AndroidHealthClinic

Belgisch woordenboek

en nu eentje uit het gentse :

-EY! oask u sebiet goa vaste stekke,gok u me eu muile tege de dampuurte plakke,dadde drei weke bruine ziepe goat schijte...

volgende:

-ja alo vent ke doarjust zu ne zot zien pasere me zijne opgezette TDI,en twie minute noadien plakten aa frontal me zane fritter tege ne muur,ij zag ter schune oat,diene zulle ze uuk wel tupe kunne vogen en.

-jawadde,de die zoek tog uuk wel ne kier druug in ure schater wille pakke.

aan jullie om te ontcijferen :)

enkele woordjes:

Jaenettekop!
duts!

ey beze.

dwoazekluut

spast

effe zonder inspiratie...ik zal spoedig updaten :)

Mag ik er als Ollander er ook een tussendoor gooien:

Vleesklak: kale kop

Wanneer zeggen jullie:
u, gij, jij.
Vooral het verschil tussen u en gij is me onduidelijk.

Wanneer zeggen jullie:
u, gij, jij.
Vooral het verschil tussen u en gij is me onduidelijk.
Een paar voorbeelden:
jij bent een beachboy--->gij zijt een strandjanet
ik heb je vrouw gedoet--->ik heb u wijf aan mijn degen geregen
ik geef je een slag op je gezicht--->ik geef u een toek op u b**kes

Gij komt dus in de plaats van jij, terwijl u/uw wordt gebruikt als een bezittelijk voornaamwoord en als meewerkend voorwerp.

Nog een verschil, bij "gij" gebruiken we (of ik toch op zen minst) de vorm "zijt" en bij "u" de vorm "bent" van het werkwoord zijn:
gij zijt
u bent

<------de karmaknop bevint zich links

Laatst bewerkt:
Een paar voorbeelden:
jij bent een beachboy--->gij zijt een strandjanet
ik heb je vrouw gedoet--->ik heb u wijf aan mijn degen geregen
ik geef je een slag op je gezicht--->ik geef u een toek op u b**kes

Gij komt dus in de plaats van jij, terwijl u/uw wordt gebruikt als een bezittelijk voornaamwoord en als meewerkend voorwerp.

Nog een verschil, bij "gij" gebruiken we (of ik toch op zen minst) de vorm "zijt" en bij "u" de vorm "bent" van het werkwoord zijn:
gij zijt
u bent

<------de karmaknop bevint zich links

idd je merkt zelf wel wanneer je gij,ge of u gebruikt

als we zegge :kheb u wijf gedoet,dat klinkt beter dan ,kheb gij wijf gedoet,je hoort zelf dat er iets niet klopt he.

dat gebeurt enkel in het algemeen nederlands

wieder als belgen kunn enkel int dialecte klappen
:D

-EY! oask u sebiet goa vaste stekke,gok u me eu muile tege de dampuurte plakke,dadde drei weke bruine ziepe goat schijte...

volgende:

-ja alo vent ke doarjust zu ne zot zien pasere me zijne opgezette TDI,en twie minute noadien plakten aa frontal me zane fritter tege ne muur,ij zag ter schune oat,diene zulle ze uuk wel tupe kunne vogen en.

schitterend! karma!

even proberen te vertalen:
-als ik u sevves ga vastnemen, ga ik je met je gezicht tegen xpoort(?) (dampuurte) dat je 3 weken bruin gaat kakken.

-ja, hallo jongen, ik heb net een zot zien langskomen met een detunede TDI, en twee minuten later had hij een ongeluk, hij zag er mooi uit, die zullen ze ook wel ...(dan weet ik het niet).

-jawadde, die zou ik toch ook wel is droog in haar kont willen nemen.

amai of miljaar: kreet van verbazing :D

jatte en taloere

tassen en borden

tis ni woor he !

het is niet waar he

enzo ....

volgende:

Ok Mike 1'tje kan ik nie laten,

Als ik u straks ga vast hebben ga ik u met uw gezicht tegen de dampoort (Gent) smijten, zodat je 3 weken bruine zeep uitschijt :D

De volgende is voor de Ollanders...

een mutten is west-vlaams denk ik

komt van het franse mutton en dat betekent schaap dacht ik?

Een mutten = een duts, een sukkelaar
Gebruiken we in Oost-Vlaanderen ook. :)

volgende:

Prachtig. :roflol:

Probeer eens een Antwerps woord:
ekarrowenemmeke

Terug
Naar boven