Met ziel doelen ze meer op bewustzijn.
dieren hebben ook een bewustzijn, het mag dan wel primitief zijn vergeleken met ons, maar mag ik ook even erbij zeggen dat mensen ook nog steeds behoorlijk primitief zijn, we laten ons altijd leiden door onze emoties(liefde/hebzucht/jaloezie/verlangen/...), sterker nog,
alle beslissingen die mensen maken zijn gebaseerd op emoties, ga maar eens voor jezelf de laatste beslissingen die je hebt gemaakt doornemen, je komt uit op beweegredenen als angst/luiheid/egoïsme/trots(deze komen in mij op, kan anders zijn voor jullie hè) etc etc.
En dan nu even een voorbeeld over "slimme" dieren.

Wist je dat olifanten kuddes in afrika over kilometers afstand met elkaar kunnen communiceren via hele lage geluiden die voor de mens onhoorbaar zijn, dan blijkt dus toch dat ze kunnen "praten", het is geen Nederlands nee, maar het blijven signalen, het blijft communicatie, en daar is een bijzonder bewustzijn voor nodig, zelfde geldt voor bv. dolfijnen/walvissen...allemaal zeer ontwikkelde dieren.
Wat ik probeer duidelijk te maken is, dat er simpele dieren(in onze perceptie) zijn zoals een muis en zeer ontwikkelde dieren die in de buurt komen van mensen(dolfijnen/olifanten/nijlpaarden/wolven/chimpansees, wat niet toevallig allemaal groepsdieren zijn). Jij scheert ze met jouw opmerking allemaal over 1 kam, is het nou zo moeilijk om te geloven dat de mens gewoon bovenaan staat qua intelligentie maar dat er niet zo gek ver daaronder(visualiseer het maar als een ladder) allemaal andere diersoorten zich ook hard aan het ontwikkelen zijn.
Alle levende wezens hebben een ziel, of niets heeft een ziel.
Mocht je hier een antwoord op gaan geven dan wil ik alvast verklappen dat het waarschijnlijk is gebaseerd op de emoties trots/schaamte(ontkenning) of blijdschap(identificatie)