AndroidHealthClinic

Atheïsten op dbb

Peiling Peiling Ben jij atheist?

• Totaal stemmers
    107
De meeste Atheisten hier hebben volgens mij meer zo'n schijt aan alles instelling. ook prima hoor.

Daar ga ik juist niet van uit. Als atheist ben je, i.t.t. een gelovige, er waarschijnlijk meer van overtuigd dat je het alles zelf in de hand hebt. Als gelovige kun je je misschien gemakkelijker neerleggen bij wat er gebeurt op aarde omdat je het idee hebt dat het allemaal tot gods plan behoort.

dachten meer mensen maar zo, helaas schijnen ongelovigen het een leuke hobby te vinden om gelovigen de grond in te trappen!

Ik heb ook geen persoonlijk probleem met gelovigen, enkel met hun onnozele manier van denken.

zelf heb ik geen geloof, ik sluit echter niks uit...is er iets na de dood? mooi want dat is beter dan het alternatief(ophouden met te bestaan). Is er niets, nou dan is er niets, helaas :( .
Je hebt moslims/christenen/athiësten en allemaal vinden ze hun eigen visie het einde en laten ze anderen er maar wat graag over horen en als het even kan, overtuigen. Als je niets om religie geeft, zoals mij, dan hecht je gewoon nergens(niets wat met religie te maken heeft) waarde aan, ook niet aan atheïsme.

The United Atheist Alliance of the Unified Atheist League? Of was het nou the Allied Atheist Allegiance?

Atheisten zijn precies hetzelfde als gelovigen.

Of ben ik nu ook hetzelfde?

Met ziel doelen ze meer op bewustzijn.

dieren hebben ook een bewustzijn, het mag dan wel primitief zijn vergeleken met ons, maar mag ik ook even erbij zeggen dat mensen ook nog steeds behoorlijk primitief zijn, we laten ons altijd leiden door onze emoties(liefde/hebzucht/jaloezie/verlangen/...), sterker nog, alle beslissingen die mensen maken zijn gebaseerd op emoties, ga maar eens voor jezelf de laatste beslissingen die je hebt gemaakt doornemen, je komt uit op beweegredenen als angst/luiheid/egoïsme/trots(deze komen in mij op, kan anders zijn voor jullie hè) etc etc.

En dan nu even een voorbeeld over "slimme" dieren. :o
Wist je dat olifanten kuddes in afrika over kilometers afstand met elkaar kunnen communiceren via hele lage geluiden die voor de mens onhoorbaar zijn, dan blijkt dus toch dat ze kunnen "praten", het is geen Nederlands nee, maar het blijven signalen, het blijft communicatie, en daar is een bijzonder bewustzijn voor nodig, zelfde geldt voor bv. dolfijnen/walvissen...allemaal zeer ontwikkelde dieren.

Wat ik probeer duidelijk te maken is, dat er simpele dieren(in onze perceptie) zijn zoals een muis en zeer ontwikkelde dieren die in de buurt komen van mensen(dolfijnen/olifanten/nijlpaarden/wolven/chimpansees, wat niet toevallig allemaal groepsdieren zijn). Jij scheert ze met jouw opmerking allemaal over 1 kam, is het nou zo moeilijk om te geloven dat de mens gewoon bovenaan staat qua intelligentie maar dat er niet zo gek ver daaronder(visualiseer het maar als een ladder) allemaal andere diersoorten zich ook hard aan het ontwikkelen zijn.
Alle levende wezens hebben een ziel, of niets heeft een ziel.

Mocht je hier een antwoord op gaan geven dan wil ik alvast verklappen dat het waarschijnlijk is gebaseerd op de emoties trots/schaamte(ontkenning) of blijdschap(identificatie) :D

voor al die gelovende mensen die zeggen dat je niet kan bewijzen dat iets niet bestaat. Dit plaatje gaat op volgens de theorie dat als je kan bewijzen dat iets niet bestaat dat het dus wel zo is. Je kan de meest stomme dingen bedenken en niemand kan bewijzen dat het niet bestaat. Echt zielige argumenten en mensen geloven er ook nog in.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

voor al die gelovende mensen die zeggen dat je niet kan bewijzen dat iets niet bestaat. Dit plaatje gaat op volgens de theorie dat als je kan bewijzen dat iets niet bestaat dat het dus wel zo is. Je kan de meest stomme dingen bedenken en niemand kan bewijzen dat het niet bestaat. Echt zielige argumenten en mensen geloven er ook nog in.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ah ja, je hebt een punt :p

Ik heb Bruce Almighty gezien.

Again, explain.

Wordt nogal moe van alle misvattingen over atheisme, dacht dat in west Europa wel anders was als in de States.

Mensen die zich van een stellingname onthouden hebben er simpelweg niet genoeg over nagedacht, proberen het op eenvoudige wijze allemaal naast elkaar te scharen en kunnen blijkbaar geen onderscheid maken tussen fundamenteel uiteenlopende aannames.

Allereerst zou ik willen zeggen dat atheïsme wordt gekenmerkt door ongeloof.
Nou is een gelovige in vergelijking met een atheïst over het algemeen ook voornamelijk ongelovig (de christen bijv. gelooft niet in Allah, Ra, Zeus of Shiva), maar vanwege een bepaalde reden op één punt niet ongelovig.

Nogal een reusachtig verschil imo.

Again, explain.

Wordt nogal moe van alle misvattingen over atheisme, dacht dat in west Europa wel anders was als in de States.

Mensen die zich van een stellingname onthouden hebben er simpelweg niet genoeg over nagedacht, proberen het op eenvoudige wijze allemaal naast elkaar te scharen en kunnen blijkbaar geen onderscheid maken tussen fundamenteel uiteenlopende aannames.

Allereerst zou ik willen zeggen dat atheïsme wordt gekenmerkt door ongeloof.
Nou is een gelovige in vergelijking met een atheïst over het algemeen ook voornamelijk ongelovig (de christen bijv. gelooft niet in Allah, Ra, Zeus of Shiva), maar vanwege een bepaalde reden op één punt niet ongelovig.

Nogal een reusachtig verschil imo.
Definitie atheist: Aanname of afwezigheid van 't geloof dat er geen/wel God(en) bestaa(t)(n).

Definitie atheist: Aanname of afwezigheid van 't geloof dat er geen/wel God(en) bestaa(t)(n).

Zoals ik dus al zei: een atheïst is een ongelovige.
En dat is heel wat anders dan ergens in wél geloven. Je doet het voorkomen of de religieuze kijk op het leven de standaard is, waar atheïsten van af stappen. Maar de religieuze doet een aanname. De atheïst niet.
Daaruit volgt dat de atheïst aanneemt dat er geen god is. Alsof de atheïst tegen een onverbiddelijke hoop argumenten ingaat die verklaren dat er een god is... Het is eerder andersom.
Vanuit een religieus oogpunt is dit lastig te bevatten, aangezien de aanname van god vaak zo vanzelfsprekend lijkt vanuit de opvoeding. (waarmee ik niet wil zeggen of je wel of niet religieus bent)

Zoals ik dus al zei: een atheïst is een ongelovige.
En dat is heel wat anders dan ergens in wél geloven. Je doet het voorkomen of de religieuze kijk op het leven de standaard is, waar atheïsten van af stappen. Maar de religieuze doet een aanname. De atheïst niet.
Daaruit volgt dat de atheïst aanneemt dat er geen god is. Alsof de atheïst tegen een onverbiddelijke hoop argumenten ingaat die verklaren dat er een god is... Het is eerder andersom.
Vanuit een religieus oogpunt is dit lastig te bevatten, aangezien de aanname van god vaak zo vanzelfsprekend lijkt vanuit de opvoeding. (waarmee ik niet wil zeggen of je wel of niet religieus bent)
Ik ben niks. :)

Wat ben je als je gelooft dat er niks te geloven valt dan? Ook een atheist toch? Dan geloof je toch in iets? :S

Atheisme is zo verschrikkelijk ongedefinieerd of juist overgedefinieerd waardoor alles in elkaar overloopt. Jij hebt 't over religieuze en atheisten, alsof ze waren tegenpolen, maar ik lees soms dat atheisme ook een religie kan zijn. Ook omdat de betekenis van religie ook overgedefinieerd of juist te ongedefinieerd is.

Er zijn blijkbaar heel wat atheïsten in de beschaafde wereld. En velen zijn sterk gekant tegen de gevestigde religies en de miserie die deze religies in de wereld veroorzaken (bv. oorlogen).
Wat een vreemde zin, natuurlijk zijn er veel atheïsten in de beschaafde wereld, zelfs meer dan in de 'niet-beschaafde wereld', als je het zo wilt noemen :) Een atheïst is iemand die weigert als een schaapje de kudde te volgen, het is een rationeel en wetenschappelijk gericht persoon die nuchter tot de vaststelling komt dat het allemaal een beetje ongeloofwaardig is om in goden te geloven met het zwakke bewijsmateriaal dat voor handen is.

Kan iemand mij uitleggen waarom atheïsten zich niet verenigen en georganiseerde inspanningen doen om de religieuze bevolking wakker te schudden?
Omdat zij hun aanname, anders dan de gelovigen, niet willen opdringen aan anderen...

Verder zou zoiets niet succesvol zijn. Religies kunnen bestaan omdat ze massa's geld opbrengen via de gelovigen en subsidies van de staat. Het atheïsme zou geen cent krijgen en dus kan je spreken over oneerlijke concurentie en een kleine kans op overleving.

Verder is het haast onmogelijk om een gelovige te overtuigen, en waarom zou een atheïst dat willen doen? Dan is hij dus geen haar beter dan die gelovigen met al hun indoctrinaties en sectes. Mensen moeten zelf zien hoe de realiteit is, en daar zelf conclusies uit trekken.

Ik ben niks. :)

Wat ben je als je gelooft dat er niks te geloven valt dan? Ook een atheist toch? Dan geloof je toch in iets? :S

Atheisme is zo verschrikkelijk ongedefinieerd of juist overgedefinieerd waardoor alles in elkaar overloopt. Jij hebt 't over religieuze en atheisten, alsof ze waren tegenpolen, maar ik lees soms dat atheisme ook een religie kan zijn. Ook omdat de betekenis van religie ook overgedefinieerd of juist te ongedefinieerd is.

Waarop is de 'religie' van atheïsme dan gebaseerd?
Atheïsme gaat alleen over de afwezigheid van de aanname van een god. Daar kan je zonder meer verder niets op uitbouwen, om constructies als: 'ik vind dat ....., want er is geen god' te voorkomen. Non sequitur = no no.
Hoe je verder tegen je leven aankijkt staat in die zin los van atheïsme.

Eén van de bekendste voorbeelden die religieuzen aanhalen om atheïsme in diskrediet te brengen is Stalin. Maar ook dat is zo'n non sequitur: Stalin kan immers met geen mogelijkheid zijn daden met zinnigheid hebben gebaseerd op het feit dat er géén god is.

Dat zou eenzelfde redenering zijn als: ik vind dat ik mag stelen, want er bestaan géén eenhoorns. Of broodroosters die koffie zetten.

ATHEIST tot in de kist..

ik denk dat het leven niet zinloos is en dat er een soort opperwezen bestaat wat het ook is met een leven hierna

Een atheïst zegt helemaal niet dat hij kan bewijzen dat er geen goden bestaan, hij zegt dat het niet bewezen is dat ze wel bestaan, om die reden kan een atheïst er dus ook niet in geloven!

Nou lijkt het net alsof een atheïst enkel niet in god gelooft, maar atheïsme is meer dan dat. Het is namelijk het GELOOF dat er geen god bestaat. In mijn ogen is dit net zo vreemd als geloven dat er wel een god bestaat.

@vegan strentgh: atheisme betekent niet dat we kunnen bewijzen dat god niet bestaat. Atheïsme is ervan overtuigd zijn dat god niet bestaat, ook al kan je het niet bewijzen.

Waar is die overtuiging dan op gebaseerd? Het is toch niet logisch onmogelijk dat er een god bestaat.

Terug
Naar boven