MuscleMeat

Balans verstoringen in het lichaam - analyse blessure gevoeligheid

Maar toch blijft een belangrijke vraag overeind: hoe dan?

Even een bump van een serieuze opmerking van mij
Ik vind het wel vreemd dat ze een bolvormig figuur gebruiken welke is opgebouwd uit identieke stokken welke (symmetrisch) geordend zijn gepositioneerd en op hun plek worden gehouden door draden die ook weer telkens gelijke afstanden moeten overbruggen. Waar is hier de analogie met ons lichaam in de terug te vinden?

• Topic Starter Topic Starter
Om tensegrity aan te tonen heb je geen complexe modellen nodig. Het gaat erom dat het gedrag van het model inzichtelijk wordt gemaakt en dat gaat waarschijnlijk het beste bij een symmetrisch model. Ook kan ik me voorstellen dat het een stuk eenvoudiger is een symmetrisch model te bouwen. Er zullen zeker complexe modellen bestaan maar dat maakt het weer een stuk complexer om het gedrag van het model over te brengen aan een groot publiek.

De analogie wordt in heel het stuk uitvoerig toegelicht. Studies hebben aangetoond dat myofasciale structuren zich volgens het tensegrity model gedragen. Fascia heeft het vermogen om spanning (trekkrachten) door te laten vloeien in een biologisch model zoals de elastieken dat doen in het abstracte model. De overeenkomst tussen de stokjes en botten in een lichaam zijn evident.

Heb hier nog wel wat dysfunctioneels. Thanks for the entertainment!

s201705274.JPG

Wat voor dier is dit?

Ik ga een deel mee in je verhaal op de eerste pagina, maar ik denk dat er ook een paar hiaten in zitten. En dat is o.a. dat het onmogelijk is dat de structuren in ons lichaam zich net zo gedragen als het simplistische tensegrity model.

Ik ga een deel mee in je verhaal op de eerste pagina, maar ik denk dat er ook een paar hiaten in zitten. En dat is o.a. dat het onmogelijk is dat de structuren in ons lichaam zich net zo gedragen als het simplistische tensegrity model.
Ik probeer je te volgen maar het lijkt of je de essentie van het principe niet erkent. Zeg je nu dat fascia niet het vermogen heeft spanning door te geven aan andere structuren in ons lichaam? Want dat is wat het abstracte model laat zien.

Daar ga ik in mee maar het sferische model is zo gemaakt dat elke beweging/spanning die op het model wordt uitgeoefend wel doorgegeven moet worden door het gehele model. Als ik nu mijn met mijn hand de wijsvinger van mijn ander hand buig zie ik nog een lichte beweging in de pezen van mijn onderarm, maar de invloed lijkt mij te stoppen bij mijn elleboog, het gaat in elk geval geen invloed hebben op mijn glutes.

Daar ga ik in mee maar het sferische model is zo gemaakt dat elke beweging/spanning die op het model wordt uitgeoefend wel doorgegeven moet worden door het gehele model. Als ik nu mijn met mijn hand de wijsvinger van mijn ander hand buig zie ik nog een lichte beweging in de pezen van mijn onderarm, maar de invloed lijkt mij te stoppen bij mijn elleboog, het gaat in elk geval geen invloed hebben op mijn glutes.
In het menselijk lichaam zijn verschillende meridianen aanwezig die het lichaam doorkruizen. Om directe invloed op de fascia elders in je lichaam uit te oefenen dienen deze delen zich in dezelfde meridiaan te bevinden. Wil niet zeggen dat ze niet op indirecte wijze invloed elders kunnen uitoefenen. Bij compensaties in het lichaam kan dit namelijk het geval zijn.

Ik heb zelf mogen ondervinden hoe deze verschillende structuren met elkaar verbonden zijn. Tijdens dry-needling sessies maar uit tijdens gewrichtsmobiliteitstrainingen.
Om aan te tonen dat bepaalde spieren via de fascia aan elkaar verbonden zijn heb ik zojuist een paar foto's uit een boek genomen wat over fasciale therapie gaat. Hier zie je een foto van de oppervlakkige posterieure armlijn die uit een lichaam gesneden is. Je ziet hierin duidelijk alle myofasciale structuren van de trapezium, schouders, en onderarmen en vingers aan elkaar verbonden zijn. Dit toont aan dat een buiging in je hand fascia verder dan je elleboog kan beïnvloeden.

IMG_6295.png
IMG_6296.png

Laatst bewerkt:
Mooie en grondige analyse vol waarheid. Theoretisch zit het best goed in mekaar. Mijn standpunt blijft. Een statische analyse is maar een statische analyse. Het kan best zijn dat de persoon die je (volledig correct) besproken hebt geen klachten heeft en nooit zal hebben. Misschien 1% van de mensen heeft een optimale statiek.

Een inspectie (statisch en dynamisch) maak ik als therapeut op pakweg 30 seconden. Samen met de anamnese geeft dit mij een aanzet voor het klinisch onderzoek. Het is maar door dingen effectief te testen/onderzoeken dat je oorzaken kan vinden en problemen kan oplossen. De persoon die je hebt besproken kan best een normale iliopsoas hebben. Zijn lumbale hyperlordose (met knikpunt) kan misschien verklaard worden door een wervelanomalie van L1? Zijn thoracale kyfose kan misschien goed beweeglijk zijn waardoor hij hier nooit klachten van hoeft te ondervinden. De toe out waar je over spreekt kan het gevolg zijn van een congenitale exorotatie van zijn onderbeen of van een articulaire beperking in de heup...

Zeg je nu dat jij je posture niet durft te posten? Bang voor mijn bevindingen of dat je op mijn advies je hele posture gaat verneuken? :D

Deze oude man is niet meer te helpen . Enige posture die nu belangrijk voor mij is de startpositie van mijn deadlift...

Mooie en grondige analyse vol waarheid. Theoretisch zit het best goed in mekaar. Mijn standpunt blijft. Een statische analyse is maar een statische analyse. Het kan best zijn dat de persoon die je (volledig correct) besproken hebt geen klachten heeft en nooit zal hebben. Misschien 1% van de mensen heeft een optimale statiek.

Een inspectie (statisch en dynamisch) maak ik als therapeut op pakweg 30 seconden. Samen met de anamnese geeft dit mij een aanzet voor het klinisch onderzoek. Het is maar door dingen effectief te testen/onderzoeken dat je oorzaken kan vinden en problemen kan oplossen. De persoon die je hebt besproken kan best een normale iliopsoas hebben. Zijn lumbale hyperlordose (met knikpunt) kan misschien verklaard worden door een wervelanomalie van L1? Zijn thoracale kyfose kan misschien goed beweeglijk zijn waardoor hij hier nooit klachten van hoeft te ondervinden. De toe out waar je over spreekt kan het gevolg zijn van een congenitale exorotatie van zijn onderbeen of van een articulaire beperking in de heup...
Dank voor je reactie. Dat was het nadeel ook van deze analyse dat niemand een analyse wilde laten uitvoeren. Waarschijnlijk had dit met de stemming te maken die ontstond in dit topic.

De persoon die je hebt besproken kan best een normale iliopsoas hebben. Zijn lumbale hyperlordose (met knikpunt) kan misschien verklaard worden door een wervelanomalie van L1? Zijn thoracale kyfose kan misschien goed beweeglijk zijn waardoor hij hier nooit klachten van hoeft te ondervinden. De toe out waar je over spreekt kan het gevolg zijn van een congenitale exorotatie van zijn onderbeen of van een articulaire beperking in de heup...
Dat zou inderdaad goed kunnen en daarom is het goed dat er fysiotherapeuten zijn die deze klachten kunnen verhelpen maar je legt hierin de nadruk op uitzonderingen terwijl ik juist op zoek ga naar disfunctionele overeenkomsten bij miljoenen mensen.

Als je mijn analyse bekijkt dan zie je een patroon ontstaan in disfuncties. Al deze zijn een logisch gevolg van een eerdere disfunctie welke compensaties in het lichaam oproepen. Dat zoveel miljoenen mensen met dezelfde houding en dus disfuncties rondlopen kan niet verklaard worden aan de hand van de uitzonderingen die jij aandraagt. Ik richt me op het systeem en niet het onderdeel zoals tensegrity dat ook in essentie doet. Het lichaam als een systeem bekijken en nagaan hoe een verstoring het hele lichaam beïnvloed zie ik als een holistische kijk op de mens.
Dat mensen naar mate ze ouder worden krom gaan lopen heeft imo ook weinig met ouder worden te maken maar met onze levensstijl. Ook oude mensen kunnen een goede posture heel hun leven hanteren maar dat lukt niet omdat we heel ons leven de dominante zittende houding hanteren. Dat meer oude mensen krom lopen heeft ermee te maken dat ze meer tijd (duur) een disfunctionele houding hebben gehanteerd. Omdat we steeds passiever in ons leven worden en steeds meer gaan zitten of zelfs zittend sporten verklaard waarom op steeds jongere leeftijd je mensen met een een krom lichaam ziet rondlopen.

Tevens denk ik dat jij waarschijnlijk heel anders tegen disfuncties aankijkt als dat ik dat doe. Ik zie een disfunctionele houding als een groot probleem en jij waarschijnlijk niet. Zolang de persoon geen pijn of fysieke beperkingen ondervindt zal jij denken dat er niets aan de hand is. Corrigeer me als ik het verkeerd heb. Ook kan het zijn dat jij zoveel mensen met een disfunctionele houdingen dagelijks in je praktijk ziet het voor jou de 'norm' is geworden en dat dit een geaccepteerde houding is geworden waarin de moderne mens door het leven gaat.
Door disfunctionele houdingen in een vroeg stadium wel degelijk als een probleem te zien denk ik dat je op de lange termijn veel leed kunt besparen en zelfs blessures en chronische pijnen kunt voorkomen. Tevens ben ik ervan overtuigd dat een atleet met een perfecte posture zijn/haar maximale potentieel kan benutten. Aanwezige restricties in het lichaam zullen namelijk de prestaties van elke atleet beperken. Dit is een argument waar denk ik elke sporter voor open zou moeten staan.

Deels begrijp ik het ook wel dat een therapeut hier nauwelijks aandacht aan besteed omdat je als therapeut hier ook geen invloed op hebt. Het is voor een therapeut ook niet op te lossen, dat zal de persoon zelf moeten doen.

Het is voor iedereen mogelijk om de destructieve gevolgen van onze levensstijl zelf een halt toe te roepen. Het verklaart ook waarom zoveel patiënten jaren lang verschillende therapeuten kunnen bezoeken die geen van alleen de klachten weten op te lossen. Ik was er een van en ik ben zeker niet uniek met mijn klachten.

Laatst bewerkt:
Dit was mijn posture in 2013 toen ik ongeveer mijn sterkste stats had bereikt maar uiteindelijk een zeer zwakke posture had. De foto's laten zien waarom. Bijzonder is dat geen enkele behandelaar mijn posture opmerkelijk vond of zelfs onderzocht. Blinde vlek bij die therapeuten misschien?

Helaas had ik deze foto's uitgesneden dus geen stand van mijn hoofd en voeten.
Duidelijk is hoe mijn bekken naar voren getrokken wordt en ondanks deze positie ook nog een voorwaartse kanteling zichtbaar is. Heupbuigers waren veel te strak.
Tevens in de anterior view een scheefstand bekken waar te nemen door de quadratus lumborum en mijn rechter middenrif liet een duidelijke compressie zien. Deze is zo extreem dat mijn hele rechter schouder omlaag en naar voren werd getrokken. TVA, buikspieren, serratus anterior, rhomboids, rotator cuff, rechter pectoralis, upper trapezium en levator verneukte heel mijn posture. Aan de stand van mijn handen kun je tevens duidelijk deze verstoring zien. In de laterale view kun je nog een heel kort stukje nek zien maar de thoracale stand van mijn wervelkolom was een ramp. Mijn nek en dus mijn hoofd kwam ook ver naar voren. Bij de laatste foto kun je zien dat mijn voeten (femur) ook duidelijk naar buiten worden getrokken. Ik weet nog dat langer dan 1 uur zitten extreem pijnlijk was (piriformis). Verder dan dat had ik nergens last van destijds en voelde ik niet eens dat ik scheef stond (geen spraken meer van proprioceptie, flink verstoord).

Paar jaar doorgetraind met deze disfuncties en toen was het over met de pret. Bankdrukken ging niet meer en was daarvoor al enige tijd gestopt met het trainen van mijn onderlichaam. Ik zal binnenkort een nieuwe foto plaatsen van mijn huidige posture (ecto modus :D) als vergelijk.

2sa04l0.png
2889x84.jpg
2vdp6xz-jpg.jpg

Laatst bewerkt:
Hier nog een paar filmpjes gezien die zich specifiek richten op tensegrity in een bepaald deel van ons lichaam.
Gaat hier om het bekken en de tensegrity van de wervelskolom.

Tot 2m50sec

Hier een slo mo van looppatronen van twee gasten met extreem verstoorde (disfunctionele) lichamen. En zij zijn hierin geen uitzondering.
Zoiets simpels als het aannemen van een correcte houding (in balans) en een functioneel looppatroon is voor veel mensen onmogelijk geworden. Het lichaam van beide mannen in deze loop zit vol met disfuncties en als de heren nu geen pijn hebben dan gaan ze dat de komende jaren gegarandeerd krijgen. Het doet gewoon pijn aan mijn ogen als ik dit zie. :o

Benieuwd of enkele van jullie zien wat niet natuurlijk is in de manier waarop deze mannen lopen.

ezgif-3-6c8d56af08.gif

Hoe kun je in godsnaam zo met je voeten naar buiten lopen, kan ik niet eens als ik het zou willen.

Terug
Naar boven