ironie is dan nog dat de werkloze de hele dag thuis is terwijl de grootverdieners de hele dag met beide partners gaan werken.

Laatst bewerkt:
none taken

maar als ik me niet vergis is er in BE sprake om (geschikte) werklozen te laten bijspringen in de kinderopvang. Zal eens kijken of ik er iets van kan terugvinden...

We hebben het hier wel over werkschuw pleuristuig he. De harde kern die niks wil doen. Een kinderopvang lijkt me dan ook niet echt een optie.

We bouwen wat stuwdammen zoals in de USA ten tijde van The New Deal (wie heeft opgelet op school weet ook wanneer dat was en onder wie, begint met een R.)

Er zullen best zaken zijn die gebouwd kunnen worden of onderhouden worden door gratis krachten. Maar veel werk vereist enige kunde, die kunde ontberen veel van die onwelwillenden nou juist. Die zijn soms nog te dom om te poepen. Daarmee stigmatiseer ik ook, maar het type Tokkie of Haagse Sjonnie toont wel aan wat voor figuren het om gaat. Daar boven zit nog een klasse van de uitkeringstrekkende crimineel of zwartwerker, die hebben meestal wel vaardigheden, dat soort volk zou je je als eerste op moeten richten. Vrees dat voor de Tokkies en Haagse Sjonnies het toch al te laat is.

We bouwen wat stuwdammen zoals in de USA ten tijde van The New Deal (wie heeft opgelet op school weet ook wanneer dat was en onder wie, begint met een R.)
Teddy Ruxpin!

Maar nu je er toch over begint: dijkverzwaring gaat de komende decennia ook veel tijd en geld kosten. Zandzakken verplaatsen kan iedereen.

Reagan? Geen idee of ik goed gok, maar aangezien dit draadje gaat over sociaal beleid en dan moet ik bij een president beginnend met een R aan Reagan denken. Ik ben blij dat die ouwe lul afgetakeld en kapot gegaan is, good riddance. :thumbup:

Reagan vormt een typisch voorbeeld voor rechts opportunisme en hypocrisie waar ik echt van kots. Reagan heeft in zijn tijd als president de ontwikkeling van stamcel onderzoek tegenghouden. Dat deed hij om zijn gristelijke achterban tevreden te houden (die achterban is groot en fanatiek!). Dankzij Reagan duurt het flink wat langer voordat we de levenskwaliteit van veel mensen drastisch kunnen verhogen, omdat het flink wat langer duurt voordat hun ziekte genezen of verlicht kan worden.
Maargoed, toen kreeg Reagan Alzheimer. :roflol: Prrrrachtig. Ik had respect gehad voor die man als hij zijn rug recht had gehouden en had verklaard dat dit de wil van God was. Maar nee, hij was geen president meer dus dat soort principes gingen direct overboord. Reagans degenererende brein bedacht dat het voorvechter voor de ontwikkeling van….(tromgeroffel) stamcelonderzoek moest worden. Jawel! Ga toch weg man, bibberende kwijlebek.
Reagan was een keiharde, totdat het lot hem trof. Toen was beven en kwijlen het enige dat hij keihard kon. :)

• Topic Starter Topic Starter
Nou nou nou Lauw, de woede zit wel diep zeg. Om iedereen met wie je het niet eens bent nou gelijk een pijnlijke dood toe te wensen.

F.D. Roosevelt, Lauw. The New Deal was een initiatief om de USA economie uit het slop te trekken na de keiharde neergang door de beurskrach van 1929. Ook wel het begin van de introductie van de verzorgingstaat.

1 van de bouwwerken opgeleverd in de tijd van The New Deal is The Hoover Dam, waarvan de bouw overigens al was begonnen voordat F.D. Roosevelt aantrad.

Teddy Ruxpin!

Maar nu je er toch over begint: dijkverzwaring gaat de komende decennia ook veel tijd en geld kosten. Zandzakken verplaatsen kan iedereen.

whaha Teddy Ruxpin. Geniaal, lache tekenfilm met dat gekke schip :D

Zandzakken sjouwen, tja daar zie ik op het eerste gezicht wel wat in. :thumbs:
De onterechte uitkeringsrukker krijgt kans om zijn vinger in de dijk te steken!
Cultuur, waarden en normen en economische vooruitgang, allemaal in 1 keer!

Nou nou nou Lauw, de woede zit wel diep zeg. Om iedereen met wie je het niet eens bent nou gelijk een pijnlijke dood toe te wensen.

Nee, niet iedereen. Want ik weet niet helemaal zeker of ik wel 100% gelijk heb. Dus dan is het onverstandig om andersdenkenden te vermoorden, want stel dat je per ongeluk iemand vermoord die gelijk heeft.
Ik voel wel een stevige haat voor hypocrisie. Reagan meet met 2 maten, hij is bereid heel veel mensen nodeloos lang te laten lijden om langer in het politieke zadel te blijven zitten. Maar zodra hijzelf wordt geconfronteerd met het lijden wat hij andere mensen heeft aangedaan past hij zijn mening aan. Dan ben je een nauwe geest en een slappe zak. Reagan was een lafaard, een opportunistische egoïstische berekende kankernek. Zijn kwijlende trillende verschijning deed mij goed.
Hey Ronald, spelletje doen? :D
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Tja, de ethische grenzen verschuiven (althans bij sommigen) als mensen het beter krijgen. Dat zie je meestal. Vandaar dat jongeren als ze nog studeren vaak links en idealistisch zijn en als ze eenmaal poen gaan scheppen, zie je dat de boel kantelt.... Of je moet culturele antropologie hebben gedaan.....

Ik denk dat in veel gevallen armoede geen keuze is, want die mensen kunnen er ook niets aan doen. Ze zitten vaak in schulden omdat ze simpelweg nooit geleerd hebben om hun genot (= van Tell Sell shit aanschaffen) uit te stellen.......

Laatst bewerkt:
Ik ben van rechts naar links gegaan Bigtony, maar goed ik ben wel vaker tegendraads :D

Dankzij Reagan duurt het flink wat langer voordat we de levenskwaliteit van veel mensen drastisch kunnen verhogen, omdat het flink wat langer duurt voordat hun ziekte genezen of verlicht kan worden.
Maargoed, toen kreeg Reagan Alzheimer. :roflol: Prrrrachtig.

Ik had respect gehad voor die man als hij zijn rug recht had gehouden en had verklaard dat dit de wil van God was. Maar nee, hij was geen president meer dus dat soort principes gingen direct overboord. Reagans degenererende brein bedacht dat het voorvechter voor de ontwikkeling van….(tromgeroffel) stamcelonderzoek moest worden. Jawel!

Ga toch weg man, bibberende kwijlebek.
Reagan was een keiharde, totdat het lot hem trof. Toen was beven en kwijlen het enige dat hij keihard kon. :)

:haha: Helemaal mee eens. Wat een hypocrisie.... (Ik zie Balkie dit soort grappen ook nog wel uithalen.).
Belachelijk dat hij besliste over het lot van anderen (met een afgrijselijke afloop) en toen ditzelfde lot hem zelf trof ....euhm... tja.... toen dacht 'ie ineens anders zullen we maar zeggen... KNEUS!! Ik kende dat verhaal eigenlijk niet... Maar wel een zeer mooie anekdote over hypocrisie....

Ik heb het uit het boek Stupid White Men van Micheal Moore.
Die beschrijft aan de lopende band van dat soort situaties, maar dan een stuk minder zuur en giftig als ik doe. :D

Het boek is een feitenrelaas (incl. lijst met te verifiëren data en artikelen) overgoten met een stevig links waardeoordeel. Hoewel het boek enorm eenzijdig is, is het wel erg grappig en Moore doet zowaar aan zelfspot.

Ik vraag me af wat er gebeurt met de uitkeringen als de inflatie ook stijgt. Het stijgt toch mee neem ik aan? Is dat dan wel haalbaar, elk jaar een verhoging ?

Terug
Naar boven