XXL Nutrition

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

nijntje zei:
Ik heb last gehad van massaverlies. Roa is troep...iedereen zegt wel, het werkt zo goed en alleen wat droge dingetjes hier en daar... Niet dus. Je hersteld als een opa'tje en na groei (zonder as) kun je fluiten tijdens je roa kuur. Erg demotiverend, vooral voor zkr een half jaar. De kans dat de acne terug komt is ook aardig groot, wat je huid word gewoon weer vet en vies en evt. acne na het stoppen met de roa. Mijn ervaring is dat bb/sport op een goed niveau niet samen gaan met roa. Je kunt geen topprestaties neerzetten met die rommel want het helpt je alleen maar na de klote. Ik herstelde er zeer traag van, zette extra vet aan, door die medicijnen ga je functioneren als een 65+'er....das mijn ervaring. Je acne verdwijnt wel(tijdelijk)..

Ben ik het niet mee eens! Een goede vriend van me had altijd hele zware acne. 4 jaar geleden heeft hij ook een roa kuur gehad en heeft sindsdien nog nooit een pukkel weer gehad. Tijdens zijn roa kuur trainde hij nog niet maar 2 jaar later is hij begonnen met trainen en heeft nu behoorlijk veel massa

Wel zijn de bijwerkingen niet mild inderdaad, depressie's en inderdaad (tijdelijke) groei stop. Dit is natuurlijk voor iedereen weer anders. Maar ik zou er persoonlijk erg veel voorover hebben om van heftige acne af te komen. Dan tijdelijk het trainen maar een paar niveau's lager.

Gr. MartiNs

Laatst bewerkt:
Ik zeg niet dat het altijd 100% terug komt, maar de kans is er wel en die is ook nog vrij groot, dat het terug komt. Ik wou dit alleen aangeven, omdat iedereen zegt dat het verdwijnt, ik heb hierin dus andere ervaringen.

Ik heb eerst tetra-cycline gehad, maar de bacterie bleek (na x weken) resistent. een zinkzalf en roaccutane hielpen me wel redelijk uitdrogen, maar de bacteriele infectie woekerde door. Zwavelzalf hoefde gelukkig niet zo lang, want ik stonk als de hel. Daarna de roaccutane flink ge-upped met ziekenhuisopname om verschijnselen van lever-aantasting snel te merken. Dat in combinatie met wisselbaden met wisselende smeerseltjes (vette zalf, heet water, vette zalf, heet water, vette zalf, heet water, zinkzalf) Dat hielp. Nog even de open wonden aanstippen met vloeibare stikstof en voila. Done. (op de levenslange littekens na uiteraard)

motto: dunno. Doe er wat aan voordat het te laat is denk ik.

• Topic Starter Topic Starter
nijntje zei:
Ik zeg niet dat het altijd 100% terug komt, maar de kans is er wel en die is ook nog vrij groot, dat het terug komt. Ik wou dit alleen aangeven, omdat iedereen zegt dat het verdwijnt, ik heb hierin dus andere ervaringen.

Niet iedereen deelt jouw ervaring nijntje. je kunt je ervaring natuurlijk meedelen, maar je kunt niet voorspellen voor een ander dat de kans groot is dat de acne terug komt.

Nico deelt bijv weer zijn ervaring, dat afwijkt van jouw geval.

nijntje zei:
hey zijn hier al meerdere threads over geweest...Weet niet wie het ook alweer zei maar het schijnt dat je totale aantal mg die je inneemt een bepaalde hoeveelheid moet zijn , zodat de acne niet meer terug komt..

Wat helpt er goed tegen de droge lippen??! thnx

Wat ik zo gehoord heb is dat de acne voor de meeste mensen wel weg blijft. Misschien als je daarna weer gaat kuren ofzo kan het wel terug komen. Maar Johny is nu ook bijna klaar met zijn ro-accutane en hij is echt baldadig veel afgevallen! (bijna 14 kg). Dit na 8 maanden ro-accutane. Zijn trainingen waren muf, slecht herstel en daarom demotiveert het enorm. Dat is wel gewoon een flink nadeel, dus ik kan me wel vinden in de mening van Nijntje dat hoog niveau BB en ro-accutane erg slecht samen gaan.

Ik meen destijds in de folder gelezen te hebben dat 60% van de mensen voorgoed van de acne af is. Dit vind ik toch een behoorlijk grote groep. Over dat herstel kan ik niks zeggen, ik deed toen niet aan bb.

nijntje zei:
Ik heb last gehad van massaverlies. Roa is troep...iedereen zegt wel, het werkt zo goed en alleen wat droge dingetjes hier en daar... Niet dus. Je hersteld als een opa'tje en na groei (zonder as) kun je fluiten tijdens je roa kuur. Erg demotiverend, vooral voor zkr een half jaar. De kans dat de acne terug komt is ook aardig groot, wat je huid word gewoon weer vet en vies en evt. acne na het stoppen met de roa. Mijn ervaring is dat bb/sport op een goed niveau niet samen gaan met roa. Je kunt geen topprestaties neerzetten met die rommel want het helpt je alleen maar na de klote. Ik herstelde er zeer traag van, zette extra vet aan, door die medicijnen ga je functioneren als een 65+'er....das mijn ervaring. Je acne verdwijnt wel(tijdelijk)..
Ik weet niet wat waar je deze onzin allemaal vandaan haalt maar ik vind het erg jammer dat je een zeer goed middel als roaccutane de schuld geeft van je eigen minder goede vooruitgang.

Het is helemaal geen rommel, het werkt perfect en de kans dat acne terugkomt na de kuur is zeer klein als je geen as meer neemt.

En waar dat verhaal van minder goed groeien vandaan komt weet ik niet, wetenschapelijke studies? Ik heb er ieg helemaal niets van gemerkt.

Nee, heel je post is gewoon nergens op gebouwd en heeft 0.0 met dit medicijn te maken en vooral met je eigen fouten, sorry maar het is zo.

MartiNs zei:
Ben ik het niet mee eens! Een goede vriend van me had altijd hele zware acne. 4 jaar geleden heeft hij ook een roa kuur gehad en heeft sindsdien nog nooit een pukkel weer gehad. Tijdens zijn roa kuur trainde hij nog niet maar 2 jaar later is hij begonnen met trainen en heeft nu behoorlijk veel massa
Wel zijn de bijwerkingen niet mild inderdaad, depressie's en inderdaad (tijdelijke) groei stop. Dit is natuurlijk voor iedereen weer anders. Maar ik zou er persoonlijk erg veel voorover hebben om van heftige acne af te komen. Dan tijdelijk het trainen maar een paar niveau's lager.
Gr. MartiNs
Hallo ik zit nu ook aan een roa kuur maar ik groei nogsteeds hoor zit er nu 1.5/2 maanden aan maar merk geen verschil behalve droge lippen en verminderde acne

Ik baseer alles op eigen ervaring en heb het een aantal x gebruikt, korte en lange periode. Natuurlijk werkt het goed tegen acne en iedereen die er erg last van heeft moet het zeker proberen. Maar het is alles behalve een pretje, als je intensief leeft en erg met de sport bezig bent. Ik heb geen as gebruikt en toch kwam het terug. Ook zette ik tijdens mijn roa kuur extra vet aan (ik zette nooit vet aan), het heeft mijn stofwisseling zeker ontregelt dat weet ik 100% zkr. Tevens merk je gewoon dat als je normaal hersteld na een paar dagen en alles "strak" en gespannen staat en hersteld en ook GROTER word...Dat merk ik althans (zonder roa dus)....en bij mijn gebruik (in roa kuur) was het 1 slappe hap en niks werd groter, eerder kleiner. Dit maakt het dieeten / sporten 1 grote frustratie. Kennelijk is dit een zeer persoonlijke ervaring. Ik wou dit alleen even kwijt, omdat ik hier alleen maar positieve berichten las. Het goedje doet zkr zijn werk, maar houd er rekening mee DAT je MISSCHIEN ook van een aantal andere zaken NAAST de droge lippen/gezicht (wat goed op te losse is met olien/purol), last van kunt krijgen..

Er is geen enkele studie die laat zien dat je spieren zomaar stoppen met groeien/herstellen. Het enige wat waar is , is dat topsporters (en oa BBers) tijdens een roa kuur last kunnen hebben van extra spier en gewrichtspijn. Ik heb daar echter aan 40 mg niets van gemerkt. Extra vet aanzetten, is ook iets dat nergens bewezen is, het is echt de eerste keer dat ik dat hoor. Ik begrijp niet dat 1 enkel medicijn, dat in de verste verten niets met je metabolisme of vetcellen te maken heeft voor die aanleiding kan zorgen.

Ik vind als je met zulke beweringen komt, en ik zeg niet dat het niet gebeurd is, dat is wat anders, maar dan moet je bewijs hebben dat er nog maar een licht vermoeden is vanuit de wetenschap dat het idd zo is. Maar je kan toch niet zomaar conclusies trekken op eigen bevindingen. Ook al was het toevallig tijdens die kuur, dan nog kan het te wijten zijn aan je training, voeding, nakuur enz.

Wat me vooral stoort is dat je zegt dat het je niet toelaat topprestaties neer te zetten en dat je gaat functioneren als een 65+er. Wel ik ben het levend bewijs dat daar helemaal niets van klopt, sorry maar tijdens mijn kuur ben ik gewoon blijven doorgroeien in kracht en massa. Voelde me nooit zo goed eigenlijk. Maar dat komt grotendeels door het verhoogde zelfvertrouwen doordat je acne weggaat.

Ik moet wel zeggen dat ik in kracht niet achteruit ging en helaas heb ik geen studies die mijn ervaringen kunnen onderbouwen. Ik wou dat het anders was. Ik gebruikte na mijn roa kuur soms nog eens incidenteel (omdat ik weer last kreeg :() en dat merkte ik direct, zelfs al bij een dosis van 2x40 mg in het weekend (verdeelt dus over 2 dage). Dat verhaal van die 65+ doelde ik gewoon op omdat het wel leek alsof ik oud was, moe, herstelde traag, zette geen spieren aan, noem maar op..voor mij was het in ieder geval geen pretje, nogmaals, ik wou dat het anders was want het deed voor de rest zijn werk wel. Mijn training/voeding etc zijn altijd stabiel gebleven, ook tijdens die periode heb ik het vol proberen te houden, met alle moeite van dien.

En ik ben kennelijk niet de enige, volgens Rob G..

Ok, ik ga er niet veel meer over zeggen. Ik kan alleen zeggen aan anderen dat het zeker de moeite waard is en de bijwerkingen dus blijkbaar persoonsgebonden zijn. Maar nijntje, ik heb begrepen dat jij over de 40 mg zat op bepaalde momenten, en ik ben daar nooit over geweest, juist omdat de dermatoloog ook zei dat dan de echte bijwerkingen merkbaar worden. Dus daar kan ik idd niet over meespreken. Echter onder de 40 mg herken ik niets van wat jij als bijwerkingen opnoemt.

Acne is net als Rob zegt echter niet te onderschatten. Het is iets dat door velen wordt aanzien als een kleinigheid, iets wat je maar bij moet nemen. Echter in deze tijden, waarin uiterlijk belangrijk is, kan ik zeggen dat het een hel is (vooral in je pubertijd) om zo te moeten rondlopen. Het verwoest je sociale leven en het zorgt dat je depressief bent. Als mensen twijfelen over het nemen ervan omdat ze angst hebben van de bijwerkingen, neem het van mij aan, die bijwerkingen neem je er met plezier bij eenmaal als je van die puisten ellende af bent.

Rob G zei:
Wat ik zo gehoord heb is dat de acne voor de meeste mensen wel weg blijft. Misschien als je daarna weer gaat kuren ofzo kan het wel terug komen. Maar Johny is nu ook bijna klaar met zijn ro-accutane en hij is echt baldadig veel afgevallen! (bijna 14 kg).
Dan vraag je je toch af of de voeding nog ok was. Die 14 kg gaan niet zomaar weg alleen door roaccutane. Mijn gewicht is stabiel gebleven.

nijntje zei:
Ik baseer alles op eigen ervaring en heb het een aantal x gebruikt, korte en lange periode. Natuurlijk werkt het goed tegen acne en iedereen die er erg last van heeft moet het zeker proberen. Maar het is alles behalve een pretje, als je intensief leeft en erg met de sport bezig bent. Ik heb geen as gebruikt en toch kwam het terug. Ook zette ik tijdens mijn roa kuur extra vet aan (ik zette nooit vet aan), het heeft mijn stofwisseling zeker ontregelt dat weet ik 100% zkr. Tevens merk je gewoon dat als je normaal hersteld na een paar dagen en alles "strak" en gespannen staat en hersteld en ook GROTER word...Dat merk ik althans (zonder roa dus)....en bij mijn gebruik (in roa kuur) was het 1 slappe hap en niks werd groter, eerder kleiner. Dit maakt het dieeten / sporten 1 grote frustratie. Kennelijk is dit een zeer persoonlijke ervaring. Ik wou dit alleen even kwijt, omdat ik hier alleen maar positieve berichten las. Het goedje doet zkr zijn werk, maar houd er rekening mee DAT je MISSCHIEN ook van een aantal andere zaken NAAST de droge lippen/gezicht (wat goed op te losse is met olien/purol), last van kunt krijgen..
oke jah zal wel verschillen per persoon zal ook aan dosis kunnen liggen ik zit namelijk ook maar op 20 mg ed

Big_T zei:
Als mensen twijfelen over het nemen ervan omdat ze angst hebben van de bijwerkingen, neem het van mij aan, die bijwerkingen neem je er met plezier bij eenmaal als je van die puisten ellende af bent.

Ben ik het roerend mee eens.

Ik heb er gelukkig nooit last van gehad maar ik zou elke bijwerking op de koop toe nemen als je helemaal onder de acne zit.

klaas zei:
hey zijn hier al meerdere threads over geweest...Weet niet wie het ook alweer zei maar het schijnt dat je totale aantal mg die je inneemt een bepaalde hoeveelheid moet zijn , zodat de acne niet meer terug komt..
Wat helpt er goed tegen de droge lippen??! thnx

loco base rapair,moet je halen bij de apotheek.

nijntje zei:
Ik moet wel zeggen dat ik in kracht niet achteruit ging en helaas heb ik geen studies die mijn ervaringen kunnen onderbouwen. Ik wou dat het anders was. Ik gebruikte na mijn roa kuur soms nog eens incidenteel (omdat ik weer last kreeg :() en dat merkte ik direct, zelfs al bij een dosis van 2x40 mg in het weekend (verdeelt dus over 2 dage). Dat verhaal van die 65+ doelde ik gewoon op omdat het wel leek alsof ik oud was, moe, herstelde traag, zette geen spieren aan, noem maar op..voor mij was het in ieder geval geen pretje, nogmaals, ik wou dat het anders was want het deed voor de rest zijn werk wel. Mijn training/voeding etc zijn altijd stabiel gebleven, ook tijdens die periode heb ik het vol proberen te houden, met alle moeite van dien.
En ik ben kennelijk niet de enige, volgens Rob G..

ik denk dat je gewoon een geval van bad luck ben,ik heb 15 jaar last van acne gehad voor dat ik van dit middel hoorde,al zou ik 20kg massa in moeten leveren dan zou ik er nog geen seconde over nadenken om die 15 jaar zonder acne goed te maken,het heeft me altijd flink dwars gezeten en onzeker gemaakt,ik denk zeker dat het de moeite waard is om het te proberen met al zijn bijwerkeing op de koop toe!

• Topic Starter Topic Starter
houthakker zei:
mag ik vragen wat voor soort middel roaccutane is heb er nog nooit van gehoord en ben altijd nieuwsgierig om nieuwe dingen te leren

Vragen mag altijd!

Mag ik jou dan het advies geven om gebruik te maken van zowel de zoekfunctie van dbb en google ;)

Kan en wilt iemand bevestigen of roaccutane door GS gemaakt wordt..???

Terug
Naar boven