AndroidHealthClinic

beginners materiaal een aantal vragen

fillemon

Novice
Waardering
0
hallo mensen, ben splinternieuw hier :)

en dus een aantal vragen.

ik zou wat willen fitnessen, om toch een beetje lichaamsbeweging te hebben.
heb een spinningbike (dat is al een begin).

ik heb even rondgekeken en wat zou ik mij willen aanschaffen

2*halter: deze halters zouden rubber gecoat ijzer hebben. Is dit een goed idee ? of moet ik voor gewoon gietijzer gaan ? ik zou voor 15kg per halter gaan.

ik vraag me af of ik een bankje nodig heb ? ik zou daar vooral buikspieren willen op trainen en met de halters wat werken. Ik heb schrik dat als ik dat allemaal op de grond ga doen, dat ik misschien wel meer pijn aan rug en schouders ga hebben. Of is deze vrees volledig onterecht en moet ik niet investeren in zoiets ?

Indien ik dit wel zou moeten doen, dan zou ikgraag een bankje hebben waar je enerzijds de rug kan bij instellen, zodat je die recht kan zetten en dus steunt hebt, en anderzijds, wanneer de rug plat ligt, dat je heel het bankje onder een hoek kan zetten zodat je buikspieren kan oefenen onder hoek.

kan iemand wij evnetueel een winkel aanraden die dat goedkoop verkoopt ?
of iemand die dit tweedehands heeft staan ?

hartelijk dank

Welkom,
Als je gaat starten is een bankje en een set dumbbells(halters) een goed begin.
Of het om rubberen of ijzeren gewichten gaat is niet zo belangrijk.(tenzij je gaat gooien)
Qua winkels zou je op de sites van finess-seller en helisport kunnen kijken,voor tweedehands natuurlijk gewoon op marktplaats.
Succes.

• Topic Starter Topic Starter
gooien ga ik niet exact doen met die halters :)

maar omdat ik een huurhuis leef, dacht ik misschien wel schade te berokken aan de vloer met de gietijzeren.

wat denk je van het bankje ?

groeten fillemon

Wat voor een vloer heb je? Desnoods leg je er een beschermmat onder of zo. Het is naar mijn mening altijd goedkoper dan rubberen schijven.

Hoe bedoel je met dat bankje?

gietijzer is idd goedkoper dan rubber,
5 kilo voor 7 euro of 5 kilo voor 9 euro. persoonlijk vind ik dat niet een zeer groot prijsverschil, als je weet dat gerubberde schijven ook minder lawaai maken.

ik heb op dit moment linolieum, maar misschien in een volgend huis heb ik hout of zo. het is gewoon dat de meerprijs niet zo hoog is, en dat ik dan quasi zeker ben dat de halters geen schade berokkenen.

uiteraard vind je relatief makkelijk gietijzeren gewichten zodat die tweedehands vaak een pak goedkoper uitvallen dan de gerubberde, die je vaak via een shop moet aanschaffen; ik ga ook niet voor fancy gekleurde olympische (die kom je al iets vaker tegen tweedehands, maar die blijven ook dan nog duur);

wel met het bankje bedoel ik: zou jij dat bankje aanschaffen of niet ? hoe groot is de meerwaarde, en zou het blessures kunnen voorkomen ?

merci

Nee dat klopt, het prijsverschil is niet enorm. Dan zou ik ook voor rubberen gaan ja;)

Een bankje voor je buikspieren zou ik niet doen, over het algemeen verpest je er alleen maar je onderrug mee. Maar een bankje om te bankdrukken is wel heel erg handig (daarom heet het ook bankdrukken:rolleyes::D) Wat is je budget trouwens?

aha, dat wist ik niet van buikspier-bankjes.

mijn budget, tgo niet te gek veel, wil pas beginnen maar vooral, het moet weinig plek innemen. Dus het bankje zou ik enkel gebruiken voor buikspieren en halters, en daarna opplooien en wegzetten. ik heb geen aparte ruimte om een hele fitness zaal uit te bouwen.

wat bedoel je met bankdrukken ? betekent dit dat je met een grote halter werkt, die je ergens kan inleggen na het stopen van het liften ?
zoiets dus
Marcy AX-697 Aanbieding

want dat is wat groot, tenzij je deze volledig kan opklappen dan zou het nog net kunnen.

ik dacht eerder aan iets zoals
Kettler Trainingsbank Universeel - www.sport-tiedje.nl - Fitness-speciaalmarkt!
(maar dan wel wat goedkoper). ik hoop zo rond de 100 euro uit te komen.

vaak kan je veel van die bankjes vinden voor weinig geld, maar er is altijd wel iets mee, ze kunnen niet onder een hoek gezet worden, geen verstelbare leuning, en vooral (vaak moet je die gaan halen, en ik heb geen wagen, of althans niet zomaar voor mijn deur staan).

ik ga dan voor de gerubberde halters gaan. maar niet altijd zo goed te vinden voor 30mm materiaal.

weet je een goedkope shop, ik heb gekeken op tiedje, fitness, helisport. die zijn al vrij goedkoop.

merci

WIj hebben een rubberenset van fitnessseller gekocht. super spul en niet te duur. d

die denk ik ook te kopen, de goedkoopste die ik kon vinden;
lijken meer dan genoeg.

het bankje ? wat denken jullie ?

merci

Laatst bewerkt:
Met bankdrukken moet je niet dat 2e bankje kopen, dat gaat niet werken. Tenzij je goede vangers koopt.

Ik zou als ik jou was ook voor een langere halter gaan, perfect voor meerdere oefeningen van rug en borst alsook schouders. 15 kg lijkt me vrij weinig, zeker als je iets van rug en biorst wilt trainen.

Wat je misschien best kan doen is twee korte halters en een lange kopen met lossen gewichten tot 2 maal 35 kg (Tot van 70 Kg). Heb je al een mooi begin.

Verder betsaan er ook van die multifunctionele bankjes waardoor je buik en onderrug kan trainen.

Nu misschien kan je best eerst eens een maand of 3 proberen in een centra voordat je dit allemaal aankoopt.

ik had er ook al aan gedacht, maar dat is idd direct wel wat extra materiaal.

ik dacht naast de halters ook een chinning bar (gewoone en stalen buis) op te hangen. Het is niet zo dat ik primair veel spiermassa wil bijkweken, wel dat ik meer fit word, en al mijn spieren wil gebruiken.
pull ups, push ups, dat zijn zaken waar je niet veel materiaal voor nodig hebt en om te beginnen lijkt me dat aangewezen.

waarom ik niet snel een lange bar wil hanteren is omdat ik zeer soepele polsen heb, en elke keer als ik een bar voor me houdt, doen mijn polsen pijn, ik weet wel dat er gekromde bars zijn, maar dan nog. er zijn heel veel oefeningen die ik niet ga doen om mijn polsen niet extra te belasten.

zo'n multifuntioneel bankje is vaak al veel te groot voor in mijn klein appartement. een simpel rechtdoor bankje, zonder vangers zou ik kunnen zetten(en dan opnieuw opplooien na het oefenen);

ik mik vooral op algemene fitheid, de nadruk wil ik iets meer leggen op cardio: spinning en rope skipping, de gewichten zijn er om de spieren van het bovenlichaam toch wat te doen werken. (maar ik ga zeker nadenken over een lange bar, als ik iets vind waar mijn polsen niet onder bezwijken);

ik heb ooit eens drie maand moeten fitnessen omdat ik een blessure had bij het sporten. Na langs te gaan bij de kinesiterapeut bleek dat al mijn ligamenten en gewrichten extreem soepel waren: gevolg: ik mocht alle oefeningen doen in het fitnesszaaltje :-) .

merci voor je reactie

Als je enkel wat fitter wilt worden, dan zou ik gewoon naar de sportschool gaan, maar dat ter zake.

Gekromde bars maken het alleen maar makkelijker voor je spieren zodat je niet je onderarmen trained, maar je biceps. Maar polsen kan je uiteraard ook trainen. En de lengte van een bar maakt geen fl**ker uit natuurlijk.

Erg slim om er geen vangers bij te zetten, daar lig je dan, onder 100 kilo, bij een bankdruk. En hoe wil je dan weer rechtop komen? Of gooi je de barbell gewoon naastje op de grond. (lijkt me niet erg handig voor je vloer, aangezien je die gespaard wilt houden)

Voor cardio heb je andere shit nodig.

Ik zou je aanraden naar de gym te gaan. Daar krijg je tenminste goede begeleiding.

Dit (zuster)forum sluit denk ik meer aan bij je behoefte [Link niet meer beschikbaar] :thumbup:

wel een sportschool, of fitness zaak, dat zijn geen goedkope dingen.

ik ben niet van plan om met 100 kg aan de slag te gaan, en vangers zouden dan zaker van pas komen, maar heb niet de ruimte, niet de ambitie om dat nu te realiseren.

ik wist niet dat er een ander fitness forum bestond.
bedankt.

toch ga ik wat aan de slag met halters, om wat afwisseling te hebben voor die cardio.

Dit (zuster)forum sluit denk ik meer aan bij je behoefte [Link niet meer beschikbaar] :thumbup:

wel een sportschool, of fitness zaak, dat zijn geen goedkope dingen.

ik ben niet van plan om met 100 kg aan de slag te gaan, en vangers zouden dan zaker van pas komen, maar heb niet de ruimte, niet de ambitie om dat nu te realiseren.

ik wist niet dat er een ander fitness forum bestond.
bedankt.

toch ga ik wat aan de slag met halters, om wat afwisseling te hebben voor die cardio.

Lol. Waarschijnlijk begrijp je zijn sarcasme niet, dit is het dutchbodybuilding forum. En niet fitness forum.

Dus je wilt KT en cardio? Ik zou echt naar een sportschool gaan hoor. Wees iets duidelijker graag, dan kan je ook gerichte antwoorden krijgen. Niet van "hoe is dit bankje", maar zeg dan wat je er precies mee wilt gaan doen enzo.

jaja ik begrijp je opmerking wel, maar wist niet van het bestaan af van een fitness forum. daarnaast las ik dat bodybuilders vaak heel goed op de hoogte waren van beweging en voeding, dus leek het me logisch om eens te komen kijken op dit forum.

het bankje zou moeten dienen voor buikspieren te trainen, en voor alle oefeningen met halters op te doen. ik zou deze oefeningen misschien ook gewoon op de grond kunnen doen, maar heb wat schrik voor blessures;
dat is de enige reden.

Ok. Waarschijnlijk bestaat het wel. Dat zijn ze ook wel, natuurlijk kunnen ze je advies geven op dit forum, maar kom dan wel met gerichte vragen;)

Voor buikspieren http://forum.dutchbodybuilding.com/f127/beste-buikspier-training-programma-101585/ . Als je bang bent voor blessures met buikspieren moet je juist geen bankje gebruiken. Ga crunchen ofzo, druk je onderrug op de grond, en kom een stukje naar boven met je schouders (staat in die sticky die ik je stuurde)
Wat voor oefeningen wil je met halters doen?

hartelijk dank voor de tip en de link

wat wil ik met de halters gaan doen ? ongeveer alles wat je met een halter kan zonder bankje :p

Aah oke. Hier staan alle oefeningen als je je wilt richten op specifieke spiergroepen ExRx.net Exercise & Muscle Directory
Biceps curls kan je sowieso staand doen. Verder weet ik het niet echt. Misschien standing shoulder presses?

Terug
Naar boven