XXL Nutrition

Breaking News Avondklok nog steeds van kracht

Peiling Peiling Hoe denk jij over de rellen?

• Totaal stemmers
    67
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je niet wil mierenneuken ook.

Gezond eten, in de zin dat je 100 kan worden zonder jezelf vergiftigd te hebben, bestaat waarschijnlijk niet.
'gezond eten' in algemene zin bestaat niet, een gezond voedingspatroon wel. Of je daarmee 100 wordt is weer afhankelijk van allerlei andere factoren.
Sterker, het heeft nooit bestaan. Het echte paleodieet werd ooit genuttigd door mensen met een zeer lage levensverwachting, door wie cumulatieve negatieve effecten niet werden gemerkt.
Als ik aan een gezond voedingspatroon denk, denk ik sowieso niet aan een paleodieet.
Op het moment eet ik zo gezond mogelijk vanwege mijn fragiele gestel, maar merk dat mijn lichaam grote moeite heeft met het verwerken van gezond voedsel als spruitjes, bloemkool, uien en peulvruchten. Die bakken ijs en die bergen salami- en hamvarianten, weggespoeld met rijkelijk bier en wijn, hapten/spoelden toch makkelijker weg en veroorzaakten onderweg duidelijk minder problemen. Lose-lose.

dat is heel cru gezegd ontzettend vervelend voor jou, maar goed, dat zegt natuurlijk niks over algemene voedingsrichtlijnen. Hopelijk eet je niet alleen maar groente trouwens.

Geen idee of er op eenzelfde manier geteld wordt, maar overleden:

Zweden 12k op 10mil
Nederland 14k op 17mil
Zoals ik het lees: Als je weinig doet gaan er mensen dood, als je veel doet gaan er mensen dood. Florida > California eigenlijk het zelfde verhaald. Keiharde lockdown in Californie en veel besmettingen, Florida sinds September open en volgens mij een vergelijkbaar scenario.
Dacht dat zelfs de WHO zegt dat lockdowns niet de gewoonte moeten worden, geeft je toch te denken wat we hier doen.

'gezond eten' in algemene zin bestaat niet, een gezond voedingspatroon wel. Of je daarmee 100 wordt is weer afhankelijk van allerlei andere factoren.

Als ik aan een gezond voedingspatroon denk, denk ik sowieso niet aan een paleodieet.

dat is heel cru gezegd ontzettend vervelend voor jou, maar goed, dat zegt natuurlijk niks over algemene voedingsrichtlijnen. Hopelijk eet je niet alleen maar groente trouwens.
Paleodieet bedoelde ik letterlijk, wat mensen waarschijnlijk aten toen we mens werden in het paleolithicum. Daar hebben we hoogstwaarschijnlijk nog een heleboel aanpassingen aan overgehouden, op verschillende niveaus (anatomisch, fysiologisch, biochemisch). Maar omdat natuurlijke selectie niks te maken heeft met veel ouder worden dan de leeftijd waarop je je voortplant, is dat niet noodzakelijk het beste recept om gezond oud te worden.

Eet ook kip, vis, mager vlees, zuivel, brood en rijst en nog wat meer.

Dit is dus met alle maatregelen he? Zonder maatregelen valt dit een stuk hoger uit
De meeste doden vielen bij de mensen ouder dan 70 jaar met reeds zware gezondheidsproblemem.... Dus die zeer ingrijpende maatregelen hebben vooral een impact op de rest van de samenleving. Zonder maatregelen zou het cijfer niet veel hoger zijn. En laten we niet vergeten hoeveel mensen er sterven DOOR de maatregelen.

• Like
Waarderingen: p.b.
Zoals ik het lees: Als je weinig doet gaan er mensen dood, als je veel doet gaan er mensen dood. Florida > California eigenlijk het zelfde verhaald. Keiharde lockdown in Californie en veel besmettingen, Florida sinds September open en volgens mij een vergelijkbaar scenario.
Dacht dat zelfs de WHO zegt dat lockdowns niet de gewoonte moeten worden, geeft je toch te denken wat we hier doen.
Als je het leest als dat in Zweden er evenveel mensen overlijden op een bevolking die half zo groot is zit je dichter bij de realiteit.

Vraag blijft ook in hoeverre Zweden met Nederland vergeleken kan worden en wat eventuele verschillen (dunner bevolkt) zeggen.

Zo snel mogelijk zo weinig mogelijk lockdown daar is iedereen wel voor, maar ten koste wat loopt wat meer uiteen.

De meeste doden vielen bij de mensen ouder dan 70 jaar met reeds zware gezondheidsproblemem.... Dus die zeer ingrijpende maatregelen hebben vooral een impact op de rest van de samenleving. Zonder maatregelen zou het cijfer niet veel hoger zijn. En laten we niet vergeten hoeveel mensen er sterven DOOR de maatregelen.
Bedoel je dat laatste in de derde wereld?

Om weer even de dooddoener "ja maar Zweden is zo dunbevolkt" uit de wereld te helpen; in Zweden wonen mensen ook gewoon in steden en dorpen en is er vooral wat meer natuur tussen die steden. Stockholm en Gothenburg (4160 en 1300 per km2) zijn niet extreem veel verschillend van Amsterdam en Rotterdam (5255 en 1841 per km2).

Besmettingen in Zweden (394) over de laatste 14 dagen per 100k inwoners zijn hoger dan NL (317) en Zweden is dunner bevolkt.
Kunnen we bijvoorbeeld de demografie van stockholm en het aantal IC's per 100k inwoners daar vergelijken met Amsterdam oid? Dat ze een paar meer snotneuzen hebben en half Zweden episch mooie natuur is waar wij alleen maar van kunnen dromen word ik niet wijzer van.

In Tjechie is de economie lekker open, zoals sommigen hier ook willen, en is het helemaal slecht.
Daar noem je ook een land zeg. Gaat het er slecht omdat hun ziekenhuizen het nog minder goed aankunnen, of omdat zonder lockdown in enkele weken 100% van de populatie besmet is geraakt door de exponentiele hockeystickgrafiek des doods?

Untitled.png

Hebben ze 2 lockdowns gehad of pakken de gevolgen van het virus zo van nature uit?

Om weer even de dooddoener "ja maar Zweden is zo dunbevolkt" uit de wereld te helpen; in Zweden wonen mensen ook gewoon in steden en dorpen en is er vooral wat meer natuur tussen die steden. Stockholm en Gothenburg (4160 en 1300 per km2) zijn niet extreem veel verschillend van Amsterdam en Rotterdam (5255 en 1841 per km2).
Daarom ben ik ook wat terughoudend met vergelijken, dat er meer ruimte tussen die steden is maakt een regionale aanpak makkelijker dan in Nederland en kan er voor zorgen dat er minder spreiding is.

Kunnen we bijvoorbeeld de demografie van stockholm en het aantal IC's per 100k inwoners daar vergelijken met Amsterdam oid? Dat ze een paar meer snotneuzen hebben en half Zweden episch mooie natuur is waar wij alleen maar van kunnen dromen word ik niet wijzer van.

Noem je ook een land zeg. Gaat het er slecht omdat hun ziekenhuizen het nog minder goed aankunnen, of omdat zonder lockdown in enkele weken 100% van de populatie besmet is geraakt door de exponentiele hockeystickgrafiek des doods?

Untitled.png

Hebben ze 2 lockdowns gehad of pakken de gevolgen van het virus zo van nature uit?
Als jij met die cijfers komt dan kijk ik graag, tot die tijd trek ik voorlopige conclusies op basis van deze cijfers.

Daar noem je ook een land zeg. Gaat het er slecht omdat hun ziekenhuizen het nog minder goed aankunnen, of omdat zonder lockdown in enkele weken 100% van de populatie besmet is geraakt door de exponentiele hockeystickgrafiek des doods?

Untitled.png

Niet zo lelijk over Tjechie, ben er pas geweest en leek erg op Holland in de jaren 90. Toen het hier nog leuk was zeg maar.

Als jij met die cijfers komt dan kijk ik graag, tot die tijd trek ik voorlopige conclusies op basis van deze cijfers.
Nouja mijn punt ging over de noodzaak van lockdowns om oneindige exponentiele besmettingsgroei te voorkomen, maar die hebben ze daar niet dus wat de cijfers verder ook zijn lijkt dat idee me gewoon waanzin. Bijvoorbeeld met betrekking tot de avondklok wiens 8% mindering op de R-waarde zou voorkomen dat we niet over 6 weken 100% van onze bevolking besmet hebben met tienduizenden IC patienten. Waanzin zeg ik.

Maar de IC aanpak is wel interessant

Sweden had 526 available intensive care beds at the start of the crisis – among the lowest number in Europe (a comparison from 2011 estimated Sweden's intensive care beds at 5.8 per 100,000 people, compared to a European average of 11.5).

In just a matter of weeks, it scaled up to more than 1,100 available beds, which were all equipped to be able to accept patients.
Zo, in een paar weken verdubbelt naar per capita meer dan ons meest duistere crisis niveau.
On the whole, the country managed to scale up to the degree that it always had around 20-30 percent spare capacity in intensive care. But that does not reveal the whole picture. Some individual hospitals, like Mälarsjukhuset, were often at maximum capacity.

Zag ook nog wat voorbij komen over gebruik van een noodhospitaal. Best een slim idee. Kijken of ik nog iets kan vinden over de 2e golf, of ze daar meer (permanent) op voorbereid zijn geweest.

the main reason for why they managed to increase intensive care capacity was the hard work of hospital staff going above and beyond normal duties. At both Mälarsjukhuset and Karolinska, one nurse had to look after four patients with the help of a team of other staff. Normally, there are around one to two patients per intensive care nurse.
"I don't think we will return to normal for a long time," she says. "The modern way has been to have very slimmed-down operations, that you only have as many ventilators as you have beds, but we can't do that any more. We need stocks that we can use if we have to. But we have that now, we know how to do it, that feels safe."
Klinkt als een wijze les.

Gelukkig zijn we in NL zo slim geweest te voorkomen dat ze zich een deel van het jaar niet hoeven vervelen.

Laatst bewerkt:
Niet zo lelijk over Tjechie, ben er pas geweest en leek erg op Holland in de jaren 90. Toen het hier nog leuk was zeg maar.
Ik zeg niks lelijks, denk alleen reeël na over hun ziekenhuizen en de capaciteit en moderniteit daarvan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven