Fitness Seller

Breaking News Avondklok nog steeds van kracht

Peiling Peiling Hoe denk jij over de rellen?

• Totaal stemmers
    67
Status
Niet open voor verdere reacties.
Waarom wordt sport niet meer gestimuleerd bij gezinnen met lagere inkomens? Ik weet zeker dat er veel dikkere kinderen zijn die wel willen sporten, maar waarbij het geld er niet is.

Gemeentes hebben potjes voor sporten voor lage inkomen gezinnen. Ik weet zeker dat er zooi gezinnen zijn die andere prioriteiten hebben dan sport en liever geld uitgeven aan andere zaken, maar wel roepen dat het geld er niet is. Als je een dik kind hebt dat wil sporten, ga je toch een gratis sport doen? Antwoorden waarom je te dik bent moet je eerst bij jezelf zoeken en als je dat goed voor mekaar hebt kun je pas met het vingertje naar de voorzieningen gaan wijzen.

Niet dat je geen gelijk hebt qua 'het zou zoveel beter/eerlijker kunnen', maar gezond eten en sporten kun je ook op een budget en ik word een beetje moe van de excuses die je 9/10x hoort. We denken teveel in problemen en de simpele persoonlijke oplossingen willen we niet zien.

@RonReves te dik of te sociaal? Je bedoelt erg 'gezellig'? ;)

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.263
Ik vind het niet in verhouding staan met dat je voor €2 een pizza of een kilozak friet/patat hebt. Er is toch een flinke groep met overgewicht en een laag inkomen.
Voor €2 koop ik een paar brocolli's, twee winterpenen en een paar uien. Water kost praktisch niks, zout en peper idem dito..bouillonblokje kost ook bijna niks (en dat is het meest ongezonde aan dit gerecht). Maak ik voor 8 man soep (3 liter, 2 kopjes van ca 200 ml per persoon). Doe is gek en doe er een stokbroodje bij en misschien wat kruidenboter of een rookworst.

Kom je uit op nog geen 50 cent per persoon per maaltijd.

Het is maar net waar je zin in hebt, geld ligt het niet aan. Het is luiheid en misschien een gebrek aan kookkunsten, al kan elke r*tard soep maken en er staan genoeg recepten online.

Laatst bewerkt:
Gemeentes hebben potjes voor sporten voor lage inkomen gezinnen. Ik weet zeker dat er zooi gezinnen zijn die andere prioriteiten hebben dan sport en liever geld uitgeven aan andere zaken, maar wel roepen dat het geld er niet is. Als je een dik kind hebt dat wil sporten, ga je toch een gratis sport doen? Antwoorden waarom je te dik bent moet je eerst bij jezelf zoeken en als je dat goed voor mekaar hebt kun je pas met het vingertje naar de voorzieningen gaan wijzen.

Niet dat je geen gelijk hebt qua 'het zou zoveel beter/eerlijker kunnen', maar gezond eten en sporten kun je ook op een budget en ik word een beetje moe van de excuses die je 9/10x hoort. We denken teveel in problemen en de simpele persoonlijke oplossingen willen we niet zien.

@RonReves te dik of te sociaal? Je bedoelt erg 'gezellig'? ;)
Ik weet dat die potjes er zijn. Maar ook dat het per gemeente verschilt of mensen daar weet van hebben. Voor mensen die wat simpel zijn, kan dat een onmogelijke opgave zijn. Die groep klaagt niet zozeer dat ze te dik zijn, die groep is een grote en groeiende kostenpost. Uitgavenpatroon bevestigd eerder dat ze niet in staat zijn om voor langere tijd vooruit te kijken.

Ik bedoel niet: ze zijn zo zielig. Ik bedoel dat ze nu (in hun belevingswereld) geen reden hebben om hun levensstijl te veranderen.

3888.jpg

Niet mee eensch.

Deze snap ik niet.

Dus een product zoals bijv. een appel of een gerecht zoals bijv. brocollisoep is niet echt gezond?
Als je wilt mierenneuken kun je stellen dat 'gezond' of 'ongezond' geen eendimensionale grootheid is die te kwantificeren is in eenheden, en daarmee kun je dus niet stellen dat een appel of broccoli per definitie gezond is. (Bijna) niets is in de basis puur gezond of ongezond, zelfs een appel of broccolisoep niet.

Ik weet dat die potjes er zijn. Maar ook dat het per gemeente verschilt of mensen daar weet van hebben. Voor mensen die wat simpel zijn, kan dat een onmogelijke opgave zijn. Die groep klaagt niet zozeer dat ze te dik zijn, die groep is een grote en groeiende kostenpost.

Ik bedoel niet: ze zijn zo zielig. Ik bedoel dat ze nu (in hun belevingswereld) geen reden hebben om hun levensstijl te veranderen.

Kijk nu zeg je eigenlijk wat je bedoelt. Cru gezegd; die mensen zijn niet verantwoordelijk genoeg om wijze beslissingen voor zichzelf te maken. Net zoals ik dat jaren ook verkeerd heb aangepakt.

Net zoals ouders met een goede opvoeding niet meer dan kunnen hopen dat hun kinderen later goede beslissingen zullen maken, zie ik voor de overheid ook alleen mogelijkheden om kinderen op school te leren over een gezonde levensstijl (pro actief en lange termijn). 20 cent korting op groente of een paar euro voor de sportschool gaat niet helpen (reactief en korte termijn)

Voor €2 koop ik een paar brocolli's, twee winterpenen en een paar uien. Water kost praktisch niks, zout en peper idem dito..bouillonblokje kost ook bijna niks (en dat is het meest ongezonde aan dit gerecht). Maak ik voor 8 man soep (3 liter, 2 kopjes van ca 200 ml per persoon). Doe is gek en doe er een stokbroodje bij en misschien wat kruidenboter of een rookworst.

Kom je uit op nog geen 50 cent per persoon per maaltijd.

Het is maar net waar je zin in hebt, geld ligt het niet aan. Het is luiheid en misschien een gebrek aan kookkunsten, al kan elke r*tard soep maken en er staan genoeg recepten online.
Ja, jij. Ik schat jou toch iets anders in dan lageropgeleid en obees.

Tuurlijk is luiheid en 'zien wat ze willen zien' daar een onderdeel van. Maar als je onder bijstandsniveau leeft, is een financiële stimulans (ipv een drempel) misschien wel iets wat ze in beweging krijgt.

Broccoli is ook een stuk goedkoper dan medicijnen tegen suikerziekte. Maar die hoeven ze toch niet zelf te betalen

Dat jij na zoveel jaar op dit forum nogsteeds een eenvandaag peiling gebruikt.

Ik kijk geen peilingen van partijen. Een partij zal immers geen objectieve peilingen laten zien die nadelig zijn voor de partij. Zelfs op links nu.nl was een meerderheid tegen de avondklok in een peiling. Op twitter zijn er ook genoeg polls te vinden.

Is 1 peiling alleszeggend? Nee natuurlijk niet.
Zelf vind ik de peilingen van 1Vandaag erg prettig omdat ze de resultaten vaak uitsplitsen naar leeftijd en politieke partijen. Ook komen onderliggende motieven vaak meer naar voren dan elders.

Als je bij alle peilingen van ze zou kijken dan zie je dat er in eerdere peilingen meer mensen tegen de avondklok waren. Dit is een verandering binnen dezelfde groep mensen.

Nu ben ik het helemaal met je eens dat dit uiteindelijk slechts een peiling is, maar heb in deze meer vertrouwen dan in een poll op Twitter.

Was dat op nu.nl een echte peiling?

Ergens heb ik toch de illusie dat men bij 1Vandaag probeert die peilingen goed te doen. Dat men met de duiding soms een kant op leunt is wat anders, maar met enige regelmaat zijn daar toch kritische gasten in de studio. Al kan je dat ook zien als controlled press.

Dat de voorkeuren in de bredere samenleving afwijken van die op dit forum zegt eerder iets over dit forum en degenen die daar hun mening laten horen. Dat zou weleens geen afspiegeling van de samenleving kunnen zijn.

Ik weet dat die potjes er zijn. Maar ook dat het per gemeente verschilt of mensen daar weet van hebben. Voor mensen die wat simpel zijn, kan dat een onmogelijke opgave zijn. Die groep klaagt niet zozeer dat ze te dik zijn, die groep is een grote en groeiende kostenpost. Uitgavenpatroon bevestigd eerder dat ze niet in staat zijn om voor langere tijd vooruit te kijken.

Dit is inderdaad herkenbaar. In mijn omgeving is er bijvoorbeeld een buurt (lagere socio-economische klasse) waar een PILOT gaande is vanuit de zorgverzekeraar en de mensen worden geinformeerd over het belang van een gezond leefpatroon. Mensen worden geinformeerd over waarom het van belang is en "gezonde"producten zijn goedkoper in de lokale supermarkt te halen. Ook de kinderen worden betrokken, op de basisschool leren ze gezonde gerechten te maken waarna de ouders worden uitgenodigd om deze op te eten.

Er is nog hoop.

meer info: https://devitalerevolutie.nl/

Kijk nu zeg je eigenlijk wat je bedoelt. Cru gezegd; die mensen zijn niet verantwoordelijk genoeg om wijze beslissingen voor zichzelf te maken. Net zoals ik dat jaren ook verkeerd heb aangepakt.

Net zoals ouders met een goede opvoeding niet meer kunnen hopen dat hun kinderen later goede beslissingen zullen maken, zie ik voor de overheid ook alleen mogelijkheden om kinderen op school te leren over een gezonde levensstijl (pro actief en lange termijn). 20 cent korting op groente of een paar euro voor de sportschool gaat niet helpen (reactief en korte termijn)
Je bedoelt die school waarbij het schoolzwemmen ook al is afgeschaft?
Of bedoel je het ik-kies-bewust logo, samengesteld door Unilever, gefinancierd door de overheid?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.274
Als je wilt mierenneuken kun je stellen dat 'gezond' of 'ongezond' geen eendimensionale grootheid is die te kwantificeren is in eenheden, en daarmee kun je dus niet stellen dat een appel of broccoli per definitie gezond is. (Bijna) niets is in de basis puur gezond of ongezond, zelfs een appel of broccolisoep niet.
Ja, en dat is een goede manier om een discussie over gezond en ongezond eten stuk te slaan :roflol:. Maar eenieder met gezond (is dat wel te kwantificeren?) verstand snapt wat men bedoelt met gezond en ongezond eten.

Maar toch heb je niet helemaal gelijk. Ga maar eens groene tomaten of groene aardappelen eten, die bevatten gifstoffen zoals solanine. Sommige mensen eten pitjes van fruit, ook die zijn giftig want bevatten cyanide. Rauwe peulvruchten zijn ook giftig.

En toevallig kan je deze stoffen in een lab wel kwantificeren en zijn er ook ld50 waardes van (zeker in het geval van cyanide). Je kan gewoon berekenen hoeveel appelpitjes een man van 80kg moet eten alvorens er 50% kans op overlijden is, om maar eens te mierenneuken.

Veel frituurvoedsel (junkfood/fastfood) bevat transvetten en ook deze zijn per definitie ongezond, aangezien deze stoffen ook giftig voor het mensenlijk lichaam zijn.

Laatst bewerkt:
Zelf vind ik de peilingen van 1Vandaag erg prettig omdat ze de resultaten vaak uitsplitsen naar leeftijd en politieke partijen. Ook komen onderliggende motieven vaak meer naar voren dan elders.
Het probleem is wel dat het 1Vandaag opiniepanel bestaat uit 1Vandaag kijkers. Dus: middelbare leeftijd, blank, gemiddeld/hoger opgeleid en staatsomroep-trouw.

Dit is inderdaad herkenbaar. In mijn omgeving is er bijvoorbeeld een buurt (lagere socio-economische klasse) waar een PILOT gaande is vanuit de zorgverzekeraar en de mensen worden geinformeerd over het belang van een gezond leefpatroon. Mensen worden geinformeerd over waarom het van belang is en "gezonde"producten zijn goedkoper in de lokale supermarkt te halen. Ook de kinderen worden betrokken, op de basisschool leren ze gezonde gerechten te maken waarna de ouders worden uitgenodigd om deze op te eten.

Er is nog hoop.
Ik weet niet hoe zo'n pilot gedaan wordt. Maar ik kan mij voorstellen dat het voor een zorgverzekeraar aantrekkelijk kan zijn om een financiële stimulans uit te keren. Denk bijvoorbeeld aan: iemand zit tegen suikerziekte aan, gaat gezonder leven waardoor die geen suikerziekte krijgt, en krijg daar tegenover korting of een bonus.
Er zijn ook veel mensen die gestopt zijn met roken, door dat geld van het roken opzij te zetten. Als je er dan iets tastbaars van kan kopen of doen, dan helpt dat wel met volhouden.

Het probleem is wel dat het 1Vandaag opiniepanel bestaat uit 1Vandaag kijkers. Dus: middelbare leeftijd, blank, gemiddeld/hoger opgeleid en staatsomroep-trouw.
En toch wisten ze ook gisteren onderscheid te maken tussen verschillende leeftijdsgroepen en stemmers van verschillende partijen.

Als gemiddelde kijker die je beschrijft zal dit ongetwijfeld wel kloppen. Volgens mij zijn mensen met een migratie-achtergrond en PVV-stemmers het lastigst te vinden voor peilers.

Mensen die bijna niets te besteden hebben zijn continue bezig met alle problemen die ze hebben. Allemaal problemen die wij niet ervaren. Dat levert veel stress op en op een gegeven moment is je max stress bereikt. Je stopt dan met verstandige beslissingen nemen over zaken die wij als futiliteiten zien. Dat is een beetje een cirkel waar ze in blijven. Toeslagen aanvragen, gezond eten, blijft allemaal uit.

Ik weet niet hoe zo'n pilot gedaan wordt. Maar ik kan mij voorstellen dat het voor een zorgverzekeraar aantrekkelijk kan zijn om een financiële stimulans uit te keren. Denk bijvoorbeeld aan: iemand zit tegen suikerziekte aan, gaat gezonder leven waardoor die geen suikerziekte krijgt, en krijg daar tegenover korting of een bonus.
Er zijn ook veel mensen die gestopt zijn met roken, door dat geld van het roken opzij te zetten. Als je er dan iets tastbaars van kan kopen of doen, dan helpt dat wel met volhouden.
Natuurlijk is het aantrekkelijk voor een zorgverzekeraar, daarom is deze ook nauwbetrokken en investeert deze hier ook in. Uiteindelijk wordt de zorg een steeds grotere kostenpost en onbetaalbaar op den duur, tenzij er nu wat gaat veranderen. Dit laatste kan alleen als er flink wat geld in wordt gestopt natuurlijk, soort high risk-high reward.

WE had het gisteren ook over gezond eten, vitamine D en sporten, dat zijn van die algemeenheden waar niemand tegen is.

Dat idee past onder de noemer: we hebben geen gezondheidszorg, maar ziekenzorg. Meer aandacht voor preventie zou op termijn bakken met geld schelen.

Blijkbaar gaat dit niet vanzelf. Welke concrete maatregelen stel je voor?
Ik ben meer voor het lekker doen wat je wil maar niet verwachten dat de hele maatschappij en andere dodelijk zieken moeten zitten wachten om je oude obesitas lijf door een verkoudheid te sleuren. Als men geen dusdanig overschot aan zorg capaciteit om dat ook af te kunnen vangen wil, waar ik wel voor ben, dan moet er anders toch echt worden getrieerd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven