Fitness Seller

beginnen met hardlopen

Warom zou je 60 Minuten willen kunne hardlopen.. Weet je dat een heel klein percentage dat volhoud..

Je loopt dan feitelijk een halve marathon..

Dit betekent dat je voor de duursport kant kiest ipv de BB kant?

Gewoon rustig opbouwen
week 1 10min
week 2 15min
week 3 20min etc etc

Conditie word heel snel beter

Ik loop 2/3x in de week 60min op de loopband en dat bevalt me goed(zit nu in de cut)

die 10 minuten is deel van een cardiosessie van 40 minuten maar om de 10 minuten wissel ik af van toestel want zo kan ik de intensiteit wat hoger houden

dit is ook goed voor aerobe uithouding toch
aerobe training wil zeggen dat je niet in zuurstofschuld geraakt. dan ben je je basisuithouding aan het verbeteren. eens die goed is kan je wat meer anaeroob gaan trainen. maar een geoefende loper doet misschien ook maar twee keren per week een anaerobe training. andere trainingen zijn aerobe trainingen. meestal moet je in een fitnessclub eerst een conditietest op de fiets afleggen waar ze je aerobe/anaerobe grens bepalen. zeggen ze onder welke hartslag je moet trainen, eender welk toestel je gebruikt.

Goed topic! Ben zelf al weer een paar jaar uit de roelatie maar ben van plan deze week weer naar de sportschool te gaan. Omdat mijn conditie terug is gevallen naar 0 (lees -1) ga ik ook beginnen met hardlopen. Mijn doel is om 10 km binnen 45 min te lopen over 6 maanden.

Er staan hier wat goeie reacties en mooie schema's.

Thanks!

Warom zou je 60 Minuten willen kunne hardlopen.. Weet je dat een heel klein percentage dat volhoud..

Je loopt dan feitelijk een halve marathon..

Dit betekent dat je voor de duursport kant kiest ipv de BB kant?

60 minuten houdt maar een klein percentage vol? Pfff... Zelfs de corpulente wijven konden 60 minuten rennen tijdens de outdoor training bij mijn roeivereniging. Mensen kunnen vaak veel meer rennen dan ze denken, maar goed, je moet dan wel even een onaangename grens doorbreken: je moet uit je 'comfortzone'.

En tja, misschien dat alle 'keto-gekken' en andere 'low-carb-ik-eet-onnodig-veel-eiwit-idioten' hier het niet (meer) kunnen... ;)

Goed topic! Ben zelf al weer een paar jaar uit de roelatie maar ben van plan deze week weer naar de sportschool te gaan. Omdat mijn conditie terug is gevallen naar 0 (lees -1) ga ik ook beginnen met hardlopen. Mijn doel is om 10 km binnen 45 min te lopen over 6 maanden.

Er staan hier wat goeie reacties en mooie schema's.

Thanks!

10 km in 45 is zo'n kleine 14 km/u gemiddeld. Is een aardig goede tijd. Deed ik ook altijd als cardio training: 10 km binnen de 45 min. Helaas kan ik het al een tijdje niet meer vanwege een knei-blessure. Als je eenmaal door een bepaalde grens bent is de kans groot dat je hardlopen echt leuk/lekker gaat vinden. Uiteindelijk moet het bij een normale hardlooptraining alleen maar prettig lopen en absoluut geen afzien zijn. Succes ermee!

60 minuten houdt maar een klein percentage vol? Pfff... Zelfs de corpulente wijven konden 60 minuten rennen tijdens de outdoor training bij mijn roeivereniging. Mensen kunnen vaak veel meer rennen dan ze denken, maar goed, je moet dan wel even een onaangename grens doorbreken: je moet uit je 'comfortzone'.

En tja, misschien dat alle 'keto-gekken' en andere 'low-carb-ik-eet-onnodig-veel-eiwit-idioten' hier het niet (meer) kunnen... ;)

Ik als, hoe jij het verwoord keto-gek, zou miss wel 60min kunnen lopen (a12km/ph) echter ga ik niet zo diep, mij te catabool! ;)
Wanneer het niet meer confortabel aanvoelt, zal je waarschijnlijk wel een berg spier verbranden ;)

Wanneer het niet meer confortabel aanvoelt, zal je waarschijnlijk wel een berg spier verbranden ;)

Hmm. Ik deed ook wel eens 14 km in precies 1 uur, eveneens comfortabel.
Hoe dan ook, ik denk dat de hoeveelheid spierweefsel die je verbrandt met sneller rennen wel meevalt. Marathonlopers hebben totaal geen spiermassa, maar die doen dan ook helemaal niets aan krachttraining. Hoe minder massa, hoe lichter en hoe beter voor het rennen (denk ik dan). Dat doet verder niet terzake.

Zelfs al zou je wat spierweefsel verbranden, dan kan dat natuurlijk gewoon herstellen. Bij krachttraining verlies je overigens ook spierweefsel, opdat je lichaam de boel weer herstelt en er vervolgens nog wat spierweefsel bij doet.

Ga je puur voor bodybuilding dan is sneller rennen wellicht niet zo'n goed idee, daar je al je energie in het opbouwen van massa wil steken.

Ga je puur voor bodybuilding dan is sneller rennen wellicht niet zo'n goed idee, daar je al je energie in het opbouwen van massa wil steken.

Precies!

Ik weet niet precies de doelstellingen van de TS, maar als hij recreatief wilt lopen + beetje voor conditie / vetverbranding.., maar toch meer voor BB gaat, kan hij beter niet een uur lang lopen imo!

Conditie kun je imo ook in een halfuurtje rennen opbouwen, al is het maar 4x 30min per week naast BB.

Anyway, de TS zal zelf een balans moeten zoeken, een vol uur zou mijn keus iig niet zijn (miss 1x in de zoveel tijd een keertje)..

beginnen met hartlopen

Met 15 minuten lopen zal je conditie niet snel vooruitgaan en vet zal je echt niet gaan verbranden. Je lichaam gaat dan alleen de suikers (koolhydraten) verbranden die zijn opgeslagen in je spieren.

Je moet je vasthouden aan een vaste tijd b.v. 30 min., je begint heel rustig met 1 minutje hardlopen en dan 2 minuten wandelen. vervolgens weer 1 min. tot dat je 30 min gelopen hebt.
Na 1 week ga je 1 min harlopen 1 min wandelen, de week daarop 2 min harlopen 1 min wandelen enz...
Doe dit minimaal 3x per week met een maximale rustperiode van 2 dagen en min 1 dag rust . Als je langer rust neemt zal je conditie niet snel beter worden, je maakt dan geen gebruik van je overcompensatie.

Ik heb zelf al een paar Marathons gelopen, maar ben ook zo begonnen.
suc6

:loopband:bedankt voor de tip!

Terug
Naar boven