MuscleMeat

Beginner -> 2.5 kilo aangekomen in 3 weken ?

pimpel

Dutch Bodybuilder
Waardering
17
Lengte
1m88
Massa
89kg
Vetpercentage
16%
Ben met het rippetoe SS schema begonnen vanaf begin september.
Stats tot nu toe (ben nog omhoog aan het werken):

SQ 3x 40
BP 3x35
DL 3x 50
OH 3x 40
BOR 3x 40

Voeding:
onderhoud 2550 kcal
bulk: 2900 kcal (+/- 400 kcal boven onderhoud, soms 300 soms 500)

Ben nu 3 weken actief bezig en train 3x per week fullbody dus.
Ik had vanmorgen mijn weegmoment sinds de start en ik ben in 3 weken 2.5 kilo aangekomen.
(zelfde moment gewogen, in de ochtend, lege blaas enz.)

Mijn vragen:

1/
Ben zelf bang dat dit meer vet is dan spiermassa aangezien je met rippetoe ss in het begin licht begin..
Is dit ook zo ? of kan het best een groot gedeelte spiermassa zijn ? ook al train je fullbody nog met lichte gewichten ?

2/
Is 2.5 kilo niet te veel ? kan ik niet beter iets lager in kcal gaan zitten per dag?
Op rustdagen in mijn bulk eet ik hetzelfde als op trainingsdagen
Ik ging zelf namelijk uit van 1 kilo per maand

3/
Hoevaak is het slim om te wegen? 2x per maand?
Ik wilde 1x per maand wegen, maar ben blij dat ik alvast gewogen heb omdat er nu al 2.5 kilo bij zit.

Dus kortom.. lekker verder eten (cleanbulk) en trainen?
of minder eten?

Thanks!!

2,5KG in 3 weken aan spier is ONMOGELIJK.
Reken er maar niet op dat je > 0.3 VVM hebt gegained..

• Topic Starter Topic Starter
2,5KG in 3 weken aan spier is ONMOGELIJK.
Reken er maar niet op dat je > 0.3 VVM hebt gegained..

Daarom stel ik ook VRAGEN hierboven.
Als je nou eens antwoord daarop ipv te zeggen dat het onmogelijk is dan heb ik er ook nog iets aan!
Denk zelf ook dat het meer vet is dus daarom hoop ik op tips!!

thanks

Daarom stel ik ook VRAGEN hierboven.
Als je nou eens antwoord daarop ipv te zeggen dat het onmogelijk is dan heb ik er ook nog iets aan!
Denk zelf ook dat het meer vet is dus daarom hoop ik op tips!!

thanks

Waarom zouden wij die moeite voor jou moeten doen als alle antwoorden al op dit forum staan in de stickies/andere topic's?:o

Ik kom net uit mijn novice fase van Rippetoe. Ik kan nu 3x5 squats met 130 kilo, dl 140, bb 100. Ik ben in het begin door veel te eten en GOMAD te drinken 10 kilo aangekomen. Toch adviseer ik iedereen stapsgewijs calorieen op te voeren. Bv elke week + 150 kcal voor een aantal maanden en niet in een keer volledig door te draaien. Hoop dat je er wat mee kan.

Het zal waarschijnlijk grotendeels vocht zijn welk dit verschil in gewicht maken. Iedere andere vorm van massa is namelijk vrijwel onmogelijk. Gezien de benodigde kcals om dat soort gains, zelfs in de vorm van vet, niet gegeten worden indien je 3 weken ca. 400 kcal boven onderhoud eet. Dat is een totaal van 8400 kcals overschot, oftewel ruwweg 1 kg.

Overigens qua weegmomenten, persoonlijk weeg ik dagelijks en laat ik een excel sheet mijn wekelijkse gemiddelde berekenen. Het geeft een nauwkeurigere weergave van het gewicht dan slechts één momentopname per periode naar mijn idee.

Zo is het niet ongehoord om bijv binnen 2 weken de volgende gewichten te hebben:

ma 82.1
di 82.3
wo 81.6
do 82.9
vr 82.1
za 82.4
zo 82.2

ma 83.1
di 82.4
wo 82.3
do 82.5
vr 82.7
za 82.4
zo 82.5

Weeg je enkel op maandag, dan zul je 82.1 --> 83.1 zien, 1 kg gewichtstoename? Bereken je de weekgemiddelden, dan zul je 82.2 --> 82.6 zien, 0.4 kg gewichtstoename. De 2e geeft een betrouwbaardere indruk van je werkelijke verschil in gewicht tussen die weken.

Overigens zou ik wel je kcal overschot enigzins terugdringen. Zet het op ca. 250 kcal per dag overschot. Je zult er voldoende gains mee maken, zeker in het begin. Het belangrijkste deel van je kracht zal niet eens zo zeer uit extra massa hoeven te komen in de 1e paar maanden. Zelfs indien je zou cutten zou je nog goede progressie kunnen zien, een 50 kg DL, 35 kg BP en 40 kg SQ is als man zijnde namelijk erg laag. Waarschijnlijk doe je in het dagelijks leven weinig fysieks, geen sport, kantoorbaantje o.i.d. Indien je het trainen aanhoudt zul je zien dat je rond de jaarwisseling waarschijnlijk zonder probleem het dubbele qua gewicht pakt.

@Fornix

Dank voor je uitgebreide reactie, hier kan ik wat mee.
Ik ga inderdaad vanaf nu dagelijks meten zodat ik een beter verloop kan bijhouden!
En inderdaad een kantoorbaantje haha!

Laatst bewerkt:
nog een leuk weetje.. haha, nadat ik dus gescheten had die ochtend woog ik 78,1
Dat lijkt me iets meer kloppen !!! :D

Circa 1.5 kilo zwaarder in 3 weken lijkt me dus wel kunnen :-)

ik kwam de eeste 6 weken ook 5.5 kilo aan dus is best te doen hoor niet allemaal spier natuurlijk maarja

uitkijken met veel vet aankomen

de eerst tijd kom je gewoon veel aan.
zou mij daar geen zorgen om maken.

ik ben eerst maanden 10 kg aangekomen, en nu alles behalve dik.
gewoon iets breder en overal wat meer massa over het hele lichaam gekregen.

pas als dit blijft toenemen zal je echt dik worden.

Laatst bewerkt:
Thanks!!!! :D

Terug
Naar boven