XXL Nutrition

Bankdrukken stang tot de borst?

Bezoekers in dit topic

Met bicep doe ik ook maar tot 45graden, weet toch mind muscle connection, pump, A.K.A. shredded.
Full rom is overrated.

Kan je ook de stang in de beugels laten hangen en je borst naar de stang brengen?

Maar ff zonder gekheid stang hoeft niet tot op de borst. Niet iedereen kan dat ook
Ik krijg het zelf ook bijna niet voor elkaar, blijkbaar niet flexibel genoeg
Uiteraard wel een zo groot mogelijke rom proberen te maken

Laatst bewerkt:
Kan je ook de stang in de beugels laten hangen en je borst naar de stang brengen?

Maar ff zonder gekheid stang hoeft niet tot op de borst. Niet iedereen kan dat ook
Ik krijg het zelf ook bijna niet voor elkaar, blijkbaar niet flexibel genoeg
Uiteraard wel een zo groot mogelijke rom proberen te maken

Ik zou dan wel eens gaan werken aan je mobiliteit.

• Like
Waarderingen: grosje
Ik zou dan wel eens gaan werken aan je mobiliteit.
Waarom? Ik heb er geen probleem mee. Ben geen powerlifter die voor wedstrijden strikte uitvoering moet doen. Bij mij werkt het. Ben 53 en veel soepeler ga ik niet worden...eerder stijver ;)

Bench press is een compound lift dus als je vanaf je borst drukt gebruikt je het eerste stuk veel front delt, daarna het meeste je chest en op lockout triceps. Als je chest wil isoleren kan je beter flyes doen dan een 5cm rom bench want je mag ook niet locken want dan gebruik je teveel triceps.

Waarom? Ik heb er geen probleem mee. Ben geen powerlifter die voor wedstrijden strikte uitvoering moet doen. Bij mij werkt het. Ben 53 en veel soepeler ga ik niet worden...eerder stijver ;)
'Ik heb er geen problemen mee' is een niet al te best argument, beperkte mobiliteit vergroot wel degelijk de kans op blessure bij een oefening als bench press (Wat niet wil zeggen dat jij blessures gaat krijgen, de kans is gewoon groter). De mobiliteit hebben en er voor kiezen om niet full ROM te benchen is echter een persoonlijke keuze, hangt inderdaad van je doelen af. Echter geloof ik wel dat je net als bij diepere squats met een volledige rom bench press meer gains maakt. Ook haat ik mensen die zeggen 'Ik bench ... kg', maar geen chest touch hebben. Ik gok dat dat bij jou niet het geval is, maar wou het toch even kwijt :splat::D

ik tik de stang altijd tegen me borst aan.
sterker nog, ik trek dan nog eens door zodat de stang mooi rond over me borstplaten krom buigt.
daardoor zijn de stangen bij ons ook altijd zo krom als een hoepel.

• Like
Je borst raken is absoluut niet slecht voor je schouders. Die 90 graden gelden enkel wanneer je de ellebogen naar buiten laat zakken (horizontale abductie), dan is het inderdaad niet gezond om veel verder te gaan, en zelfs dan hangt het van je mobiliteit af. Op die manier ga je ook meer met je anterior delt drukken dan met je chest (Vandaar dat bodybuilders het vaak op deze manier doen). Wanneer je je ellebogen wat naar binnen brengt, heb je van nature meer mobiliteit en is het absoluut geen probleem om te zakken tot op je chest, je beweging zou op deze manier zelfs nog een stuk verder moeten kunnen. (Vandaag dat sommigen nog benchen met gebogen barbell en nog meer ROM bereiken). Opnieuw, dit is inderdaad wel afhankelijk van je doel, in dat opzicht ben ik het met je eens.

Wat de squat betreft, mits goede mobiliteit, voldoende spanning en juiste form mag iedereen op de grond gaan zitten van mij. Enkel ontbreekt er vaak wel ergens iets van deze 3 elementen waardoor dit niet meer gezond wordt.

• Like
eh eigenlijk wel.
nooit gehoord van 'ass to de grass'?
Yeb maar je tikt niet met je kont de grond aan. Mag wel maar denk dat 90% van de mensen daar niet eens toe in staat zijn. Tuurlijk hebben jullie gelijk met een goed rom maar als je net iets boven je borst stopt maak je ook een goede rom. Die 2 cm geeft jou niet ineens zoveel extra spiergroei.
Niet je borst aantikken is niet fout. Er zijn meer wegen naar Rome mannen.
Je moet natuurlijk niet de stang 15 cm laten zaken en dan weer omhoog maar ga er van uit dat iedereen dat wel weet.
Trainze allemaal

Ik kan niet diep benchen, hou wel een cm of 2 vrij tussen borst en barbell. Komt door schouderblessures en daardoor zit over mijn hele schouder zo een verkalking op dat het niet mogelijk is zo diep te gaan :')

Ik kan niet diep benchen, hou wel een cm of 2 vrij tussen borst en barbell. Komt door schouderblessures en daardoor zit over mijn hele schouder zo een verkalking op dat het niet mogelijk is zo diep te gaan :')
Als jij dat ben op de foto dan is dat een bewijs dat je borst toch wel groeit ondanks die 2 cm mindere ROM
vind persoonlijk een dumbbell benchpress beter aanvoelen
benchen is natuurlijk een van de beste oefeningen om te doen maar er zijn meer oefeningen waardoor je kan groeien

De discussie was ook niet of bij 2cm minder e rom hypertrofie volledig afwezig is

Als jij dat ben op de foto dan is dat een bewijs dat je borst toch wel groeit ondanks die 2 cm mindere ROM
vind persoonlijk een dumbbell benchpress beter aanvoelen
benchen is natuurlijk een van de beste oefeningen om te doen maar er zijn meer oefeningen waardoor je kan groeien
Dumbells kan ik niet gebruiken, om de een of andere reden krijg ik na verloop van tijd last in mijn schouder, ontstekingen etc waardoor ik er weer enkele weken uit lig. Er is niks te zien buiten verkalking (redelijk veel wel) en mijn mobiliteit rechts is hierdoor niet goed. Rotator cuff oefeningen op aanraden van kine hebben weinig opgebracht. Maar ik ben idd dgene op mijn avatar, groei goed genoeg maar sneller is fijner :D

De discussie was ook niet of bij 2cm minder e rom hypertrofie volledig afwezig is
Idd, de hypertrofie zal wel iets meer zijn bij full rom maar dan lig ik er om de 2maand een paar weken uit door ontsteking in mijn schouder. Heb het proefondervindelijk kunnen vaststellen spijtig genoeg. Zoals reeds vermeld is er buiten wat verkalking niet veel te zien aan mijn schouder maar denk dat het 'schuurt' oid tegen mijn spieren/pezen in het gewricht waardoor bij hogere spanning er irritatie en uiteindelijk ontsteking ontstaat. Dus ik train liever aan 1 stuk door zonder blessures waardoor op lange termijn de hypertrofie meer is :D

Dumbells kan ik niet gebruiken, om de een of andere reden krijg ik na verloop van tijd last in mijn schouder, ontstekingen etc waardoor ik er weer enkele weken uit lig. Er is niks te zien buiten verkalking (redelijk veel wel) en mijn mobiliteit rechts is hierdoor niet goed. Rotator cuff oefeningen op aanraden van kine hebben weinig opgebracht. Maar ik ben idd dgene op mijn avatar, groei goed genoeg maar sneller is fijner :D

Idd, de hypertrofie zal wel iets meer zijn bij full rom maar dan lig ik er om de 2maand een paar weken uit door ontsteking in mijn schouder. Heb het proefondervindelijk kunnen vaststellen spijtig genoeg. Zoals reeds vermeld is er buiten wat verkalking niet veel te zien aan mijn schouder maar denk dat het 'schuurt' oid tegen mijn spieren/pezen in het gewricht waardoor bij hogere spanning er irritatie en uiteindelijk ontsteking ontstaat. Dus ik train liever aan 1 stuk door zonder blessures waardoor op lange termijn de hypertrofie meer is :D

Als je er blessures van krijgt niet doen.
Die 2 cm kan je al met meer of minder archen compenseren.
Female_bench_press_record.gif

• Like
Waarderingen: polotraxx en Maximum Effort
Ik had een vraag,

Zij beweren dat je een afstand ter grootte van een vuist tussen de stang en borst moet hebben en als je daar over heen gaat zouden de spieren minder goed worden aangesproken, ook zou het erg slecht zijn voor je schouders als je de stang tot de borst laat zakken.

Als je onderzoek er bij haal (en ik weet zeker dat dit hier in de wetenschapsectie te vinden is) dan zie je dat het juist dat laatste stuk is waa de pec. het meest wordt aangesproken. En nee, bij gezonde schouders is het niet slecht voor de schouders om de stang tot de borst te laten zakken.

Vraag ze eens hoe diep je met flyes moet gaan, want mijn ervaring is dat veel mensen die roepen dat je met bankdrukken niet zo diep moet gaan bij flyes het juist wel aanraden.

Als je onderzoek er bij haal (en ik weet zeker dat dit hier in de wetenschapsectie te vinden is) dan zie je dat het juist dat laatste stuk is waa de pec. het meest wordt aangesproken. En nee, bij gezonde schouders is het niet slecht voor de schouders om de stang tot de borst te laten zakken.

Vraag ze eens hoe diep je met flyes moet gaan, want mijn ervaring is dat veel mensen die roepen dat je met bankdrukken niet zo diep moet gaan bij flyes het juist wel aanraden.

Met flyes zijn je handpalmen wel naar binnen en dus je schouder rotatie anders. Scheelt wel denk ik.

Terug
Naar boven