AndroidHealthClinic

Beginner

Lullig vind ik dit niet hoor ik ben hier dan ook om te leren.
Men voedingschema zal ik idd aanpassen naar meer kcal hier zal ik me vandaag na de training mee bezig houden en posten

Bedoeling is rond de 15% te geraken
Daarna zie ik wel (wil ook niet te mager worden zijn)

Ik heb dit schema zelf gemaakt op basis van men (BMR 2300cal) op veel fora zeggen ze als je cut je een kcal tekort tussen de 1000kcal(crash) en 500 moet zitten vandaar de 1800kcal
BMR van 2300 op 125kg lijkt me heel onwaarschijnlijk, zelf weeg ik 83kg, train 5x pw en verder niet bepaald actief.

Ik eet om heel rustig aan te komen 3800-4200kcal per dag

• Topic Starter Topic Starter
Lullig vind ik dit niet hoor ik ben hier dan ook om te leren.
Men voedingschema zal ik idd aanpassen naar meer kcal hier zal ik me vandaag na de training mee bezig houden en posten

Bedoeling is rond de 15% te geraken
Daarna zie ik wel (wil ook niet te mager worden zijn)

Ik heb dit schema zelf gemaakt op basis van men (BMR 2300cal) op veel fora zeggen ze als je cut je een kcal tekort tussen de 1000kcal(crash) en 500 moet zitten vandaar de 1800kcal

BMR van 2300 op 125kg lijkt me heel onwaarschijnlijk, zelf weeg ik 83kg, train 5x pw en verder niet bepaald actief.

Ik eet om heel rustig aan te komen 3800-4200kcal per dag
Ik denk dat de 2300kcal dan idd niet klopt.
ik zal dan toch maar is een nieuwe weeg aanschaffen.

Ik ga in de sportschool is vragen of ze mij is willen wegen dan kan ik dit vergelijken.

Zou zijn berekening op vrouw staan?
Nee dit staat op man

Ik denk dat de 2300kcal dan idd niet klopt.
ik zal dan toch maar is een nieuwe weeg aanschaffen.

Ik ga in de sportschool is vragen of ze mij is willen wegen dan kan ik dit vergelijken.

Nee dit staat op man
Wat heeft het wegen in de sportschool voor zin precies? Weeg jezelf gewoon altijd op dezelfde weegschaal, ook al wijkt deze bij wijze van 2kg af maakt geen drol uit. Val je te veel/weinig af pas je je kcals aan. Niet te veel uitgaan van online data in een calculator. De een van 180cm en 80kg valt af op 2700 kcals en de ander met dezelfde stats kan er van aankomen.

• Like
Waarderingen: horn

Bijlagen

• Screenshot_20250223_105046_Fitdays.jpg
    Screenshot_20250223_105046_Fitdays.jpg
    49,1 KB · Weergaven: 35
Wat heeft het wegen in de sportschool voor zin precies? Weeg jezelf gewoon altijd op dezelfde weegschaal, ook al wijkt deze bij wijze van 2kg af maakt geen drol uit. Val je te veel/weinig af pas je je kcals aan. Niet te veel uitgaan van online data in een calculator. De een van 180cm en 80kg valt af op 2700 kcals en de ander met dezelfde stats kan er van aankomen.
Wegen in de sportschool om te kunnen vergelijken met mijn weegschaal.
als deze waardes niet of nauwelijks overeenkomen kan ik mijn weegschaal beter weggooien of enkel naar het gewicht kijken Van de weegschaal.
Heb deze pas gekocht om alles wat te kunnen op volgen en men bmr te berkenen.

Het type weegschaal is een robi s11

Wegen in de sportschool om te kunnen vergelijken met mijn weegschaal.
als deze waardes niet of nauwelijks overeenkomen kan ik mijn weegschaal beter weggooien of enkel naar het gewicht kijken Van de weegschaal.
Heb deze pas gekocht om alles wat te kunnen op volgen en men bmr te berkenen.

Het type weegschaal is een robi s11
Bmr op basis van je weegschaal is onzin. Dit is bijvoorbeeld jouw onderhoud als je een hele dag op een stoel zou zitten, laat staan als je 6x traint per week. Nogmaals, de een gaat er van afvallen; de ander komt er wellicht van aan met dezelfde stats. Gewoon goed kijken/luisteren naar je eigen lichaam en al die calculators de deur uit doen.

Bijlagen

• IMG_1566.png
    IMG_1566.png
    190,3 KB · Weergaven: 25
  • Like
Waarderingen: horn
Bmr op basis van je weegschaal is onzin. Dit is bijvoorbeeld jouw onderhoud als je een hele dag op een stoel zou zitten, laat staan als je 6x traint per week. Nogmaals, de een gaat er van afvallen; de ander komt er wellicht van aan met dezelfde stats. Gewoon goed kijken/luisteren naar je eigen lichaam en al die calculators de deur uit doen.
Ok zal ik doen!
bedankt voor de hulp

Hier mijn aangepast voedingschema.
2500kcal
Suggesties/opmerkingen welkom!

Bijlagen

• Screenshot_20250223_140059_Samsung Health.jpg
    Screenshot_20250223_140059_Samsung Health.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 27
  • Screenshot_20250223_140121_Samsung Health.jpg
    Screenshot_20250223_140121_Samsung Health.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 26
  • Screenshot_20250223_140147_Samsung Health.jpg
    Screenshot_20250223_140147_Samsung Health.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 28
  • Screenshot_20250223_140134_Samsung Health.jpg
    Screenshot_20250223_140134_Samsung Health.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 26
  • Screenshot_20250223_140301_Samsung Health.jpg
    Screenshot_20250223_140301_Samsung Health.jpg
    66,7 KB · Weergaven: 27
Is het niet wat laag om je kcal te baseren op minder dan je BMR?

Geen idee daarom ben ik hier natuurlijk😁
Je bent in ieder geval voortvarend begonnen, dat is al een prima stap!
:thumbs:

Het idee is om een x aantal kcal te gaan zitten onder je verbruik. Je BMR is je verbruik als je helemaal niet beweegt. Jij sport al meerdere dagen in de week, dus is je verbruik zeker en vast hoger dan je BMR.

Een benadering van je verbruik is je BMR vermenigvuldigen met een activiteitsfactor, zie internet voor formules en calculators. Het blijft een inschatting. Doe dit minstens een week en kijk wat er gebeurt. Op basis daarvan stel je bij.

Post je trainingsschema eens, daar hebben mensen vast ook ideeën over.

Tips:
1. Weeg je iedere dag op hetzelfde moment, liefst 's ochtends, nuchter, na toiletbezoek, zelfde kleding of naakt. Let op: het gaat om de trend in je weekgemiddelde!
2. Houd op z'n minst ook je buikomtrek bij, meet dit iedere 3-5 dagen. Als je gewicht niet zakt, maar je buikomtrek blijft krimpen verlies je nog steeds vet. Als (her)beginner met KT komt de eerste spiermassa lekker snel.
3. Tanita is a lying b*ch! Je weegschaal weet niets behalve je gewicht, de rest is kortgezegd BS.
4. Denk eraan dat je ook vetten (belangrijk voor de hormoonhuishouding) en koolhydraten binnenkrijgt. Je kan je eiwittendoel baseren op 90kg.
5. Cardio doe je (ook) voor je gezondheid, wandelen (in de buitenlucht) is ook prima.
6. Meer of langer trainen is niet noodzakelijk beter, zolang dit is vol te houden is het prima.

Je bent in ieder geval voortvarend begonnen, dat is al een prima stap!
:thumbs:

Het idee is om een x aantal kcal te gaan zitten onder je verbruik. Je BMR is je verbruik als je helemaal niet beweegt. Jij sport al meerdere dagen in de week, dus is je verbruik zeker en vast hoger dan je BMR.

Een benadering van je verbruik is je BMR vermenigvuldigen met een activiteitsfactor, zie internet voor formules en calculators. Het blijft een inschatting. Doe dit minstens een week en kijk wat er gebeurt. Op basis daarvan stel je bij.

Post je trainingsschema eens, daar hebben mensen vast ook ideeën over.

Tips:
1. Weeg je iedere dag op hetzelfde moment, liefst 's ochtends, nuchter, na toiletbezoek, zelfde kleding of naakt. Let op: het gaat om de trend in je weekgemiddelde!
2. Houd op z'n minst ook je buikomtrek bij, meet dit iedere 3-5 dagen. Als je gewicht niet zakt, maar je buikomtrek blijft krimpen verlies je nog steeds vet. Als (her)beginner met KT komt de eerste spiermassa lekker snel.
3. Tanita is a lying b*ch! Je weegschaal weet niets behalve je gewicht, de rest is kortgezegd BS.
4. Denk eraan dat je ook vetten (belangrijk voor de hormoonhuishouding) en koolhydraten binnenkrijgt. Je kan je eiwittendoel baseren op 90kg.
5. Cardio doe je (ook) voor je gezondheid, wandelen (in de buitenlucht) is ook prima.
6. Meer of langer trainen is niet noodzakelijk beter, zolang dit is vol te houden is het prima.
Bedankt voor je tips hier kan ik al mee aan de slag!

Bedoel je met die berekening mijn AMR?

Cardio doe ik niet zo vaak max 1 keer in de week.
wel ga ik elke dag wandelen met de hond de wandeling duurt 30 min aan stevig tempo 5.5km per uur gemiddeld (volgens mijn tracker) gem harslag is dan 104bpm dit zou dan voldoende moeten zijn?

Training schema heb ik eigelijk niet ik wissel mijn spiergroepen af

Dag 1 borst triceps shouders
Dag 2 benen buik
Dag 3 rug biceps
Dag 4 rust of cardio

En zo terug opnieuw (pak ik genoeg rust tussen de spiergroepen die ik train?)

Alle oefening waar je wat zwaarder kan pakken doe ik 3 reps 10 herhaling (bench,squad.......)
Denk hieraan 5 tot 6 oefeningen per spiergroep
ander "lichtere" oefeningen waar je minder gewicht voor gebruikt doe ik 4reps 10 herhalingen

af en toe probeer ik eens iets nieuws en kijk ik of ik dit goed voelt.
Ik doe meetstal dezelfde oefeningen (afhankelijk van wat er vrij is doe ik eerst zodat ik niet moet wachten😁) de toestellen en kabelrekken die ze hebben ken ik nog van vroeger dus dat is even makkelijk (matrix)

Ik zie wel dat ik altijd al mijn oefeningen het gedaan en kan ik bijhouden of ik sterker op die bepaalde oefening

Techniek zit wel goed heb in de jaren dat ik trainde ook nooit een blessure gehad en trainde best zwaar soms

Mercie voor je feedback

Moest ik googlen maar dat, idd.
wel ga ik elke dag wandelen met de hond de wandeling duurt 30 min aan stevig tempo 5.5km per uur gemiddeld (volgens mijn tracker) gem harslag is dan 104bpm dit zou dan voldoende moeten zijn?
Je beweegt iig, dat is prima, je zou dan je wekelijkse cardio wat meer HIIT kunnen soen

Dag 2 benen buik
Dag 3 rug biceps
Dag 4 rust of cardio

Alle oefening waar je wat zwaarder kan pakken doe ik 3 reps 10 herhaling (bench,squad.......)
ander "lichtere" oefeningen waar je minder gewicht voor gebruikt doe ik 4reps 10 herhalingen
Als je er tevreden mee bent en het werkt is het voor nu prima. Waarschijnlijk kan het op basis van je doelen beter.

Om af te vallen moet je 500 kcal onder je AMR zitten. Je BMR hoeveelheid heb je echt nodig om simpelweg de hele dag stil te zitten/slapen. Daaronder gaan zitten kan ten kostte gaan van je spiermassa. Dat zou zonde zijn. Je moet echt hoger gaan zitten. Je zal misschien nu na 2 maanden nog geen last krijgen van vermoeidheid oid maar als je zo laag zit en je gaat t echt voelen dan kan je ook weer best lang bezig zijn om terug te komen zeg maar en die vermoeidheid eruit te krijgen.

Ik zag niet zo snel je macros staan.... maar zorg iig boor 2 gr eiwit per kg bw en ga niet extreem alle vetten schrappen. Je hebt vetten nodig voor je stofwisseling en je hormonen. Ik zou niet lager dan 0,5 gr per kg lichaamsgewicht gaan zitten.

Weegschalen kunnen niets echt aangeven behalve gewicht. Vaak zie je ook dat als je vocht% + vet% + spier% meer dan 100% is. Dat komt omdat die metingen ook het vocht in je spieren meerekent.
Dus je kan de weegschaal als leidraad houden maar de getallen zijn echt niet betrouwbaar. Alles is gebaseerd op geleiding op je voeten. Zweet, warmte, eelt op je voeten kan afwijkingen geven omdat de geleiding dan anders is.

Dat gewoon even ter info.
Succes!

Bedankt voor je tips hier kan ik al mee aan de slag!

Dag 2 benen buik
Dag 3 rug biceps
Dag 4 rust of cardio

af en toe probeer ik eens iets nieuws en kijk ik of ik dit goed voelt.
Ik doe meetstal dezelfde oefeningen (afhankelijk van wat er vrij is doe ik eerst zodat ik niet moet wachten😁) de toestellen en kabelrekken die ze hebben ken ik nog van vroeger dus dat is even makkelijk (matrix)

Ik zie wel dat ik altijd al mijn oefeningen het gedaan en kan ik bijhouden of ik sterker op die bepaalde oefening

Techniek zit wel goed heb in de jaren dat ik trainde ook nooit een blessure gehad en trainde best zwaar soms

Mercie voor je feedback

Om af te vallen moet je 500 kcal onder je AMR zitten. Je BMR hoeveelheid heb je echt nodig om simpelweg de hele dag stil te zitten/slapen. Daaronder gaan zitten kan ten kostte gaan van je spiermassa. Dat zou zonde zijn. Je moet echt hoger gaan zitten. Je zal misschien nu na 2 maanden nog geen last krijgen van vermoeidheid oid maar als je zo laag zit en je gaat t echt voelen dan kan je ook weer best lang bezig zijn om terug te komen zeg maar en die vermoeidheid eruit te krijgen.

Ik zag niet zo snel je macros staan.... maar zorg iig boor 2 gr eiwit per kg bw en ga niet extreem alle vetten schrappen. Je hebt vetten nodig voor je stofwisseling en je hormonen. Ik zou niet lager dan 0,5 gr per kg lichaamsgewicht gaan zitten.

Weegschalen kunnen niets echt aangeven behalve gewicht. Vaak zie je ook dat als je vocht% + vet% + spier% meer dan 100% is. Dat komt omdat die metingen ook het vocht in je spieren meerekent.
Dus je kan de weegschaal als leidraad houden maar de getallen zijn echt niet betrouwbaar. Alles is gebaseerd op geleiding op je voeten. Zweet, warmte, eelt op je voeten kan afwijkingen geven omdat de geleiding dan anders is.

Dat gewoon even ter info.
Succes!
Bedankt voor de info!

Ik heb deze middag mijn schema aangepast.

Verder over de weegschaal dan.

Ik ga de weeg enkel gebruiken om mijn gewicht te meten als leidraad.

Ik heb ook al de tip gekregen om mijn buikomtrek te meten als indicator voor vetverlies dit ga ik ook toepassen.

Zit nu op 2500kcal om te beginnen( ik ga kijken naar men progressie gevoel en mijn buikomtrek/omtrek andere ledematen

Bij deze mijn macros

avast bedankt!

Bijlagen

• Screenshot_20250223_224112_Samsung Health.jpg
    Screenshot_20250223_224112_Samsung Health.jpg
    57,8 KB · Weergaven: 19
Zit nu op 2500kcal om te beginnen(
Dat lijkt met onderstaande gegevens nog steeds behoorlijk laag. Het is wel al veel neter dan die 1800 kcal.

125 kg
190 cm
31 jaar
Man
4-5 x trainen

Schatting obv internet calculator
Maintain weight 3,351
Mild weight loss 0.25 kg/week 3,101
Weight loss 0.5 kg/week 2,851
Extreme weight loss 1 kg/week 2,351
Andere
BMR2,364 calories per day
Sedentary2,837 calories per day
Light Activity3,251 calories per day
Moderate Activity3,664 calories per day
High Activity4,078 calories per day
Hard Activity4,492 calories per day
Calories to lose weight
15% Calorie Deficit (Recommended)3,114 calories per day
20% Calorie Deficit (High)2,931 calories per day
25% Calorie Deficit (Extreme)2,748 calories per day
Calories to gain weight
10% Calorie Surplus (Recommended)4,030 calories per day
15% Calorie Surplus (High)4,214 calories per day
20% Calorie Surplus (Extreme)4,397 calories per day

Laatst bewerkt:
Dat lijkt met onderstaande gegevens nog steeds behoorlijk laag. Het is wel al veel neter dan die 1800 kcal.

125 kg
190 cm
31 jaar
Man
4-5 x trainen

Schatting obv internet calculator

Andere
Ik ga morgen is kijken of ik nog iets kan verhogen in men voedingschema.

Mercie voor de hulp!

Leden

Zou ik best een nieuw topic maken voor mijn log bij te houden of hier verder gaan (heb heen ervaring op dit forum)

Ik heb besloten om mijn log bij te houden over men progressie en met foto's
Vanaf dag 1 tot ......

Mag ik zulke foto's gewoon posten?

Bijlagen

• 20250224_083933.jpg
    20250224_083933.jpg
    94 KB · Weergaven: 40
Waar ben je van plan te loggen? :-) je zou in de dagboek kunnen beginnen of hier verder gaan!

Terug
Naar boven